Jump to content

Kees A

Full member
  • Content Count

    3,948
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    50

Kees A last won the day on September 16

Kees A had the most liked content!

Community Reputation

1,015 Top reputatie

1 Follower

About Kees A

  • Rank
    Unrankable Forum Junkie

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    N-H

Recent Profile Visitors

2,511 profile views
  1. Stel dat aluminium de warmte 5 x beter geleid dan staal, is het dan zo dat als de oppervlakte van het stalen U profiel 5 x groter is dan de platte aluminium strip, dat je dan eventueel hitte kwijtraakt met staal? Als het oppervlakte van staal 6 x groter is, meer hitte kwijt, en als het oppervlakte maar 4 x groter is, dan minder hitte kwijt?
  2. Dat 'hoe koeler hoe beter' beter is, wil dan toch nog niet meteen zeggen dat je dan ook kwaad doet? Ik bedoel: Als ik zou koelen met koperen heat sinks in plaats van aluminium heat sinks, dan wordt de warmte nog sneller geleid. Maar toch doe ik ze dan met aluminium geen kwaad? Alleen wat minder efficiënt gekoeld dan met koper. Als ik ze los hang, raakt de plastic strip ook zijn hitte kwijt aan de lucht. Is het dan slechter om de plastic strip te bevestigen op een stalen profiel (met meer oppervlakte en een niet denderend goede thermische geleidbaarheid) ? Of raken de leds nog beter hun hitte kwijt als ik gewoon de plastic strip zou neerhangen, zonder iets?
  3. Ik zie nu pas dat je ook een airco geïnstalleerd hebt. Kun je iets meer vertellen over welk type en hoe moeilijk/makkelijk was het om dat zelf te doen?
  4. Daarvan ben ik wel op de hoogte, maar een tientje aan bezorgkosten voor een profiel van een meter.... Zal vast de juiste prijs zijn, maar voor een ledstrip die niet heel warm wordt, doe ik het wel met wat restmateriaal. Het enige waar ik nog aan denk is het volgende: Als je de ledstrip bevestigd aan materiaal dat niet heel goed warmte geleid, doe je dan meer kwaad dan goed? Voorkom je dan bijvoorbeeld dat de ledstrip zijn hitte kwijt kan?
  5. Omdat er altijd wel een zogenaamde slimmerik hier is op dit forum, die mensen zoals Mike denkt te moeten waarschuwen dat je beter niet iets kunt posten.
  6. Ik had 1 led-strip ooit op een platte aluminium strip geplakt. De alu-strip heeft dezelfde breedte. Is alleen wat langer. Die wordt nog redelijk warm. Kan hem wel aanraken, dus zo erg is het niet. Ik had er voor de grap een grote metalen nietmachine opgelegd. Die wordt dan ook warm. Maar ik dacht dat voor de stevigheid en misschien nog iets van een heat sink effect de stalen C-profielen te gebruiken. Zal toch nog wel iets doen aan warmte wegleiden en ze zijn zeker stevig. Als ik nog alu platte strips of U-profielen had gehad, had ik die waarschijnlijk gebruikt. U profielen van 4 cm breed zijn hier in de buurt ook niet in de bouwmarkt verkrijgbaar. Had ook gekund natuurlijk met smallere U-profielen.
  7. Wat zijn je gedachten achter deze maatregelen?
  8. Hoe is dan nu het verloop van je kweekjes gegaan in grammen?
  9. Misschien ben ik een enorme domoor, maar wat is dat?
  10. Die tape is alleen maar bedoeld om de strip op welk profiel dan ook te bevestigen. Of je hem nou met schroefjes, boutjes, de genoemde tape of goedkope Aliexpress tape doet... dat scheelt maar weinig. Dat heb ik al ooit getest met goedkope tape.
  11. Dat van die warmtegeleiding had ik ook al bedacht, maar ik ging er vanuit dat dit vooral nadelig zou zijn in de opstartfase. Dus dat het langer duurt voordat de led-strip zijn warmte kwijt kan aan de heat sink van staal. Maar eens dit eenmaal gebeurt is, dat het niet veel meer uitmaakt. Maar ik geef gelijk toe dat ik dat ook niet weet. In auto's bijvoorbeeld worden stalen heat sinks wel gebruikt, maar misschien omdat er daar zoveel wind ontstaat, dat een minder geleidend materiaal dan niet zo erg is. Ik zou het best wel proberen te meten, maar kan effe niet bedenken hoe ik dat zou moeten doen. De strips die ik heb zijn van kunststof gemaakt, dus dat corrosie probleem heb ik dan niet.
  12. Zoals sommigen wellicht elders op dit forum gelezen hebben, doe ik af en toe wat experimentjes met stekken kweken op hydro. Ik heb daarvoor een provisorisch tentje gemaakt van wat latten en zwart/wit folie. Als verlichting hingen daarin 2 stuks T-Neon die ik nog had liggen. Maar die lampen geven er na verloop de brui aan en ik had geen zin om nieuwe te kopen, want dat systeem is ingehaald door betere techniek: led. Nu had ik ook ooit van die TCI-ledstrips gekocht in een van de Baltische staten via Ebay. Hieronder een foto van Wietefras die ze al eerder had gekocht en er een mooi armatuur van had samengesteld. Met die strips ben ik begonnen om een nieuw armatuurtje samen te stellen. Het wordt maar een tijdelijk armatuur, dus ik wilde er niet teveel geld aan uitgeven. Bovendien geen zin om naar een overvolle bouwmarkt te gaan. Dus ik ging kijken wat ik nog allemaal had liggen. Bij led worden de ledstrips meestal aan een aluminium profiel bevestigd. Enerzijds voor de stevigheid, maar het profiel dient ook als heat sink. U-profielen worden dan vaak gebruikt. Nu zijn die profielen niet heel goedkoop en ook niet in alle maten in de bouwmarkt te verkrijgen. Een TCI-strips is 4 cm breed, dus het U-profiel moet dan zeker ook zo breed zijn. Nu heb ik (in mijn ogen dan) een mooi alternatief gevonden: C-profielen van staal. Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld afscheidingswandjes te creëren. Ze kosten geen reet. Het ligt aan de maat, maar voor iets meer dan € 4 heb je al een lengte van 360 cm lang en 7 cm breed. Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik heb met de slijptol 2 stukken van 45 cm eraf gezaagd. Randen beetje bijgeslepen, en bijna klaar. Denk dat ik de strips er met m3 boutjes op ga zetten. Niet met tape want ik wil ze makkelijk van de heat sinks kunnen verwijderen als ik een keer een definitief armatuur ga maken. Maar ik wilde deze 'ontdekking' vast vermelden. Het is allemaal niet wereldschokkend, maar het geeft aan dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn. Het is ook niet zwaar. Een stuk van 45 cm lang, weegt 335 gram. Het is maar 0.6 mm dik namelijk. Ik heb de oppervlakte gemeten (dat is het belangrijkste criterium bij een heat sink) en als ik diezelfde oppervlakte zou toepassen op een aluminium profiel van ongeveer dezelfde afmetingen en 3 mm dik, dan zou ik uitkomen op een gewicht van ongeveer 600 gram. Daarnaast kost een aluminium U-profiel van 40 x 70 x 40 ook nog zeker € 16 per meter, terwijl dat staalprofiel maar € 1 per meter kost. Nu is qua heat sink formaat het wel wat overkill, want met een aluminium U-profiel met een breedte van 4 cm had het ook gekund. Sterker nog, met een aluminium strip van 4 cm breed waarschijnlijk ook. (die weeg maar iets van 150 gram als ie 45 cm lang is) Maar dit stalen C-profiel had ik liggen en het leek me geinig om het te gebruiken. Een dezer dagen ga ik weer verder met knutselen. Edit: Voor de mensen die alleen deze openingspost lezen.... Disclaimer: Wieries hieronder geeft aan dat staal slechter warmte geleid dan aluminium, dus dat zou een reden kunnen zijn dat zo'n stalen profiel niet zo'n goede keuze zou kunnen zijn. Mijn strip wordt sowieso niet superheet, dus dan maakt het misschien wat minder uit. Ik gebruik de profielen vooral omdat ik ze heb en omdat ik iets moest hebben om een soort van armatuur van te maken.
  13. Ik denk inderdaad dat als je de minste tijd aan knippen wilt besteden en geen extra mensen in je hok wilt, dat dan eerst ophangen, laten drogen en daarna pas mooi maken, de meest logische oplossing is. Dan kun je daarna nog kiezen tussen breken (zoals met de zak of zo'n ronddraaiende trommel) of snijden (zoals de peperdure GreenBroz). Ik zeg niet dat het ook het mooiste materiaal oplevert (daar weet ik te weinig van) Maar als je wensen zijn: 1. niet te veel arbeidsuren, 2. weinig mensen in je hok, en 3. lage investeringen, dan lijkt droog knippen en daarna blad breken (met zak of trommel) de meeste punten te scoren in in ieder geval factor 1 en 3.
  14. Onze ervaring met de TT was anders. Weet niet meer precies hoeveel we haalden per dag, maar staat me toch bij dat we iets van 1 kilo per 1.5 of 2 uur deden. Dan doe je dus in in 10 uur 5 kilo. Hij knipte de boel ook goed. Hele grote toppen misschien niet, maar zeker niet alleen de fluf die de TT goed deed. Zou dat misschien aan het soortje liggen? We hadden veelal Cheese staan. Maar toppen knip je toch ook op in kleinere stukken als het voor de handel is? Bij die Twister types lijkt me (als ik de video's bekijk) ook de lengte van de tunnel van belang. Daarom zetten ze er soms ook 2 achter elkaar. Want dan blijven de buds langer in contact met de messen. Zo'n tafelmodel heeft een nog kortere buis. Dan lijkt me dat je het apparaat bijna horizontaal moet zetten om de buds maar lang genoeg in het apparaat te laten. Je hebt gewoon die contacttijd nodig om de messen goed hun werk te laten doen. Al die apparaten werken eigenlijk met hetzelfde principe: Je hebt een rooster of een geperforeerde buis. De blaadjes steken door de gaatjes. Een mes snijdt ze af. Het enige verschil is hoe dat mes en het rooster bijna met elkaar in contact komen. Kan me haast niet voorstellen dat er een beter resultaat gehaald zou worden met het ene systeem t.o.v. het andere systeem. Wel in de snelheid van laden en weer eruit halen. En schoonmaken e.d. Maar in de kwaliteit van snijden... denk ik dat het marginale verschillen zijn. Misschien snijdt het ene mes wat soepeler (bij de Twisters) en is de andere meer hakken (TT). De Twister snijdt meer zoals een ouderwetse grasmaaier deed. Een TT heeft meer overeenkomsten met een elektrische grasmaaier waar een mes gewoon rondgeslingerd wordt. Het wordt tijd dat de Consumentenbond zich er eens tegenaan bemoeit. Bij droog knippen zie je nog een verschil met apparaten die de blaadjes afsnijden of deze eraf breken. Dan kan ik me nog voorstellen dat het ene tot een beter resultaat leidt. Of meer verlies van trichomen o.i.d.
×
×
  • Create New...