Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Ik las ergens anders dat je een zoontje hebt van 13, sneu voor m dat zn moeder alleen maar met haar eigen ego bezig is.....

Volgens hun profiel zijn zowel Satisvied en Wietefras beiden mannen....

Dus over wie gaat het?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een keer dan maar...

 

Gaan we het wel vriendelijk houden??

 

Voor oeverloos heen en weer gedoe gaan we wel naar RIU waar wel vaker draadjes ontsporen ....

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, misschien moet ik niet meteen bot terug reageren als ik wordt afgezeken, maar zoals gezegd heb ik me al lang verdiept in het verhaal dat het spectrum zo bijzonder is en dan laat ik me niet afblaffen door iemand die zich net een paar dagen daarvoor is gaan inlezen. Het zijn allemaal achterhaalde aannames van decennia geleden die inmiddels door vele praktijkvoorbeelden al lang achterhaald zijn.

 

Sativied bedoelt het niet kwaad, maar met zijn agressieve gedoe wordt hij op RIU ook steeds uitgekotst. Ik ben eigenlijk een van de weinige die zijn vreemde gedrag normaal gesproken tolereert. Meestal zegt hij namelijk wel wat zinnigs en dat is vrij zeldzaam op wietforums. Maar goed als hij naar mij gaat schelden dan doe ik dat terug. Zeker als hij met aannames komt die dan voor bewijs moeten doorgaan. Daar heb ik echt geen genade voor. Dat zijn fouten van het niveau bubbleblower. Eerst aantonen of iets werkt en dan pas rondbazuinen dat het werkt. Niet andersom.

 

Ik heb zelf ook gewoon netjes de resultaten van mijn eerste COB kweek afgewacht.

 

Het is meermale aangetoond dat voor de oogst vooral de hoeveelheid PAR licht van belang is als je ook maar een enigszins redelijk spectrum gebruikt. Je kunt met lichtkleuren hooguit de vorm van de plant sturen. Bijvoorbeeld meer blauw voor meer gedrongen planten.

 

We hebben het er ook al talloze keren over gehad dat je extra verrood kan proberen voor het Emerson effect, maar de experimenten die ik daarmee gezien heb gaven alleen maar strekkende ellende. Wellicht valt daar nog wat te halen, maar ik ga dat zelf niet onderzoeken en zonder dat iemand met echt bewijs komt en aantoont bij welke dosis dat goed werkt met wietplanten kun je hooguit aannames doen. Op basis van aannames doet een beschaafd mens dus geen aanbevelingen.

 

Lol, ik zie nu ook dat sativied denkt dat ik hem "papagaai" met zijn 7% afwijking. Komisch. Daar had ik het al over toen hij nog COB kwekers aan het verketteren was. Dat zeg ik er namelijk doorgaans bij als ik berekeningen doe om aan te geven dat het allemaal niet zo nauw luistert. Ik heb het dan ook niet eens over "kleine lettertjes" over de mogelijke afwijking van meetapparatuur van Cree, maar gewoon over de 6% spreiding die in de "bin" zit.

 

Ik heb bijvoorbeeld AB bin COBs en die zitten in een bin die loopt van 8250 tot 8750lm met een gemiddelde van 8500lm. Dat is dus een spreiding van 6%. Voor de hogere bins kan dat overigens zelfs oplopen tot 10%.

 

@Michael D, We hadden het over de Cree COBs. Daar zitten de warmere lichtkleuren chips doorgaans 1 of 2 bins onder de wat koudere varianten. Wellicht dat dat bij Citizen minder is, maar het lijkt me eerlijk gezegd stug en als ik die tabel zo zie dan gaat daar normaal gesproken hetzelfde op. Het kost gewoon altijd energie om met die coatings blauw licht te converteren naar rood licht. Hoe groter de conversie hoe meer energie (licht dus) dat kost.

 

Er staan wel meer rare dingen in dat Citizen datasheet. Hoe hoger de CRI is doorgaans ook omgekeerd evenredig met de hoeveelheid licht. En dan is ineens een 90CRI 400K veel efficienter dan de 80CRI en 70CRI. Dan is er toch overduidelijk iets raars aan de hand. Dan ga ik er eerder vanuit dat dit een van de vele typefouten is die je in datasheets tegenkomt. Wellicht per ongeluk de 6500K 90CRI cijfers gepakt ofzo.

 

Sowieso kloppen die lichtkleuren vaak ook niet. Zag ook wat van die vergelijkingen van hoge en lage CRI COBs en dan zat er een berg meer blauw licht in bij de hogere CRI. Dan vergelijken ze feitelijk een 3500K hogere CRI met een 3000K lagere CRI. Terwijl die 3500K hoge CRI verkocht wordt als 3000K. Tsja.

 

Hoe dan ook het maakt allemaal nauwelijks uit of het nou 2500K, 3000K of 3500K is. De hoeveelheid PAR licht is gewoon veel belangrijker. Pas als de COBs een gelijke lichtproductie geven dan heeft het pas zin om te kijken naar welk spectrum je het beste lijkt.

 

Af en toe hebben ze afwijkende batches waar je inderdaad best eens mazzel kan hebben dat ze een 3000K COB met veel hogere efficientie hebben of een diep rode led die een 680Nm geeft ipv 660Nm, of een 90CRI COB die net zoveel licht geeft als een 70CRI. Maar dat zijn heilige graal achtige dingen die maar zo nu en dan langs komen. Het scheelt in de praktijk sowieso nauwelijks iets dus het heeft ook geen zin om op zoiets te gaan zitten wachten.

 

 

Bij die Citizens ben ik overigens ook nog niet overtuigd dat die lm/W waardes vergelijkbaar zijn met Cree. Cree hanteert namelijk een LER van 325lm (voor 3000K COBs) en bij Citizen is dat 354lm. De LER is het theoretisch maximum waar ze vanuit gaan voor 100% lichtomzetting. Het komt er dan op neer dat 163lm/W bij een Cree COB als 50% (163/325=0,5) efficient wordt gezien terwijl je bij een Citizen led 177lm/W nodig hebt voor 50% efficientie.

 

Kortom het kan best zijn dat je de Citizen chips op een 9% hogere lm/W moeten kiezen om op dezelfde hoeveelheid PAR licht te komen als de Cree COBs. Heb nog geen zin/tijd gehad om dat echt verder te onderzoeken, maar het lijkt me wel iets om rekening mee te houden.

 

 

@kapiteinkoek, Je moet bij RIU heel goed oppassen wie wat zegt. Ik was in eerste instantie ook wat verbaasd door de 100W clan, maar dat gaat vooral om kwekers die 5 cent per kWh betalen. Dan zijn de berekeningen van wat het meest economisch rendabel natuurlijk ook compleet anders dan bij ons. Als je niet of nauwelijks betaald voor de stroom dan is het wel goedkoper om de COBs veel zwaarder te belasten.

 

Nog afgezien van dat er daar ook een stel halve zolen tussen zitten die met de grootste stelligheid de gootste nonsens beweren, maar die zijn er overal :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas heb ik nu na 1 maand! van TNT nog wel een factuur van 6 euro + 15 euro administratie kosten achteraf, van mijn vorige bestelling voor 4 cob's ,hou daar rekening mee! (en vraag een lage invoice ;) Mijn pakket is niet opengemaakt , maar er wordt puur naar de opgegeven waarde door de verzender(kingbrite) een btw factuur opgemaakt, en achteraf verzonden(graag binnen 3 dagen betalen

 

Hier zat vandaag ook een factuur van TNT in de bus. Of ik btw en douane kosten wil overmaken. Het bedrag is inderdaad gebaseerd op de waarde die ze bij kingbrite hebben opgegeven.

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om de impact van wel of geen reflector gebruiken bij net overgeplaatse planten, de plantjes die onder de cob met reflector zaten ( ledil angelina) gingen al snel krullen en begonnen op ''the claw'' the lijken. De andere die zonder reflector zat hadden het een stukken beter . Ze kwamen dan ook wel onder een tl 36w heb de led fixture nu 75cm erboven en ga het met de dag 5cm verlagen tot wat 40-50cm of mag het nog lager ?

 

gallery_46224_19032_1202165.jpeg

Niet helemaal happy de bladen krullen met de reflector.

 

gallery_46224_19032_1880312.jpeg

Deze zijn zonder reflector hebben het makkelijker dan hun buren was nog steeds wel een lichtschok.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik begin ook altijd wel met de COBs een stuk hoger als ze de plantjes onder de TL vandaan komen. Dimmen zou beter zijn, maar daar ben ik zelf ook nog niet aan begonnen.

 

Die reflectoren bundelen het licht. Dan krijg je inderdaad midden onder de COB een hogere lichtintensiteit en op andere plekken juist een lagere. Om dat te corrigeren moet je het armatuur hoger hangen en dan ben je eigenlijk weer terug waar je was. Minus de hoeveelheid licht die je verliest op die reflectoren.

 

Als het 90 graden reflectoren zijn dan zul je ze ongeveer twee keer zo hoog moeten hangen als de COBs zonder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje laat, maar nog even over dat reference design van Cree. Hier: http://www.wietforum.nl/topic/121135-cree-leds/page__view__findpost__p__1429052

 

Gromau5 had blijkbaar aan Gavita om een reactie gevraagd en gekregen:

http://www.rollitup.org/t/mau5capades-builds-grow-journal.881192/page-90#post-12801761

 

gallery_37858_17549_46130.png

 

Hij zegt dus eigenlijk hetzelfde als waar we het al eerder over hadden. Dat een 1000W HPS meten op 120x120 oppervlak zonder reflecterende wanden nogal een kansloze vergelijking is tegen leds met kleine lichthoek. Plus wat ik eerder ook al voor rekende, dat dat reference design nauwelijks efficienter is dan een Gavita Pro DE. De enige reden waarom ze maar half zoveel watts nodig hebben als de HPS is doordat ze slechts de helft van het licht van de HPS meten.

 

Onderaan noemt hij nog het Youtube kanaal. Dat had ik al eens gezien met wat generieke uitleg video's, maar ze hebben nu ook een video van hun bol van Ulbricht en de fotogoniometer die ze gebruiken om hun lampen te testen. Dat is wellicht wel geinig om te zien?:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had al reactie´s gezien op RIU waar jij zo een beetje hetzelfde zei als Whazzup nu in de reactie van Gavita....

 

En die led professoren en groupies maar anders beweren :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond het wel een rare opmerking van Gavita dat je complete armaturen niet zou kunnen testen op een bol van Ulbricht. Ik heb toch meerdere van dat soort tests gezien en die gaven heel redelijke waardes. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo zinnig om te weten dat er 2100umol/s uit de 1000W bulb komt als je weet dat je daar een groot deel van verliest op de reflector. Ik wil weten wat er uit het armatuur komt. De enige manier om dat te meten is een bol van Ulbricht of zo'n ding ophangen in een ruimte en over de hele vloer al het licht meten en dat optellen (flat plane integration). Dat laatste kwam wel iets hoger uit overigens (1800umol/s tegen 1700 of 1750 umol/s in de bollen) dus wellicht heeft hij wel een punt.

 

Ja RIU is echt een bizar forum. Zitten een klein aantal echt goeie gasten tussen zoals Alesh, Stardustsailor en SupraSPL natuurlijk, maar ook een enorme horde aan malloten. Op zich wel jammer want die brullende menigte zorgt ervoor dat de domste dingen maanden lang rond blijven zingen. En er is een continue aanwas van domme ideeen :)

 

Die dwazen hadden laatst bijvoorbeeld verzonnen dat je op je armatuur moet zorgen dat je geen COB in het midden doet omdat de COBs elkaar in het midden anders allemaal overlappen en dat je daar dan "teveel licht" krijgt. Of iets dergelijks. Zag ook de eerste armaturen volgens dat principe verschijnen (een ring van COBs). Dat allemaal omdat ze constant maar weer blijven meten in open ruimtes zonder reflectieve wanden. Tsja dan heb je aan de randen veel minder licht want dat verdwijnt in de ruimte.

 

Ook een dwaas die bedacht had om een kluit COBs pal op elkaar te monteren en die dan midden in de tent hoog boven de planten te hangen voor een verbeterde uniformiteit. Is een kerel uit het oostblok en het is me teveel werk om zijn schrijfsels te ontcijferen, maar hij was bezig met een fresnell lens ofzo voor een vierkante footprint van de leds. Hoe dan ook als je die COBs op 90cm hoog hangt dan heb je altijd wel een uniforme verdeling ongeacht of je de COBs over de ruimte verdeelt of niet. Zelfs met een 90 graden lichthoek belicht een COB dan al een cirkel met een straal van 180cm en met 120 graden zit je op ruim 3 meter (plus nog 20% licht wat buiten die cirkels valt). Je verliest dan uiteraard wel een hele zooi licht op de wanden. Dus waarom? Maar goed, daar zijn ook weer enthausiaste aanhangers voor.

 

Sowieso nemen ze zichzelf en hun amateuristische metingen veel te serieus. Op zich leuk om dat soort dingen te doen, maar met een PAR metertje ga je natuurlijk niet dezelfde nauwkeurigheid krijgen als met een bol van Ulbricht van $250.000. Toch gaan hun eigen testjes altijd boven gezond verstand en professionele tests.

 

Al die verkopertjes daar wordt ook echt vreselijk hinderlijk. Elke amateur begint die zooi nu te verkopen :whistle:

 

Ben in ieder geval blij dat hier het gezond verstand wel veel meer de overhand heeft. Of toch in ieder geval op het gebied van de COBs B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd wat de LED's experts hierover te zeggen hebben:

http://www.bonsaiher...-led-panel-70-w

 

Deze armatuur zou ideaal zijn voor in mijn DP60..

Ik heb er al een aantal goede reacties over gelezen en in de spec's staat te lezen dat hij Cree's gebruikt.

In zijn kweekjes haalt hij vaak ook 1/1.

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gavita is heel hard bezig om wereld markt leider te worden op het gebied van verlichting, daarom is het nu aan Scotch miracle grow verkocht voor 136 miljoen.......tja wazzup heeft een nieuwe baas onder de noemer Monsanto....? U allen bekend??

 

Mooie wereld leven we toch in.........

 

Pg

 

http://www.bizjournals.com/columbus/news/2016/08/03/scotts-miracle-gro-spends-136m-on-dutch.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was al een tijdje bekend.

 

Doc heeft wel lekker gecasht, kj van de hand gedaan=> ingestapt/ingekocht bij Gavita=> verkocht aan scotts en nog steeds een baan bij Gavita/Scotts...

 

@crimson

 

Voor dat geld kun je zelf ook een mooi armatuurtje bouwen voor in de dp.

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik er van begreep is Scotts/Hawthorne een onderneming die de rechten heeft op de verkoop van Roundup. Het is niet dat ze onderdeel zijn van Monsanto.

 

GHE was ook overgenomen door Scotts/Hawthorne.

 

@Crimson Fart, Qua efficientie lijkt me dat wel een goeie. De prijs lijkt ook redelijk. Zelfsbouw is goedkoper uiteraard, maar als je daar geen zin in hebt dan is zoiets wel een optie.

 

Ik hou alleen persoonlijk niet zo van dat paarse licht. Je leest steeds weer over "bleaching" met die burple armaturen in verslagen, omdat je alleen het chlorofyl aanstuurt en niet alle andere pigmenten in de plant. Zeker bij planten die je toch graag een forse lichtdruk geeft is dat lastig als je maar een deel gebruikt van het hele fotosynthese systeem.

 

Lijkt me dat je daar overigens wel over de 1 op 1 mee zou moeten kunnen. Een Mars UFO is ongeveer 20% tot 25% efficient. HPS zit zo tussen de 30% en 40% waar dan nog de reflectorverliezen vanaf moeten (dus zeg max 33% uit het armatuur). Op basis van de specs die hij geeft zou dit armatuur rond de 40% komen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scotts Hawthorne is geen Monsanto, maar zorgen voor de verkoop wereldwijd van Roundup.

http://www.rollitup.org/t/gavita-sold-to-hawthorne-group.912951/

 

Weet niet of Gavita iets gaat doen met Led, anders zou het wel eens anders uit gaan zien over een aantal jaren.Ze maken nu ruim USD 100 miljoen aan verdiensten maar dat kan zo anders zijn.Steeds meer stappen over op Cree & ook in de tuinbouw waar ze een groot aandeel in hebben in verlichting, zal ook steeds meer naar led gekeken worden vanwege de onkosten.

Edited by konopi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de uitleg Wietefras :specool

Ben op het gemak aan het uitkijken voor m'n tentje te verlichten met LED.

Ik weet dat een DIY efficienter en goedkoper is maar ben jammer genoeg geen handige harry met electro (hoewel dit topic het kinderspel maakt).

Misschien dat ik een kennis kan aanspreken om mij bij te staan bij de bouw ervan maar ben er nog niet uit.

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Gavita schijnt gezegd te hebben dat led nog te duur is voor een goed armatuur. Klopt ook wel, als je ziet wat wij voor die zelfbouw dingen betalen. Reken dat die dingen in de winkel 2 of 3 keer de prijs van de onderdelen moeten kosten dan wordt dat wel een kansloos verhaal.

 

Dus dan kun je goedkope rommel gaan verkopen voor veel geld zoals de oplichters die die Chinese blurple zooi voor veel geld doorverkopen in Nederland. Of je krijgt led armaturen die een keer of 6 kosten wat een HPS kost en is dan voor de kwekers ook weer niet rendabel.

 

Het gaat de laatste tijd wel heel hard. Nu ook Citizen, Bridgelux en Nichia met goedkopere alternatieven komen zal Cree ook wel met de prijs omlaag moeten.

 

@Crimson Fart, Het is op zich echt super simpel toe doen hoor. Als je kan schroeven dan ben je eenheel eind. Maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gavita had al wel een led armatuurtje voor aquariums op de markt gezet toch? Maar inderdaad uit whazzup zijn reply op riu kun je opmaken dat ze nog niet een concurrerend armatuur op de markt kunnen zetten. Daarbij hebben ze de nl cannabis markt toch helemaal afgestoten dus of gavita producten überhaupt ooit voor nl ers te koop gaan zijn....

 

gallery_20993_19018_8802.jpg

 

https://reefbuilders.com/2014/04/07/euroaquatics-angel-led-by-gavita-lighting/

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat het ook nog wel jaren goedkoper zal zijn om een led armatuur zelf te bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Heb vandeweek ff een dimlux broodje opengeschroefd, (was ff nieuwsgierig) maar zoveel bijzonders zit daar nou ook weer niet in.

Zou je volgens mij ook wel zelf kunnen bouwen mits je enigszins handig bent.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het mogelijk om de drivers aan te sluiten op een gavita/dimlux controller?

 

werkt zon controller volgens het zelfde principe als een potmeter(ik dacht door wietefras genoemd om van afstand te dimmen)

 

bvd

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, Ik denk toch dat het nog helemaal niet meevalt om een driver met hoge efficientie te ontwerpen en in elkaar te zetten. Zo'n ding is ook maar een paar tientjes.

 

Het bouwen van zo'n COB armatuur is een kwestie van schroeven en draadjes insteken. Dat zou op zich in een uur te doen moeten zijn begreep ik. Als je iets van een voorbeeld nabouwt althans.

 

@Knakenpoeter, Dat zou inderdaad zo maar kunnen. Ik begreep dat die ook een 0-10V signaal gebruiken inderdaad. Dat is ook wel een soort van standaard.

 

Dat zou ik dan wel even nameten met een multimeter voordat je de boel kapot maakt. Dacht namelijk dat de Gavita controller 0-11,5V deed voor de 115% boost Wellicht dat Dimlux dan wel tot 12V gaat voor de 120% boost.

 

Ik heb beide controlers zelf niet dus het is alleen van horen zeggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wieteras , mag het niet meer zijn dan 10 volt ?

dit zou makkelijk op te lossen zijn door niet boven de 100% in te stellen (10volt)

 

denk je dat je dan ook ermee aan uit kan schakelen ?

 

net als mogelijk bij dimlux/gavita , dat je geen relais op je stroombord nodig hebt.

Edited by knakenpoetser
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Gavita schijnt gezegd te hebben dat led nog te duur is voor een goed armatuur. Klopt ook wel, als je ziet wat wij voor die zelfbouw dingen betalen. Reken dat die dingen in de winkel 2 of 3 keer de prijs van de onderdelen moeten kosten dan wordt dat wel een kansloos verhaal.

 

Dus dan kun je goedkope rommel gaan verkopen voor veel geld zoals de oplichters die die Chinese blurple zooi voor veel geld doorverkopen in Nederland. Of je krijgt led armaturen die een keer of 6 kosten wat een HPS kost en is dan voor de kwekers ook weer niet rendabel.

 

Het gaat de laatste tijd wel heel hard. Nu ook Citizen, Bridgelux en Nichia met goedkopere alternatieven komen zal Cree ook wel met de prijs omlaag moeten.

 

Het klopt ook wat je hierboven schrijft mbt het kostenplaatje.Je moet tenslotte je eigen winstmarge er ook uithalen & gezien hun plasmalamp ook niet echt goedkoop is geworden van rond EUR 1100,- ziet ik dat ook niet gebeuren met een eventuele ledverlichting, maar ondertussen wordt er onder de kleine kwekers zelf volop gebouwd, dat in principe een hele goeie ontwikkeling is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...