Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Zolang er stroom blijft staan op de ingangszijde van je drivers zal er (vrijwel) geen inrush zijn.

Maar staan je drivers wel 12 uur per dag de sluipverbruiker uit te hangen... of je daar nou blij van word?

De eerste driver gebruiken om een relais aan te sturen dan nr 2 inschakelt enzovoort? Das wel n goed idee eigenlijk, kan je desnoods een hele loods vol achter elkaar aanschakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze geven inderdaad niet aan wat het standby verbruik is, maar ze zeggen wel aan dat het zo weinig mogelijk is :) Misschien kost dat wel minder stroom dan 12 uur lang een relais per driver gesloten houden?

 

Ja inderdaad wel slim met die drivers die elkaar inschakelen. De eerste zou je dan op de stroom voor de fans kunnen zetten. Weet je zeker dat die ook draaien. Hoef je alleen nog maar een tijdklok op je fan voeding te zetten. Als je actief koelt althans.

 

Lijkt me trouwens wel een gaaf geluid als die drivers zo prrrrrrrrrt allemaal achter elkaar aan gaan.

 

Overigens heb ik er nog nooit iets over gehoord dat mensen actief iets deden met die inrush. Ik zeg het er zo nu en dan wel bij dat Leds dat ook hebben, maar ik heb nog van niemand gehoord of en hoe ze dat dan oplossen. Al ken ik ook wel maar heel weinig mensen met een grote COB installatie.

 

Met die 2 drivers van mij ga ik er ook echt niets aan doen. Die Klikaanklikuit 3500W doet het overigens prima. Al kan dat natuurlijk ook elk moment zomaar afgelopen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser, Hoe schakel je die drivers de eerste keer in, gewoon met een lichtschakelaar?

 

ik ga doe de drivers gewoon in het stopcontact 24u .(zo gaat dat ook bij dimlux/gavita icm controller)

 

het gavita kastje , stuurt na 5 volt naar driver cobs gaan aan ,stapsgewijs naar 10volt , na 12u van 10volt naar 5 volt en naar o volt.

 

maak ik een denk fout/zie ik iets over het hoofd?

 

 

 

ik zal als opstelling inderdaad functioneert , meten hoeveel de drivers standby verbruiken .(ik denk/hoop heel weinig)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand (wietefras *kuch*) niet eens een workshopje led bouwen en kiezen geven :D Ik zou er zelfs voor betalen :D

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn aardig wat filmpjesw en topics over hoe te bouwen. Moet alleen weten welke spullen je nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ook en dan vooral hoe je de leds moet invoeren in 1x, ik heb al te vaak gehad dat je bij de deur nog even flink bij mag betalen.

 

4/6 leds is te doen maar als je er 16 koopt hoe werkt het dan, gewoon 4 orders plaatsen?

 

En wat had je ook weer nodig idd WF?

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leds, drivers en iets van koeling.

Hoeveel? Zoveel je budget, ruimte, gewenste efficientie, gewenste lichtdruk enz. dicteren.

 

Invoerrechten kan ik je straks haarfijn vertellen hoe dat loopt, ik heb een hééél duur doosje vol chipjes en ander snoepgoed besteld bij mijn nieuwe Chinese vriendinnetje Vicky (van Kingbrite), nu afwachten of de douane in de opgegeven waarde trapt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser, Ja, dat is nog makkelijker natuurlijk.

 

@bruinevingers, Die gromau5 filmpjes laten dat toch wel zien? Of het bouwverslag van Worm.

 

@pg,waarom zou je niet 16 leds in 1 keer kunnen bestellen? Had ik ook gedaan.

 

Ik hoefde niets bij te betalen, maar ik had toen alleen COBs en houders besteld.

 

@scirocco, Ja, Vicky en Jerry dat zijn niet echt Chinese namen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

 

Running, was meer een grapje omdat alles allang besproken is en bruine en boefje het op pag 36 nog even vragen wat ze nodig hebben lol, ik was knetter en vroeg het ook nog een x, ze legt het zo graag uit. lol

 

Maar mijn vraag is hoe het werkt met invoer boven de 1000 euro? Iemand al eens zoveel in 1 x laten komen?

 

edit; ik lees het nu van fras. Raar dan weegt het niks ofzo douane is toch niet gek, ik had een pakketje van 88 gr waar op de bon 400 gr was en ik dik mocht bij betalen.

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die COBs kosten 1 dollar per stuk. Volgens de bedragen op de verpakking.

 

Voor heat sinks en drivers kunnen ze niet zulke lage prijzen vermelden. Dat zijn zware dingen en dan snapt de douane ook wel dat dat geld kost inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eigenlijk veel meer geinteresseerd in een duidelijke uitleg over de theorie ;-) (in de breedste zin van het woord)

 

Ja, natuurlijk zijn er genoeg DIY's te vinden en teksten.

 

Maar een echt duidelijke heledere klassiekale uitleg of een goed geschreven heldere duidelijke tekst, is goud waard. En schaars.

 

Wat ik bedoel is; ja tuurlijk kun je precies die lamp namaken die wietefras destijds beschreven heeft in een topic (die 400 watter).

 

Maar ik wil niet nabouwen. Ik wil zelf dingen kunnen berekenen. Zelf kunnen uitkiezen welke led geschikt is voor wat ik wil.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

 

Ik heb een monteur gevonden en de spullen zijn besteld....later meer!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor dit topic was ik nogal huiverig tegenover led, dit is volledig bijgedraaid. Nu ben ik ook van plan om binnenkort een armatuur te gaan bouwen. Eerst in het klein om het te proberen. Dan later in een wat grotere ruimte. Wat ik nog lastige stof vind is hetgeen wat bruinevingers ook al omschrijft " Het zelf berekenen ". Zoals bijvoorbeeld het aantal Umol, ppfd en par. Het is mooi dat dit in sommige gevallen al is voorgekauwd, voor als je wat wilt nabouwen.

 

Wat mijn aandacht heeft getrokken op zowel RIU als in dit topic, zijn de leds van citizen. Vooral vanwege de prijs. Ik ben nu nog opzoek naar goedkope heatsinks.

Wat mij ook interessant lijkt is om een armateur te gaan bouwen waarin de leds parallel geschakeld zijn. Zo kan je zwaardere drivers gebruiken (600w) waardoor je er in grote ruimtes een stuk minder nodig hebt, en om daar makkelijk de leds van citizen op aan te kunnen sluiten. Omdat het nu vaak niet lekker past.

 

In het bijzonder wil ik Wietefras bedanken voor alle informatie, je bent echt een aanwinst voor dit forum.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bruinevingers, Ik heb in deze thread een paar posts geplaatst met berekeningen hoe je het allemaal zelf kan berekenen.

 

Het zijn de posts met die tabellen erin.

 

Op zich is het vrij simpel. Kijk hoeveel umol/s aan licht hé wilt hebben en deel dat door de hoeveelheid lucht die de COB produceert.

 

Ik reken dan met 110umol/s voor een CXB3070 op 49W en 140 voor een CXB3590 op 61,5W.

 

Dus 800umol/s voor 1m2 is 800/110=7,2 stuks CXB3070 en delen door 140 geeft 5,7

 

Oppervlakte per COB is het COB licht delen door 800 en daar de wortel van.

 

Dus 110umol/s / 800umol/s/m2 = 0,1375m2 daar de wortel van geeft een vierkant van 37x37cm

 

Je kan het die posts even terug zoeken want daar staan nog veel meer varianten in. Was ergens aan het begin nog dacht ik. Wat verder ook een verhaal over aantallen drivers.

 

@Abruzzi, graag gedaan in ieder geval. Hopelijk heb je ook wat aan het verhaal hierboven.

 

Sowieso staat er her en der hier in de thread wel wat nuttige informatie tussen :)

 

Over dat parallel aansluiten hadden we het dacht ik ook al gehad. Let daarbij wel op voor "thermal runaway". Al draaien we de COBs vrij zacht dus het zal niet zo'n vaart lopen, maar toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste kennis over hoe precies te berekenen wat er in jouw situatie de beste keuze is qua combinatie van leds en drivers enz. Is allemaal te vinden in de diverse topics van een aantal forumleden...

Echter t vinden is een 2e... het staat echt in 1000 snippertjes verspreid over 3000 pagina's.

Ben er al een tijdje mee bezig om uit te vogelen wat t beste is, en ik heb inmiddels een redelijk beeld van hoe t werkt en hoe je het optimale er uit kan halen maar er zijn zoveel verschillende opties qua keuze van drivers, leds, koelers...

Kies maar een paar criteria uit die op jouw situatie van toepassing zijn en ga eens wat mogelijke setups doorrekenen.

Dan zie je vanzelf wel wat werkt en wat niet.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van een kennis uit de electronicawereld een gebruikte hlg-240h-36a driver gekregen, dus over het parallel draaien van 4 CXB3590's kan ik straks meer zeggen.

Meer daarover als mn ledjes er zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ WF: klopt, was inderdaad al naar voren gekomen. De leds zeker ik dan af. Zou je nog een keer kunnen uitleggen hoe je aan die 110/140 umol/s komt op 49/61.5w?

 

@scirocco: alles staat idd zo verspreid dat het lastig is om alles te onthouden. Binnenkort maar ff samenvatting maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

 

Running, was meer een grapje omdat alles allang besproken is en bruine en boefje het op pag 36 nog even vragen wat ze nodig hebben lol, ik was knetter en vroeg het ook nog een x, ze legt het zo graag uit. lol

 

Maar mijn vraag is hoe het werkt met invoer boven de 1000 euro? Iemand al eens zoveel in 1 x laten komen?

 

edit; ik lees het nu van fras. Raar dan weegt het niks ofzo douane is toch niet gek, ik had een pakketje van 88 gr waar op de bon 400 gr was en ik dik mocht bij betalen.

 

Pg

 

Hangt eraf wat je bestelt, ik had ook een groot pakket met alles erin dus ook heatsinks en drivers ik gaf aan om het te verspreiden kreeg als advies om gewoon een bedrag van 100$ erop te zetten dan kreeg je wel wat kosten maar is het allemaal geloofwaardig, pakket splitsen kan maar dan loop je ook dubbel risico en je betaalt sowieso al die dubbele verzendkosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Ik heb een tentje wat ik aan het inrichten ben van 90x90x170 (secretjardin ds90)

Waar ik graag een cree cob led voor wil gaan bouwen. Ik wilde deze graag makkelijk kunnen dimmen zodat ik effcienter en lager vermogen kan voorgroeien. Ik heb vandaag van mijn nieuwe vriendin van kingbrite Vicky een prijs gekregen maar ik wil de geleerden hier vragen of het allemaal wel klopt. Het enige wat hier nog bij zou moeten is het armatuur zelf om dit op te bevestigen (ik zat te denken aan alluminium hoekprofielen)

6x Cree CXB3590 3500k cd bin 36v:
35usd/pcs;

6x ideal ledholder:
2.8usd/pcs;

6x Pre-drilled heatsink Φ150mm*H70mm(for 60-70W):
13.5usd/pcs;

2x HLG-240H-C1750 version B:
66usd/pcs;

2x dimmer switch:
15usd/pcs;

Wires to connect the leds to the driver: free.

 

Shipping cost:
60usd
by TNT economy, it takes about 7 days.

Paypal charge 4.5%

 

So the total cost:
553.64usd.

 

Op deze manier kan ik de drivers van 1750mA naar 850mA dimmen wat dus inhoud van 378W naar een 200W. Maar heb ik zo de juiste componenten te pakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat past allemaal kwa voeding en leds enige waar ik mee zit en volgens mij had knakepoetser ook voor de 1750ma gekozen kwa ampere is je koeling. Die heatsinks zijn gemaakt tot max 60W je gaat daar net overheen met 63W Het is dan wel zaak om steeds lucht te blazen tegen de heatsinks. En waarom wil je ze zo laag dimmen ? Is niet heel verstandig maximaal 10-15% als je ze continu wilt gebruiken.

 

Ik was trouwens minder kwijt dan jij voor 400W dus 8 cobs op 2 MW hlg185-1400 drivers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bruinevingers, Ik heb in deze thread een paar posts geplaatst met berekeningen hoe je het allemaal zelf kan berekenen.

 

Het zijn de posts met die tabellen erin.

 

Op zich is het vrij simpel. Kijk hoeveel umol/s aan licht hé wilt hebben en deel dat door de hoeveelheid lucht die de COB produceert.

 

Ik reken dan met 110umol/s voor een CXB3070 op 49W en 140 voor een CXB3590 op 61,5W.

 

Dus 800umol/s voor 1m2 is 800/110=7,2 stuks CXB3070 en delen door 140 geeft 5,7

 

Oppervlakte per COB is het COB licht delen door 800 en daar de wortel van.

 

Dus 110umol/s / 800umol/s/m2 = 0,1375m2 daar de wortel van geeft een vierkant van 37x37cm

 

Je kan het die posts even terug zoeken want daar staan nog veel meer varianten in. Was ergens aan het begin nog dacht ik. Wat verder ook een verhaal over aantallen drivers.

 

@Abruzzi, graag gedaan in ieder geval. Hopelijk heb je ook wat aan het verhaal hierboven.

 

Sowieso staat er her en der hier in de thread wel wat nuttige informatie tussen :)

 

Over dat parallel aansluiten hadden we het dacht ik ook al gehad. Let daarbij wel op voor "thermal runaway". Al draaien we de COBs vrij zacht dus het zal niet zo'n vaart lopen, maar toch.

 

Het is simpel wanneer je het weet ;p.

 

Al bij de eerste zin rijst bij mij de vraag: Wat zijn de criteria die je hanteert en waarom, bij het beslissen, voor het aantal umol/s aan licht dat je wilt hebben. Als leek is het eerste antwoord wat in mij opkomt namelijk; 'je wilt toch altijd het maximale aan umol/s licht hebben?'.

 

Bij de tweede zin ben je me kwijt ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is sowieso een maximum umol wat de plant aankan.

ik dacht 1500 umol , maar wietefras poste laatst een grafiekje waar +- 2000 umol de bovengrens is (daarna schaadt het meer dan dat het goed doet)

 

alles boven de 1000 umol geeft een steeds kleiner woordende productie stijging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sneller foxtail.

 

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

 

Running, was meer een grapje omdat alles allang besproken is en bruine en boefje het op pag 36 nog even vragen wat ze nodig hebben lol, ik was knetter en vroeg het ook nog een x, ze legt het zo graag uit. lol

 

Maar mijn vraag is hoe het werkt met invoer boven de 1000 euro? Iemand al eens zoveel in 1 x laten komen?

 

edit; ik lees het nu van fras. Raar dan weegt het niks ofzo douane is toch niet gek, ik had een pakketje van 88 gr waar op de bon 400 gr was en ik dik mocht bij betalen.

 

Pg

 

Ik vraag helemaal niks polder. Ik zeg alleen tegen bruine dat er genoeg filmpjes zijn hoe te maken. En dat je alleen moet weten wat je nodig hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet niet echt op zo hè Polder, kun je niet beter iemand als slablaadje tegen betaling een armatuur voor je in elkaar laten zetten?

 

Ik heb een monteur gevonden en de spullen zijn besteld....later meer!

 

Pg

 

Kijk na twee maanden komt er eindelijk schot in ... ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...