Jump to content

Wietefras

Full member
  • Content Count

    5,917
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    68

Wietefras last won the day on December 2 2018

Wietefras had the most liked content!

Community Reputation

2,580 Top reputatie

4 Followers

About Wietefras

  • Rank
    LEDosaurus

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

2,413 profile views
  1. Ik zou me (net als jij bij die vierkante buis) wel zorgen maken dat de onderkant van dat T-profiel het licht afschermd aan het uiteinde van het profiel. Het zal allemaal wel meevallenm, maar ik zou het er zelf toch niet al te kort op doen. Maar goed, een T-profiel is altijd steviger dan een C profiel toch? Bij vergelijkbare afmetingen/gewicht althans. Zelf ga ik toch liever voor een hoekprofiel, maar mijn armaturen zijn ook niet zo groot.
  2. Beide heb ik geprobeerd. Vond het beide niets en ik gebruik het zelf dus niet meer. Het grote probleem is inderdaad ook dat je twee kweken heel goed met elkaar moet kunnen vergelijken om dit soort kleien verschillen eruit te halen. Dan moet je of twee kweken side-by-side gaan doen om het goed te kunenn ien (en dan hopen dat je niet net iets anders doet bij één van de twee) of het voor elkaar krijgen dat je heel strak steeds dezelfde resultaten scoort. @denBoomGoed idee inderdaad om er een T-profiel op te zetten. Is toch net weer wat steviger voor zo'n brede overspanning dan een hoekprofiel.
  3. Ja dat EOD verrood gaat erom om het fytochroom aan te sturen wat de plant nodig heeft voor de bloei. Je kan dan met een kortere donker periode toe en de planten toch in de bloei houden. Ik heb het een paar keer geprobeerd en vond het geen voordeel hebben. De kweek duurde wel wat korter, maar leverde ook minder op. Over dat parallel vs serieel aansluiten. Vroeger was er inderdaad veel angst dat je met parallel aansluiten een "thermal runaway" kon krijgen. De keuze om voor parallel of serieel te gaan is tegenwoordig meer bepaald door wat je zelf wilt aansluiten. Soms komt het gewoon niet lekker uit met een constant current driver en dan is een constant voltage driver handiger. overigens is een constant voltage driver helemala niet "constant voltage". Die stellen ook hun voltage af. Alleen binnen een kleinere bandbreedte. Het zijn meer CV+CC drivers.
  4. Wietefras

    Cree Leds

    9 COBs is inderdaad ook een prima oplossing, maar met die strips is het wat eenvoudiger om een frame te bouwen en het licht wordt er nog net iets mooier mee verdeeld. Die strips schroef je op een alu U profiel en dan de profielen onderling verbinden. Heb je geen extra koelelementen of koelfans nodig. Al gebruik ik wel circulatiefans om de warmte nog een beetje rond te blazen anders wordt het snel te koud in het hok. Die Cree strips van Cutter zien er zo op het eerste gezicht wel goed uit. Setje helemaal bij elkaar is wellicht ook wel eenvoudiger. Alternatief zijn bijvoorbeeld de 112cm lange Samsung F-series Gen 3 strips.
  5. Voltage wordt door de driver aangepast binnen het gegeven bereik. Die 280V is dan een maximum.
  6. Wat extra verrood licht rond het uitschakelen van de lamp kan ook zorgen dat de planten in den bloei blijven/gaan.
  7. Mooi gedaan El capitano! Was toch prima te doen om zo een armatuur te bouwen? @Kees A Ja ik heb wel tests gezien waarbij ze iets eerder klaar waren met CRI 90 leds. Alleen hadden ze dan ook minder oogst. Althans gemiddeld genomen over een aantal van dat soort vergelijkende tests. Ze waren dan een week a 10 dagen eerder klaar en hadden eigenlijk ook navernant minder oogst. Als je haast hebt kan het helpen, maar anders schiet je er met dat weekje minder bloeien alleen maar bij in aangezien je ook nog moet voorgroeien. Ik heb inderdaad zelf ook wel eens een kweek wat versnelt door extra ver rood leds te gebruiken gedurende de bloei. 90 CRI strips zijn niet zo populair inderdaad. Dacht dat Bridgelux hun nieuwe EB gen3 serie ook in 90 CRI zou gaan uitbrengen, maar dat heb ik niet zo heel erg gevolgd. Er overigens ook een "Horticulture" strip van Samsung (SL-B8R5C9H2WW). Die geeft extra blauw en rood licht.
  8. Ja, je kan ook meer strips op die driver aansluiten. Die driver is een "constant voltage" driver die 48V levert aan de strips. Je moet de strips dan parallel aansluiten en de stroom wordt simpelweg verdeeld over de aangesloten strips. Dus hoe meer je er aansluit hoe lager iedere strip individueel belast wordt. Des te meer licht je in totaal krijgt uit datzelfde wattage..
  9. Ik heb een paar van die goedkope TCI strips met bijgeleverde driver inderdaad. Ook Samsung F-series gen 3 strips. Je moet zelf kiezen of je meer uit wilt geven aan de lamp en dan minder aan de stroom of juist andersom. Hoe meer strips hoe efficienter het is. Ik reken zelf tussen de 300 en 330W per m2. Je kan de strips prima gebruiken op de stroom/wattage waar Samsung ze op test, maar het werkt ook prima op de helft van dat vermogen. Alles daartussen is ook prima. Als ik de kosten over een periode van 3 jaar bereken dan scheelt het een paar tientjes. Maar dan dus wel met het verschil waar je de extra uyitgaven hebt (vooraf of gedurende die 3 jaar)
  10. @JackyH80Heb je geprobeerd om de openingspost te lezen?
  11. Strips werken bij mij fantastisch. Iets beter dan COBs en veel beter dan quantum boards. Je kan Samsung strips bij Digikey kopen.
  12. Ik had Santanesia zaadjes gekregen. Dat is een kruizing van een oorspronkelijke Amnees en Santa Maria. Inderdaad ook wel een afrodesiac.
  13. Als je met led de kleine fijne blaadjes van fluor wilt hebben moet je de leds gewoon op half vermogen zetten. Heb je vanzelf weer klein blad.
  14. COBs of led strips zitten beter verdeeld over de ruimte. Of anders inderdaad meer en dan minder zwaar belastte QB's. Die boards kun je inderdaad wel weer makkelijker je verlichting mee maken. Het punt is overigens niet dat je met je verlichting ook in de hoeken licht kan krijgen, maar hoe hoog je de lamp daarvoor moet hangen en hoeveel licht je daar dan door verliest op de wanden. Met minder lichtpunten moet de lamp verder omhoog voor de juiste uniformiteit en dan verlies je dus meer licht. Met quantum boards is dat iets van 40% in een klein tentje en met strips/cobs rond de 20% (of lager als je er veel van hebt)
×
×
  • Create New...