Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

@knakenpoetser, Ze geven bij de Mean Well drivers 10V aan. Dat levert het ding ook zelf overigens.

 

Het kan best zijn dat 10V gewoon het maximum is bij Dimlux en dat dat dan inclusief boost is. Maar inderdaad, het moet te regelen zijn dat het maximaal 10V is, maar dat zou ik wel willen zien op een multimeter voordat ik er een driver aan zou hangen.

 

Om precies te zijn is het een 1-10V aansturing. Je kunt de driver er dus niet mee uit zetten. Ik heb dus inderdaad zowel een relais als een 10V PWM signaal om de boel aan te sturen.

 

@konopi, Gavita is natuurlijk ook gericht op de professionele kwekers en die kijken toch vooral ook naar betrouwbaarheid van de apparatuur en niet alleen naar de prijs. Die denken ook in wat langere investeringstermijnen dus dan mag de prijs ook wel wat hoger zijn.

 

Ik zou zelf wel bang zijn dat ik de boot ging missen als ik zo lang uit die markt bleef. Desnoods maar een tijdje wat minder marge maken, maar dat komt vanzelf wel dan. Er zeilt nou in de VS een enorme berg concurrenten die markt binnen en als je te laat bent moet je nog maar zien dat je ze er weer uit drukt tegen de tijd dat er echt geld te verdienen valt.

 

Blijkbaar zijn er ook gewoon mensen die een 600W led armatuur van $2000 kopen. Daar moet toch iets voor te leveren zijn lijkt me, maar goed ik run geen mijloenenbedrijf :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zullen niet de eerste zijn die dan de boot gaan missen.Nokia marktaandeel is ook flink naar beneden gekelderd door Samsung & Apple.We zien het wel wat het gaat worden de komende tijd op de verlichtingsmarkt.

Sommige Amerikanen zijn ook niet vies om 10 1000 watters op te hangen in de groei & bloeikamer, maar ja moet er wel bij zeggen dat bv in staat Washington de elektra erg goedkoop is dankzij de waterkracht.Ze zijn ook erg makkelijk in het trekken van hun creditcard.:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Core business van Gavita is nog steeds de horticultuur.

 

20000+ armaturen in een kas...

 

Zie jij Piet de tomatenteler een 3 dubbele investering doen in led tov hps?

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik niet gezien ik nu trostomaten kan krijgen van een euro per 2 kg.De horticultuur zal er voorlopig niet overstag gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als de elektra goedkoop is dan is led niet snel interessant.

 

Vergeet ook niet dat je bij HPS periodiek extra kosten hebt. Op zo'n pro armatuur gaat jaarlijks een nieuwe reflector en een nieuwe bulb. Dus voor een investeringsperiode van vijf jaar zijn dat er 4. Dan zit je voor een 1000W ook al tegen de 1000 euro voor armatuur plus vervangingen.

 

Als je de lampen 12 uur per dag aan hebt staan zijn we hier ongeveer een euro per watt aan stroom kwijt. Dus een armatuur wat 1150W verbruikt vervangen door eentje die 800W verbruikt levert een besparing van 350 euro per jaar.

 

Dus een 800W led armatuur van €2000 verdien je dan in 3 jaar terug. Als je uit gaat van een investeringsperiode van 5 jaar win je zelfs 700 euro per armatuur.

 

Plus dat je eenzelfde percentage zal besparen op de koeling bij een gesloten kweek.

 

Dus ja ik denk best dat er voor dat soort bedragen ook klanten zullen zijn uit de professionele hoek.

 

Al zal de grootste afzet markt zijn voor kassen en daar zal de lamp minder lang aan staan per dag?

 

In Washington zijn de stroomkosten inderdaad maar een derde van hier, maar ze kweken daar wel vaak op van die kweek tafels. Daar is HPS niet zo geschikt voor, omdat er dan veel licht in de gangpaden verdwijnt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dimlux doet 5 tot 12 volt inderdaad , 5v/505 12v/120%

 

als je 0 volt doorgeeft , gaat de driver dan niet in een soort standby stand ? of werkt dat niet zo ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het beste even de datasheet doornemen,maar wat ik me ervan herinner is het dus 1-10V om aan te geven dat het geen stand-by stand heeft. Dat is alleen bij 0-10V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wieterfras , bedankt dat je de moeite neemt om mijn vragen(en van vele andere) te beantwoorden.

 

ik zag in de meanwell cataloges de volgende driver staan :

HVGC-240-1750 en de HVGC-320-1750 bij deze staat dat de b variant 0-10 volt is .

 

ik vind het echter moeilijk om te beoordelen of deze drivers geschikt zijn voor dan wel 4 danwel 5 x CXB3590.

 

zou jij is kunnen kijken of ze geschikt zijn (ik denk/hoop van wel)

 

http://www.meanwell.com/catalog/led/#p=47

 

bvd

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt er inderdaad wel op dat die naar 0% gaat. Al vind ik dit dan wel een wat vage zin:

"The output current could drop down to 0% when dimming input is about 0kΩor 0Vdc, or 10V PWM signal with 0% duty cycle"

 

Hoezo "could"? Aan de andere kant, ze tekenen ook geen schakelaar in het dim circuit dus dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de leds echt uit gaan. Bij de HLG-185H staat er een schakelaar ingetekend in de aansluiting voor het dimmen. Wellicht is dat ook wel een zin uit de 1-10V datasheets. Daar is die zin namelijk wel logisch.

 

Ze hebben ook een white paper over de verschillende varianten (die is wat duidelijker):

www.meanwell.eu/ExclusivePDF/DIMMING-NOTE.pdf

 

De HVGC-240-1750 kan max 240W leveren en op max 137,1V totaal. Op 1750mA en een Tc van 50C heb je voor een CXB3590 35,14V en 61,494W nodig. Dan zou je er dus 3,9 op kunnen aansluiten.

 

De HVGC-320-1750 kan max 320W leveren en op max 181,7V totaal. Daar zouden dan er dus 5,2 op kunnen worden aangesloten.

 

Je zou 4 COBs kunnen aansluiten op die 240W driver, want er zit nog wel iets van een 5% tot 10% marge op die overvoltage controle. Alleen heb je dan altijd het risico dat als de COB temperatuur wat lager is dat het voltage nog verder omhoog kruipt en dat de driver in de beveiliging slaat. Ik zou het zelf liever niet doen. Dat 320W model past veel beter bij 5 COBs.

 

Zijn zo te zien wel vrij prijzige drivers overigens.

 

:edit: De HLG-320H-C1750B heeft ook 0-10V dimming overigens.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de info ,

 

bij kingbrite zie ik geen drivers die 0-10 volt zijn .(ik heb gemaild of ze leverbaar zijn)

 

waar zie je bijvoorbeeld voor welke prijzen ze verkocht worden , en wat is prijzig ?

 

weet je ook wat de verschillen zijn tussen deze serie HLG-320H-C1750B en hvgc serie?

 

ik wil zoals je al wel begrijpt een gavita controller aansluiten op een driver .

 

zodat ik heb :

1:zon's op en ondergang heb

2:automatisch dimmen bij temperatuuroverscheiding .

3:ik geen relais op stroombord nodig heb

4:stroom eraf blijft nadat er een stroomonderbreking is geweest

5:ik alles vanaf controller kan dimmen (vooral bij start fijn , helemaal bij hokken opticlimate)

6:geen piekspanning (of veel lager)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan man. Vind het een leuk idee. Al ben ik nog niet 100% zeker dat die controller dat gaat trekken, omdat we daar niet echt specificaties van hebben. Mean well is ook niet echt duidelijk hoe het moet werken in een "current sink" dimming applicatie. De PWM en potmeter oplossing gebruiken de 10V van de driver zelf. Dat is "current source" en dat kan tot max 0,1mA. Als je zelf een voltage aanlevert om te dimmen dan noemen ze dat "current sink". Mean well noemt dat "additive voltage", maar ze geven niet aan hoeveel ze dan kunnen hebben of nodig hebben. Evenzo weet je dat van de Gavita controller ook niet.

 

Het zal dus allemaal wel werken, maar je weet het zonder goede specificaties pas zeker als je het getest hebt.

 

Als je in google het type nummer intikt zie je wel sites langs komen die het verkopen. Mouser bijvoorbeeld. Ik weet niet wat Kingbrite ervoor rekent en of ze die drivers uberhaupt hebben. Staat een stukje terug in de thread wel een recente lijst spullen die ze leveren met wat prijzen.

 

Die nieuwe modellen zijn in het begin altijd erg slecht leverbaar. Ook die HVGC-320 lijkt me.

 

De HVGC is de "High Voltage" driver. Die kan dus een bredere voltage range aan als invoer en ook DC (tot 747V) als invoer in plaats van alleen wisselstroom. Dat zal het wat duurder maken. Zag €136 staan bij Mouser. Al is daar de HLG-320H-C ook vrij duur.

 

Van die HLG-C serie is het alleen de 320W versie die 0-10V aan kan. Stond in die link die jij gaf een paar pagina's terug. Ik denk dat ze een nieuwe dimming module gebruiken met DALI ondersteuning. Dat is nog veel mooier. Dan heb je tweeweg communicatie met de driver. Dat hebben wij niet nodig en dat is ook niet standaard te koop, maar de versies die dat (optioneel) ondersteunen hebben ook steeds die 0-10V dimming

 

Pagina's 36-37 in die catalogus laten ook bij de ELG-C drivers 0-10V dimming zien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mail van kingbrite ,gehad kreeg niet echt antwoord op mijn vraag .

heb nu nogmaals op een uitgebreidere manier toegelicht .

 

ff een ander vraagje ,is er een reden dat er bij bv 8/9 cobs er niet gekozen word voor een 600watt driver? (ik zou denken inverhouding goedkoper)

ik zag op alibaba namelijk wel de HLG-600H-36 te koop ,bij Ningbo Dericsson Electronics Co (iemand bekend met dit bedrijf)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is nog geen HLG-C model van die 600W driver. Al kwam die er wel aan dacht ik. Of misschien ook wel niet want de voltages worden dan wel erg hoog. 9 COBs op 36V kom je uit op 324V

 

De HLG-600 (zonder de C) is een heel ander beest. Daar moet je de COBs parallel op aansluiten. Dat kan ook wel overigens. Dan krijgen de COBs allemaal 36V en je deelt de geleverde amperes (16,7A voor dit model) door het aantal COBs. Als je er dan maar 8 of 9 op aansluit dan kom je uit op 2,1A/75W of 1,9A/67W per COB.

 

Je schijnt dan wel een probleem te kunnen krijgen van "thermal runaway" waardoor de hele boel zichzelf kan opblazen. Om dat te voorkomen moet je een current limiter of mirror inbouwen. En toen ben ik afgehaakt. Het is vast allemaal best te doen, maar analoge electronica is niet mijn ding.

 

Hier wat artikelen over hoe je het probleem kan voorkomen:

http://www.ledsmagazine.com/articles/print/volume-6/issue-2/features/led-design-forum-avoiding-thermal-runaway-when-driving-multiple-led-strings-magazine.html

http://www.edn.com/design/led/4424539/Overcome-the-challenges-of-driving-parallel-LED-strings

 

Op Rollitup zijn er overigens ook zat die die HLG (zonder C) drivers gebruiken zonder dat soort constructies. Ik geloof slablaadje heir op het forum ook. Dat gaat dus blijkbaar ook wel goed. Het is alleen in uitzonderlijke situaties dat het mis gaat, maar de vraag is dan of je die gok wilt nemen. Ik had geen zin om me er verder in te verdiepen en heb gewoon de weg van de minste weerstand gekozen :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe meer ik lees hoe meer ik erachter kom dat ik nog veel moet leren , ha ha

 

hoe kan ik nou zien/uitrekenen hoeveel cobs je op een driver kan zetten parallel of in serie?

 

ik dacht wattage driver delen door wattage cobs , maar het ligt er ook aan welke serie begrijp ik of dat zo werkt.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, het is toch een extra ding wat mis kan gaan en het is ook niet goedkoper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dingen in serie kijk je naar het wattage wat de COB verbruikt bij die stroomsterkte. Dat deel je op het wattage van de driver. Dus zeg 61,5W voor de COB dan deel je 240 door 61,5 en dan red je dus net geen 4 COBs. Daarnaast staat er nog een maximaal voltage vermeld in het datasheet. Daar moet je ook onder blijven. Daarvoer zoek je in het datasheet van de COB het voltage op bij de stroomsterkte en dan deel je het maximal voltage door het Vf van de COB.

 

Voor de standaard drivers heb ik dat allemaal al gedaan en dat staat ergens in een tabelletje in deze thread.

 

Voor de parallel drivers (vast voltage) is het simpeler. Daar kun je zoveel COBs aan hangen als je maar wilt. Alleen krijg je dan per COB wel steeds minder stroom. Enige waar je op moet letten is dat je niet over het maximale wattage van de COB gaat. Dus je kunt niet 1 COB aansluiten op een 600W driver. Daar moeten er dan minimaal 6 of 7 aan, maar goed dat lijkt me logisch

 

Overigens is dat bij de seriele drivers ook zo. Die hebben een minimaal voltage. Dat is hoger dan wat een enkele COB aan kan en soms ook meerdere COBs. Ben even vergeten wat het exact was, maar ik dacht minimaal iets van de helft van het aantal COBs wat er aan die driver kan. Dus op een 200W driver dan dus minimaal 100W aan COBs aansluiten ofwel minimaal 2 stuks bij een 200W 1400mA driver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je moet kijken naar de output.

 

Dat model is sowieso ook een 36V model voor parallel aansluiten.

 

Als je kijkt bij een HLG-C driver dan hebben ze daar staan: 71-143V-1400mA

http://www.meanwell.nl/products/Meanwell-HLG-185H-C1400B---Led-PSU-Wide-input-CC-71-143V-1400mA__HLG-185H-C1400B.aspx

 

De COBs krijgen dan 1400mA en het voltage moet dus tussen de 71 en 143V liggen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok , snap er weinig van hoe ik datasheets moet lezen/interpreteren.

 

weet jij misch waar ik een driver 0-10 volt kan kopen (betrouwbare partij )

waar ik 4 of 5 cobs op kan zetten in serie , 1750ma 36 volt .

 

dan ga ik het gewoon bestellen en uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom dan niet een 400w driver pakken en de 8 cxb3590 cobs draaien op 1400ma (50w)max. Of een 320w driver voor 6 cobs. Die paar procent meer licht die je op 1750ma (63w) hebt gaat het verschil toch niet uitmaken?

 

Kingbrite is betrouwbaar en snel met leveren.

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm ik zoek een driver die geen 1-10volt is maar 0-10volt .

weet je een 400watt driver 1400ma 0-10 volt te koop ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een CXB3590 is 1750mA een economischer alternatief dan 1400mA. De kleinere drivers hebben alleen 1-10V dimming. De 320W heeft wel 0-10V dimming

 

Deze bijvoorbeeld:

http://www.tme.eu/nl/details/hlg-320h-c1750b/voedingen-voor-led/mean-well/

http://nl.mouser.com/ProductDetail/Mean-Well/HLG-320H-C1750B

 

Daar gaan dan 5 CXB3590 36V COBs aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat niet verleden tijd fras?

 

Prijzen voor cxb3590 liggen nu op het niveau van de cxb3070 een jaar geleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...