Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Je hebt nog steeds 25% meer COBs nodig. Als daar maar 5% extra efficientie tegenover staat ben je een tijd bezig om die extra investering terug te verdienen. Ik kwam onlangs uit op 3,9 jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat dat ook op als je kleinere CXB's neemt?

Ik denk dan bv aan 2540s van 14,5 dollar per stuk.

Kan je voor t zelfde geld 2x zoveel leds neerhangen en die draaien op 25W oid.

Of komt dat neer op meer werk zonder echt noemenswaardige winst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is in principe gewoon een kwestie van uitrekenen. Ik heb dat voor een aantal varianten gedaan, maar als je iets anders doet kan het best net weer anders zijn. Met de Citizen leds kwam ik ook uit op een ander amperage als meest economishe optie.

 

Nadeel van twee keer zoveel leds ophangen is dat vaak de kosten van de koeling ook navernant stijgen. Als je daar wat op weet te verzinnen dan kan dat ook een prima alternatief zijn.

 

Maar goed dan no blijft het een kosten berekening. Ik bereken wat een armatuur gaat kosten met het benodigde aantal COBs voor een bepaalde efficientie. Aantal drivers en koelers daarbij etc. Vervolgens bereken je over een bepaalde looptijd wat je stroomkosten zijn met dat armatuur.

 

Als je dat voor een aantal varianten doet dan zie je vanzelf welke het goedkoopste is.

 

Al had ik een programma gemaakt wat de COBs die ik overwoog in alle varianten had doorgerekend en toen viel me op dat de prijzen in "efficientie klasses" steeds erg overeen kwamen. Daarom heb ik het toen maar versimpeld naar de "Standaard klasse" en dergelijke. Dat maakt het wat makelijker om het in tabelletjes te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

net ook een mail van kingbrite gehad :

For driver:

 

HLG-320H-C1750(B): 89.5usd/pcs, lead time: 20 days after payment received.

It's ok for 4 leds at 36v at 1750ma.

 

HVG-320-36(B), HVGC-320-1750(B): 96.5usd/pcs, lead time: 30 days after payment received.

For your order list: All is available in stock. The total cost as below:

10 x CXB3590 leds 3000K-6500K top bin is available in stock, unit price:36usd/pcs;

Same price for each bin.

10x ideal led holders: 2.8usd/pcs;

10x 150mm pre-drilled heat sink for cob chips cxb3590: 13.5usd/pcs;

thermal paste: free.

There are 2 solutions:

1. Led glass lens:

led(CXB3590) + thermal tape+ Ideal 50-2303CR + LED glass lens KB-HB100-80, unit price: $43.8usd/set.

2. Led reflector:

led(CXB3590)+ thermal tape + Ideal 50-2303CR + Ideal 50-2300AN + Reflector KB-D82-90RF, unit price: $40.6usd/set.

 

dat gedeelte over er zijn 2 solutions kan ik vergeten toch ?

mijn bestellijst is zo compleet toch ? (drivers zijn elders besteld en frame draad wagoklemmen koop ik nederland)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik WTF goed begrepen heb ben je beter af zonder die lenzen en reflectors ja.

Kingbrite levert trouwens gratis draadjes bij je cobs en holders als je t ze lief vraagt..

 

Zal voor mezelf eens gaan uitrekenen hoe ik uitkom qua kosten, efficientie enz.

Nog n heel gepuzzel evengoed, teveel mogelijkheden qua driver/led combinaties...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg ook nog een mail van het volgende bedrijf over meanwell drivers ,(ik heb ze zelf niet gemaild misch doordat ik op drivers zoek allibaba , of kingbrite heeft info doorgespeeld)

 

gaat over wat groter aantallen drivers.

 

is iemand bekend met dit bedrijf?:

 

Nuohan Electronics, specializing in original Meanwell switching power supply for many years.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst alleen 1 testje .

met 2 driver en 10 cob led

icm gavita controller

 

daarna zoveel als de stroomaanvoer of m2 me beperkt (net als bij jou vermoed ik)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat gedeelte over er zijn 2 solutions kan ik vergeten toch ?
Reflectoren en lenzen heb je alleen nodig als je per se een grotere afstand wilt houden tussen de leds en het gewas. Voor een uniforme lichtverdeling hang je kale COBs hang je op iets van 30cm en met reflector/lens erop ongeveer twee keer zo hoog.

 

Zag laatst een matrix PPFD meting van iemand die een armatuur met 20 kale COBs in een 120x120 tent hing op 31,5cm en van dezelfde COBs met reflector op 60cm had gehangen in een. Daar zat een verschil in van 20% aan licht in het voordeel voor de kale COBs. Lichtverdeling was wel hetzelfde. Je betaald voor die grotere afstand dus wel een hele boel in licht.

 

Al denk ik eerlijk gezegd dat die COBs met reflectoren ook wel op 50cm hadden gekund en hij heeft van dat diamantfolie op de wanden wat enorm veel wandverliezen geeft. Dus in een wat betere ruimte en op de juist hoogte zal het misschien 12% schelen. Is nog steeds teveel naar mijn mening.

 

Die reflectoren worden ook nog vies. Na één of twee kweekjes verlies je dan nog een keer 10% op die dingen.

 

Zou dus inderdaad alleen voor de COBs en houders gaan. Al zou ik er dan wel van beide een keer eentje bij bestellen om het zelf eens na te meten :)

 

Lijkt trouwens wel of die COB houders steeds duurder worden.

 

mijn bestellijst is zo compleet toch ? (drivers zijn elders besteld en frame draad wagoklemmen koop ik nederland)
Ja, COBs, houders, drivers, koelers en bevestigingsmateriaal is alles wat je nodig hebt. Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

20% lichtverlies weegt niet op tegen devoordelen ,gewoon zonder dus.(bedankt voor de duidelijke uitleg wederom)

 

wat heb jij per cob holder betaald ? voor wat het is vind ik 2.80 dollar ook best duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die houders waren begin dit jaar nog iets van 2 euro voor die Ideal dingen. Al was dat wel voor de CXB3070 en die is natuurlijk wel kleiner.

 

Voor de houders die op de COBs van mijn daadwerkelijk gebouwde armatuur zitten betaalde ik 0,71 per stuk. Die dingen passen op zo'n beetje alle Cree COBs dacht ik. Is wel lastiger plaatsen, want je moet die twee helften (met ieder twee boorgaten) dus wel exact op de juiste plek zetten anders past het niet.

 

gallery_37858_18124_41544.jpg

 

Zit nu te denken dat deze houders wellicht de koeling ook wel ten goede komen. De Ideal houders zitten helemaal over de behuizing heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn indd wel leuke holders hoe heten ze en van waar ? Je had het trouwens over wandverliezen icm reflectiefolie wat kun je anders gebruiken dan folie ? Volgens mij was die diamant folie nog best goed ook.

Reflectoren zijn best zinloos maar lenzen kunnen best handig zijn vooral voor bescherming maar je zit growmau ook geen reflectoren gebruiken voor de lampen waar die mee kweekt 2 lenzen en 2 zonder optics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel van lenzen is wel dat je de temperatuur vd cob verhoogt volgens mij, en dat is wat we precies niet willen.

Laat al die warmte maar lekker wegstralen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapiteinkoek, Die COB houders kwamen van Digikey

 

Er is hier op het forum een thread over reflectie metingen van djbroertje.

 

Diamant folie reflecteert wel, maar als je dat patroon ziet dan is het nogal retroflectief. Ofwel het stuurt een deel van het licht terug naar de bron.

 

Op Rollitup zijn die reflectoren en lenzen heel populair. Op basis van verkeerd uitgevoerde en verkeerd geinterpreteerde metingen

 

Als je een reflector op een COB zet en je meet het licht eronder dan is het licht op een kleiner oppervlak gebundeld en dan zie je daar uiteraard feller licht. De misvatting is dan dat je meer licht hebt. Alleen moet je uiteraard ook denken aan de uniformiteit. Daarvoor moet je de COBs met reflectoren hoger hangen en dan heb je uiteindelijk weer minder licht want dat ben je verloren op de reflectoren en door het hoger hangen deels ook op de wanden.

 

Bijkomend probleem met die tests is ook dat ze zijn uitgevoerd over een 60x60 oppervlak. Die kale COBs bestralen op 30cm hoogte al een cirkel van bijna een meter. Je mist dus bij kale COBs een groot deel van het licht als je maar een vierkant van 60x60 meet. Een 90 graden reflector geeft een cirkel van 2 keer de hoogte. Dus op 30cm past die cirkel geheel in het gemeten vierkant. Die reflecotren geven ook een vrij scherpe cirkel dus net binnen die cirkel geeft fel licht terwijl het daarbuiten veel minder fel is. Je kunt dan niet volstaan met 9 meetpunten.

 

Anyway, gewoon slecht getest dus en ze snappen het niet. Ik krijg het ze helaas niet aan hun verstand. Afgezien van de mensen die wel verstand van natuurkunde hebben zoals Alesh en Stardustsailor.

 

Ze denken ook dat je met reflectoren betere lichtpenetratie krijgt. Ook weer op basis van de verkeerde notie dat gebundeld licht verder draagt oid. Slaat natuurlijk ook nergens op, want als het de planten raakt is het al lang niet meer gebundeld (want je hebt de COBs hoger moeten hangen).

 

Bovendien kijk eens van 60cm naar beneden op het bladerdek. Vanaf hoog boven het bladerdek is het toch min of meer een gesloten geheel. ALs je vanaf 30cm kijkt dan kun je nog wel wat meer tussen de bladeren door kijken. Ik zag juist met de COBs veel meer licht tussen de bladeren door vallen toen ik wisselde van een HPS armatuur naar de COBs.

 

Met lenzen heb je exact hetzelfde probleem. Alleen kun je lenzen nog schoon maken. Die reflectoren worden ook snel vies en dan verliezen ze nog veel meer licht. Greengenes had dat laatst getest. Niet zeker hoe goed hij dat getest heeft, maar de uitkomst klinkt logisch.

 

Plus inderdaad hoogstwaarschijnlijk dat de temperatuur oploopt. Met name bij lenzen, maar bij reflectoren kapsel je de COB toch ook in.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

WF ja ken dat topic, zelf gebruik ik isolatiefolie die reflecteert beetje hetzelfde wat je achter de verwarming maar dan voor de landbouw dus extra dik en groot.

 

Even een andere vraagje om Leds, ben nu bezig met het bouwen van een hok en als ik andere hokken zien dan hebben ze een halve electriciteit centrale in hun hok, Moet dat ook met led ivm veiligheid ? Heb een hok van 2 bij 2 en er komen 32 cxb3590 erin op 1400ma dus goed voor 1600W volstaat dan een simpel stekkerdoor en paar digitale tijdklokken of moet je de zware spullen erbij pakken en dikke kabels gebruiken of is dat alleen met hps ?

 

@knakke Ja CD bin 3500k 36v, Sativied zou het daar niet mee eens zijn maar goed hij is meer van de single diode leds volgens mij heeft die ook een hele leuke fixture gebouwd van die single leds nou kan niet wachten om te zien wat die ervan afhaalt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belasting is wel wat minder hoog als met hps, maar zou toch gewoon via relais schakelen...(en fatsoenlijk materiaal gebruiken.... veiligheid is natuurlijk prio #1)

1 tijdklok die blijft plakken midden in de bloei en je halve ronde is verknald.

Ook niet teveel ineens aanzetten, meanwell geeft keurig het aantal voedingen op dat je tegelijk mag inschakelen op 1 groep, zelfs onderverdeeld naar gelang je b of c automaten hebt in je stoppenkast.

Meestal maximaal 3 voedingen tegelijk inschakelen, doe je er meer knalt je groep er uit door de gecombineerde inrushcurrent

Edited by scirocco
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser, Voor de CXB3590 3500K is de CD inderdaad de hoogste. Voor koelere kleuren heb je ze ook wel hoger.

 

@kapiteinkoek, Je moet je gewoon houden aan de bekabeling die past bij de gebruikte wattages. Zo'n schakelkast is misschien wel extra veilig, maar wellicht is dat meer voor echt grote installaties?

 

Zoals scrirocco ook aangeeft, je moet er trouwens wel rekening mee houden dat ook die led drivers een inrush hebben. 55A voor het 200W model gedurende 0,0009s (900us). Wellicht dat dat wel minder lang duurt dan bij een HPS, want het is alleen voor het opladen van de condensatoren.

 

Zou dus wel zorgen voor degelijke spullen. Al gebruik ik zelf altijd klikaanklikuit schakelaars met een centrale tijdklok. Daar deed ik ook de 400W HPS mee. Voor de 1000W had ik wel een relais (aangesloten op een klikaanklikuit schakelaar).

 

 

Ik dacht dat Sativied ging voor CRI 90 Citizen leds met wat diep rode mono's als aanvulling. Paar rode leds erbij wilde ik ooit ook nog wel eens proberen. Pest is dat je dat soort dingen echt side-by-side moet testen om er iets zinnigs over te zeggen en daar heb ik op het moment niet de tijd/zin voor. Heb daar begin dit jaar wel een hokje voor gebouwd, maar daar staat nu dus een bak stekken in onder een T-neon :)

 

Maar goed dan zou ik sowieso eerst nog wat andere dingen willen testen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die condensatoren moeten opgeladen worden ja.

 

Dat is toch niet anders dan met HPS?

 

Om het te voorkomen zou je zo'n driver met standby (dim to off) kunnen nemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar doel ik op. Of het ook mogelijk is zoals dimlux met standby

 

top!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...