Jump to content

Wietefras

Full member
  • Content Count

    6,103
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    68

Wietefras last won the day on December 2 2018

Wietefras had the most liked content!

Community Reputation

2,640 Top reputatie

5 Followers

About Wietefras

  • Rank
    LEDosaurus

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

3,467 profile views
  1. Het maffe is ook wel dat het eerder onderzoek van Bugbee zelf tegenspreekt. En precies op het moment dat hij (met Apogee) met een meter komt die verrood in de meeting mee neemt is verrood ineens super belangrijk. Hmmm
  2. Die thee gooi ik zonder voeding over de potten heen. Voeding staat daar los van. Die zit al in het hydro water. Ik heb geen molasse gebruikt, maar rietsuiker. Weet niet meer welke wormenmestcompost ik had, maar zal allemaal wel prima zijn. Naam en merk van de myco/bacto die ik gebruik is degene die in het recept staat. Maar goed daar kun je ook wat anders voor gebruiken. Of wellicht dus zelfs achterwege laten. Ik heb ook wel peroxide geprobeerd, maar ik vond het weinig tot niets doen. Zag later ook artikelen van glastuinders dat het niet werkt. Of althans het kan de pathogenen wel wat onderdrukken, maar als het onverhoopt uit de hand is gelopen dan krijg je dat met peroxide niet meer onder controle. Ik vond het ook lastig doseren. Hoeveel zit er nou nog in het water na de vorige dosis?
  3. Heb het gezocht met de forum zoekfunctie (dat valt nog niet mee). Dus ik heb in de basis het recept van Heisenberg genomen. Weet niet of de link in het gecopieerde stuk tekst werkt: http://www.rollitup.org/t/dwc-root-slime-cure-aka-how-to-breed-beneficial-microbes.361430/ Of die Mycogrow nou echt wat toevoegt weet ik niet (schimmels en bacto's zitten ook al in de wormencompost), maar goed ik had het gekocht dus gooide het er gewoon bij.
  4. Je kunt prima voorgroeien onder 3000K. Ik heb vroeger ook wel onder HPS voorgegroeid (dat is 2000K oid). Maar goed, je kan ook een wittere (blauwere) kleur gebruiken als je dat liever hebt. Ik heb ook wel een 5000K voorgroei lampje, maar dat vond ik zelf weer te blauw. Dat is voor als ze nog heel klein zijn. Reken op 325W a 350W per m2. Voor die paarse dingen waarschijnlijk wat meer. Zeg 400W per m2. Dan wel op het daadwerkelijk verbruikte vermogen (wat een vijfde is van het W getal in de naam). Dus 2000W per m2 volgens de naamgeving van die lampen. Die flexibele ledstrips worden ook wel gebruikt inderdaad, maar die zijn doorgaans nauwelijks efficient. Zeker degene die je qua kleur kan laten veranderen. Maar goed het kan wel. Er zijn ook mensen die kweken onder spaarlampen.
  5. Ik heb inderdaad ook wel gehad dat de hele bak vol met wortels zat. Merkte bovengrond eigenlijk niets van een gebrek aan wortelruimte.Je ziet de vorm van de bak nog zitten: Maar goed, het water stroomt voor geen meter meer dan. Luchtbellen daarentegen die gaan er wel dwars door heen. Wortelrot moet je gewoon een keer gehad hebben, dat oplossen en je bent er nooit meer bang voor. Als je je planten en het water goed (pH ontwikkeling, geur etc) in de gaten houdt dan zie je het gewoon aan komen. Ik had ook wel water van 24C (in de zomer is er soms gewoon niets aan te doen) en dat gaat echt ook prima. Dat geneuzel dat er dan geen zuurstof meer in zit is echt onzin. Bij 20C gaat er 9mg/l aan zuurstof in en bij 24C is dat 8.5mg/l. Dat gaat echt geen enorm verschil maken hoor. Hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker de bacterien en schimmels aan slaan natuurlijk. Dat wel. Dus je moet wel wat beter opletten misschien, maar je moet sowieso opletten. Mycorrhiza in water heeft wellicht niet veel zin zoals op aarde. Voor zover ik begreep overleeft het niet lang. Ook niet op de wortels. Het gaat uiteraard wel in je medium zitten. Voorzover je dat hebt. GHE heeft een biofilter wat de boel in leven zou moeten houden. Geen idee of dat werkt. Waar ik het vooral voor gebruik is het idee dat als je goedaardige bacterien/schimmels in het water stopt dat dan de kwaadwillende geen kans krijgen. Je moet het dan alleen wel constant blijven aanvullen, want met name die schimmels sterven vrij rap al uit. Dus daarom kieper ik er soms wormenmest thee (getrokken met een theelepeltje wateroplosbare myco/bacto) of Pond Saver in en hou dat dan regelmatig bij. Sowieso als je eenmaal met die wormenmest in je water begint dat het wel een wat vieze boel wordt en je wel moet door blijven gaan ook met dat spul (of Pond Saver). Of ik ga voor het zwembad chloor alternatief. 1 ppm is al voldoende. Waar het ook goed bij hielp is als de planten last hebben van stress oid (bijvoorbeeld paarse stelen en trage groei): In de foto zie je twee bakken met ieder 5 planten. De rechter bak heeft wormencompostthee gehad en de linker niet. Dit is het verschil na een paar dagen en daarvoor zagen ze er identiek uit. Echt bizar hoe snel dat omsloeg. Weet niet of dat verschil nou door de myco/bacto komt, want er zitten uiteraard ook allerlei andere stoffen in de wormencompostthee die de plant helpen. Dit was sowieso een opkweek met problemen. Volgens mij waren het stekken genomen van bloeiende planten. Dat zou veel vertakkingen geven (Monster Cropping), maar ik vond het niets. Er is trouwens ook professioneel onderzoek gedaan naar wat het beste zou zijn om het water van zuurstof te voorzien. Ik vond er niet echt een conclusie uit komen. Wat wel bleek is dat te wild het water bewegen ook neit goed is. Daar houden de wortels ook niet van.
  6. De pistils die dood zijn gegaan kleuren niet meer terug. Tijdens de bloei heb je wel steeds weer nieuwe pistils en die beginnen wel weer wit inderdaad.
  7. Ah ok. En heb je het idee dat het wat geholpen geeft? Afgezien van bruine pistils.
  8. Krijg je dat niet altijd als je er wat overheen spuit? Heb je soda (natriumcarbonaat) of zuiveringszout/baking soda (natriumbicarbonaat) gebruikt?
  9. Hoe krijg je de zuurstof binnen in de wortelkluit als je alleen wat zuurstof toevoegt aan het water zelf?
  10. Ok, ja dat is wel heel erg hoog Ik hou zelf de EC flink laag als ze nog geen wortels hebben. Als ik er iets bij doe dan meng ik er ter compensatie wat gefilterd water bij
  11. Wat is de EC van het water (waar je wat in gedaan hebt)?
  12. Het is wel iets ingewikkelder dan dat. "Oud" blad is nou juist een source en nieuw blad is een sink.
  13. Wat mensen in deze discussie nog wel eens vergeten is dat de DO verhogen in een emmer met water niet hetzelfde is als zuurstof daadwerkelijk bij de wortels krijgen.
  14. Dat is volgens mij meer om de huid van het zaadje wat te beschadigen. Doen ze ook wel met schuurpapier oid. Is dat verschil niet gewoon een kwestie van een paar dagen langer wachten? Maar goed, ik heb inderdaad ook wel liever stekken die wat meer wortels hebben. Al is het alleen maar omdat ze dan een stuk steviger staan. Lijkt me dat ze dan ook wel makkelijker water opnemen. Heb eerlijk gezegd nooit opgelet of het verder iets uitmaakte qua opbrengst. Ik zie wel veel duidelijk een verschil tussen dikke stekken en dunne stekken. Als je de stekken niet gelijk snijdt dan worden het ook geen gelijke planten. Dus een dikkere stek wordt doorgaans ook een veel dikkere plant. Of het dan beter is om allemaal dikke stekken te snijden of allemaal dunne (en dan wat langer wachten met voorgroeien) is me niet duidelijk.
×
×
  • Create New...