Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Zo lang er 220V op de invoer kant blijft staan blijven die condensatoren geladen. Je hebt natuurlijk wel wat standby verbruik dan.

 

Had ik al een link geplaatst naar dat DIMMER-NOTE.pfg document van Meanwell? Zo nee dan moet je die anders even Googlen. Daar gaven ze wat meer info over dat dimmen,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe werkt dat dan precies ? waardoor je die inrush kan voorkomen je zet een dimmer op je driver en zet hem dus nooit uit maar op standby ? En zodra er licht moet zijn gaat die weer naar 100% ?

 

Is dit trouwens wat ?

http://www.hollands-glorie.net/home/ProductDetail/nl-NL/1277/37/0/2813

Als het goed is kan ik daar wel 8 Meanwell drivers van 200W op aansluiten. Zit er een vertraging ingebouwd zodat ze niet alle 8 tegelijk aanspringen ? Mijn eerste plan was om 4 verdeeldozen te gebruiken en op ieder doos 2 digitale schakelklokken te zetten voor ieder driver zodat ze 1 voor 1 aangaan met een tussentijd van 1 min maar zon goedkope schakelklok is dus onbetrouwbaar ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakke Ja CD bin 3500k 36v, Sativied zou het daar niet mee eens zijn maar goed hij is meer van de single diode leds volgens mij heeft die ook een hele leuke fixture gebouwd van die single leds nou kan niet wachten om te zien wat die ervan afhaalt.

Sativied is het daar niet mee eens inderdaad. Net als Cree, Osram, Philips, en iedere professional horticulture lighting specialist en iedereen met een beetje verstand van plantenkunde. Planten hebben geen voorkeur voor licht van cobs of andere formaten. Je kunt ook witte leds kopen op XPE e.d. formaat, niet alleen monos. Ik heb die voorkeur dus ook niet. Wat planten wel hebben, is een voorkeur voor een optimaal spectrum. Wietefras' opmerking over hoe moeilijk dat is te testen is niet meer dan een drogreden. Dat wiel is al uitgevonden. Ik hecht sowieso weinig waarde aan de perceptie van een tent of kast wietkweker die side by sides doen, dan gebruikte ik wel PK boosters, plukte ik blad, en spoelde ik planten. In plaat daarvan berust me liever op de feiten en betrouwbare bronnen. Wat riu niet is en nooit zal worden.

 

Hoeveelheid lumen zegt nul komma nul over hoeveel par licht, wat op zich zelf al een incompleet plaatje geeft over de hoeveelheid licht beschikbaar voor photosynthese. Dat de hogere CRI en lagere kleur temp een beter spectrum hebben voor de meeste planten is geen discussie over behalve door mensen die zich wijs hebben laten maken dat 3500k the best is.... De keuze voor spectrum dicteert ook niet de efficientie of hoeveelheid licht. Met die misconceptie gaan velen al de mist in.

 

3tpRxrY.jpg

 

Lumens is voor humans is niet overdreven, voor planten kweken gaat de voorkeur nou net voornamelijk niet naar waar lumen gemeten worden maar in het blauwe, en vooral rode deel van het spectrum. In het spectrum van de 90 cri is de geel-rode piek verder naar rechts (rond de voor photosynthese meest efficiente golflengte, een feit zo hard als zwartekracht). Daardoor heeft het minder lumens, maar dat zeg dus niets over hoeveel par licht er geproduceerd wordt. Die fout is de reden waarom 3500k populair is geworden, die HAD 1000 lumen meer in de beschikbaar bins. Had die in dezelfde bin gezeten als 3000k en/of 90cri, dan was deze post er niet. Een beetje meer blauw dan hps is welkom maar daar is geen 3500k of 80 cri voor nodig.

 

Mensen (in wietkweek forums dan) verwaren blurple vaak met chinese leds. Chineze flutlet fabrikanten en onwetende growshops hebben blurple een slechte naam gegeven, alsof monos het probleem waren en cobs beter zijn. Nee, de cobs zijn nou eenmaal makkelijker en goedkoper om de efficientie van led te benutten. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar 1 lichtbron met een optimaal spectrum en een goede lens die een uniform vierkante vlak beschijnt. Natuurlijk hebben cob fans en gebruikers over Cree's reference design gekakt, zaten ookwat haken en ogen aan de nummers, maar het design op zich is solide. Een pcb met diodes met een customizable spectrum en optics die het tot een uniform genoeg geheel bundelen. Grootste probleem is dat het duur en tijdrovend is om honderden leds te assembleren, maar het grootste gedeelte in WR of WBR is wit, en daarvoor kun je dus ook cobs gebruiken.

 

Blurple (en soms zelfs rood alleen) is voornamelijk voor het aanvullen van daglicht (zoals in kassen) en hps. Voor assimilatie, fotosynthese boosters.

White full spectrum is voor het aanvullen van blurple en hps. Voor zowel beter resultaten, gezondere planten, en werklicht.

White-red and WBR is voor indoor kweken zonder daglicht. Of 3500/4000k met 660 of nog iets mooier, 2700/3000 90cri met blue en red.

 

https://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Osram/Osram-Module/Horticulture-Array-mit-6x-Osram-SSL-120--LT-2720_206_209.html

Bijna...

 

Gaat nog wel ff duren voordat ik klaar ben met licht en een volledige led kweek. Heb planten te lang voorgegroeid onder hpi (mh) 400watt terwijl ik arduino project afrondde, waardoor ze eigenlijk al te groot waren. Heb planten van verschillende soorten en in verschillende fasen in verschillende media inclusief mannetje en bestoven vrouwtjes, en hij zal er nog een paar keer af moeten voor aanpassingen en toevoegingen. Dus echt representatief qua opbrengst zal het niet worden. Ga hierna wel een normale ronde doen.

 

Roze pck x silver haze

ef4YRdE.jpg

 

Panama x SH

59t6sVM.jpg

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook in PAR gemeten geven die 3500K COBs 10% meer licht dan de 3000K. Ook meer oogst. Zo simpel is het gewoon. Daar hoef je geen epistel voor te schijven. Meer licht is meer gewicht (binnen redelijke grenzen).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffffffffffffff

Pffffffffffffff

Pffffffffffffff

 

Gaan ze weer.......lol, iedereen weet toch onderhand wel dat jullie die info hebben en volgens mij alleen jullie dat zo intressant vinden.....ik verlies elke x mn interesse door dit geleuter....

 

Echt jullie kennis eens samen bundelen en het is klaar.......doe ik ook mee lol

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, we hoeven niet allemaal dezelfde mening te hebben, dan wordt t ook gauw saai.

Ik volg alle discussies, en filter eruit wat ik denk te kunnen gebruiken in mijn setup.

Zoals dat 3500K verhaal, als ik de specsheets correct geinterpreteerd heb zouden die volgens mij idd het meeste bruikbare licht produceren dus ik heb ook deze besteld.

Echter heb ik van de kleinere CXB modellen wat andere kleurtjes mee laten komen om wat mee te kunnen experimenteren.

 

Of een design met honderden kleine ledjes in alle kleuren vd regenboog beter zou zijn durf ik niet over mee te praten, ik weet wel dat ik daar voorlopig nog ff niet aan ga beginnen om dat te bouwen...4 x 4 of 5 cobs en een driver op n frame schroeven is nog wel te overzien, ik zie mezelf nog ff geen 1000+ 1w ledjes, voedingen enz in een armatuur van 1x2m bouwen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dezelfde mening heb ik zowiezo niet maar dat ellenlange gediscuseer was volgens mij niet de intensie van dit topic, daar zijn er al zat van volgens mij. En dat je er dan iets uit kan filteren is leuk maar ik volg het vanaf het begin en ben t wederom kwijt waar ze het over hebben helaas.....zal mijn gebrek aan kennis wel zijn.

 

Gelukkig heb ik dat niet nodig want op een WIETFORUM zou het over wiet moeten gaan volgens mij? Maar ik kan het mis hebben hoor gebeurt me vrij vaak lol

 

Ik volg jou wel 1 op 1 en dan kan ik het ook eens normaal vragen en zelfs aanraken, de jip en janneke taal spreekt mij meer aan als luie stoner.......

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik daarentegen vind het juist weer erg interessant en leerzaam als er dieper op de materie wordt ingegaan, met jip en janneke toestandjes leer ik niet zoveel. En het is juist o zo handig om te weten waar je precies mee bezig bent, of het nu om genetica, licht, lucht of voeding gaat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, hij komt met een hypothese op basis van verkeerde aannames en feitelijke onjuistheden en ik geef een overduidelijk feit wat zijn hypothese tegen spreekt. Hypothese verworpen en klaar zou je zeggen.

 

Ik zie het punt eerlijk gezegd ook niet zo om hier zo over door te blijven drammen als in de praktijk keer op keer is aangetoond dat het nauwelijks verschil maakt. Ga nou gewoon eerst een keer kweken met die leds voordat je met allermaal pompeuze verhalen komt alsof iedereen compleet mongaul is en de messias ons komt redden van het onbegrip. Serieus, het is net Bubbleblower 2.0 zo. Alleen maar hypotheses zonder onderbouwing.

 

Helemaal niemand kijkt ook naar lumen in dit geval. We kijken naar PAR waardes waar bij voor de Cree COBs de lumen waardes gewoon een eenvoudige index geven. Dat is allemaal ook gecontroleerd in de juiste meetaparatuur. Voor Citizen is dat nog niet helemaal duidelijk maar ook daar zijn wel wat PAR waardes van bekend.

 

Bij Citizen zien de datasheets er soms uit alsof ze met dobbelstenen gegooid hebben. Hun coatings zijn blijkbaar voor sommige lichtkleuren enorm inefficient (of juist heel efficient voor andere). Al zie je ook daar nog steeds dat je meer licht overhoudt naarmate je minder van het blauwe basislicht converteert naar rood licht:

gallery_37858_17549_3527.png

 

CRI 80 is dus blijkbaar efficienter dan CRI 70 voor PAR. Behalve bij 5000K. Er zit bij hun ook maar weinig verschil tussen 2700K tot 4000K. De 3000K 80CRI geeft dan het meeste PAR licht voor je duur betaalde stroom. Al maakt het bij de Citizen COBs dus nauwelijks uit wat je kiest. Zelfs tussen de 2700K en 4000K zit maar 2 procent verschil.

 

Dan geven ze nog wat getalletjes erbij voor alleen het blauwe en rode licht van de COBs, maar de planten gebruiken gewoon al het licht. Dat paars licht geneuzel is echt zo enorm achterhaald. Zeker voor Cannabis planten die relatief veel licht nodig hebben.

 

De witte COBs hebben ook feitelijk al een enorm "paars" spectrum vergeleken met zonlicht. Het sluit gewoon goed aan bij wat de planten willen. Cree 3000K spectrum ingetekend in McCree curve:

gallery_37858_17549_67750.png

 

Voor die Citizen CRI 90 COBs zal de efficientie dus iets minder slecht uitpakken zijn omdat er daarvan wat meer licht boven de 700Nm valt en de McCree curve laat zien dat de planten daar toch ook nog wel wat mee doen. Zei het maar verdomd weinig. Het is daarbij ook nog maar de vraag wat dat extra ver rode licht gaat doen als je je planten er onder voorgroeit.

 

Hoe dan ook, als je twee lichtbronnen kan vinden met exact dezelfde efficientie en prijs dan neem je degene met het "beste" spectrum. Als je al weet welk spectrum dat is, want daar zijn Wageningen en al die onderzoekscentra ook nog lang niet uit en het verschilt per gewas. Dus feitelijk is zelfs dat al een kansloze hypothese. Maar goed, stel dat je dat weet (of denkt te weten). Dan kies je die en dan heb je mogelijk een marginaal voordeeltje (of niet).

 

Als er twee lichtbronnen zijn waarbij de ene 10% meer PAR licht produceert voor hetzelfde verbruik en de andere dus minder licht maar wel met een iets "beter" spectrum, dan pak je die met 10% meer licht. Daar is 0% twijfel over in de glastuinbouw.

 

Het enige waar ik zelf dan dus nog wel in geinteresseerd ben is de morfologie van de planten door de licht kleuren. We groeien wietplanten normaal gesproken voor onder wat blauwer licht en bloeien af onder roder licht. Het leek me dus wel wat om juist wat blauwere COBs te kopen en dan losse diep rode mono leds erbij te plaatsen. Dan kan ik voorgroeien onder de blauwere COBs voor compacte planten en tijdens de bloei de rode mono's erbij schakelen voor wat een beter spectrum zou zijn voor de bloei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Twiet en Wf,

 

Wat erg jammer is dat het zelden of nooit over planten gaat.

 

Daar weet ik iets van en dan kan je je ook mengen in de conversatie...nu zijn er steeds 2 die praten en de rest haakt af, tikkie eenzijdig is het zo niet?

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat in deze thread over ... Cree leds.

 

De specifieke discussie gaat over spectrale verdelingen die het meest gunstig zouden zijn voor planten en/of dat meer PAR licht beter is voor planten. McCree curve staat erin, gaat over planten. Dus in relatie tot die leds kan het niet meer over planten gaan dan dit.

 

Ja ik heb inderdaad tientallen zo niet honderden vragen beantwoord. Sorry hoor. Zal ik niet meer doen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 heb je bewust overgeslagen en dat zegt eigenlijk genoeg........

 

Want wie je Santanesia gemaakt heeft boeit niet, niemand eigenlijk....? Komen ze van wietzaadjes.nl...?lol

 

Ik zal voortaan me leesbril opzetten voor die lappe tekst die je neerkwakt. Kan ik er misschien ook iets uit filteren.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PG: WTF heeft n punt, dit was n LED topic zonder planten. Maar je hebt gelijk dat het techniekverhaal wel door erg veel topics versnipperd is nu.

Kan ik ook niks aan veranderen..

 

Ik heb nog ff zitten piekeren om een combi groei-bloeilamp te maken met een mix van 3 kleuren cobs.

Bv 5000k, 4000k en 2700 of 3000k waarbij ik met een schakelaar de keuze kan maken tussen 5000 en 2700/3000.

Werd me nog ff te ingewikkeld om uit te vogelen wat de verdeling moest zijn, eerst maar eens een wat simpeler apparaat bouwen om wat hands-on praktijkkennis te vergaren.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PG: zodra ik wat materiaal in mn handen heb kom ik wel ff om n bakkie, krijg je gelijk een mini-masterclass LED-technologie voor beginners.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik persoonlijk vind het juist interresant om diverse interpetaties/gedachtes te lezen.

 

juist door de levendige discussies heb ik een hoop opgestoken .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, Het probleem is alleen dat die COBs nogal duur zijn. Paar diep rode mono's erbij leek me dan een makkelijker/goedkoper alternatief.

 

Aan de andere kant, ze groeien ook al prima voor onder die 3000K COBs. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 knakenpoetser

 

Vind alle info en discussies wel interessant en heb hier ook zeker wat aan. Heb daardoor ook mijn armatuurtje kunnen bouwen. Vind het ook wel fijn dat er nog steeds mensen op wf zijn die dit soort draadjes kunnen vullen met waardevolle informatie. Dat discussies soms ontsporen in over en weer gezeik en op de man spelen is wel een beetje jammer.

 

 

Ik kan btw ook tig draadjes opduikelen mbt output van Gavita vs dimlux en prestaties van oc vs a&t waar planten nooit ter sprake komen. Dat er niet zoals vroeger over planten, pheno verschillen, uitwerking wordt gediscussieerd is idd jammer maar dat gebeurde toen ook al niet in de bouwdoos...

 

Gr,

 

Worm

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh zitten we in de bouwdoos...........?? Meen je dat nou LOL

 

Nee ok dan heb ik me absoluut voorbij gepraat, excuus daarvoor.

 

Feit blijft dat WF er veel van weet maar er meer een persoonlijke kwestie dwars zit tegenover deze kwakzalver.....

 

WIE HEB NOU DIE SANTANESIA GEMAAKT FRAS???? Lol

 

Ik hou me verder gedeist hoor en laat de experts nog meer over pars en pfft praten.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Worm, Er zijn toch nog steeds wel threads over wietsoorten en phenotypes? Vind alleen dat die discussies altijd verzanden in dromerig gedoe over vroegah en een wedstrijdje over wie de meest uitheemse wietsoort weet te noemen.

 

Ben zelf afgelopen weekend weer op een meeting geweest en dan werken dat soort discussies toch een stuk beter. Lekker van elkaar de wietjes proberen. Ben er dan best wel trots op als ze die Chocolope bewonderen omdat het zo lekker ruikt, zacht op de keel en super compact is.

 

Maar goed, genoeg over die planten. Het is weer tijd voor geneuzel over leds :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even terug over het schakelen van die led fixturen hoe voorkom je nou die inrush ? En is zon din rail timer wel beter dan je standaard schakelklok ?

#http://www.aliexpress.com/item/New-KG316T-AC-220V-25A-Din-Rail-Digital-Timer-Switch/32475700235.html?spm=2114.30010308.3.10.sIEWLi&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10057_10056_10065_10055_10054_301_10059_10058_10032_10017_107_10060_10061_10052_414_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_4&btsid=d4337c0e-f4a5-4dd9-8418-716be56ec722

8 fixturen van 200W verdelen over 4 van die klokken en 1 minuut vertraging tussen elke bar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inrush kan je niet voorkomen...

Die klokken zijn bedoeld voor capacitieve belasting, dus als jij er een inductieve last aan gaat knopen is de betrouwbaarheid gelijk een stuk minder. Contacten branden in of smelten vast als je pech hebt.

Je zou dat ding natuurlijk wel kunnen gebruiken met een telefoonadaptertje erin waarmee je weer een echt relais bedient, maar dat moet toch simpeler moeten kunnen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind de discussie ook interessant. Juist omdat ik zelf niet in het onderwerp wil verdiepen (sorry) soms is het wel lastig te oordelen wie nou gelijk heeft als er niet onderbouwt word.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga met een gavita controller een 0-10volt driver aansturen.

 

als dit werkt zoals ik verwacht/hoop heb je geen relais , tidklokken meer nodig.

ook staat de lamp dan in een standby stand (0volt) en heb je volgens mij minimale inrush bij het opstarten (zelfde principe gavita/dimlux aangestuurd door controllers)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@discussie, het is toch vrij duidelijk welke COBs het meest efficient zijn. Dat je met een ander spectrum een betere oogst gaat halen is een aanname die dan eerst nog maar eens aangetoond moet worden. Vooralsnog is het tegendeel aangetoond.

 

@kapteinkoek Een relais zou eigenlijk ook in de specs moeten hebben staan wat de maximale piek current is. Bij die finder relais staat dat er bijvoorbeeld wel in 50A voor een finder66. Maar dat is dan voor een piek van max een halve seconde. Dat is wel weer veel meer dan die 0,00009 seconde van de Mean Well.

 

Mean well gaf zelf overigens ergens aan om de uitvoer van de driver te gebruiken om een relais voor de volgende driver aan te schakelen enzovoorts.

 

@knakenpoetser, Hoe schakel je die drivers de eerste keer in, gewoon met een lichtschakelaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...