Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

@sativied ja hele tent vol geen loop pad. Draai liever toch op 1750ma als (boost) optie. Dus die 54 op 1750ma vervangen dan hoeveel gavita de's?

 

@wietefras ok. Ja heb het een keer gelezen paar paginas terug dat stuk van jou maar snapte het niet zo omdat je het over en 145 en 140 umol had.

 

Maar zou ik met deze setup een 1.3 gr watt kunnen halen is het reëel?

 

Owja voor die 61.5watt hoe groot moeten die heatsinks zijn heb dat toch liever dan de artics. Heatsinks zijn best zwaar lees ik zo.

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, Ik denk dat de meest economische optie is om 1 stapje zachter te draaien dan de CXB3070. Dus 1050mA ipv 1400mA. Dan schat ik dat je voor een 1m2 armatuur 70 euro goedkoper uit bent en 20W minder nodig hebt.

 

@versacepot, Ik had zelf rond de 30% meer oogst per watt met de COBs vergeleken met HPS. De huidige COBs zijn nog 12% zuiniger dan wat ik heb hangen. Dus 40% meer oogst per watt dan wat je nu met HPS haalt zou mogelijk moeten zijn.

 

Als het je echt om stroom besparen gaat dan zou je ook voor een wat efficientere optie kunnen gaan, maar dat loopt dan wel nog meer in de papieren.

 

Die passieve heat sinks zijn vrij zwaar inderdaad. Voordeel is wel dat je niet nog een een hoop extra bekabeling nodig hebt om al die fans aan te sturen. Bovendien heb je dan ook niet het risico dat er een voeding van de fans uitvalt waardoor mogelijk je dure COBs schade oplopen.

 

:edit: Over die 145 en 140. Strikt genomen is het iets meer dan 145umol/s, maar ik heb er later 5% vanaf gehaald om meteen al te corrigeren voor wandverliezen. Dan kun je gewoon "oppervlak keer 800" doen en dan delen door 140. Wel zo makkelijk. Al heb je in jouw geval wel veel minder wandverliezen met zo'n grote ruimte.

 

Het luistert toch allemaal niet zo nauw. die flux waardes van de COBs wordt gegeven met een afwijking van mogelijk 6% ofzo. Kan dan 6% meer of minder zijn. De planten doen het bovendien ook prima met lichtwaardes tussen de 600 en 900 umol/s/m2.

 

Het is belangrijker om vanuit die berekening te gaan kijken wat het beste te verdelen valt. Zowel over de ruimte als over de drivers. Al zal dat voor zo'n grote ruimte niet zo moeilijk zijn.

 

Een Gavite 1000W DE geeft iets van 1600umol/s op de planten na aftrek van de reflectorverliezen en wandverliezen. Als je boost naar 1150W zal dat iets van 1840 umol/s zijn en gedeeld door 140umol/s is dat dan vergelijkbaar met 13 van die COBs (800W).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke even voor de goede orde die 800W aan cxb3590 vervangt zijn 1150W gavita maar haalt uiteindelijk eveneel af ?

 

@Satived de citizen chips kun je uit nederland bestellen bij elincom prijs van de 1212 is 10.4€ en de holders 1€ minimale afname is wel 30stuks. En je mag ze niet verkopen buiten nederland.

 

Ik heb een tijdje geleden aan cutter gevraagd of hun 400w driver 11 citizen 1212 op 1050ma kan draaien hebben ze toen met de fabrikant besproken en het kan want dat ding is 420W.

 

22 citizen 1212 = 244€

2 400w driver = 180€

Koeling = 150€

Voor 550€ ben je klaar en kun je een gavita 1150 mee vervangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke even voor de goede orde die 800W aan cxb3590 vervangt zijn 1150W gavita maar haalt uiteindelijk eveneel af ?

Ja,specifiek die 800w aan cobs die 1750 draaien. Op 1400ma heb je meer cobs nodig voor 800watt, maar heb je ~9lumen per watt extra en haal je er theoretisch nog meer af. Theoretisch omdat je ruimte ook een limiet is en je in de praktijk dan bijvoorbeeld 750w ipv 800w zou kunnen gebruiken.

 

En dank voor het noemen van elincom. Iets te veel en iets te laat voor mij persoonlijk maar good to know wie de distributeur voor citizen in benelux is.

 

Je voorbeeld met de citizens op 1050 is op zich vergelijkbaar qua licht voor 800w. Drivers zijn inclusief verzendkosten maar nog zonder invoerkosten uit australia meer richting €230. Frame, kabeldoos, wagos, schroeven en bedrading, tim/thermal pads voor 22 cobs. Al die kleine dingen tikken in de praktijk ook aan. Dan ben je klaar, en dan zit je zo tegen de €700. Zonder die €85 euro bij aan die 8 extra cobs die je moet bestellen als je maar 1 gavita vervangt.

 

Zijn die elincom prijzen incl of ex btw? Solderless holders of moet er dan nog 44x gesoldeerd moet worden. €1 voor een bjb for 1212 clu048 is namelijk goedkoper dan wanneer je er 1000 koopt ex btw elders. Stel, in het ergste geval, dat het ex btw is, dan gaan de totaal kosten righting de €800. Ben je toch nog 200-300 goedkoper uit dan met cree. Niet slecht vooral als je dat x4 doet (in het tent voorbeeld van versace). Zou me overigens wel verbazen als er dan over die 8 drivers van cutter geen invoerkosten worden geheven.

 

Ik zou persoonlijk sowieso niet voor 88 x 1212 gaan in zo'n grote tent maar qua prijs is dat geen gekke optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hun 400w driver

Welke?

Linkjes of typenummers zijn handig voor al die andere lezers hier die ook iets willen bouwen.

Zelfs de naam 'cutter' zegt 99% niks.

 

Maar volgens mij bedoelde je deze: Cutter Driver 400 Watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Poldergrower, Dat is wel de pest met leds. Er is geen vaste oplossing. Je kunt het precies zo kiezen als je zelf wilt. Zoals Kees al zei, de een gaat voor de 2g/W Een ander spaart liever zijn portemonnee

 

Als je richting de 2g/W wil dan zul je eerder 36 COBs in een 150x150 tent nodig hebben. Dan ben je wel richting de 2500euro kwijt.

 

16 COBs is gewoon een goeie prijs/prestatie verhouding. Dan ben je richting de 800 tot 1000 euro kwijt.

 

Als je liever meer wiet uit die tent trekt dan zou je de 1,75A voedingen kunnen overwegen. Dan heb je een lagere g/W score, maar wel meer wiet per keer.

 

Sowieso, als je het eerst probeert met 16COBs en de smaak te pakken hebt en toch naar de 2g/W wil kun je er alsnog een stel COBs en drivers bij kopen en dan zet je de boel alsnog om naar een "g/w knaller".

 

 

@Drie_grower,

@Dries_grower, 2400W aan cree COBs op 4,5m2 geeft je iets van 1300umol/s/m2. Dat is wel flink aan de hoge kant. 4x600W HPS op 4,5m2 zal na reflector verliezen iets van 870umol/s/m2 overhouden. In beide gevallen moeten de wandverliezen er nog af (bij led kleiner dan bij HPS). Al heb je met hps wellicht nog de boost naar 660w oid?

 

Dat kan dus prima. Je hebt gewoon een flink hoge lichtdruk en een wat duurder armatuur/stroomverbruik dan strikt noodzakelijk. Ben wel erg benieuwd wat dat oplevert.

 

Er zijn ook mensen die liever een hoge g/m2 score hebben. Dan heb je dus een veel hogere lichtdruk nodig.

 

 

ben wel benieuwd of dat echthaalbaar is een verdubbeling van oogst op bijvootbeld 150x150

1200watt aan leds op hoog ampere (zodat je minder leds nodig hebt maar wat meer verbruikt) om bijvoorbeeld 2gram per watt te halen

zou dat wel willen zien. het is wel de manier voor meer opbrengst, en de zelfde stroomverbruik

 

want de stroom betaalt zich toch in "natura" terug

ideaal voor mensen die gewoon over de meter het maximale verantwoordbaar stroomverbruik willen hebben.

 

wie heeft er nou een 800watt 1000watt of 1200watt amatuur gebouwt? of bestelt?

ben heel benieuwd wat jullie nu precies bestelt hebben of gaan bestellen

 

persoonlijk heb ik meer wiet van een ronde dan minder stroomverbruik

als het maar binnen de 5 planten blijft

 

 

Los van alle info: Ik vind het wel heel stoer dat er een aantal zijn die een week nadat dit topic gestart is, al dikke bestellingen hebben gedaan.

Ik doe er verdomme langer over om een nieuwe fietsbel te kopen!

Chapeau!

 

ja echt he! ik moet zeggen dat ik ook wel beetje gehypt ben

Bedankt. Het leek me verstandig om de berekeningen even op een rijtje te zetten om wat meer inzicht te geven in plaats van dat ik alleen zeg dat iets zo is..

 

Buiten dat als iemand toch graag een hogere g/w ratio wil hebben dan weet je ook een beetje wat dat je gaat kosten. Ik zie die 2g/w dingen ook en dan kriebelt het soms ook wel.

 

Al zijn dat vaak leds die ze uit hun oude armaturen gehaald hebben. Stel dat ik mijn armatuur vervang dan heb ik nog die 8 oude leds liggen. Die kan ik dan ook alle 8 op 1 voeding aansluiten om daar toch weer een mooi zuinig armatuur van te maken voor een voorgroei hokje oid.

 

Ik ben zelf ook (al een half jaar) bezig om een watergekoeld led armatuur te bouwen. Althans, ik heb de spullen ervoor liggen en ik moet het een keer testen of het werkt en zo ja de boel in elkaar zetten. Dus wellicht dat ik dan die "oude" leds inderdaad wel samen pak om daar toch wat weer zuinigers uit te halen.

Mooi man bob de bouwer!

Had ik mijn elektrotechniek opleiding maar afgemaakt denk ik wel eens op deze momenten, maar ik had het te druk met wietroken in de fietsenstalling.

ik heb ook veel intresse in de grote opbrengsten lamp

en dat waterkoeling moet te doen zijn

 

als ik dit zo kijkt lijkt dit me niet veel moeilijker om te bouwen dan bij een normale PC

je hebt alleen de stroomkabels die je moet aansluiten van je stopcontact

hoe moeilijk kan dat zijn

 

de LED monteren lijkt niet veel moeilijker dan een processor koeler plaatsen

frame is mss nog beetje lastig maar dat zou ik nog op de zaak kunnen doen op de hobbyavond

 

je blijft me ook verbazen wietefras met je kennis altijd goed onderbouwt

LEDNERDS FTW

 

 

Oke even voor de goede orde die 800W aan cxb3590 vervangt zijn 1150W gavita maar haalt uiteindelijk eveneel af ?

 

@Satived de citizen chips kun je uit nederland bestellen bij elincom prijs van de 1212 is 10.4€ en de holders 1€ minimale afname is wel 30stuks. En je mag ze niet verkopen buiten nederland.

 

Ik heb een tijdje geleden aan cutter gevraagd of hun 400w driver 11 citizen 1212 op 1050ma kan draaien hebben ze toen met de fabrikant besproken en het kan want dat ding is 420W.

 

22 citizen 1212 = 244€

2 400w driver = 180€

Koeling = 150€

Voor 550€ ben je klaar en kun je een gavita 1150 mee vervangen.

 

als deze setup net zo goed zo werken als een gavita 1150 DE

dan is dat een KOOPJE voor 550

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus kwa kosten zit je op ongeveer het dubbele dan Dimlux.

 

Word wel een aardige stellage dan voor je lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja en als de blauwe binnenkomen wandelen ben je een godsvermogen kwijt...

 

 

Hokjes groter dan 3m2 lekker ouderwets hps.

 

 

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook niet dat profi jongens snel zullen overstappen.

Als het niet plug & play is, doen ze niet mee.

En als het te duur is ook niet.

 

Dat plug & play begrijp ik nog.

Ga maar eens lekker knutselen voor 20 M2.

 

Maar ook als een hok groot is, en je de stroom steelt, en de hele meterkast aanpast, ben je vaak nog steeds beperkt door de hoeveelheid beschikbare stroom.

Dus dan zou je meer meters kunnen benutten met hetzelfde stroomgebruik als je Led's gebruikt.

En dan verdien je na 1 oogst je Led's weer terug.

Bij de 2de oogst al dik meer winst, en bij de 3de en 4de keer ook.

Alleen als de hermandad al voor de 1ste oogst binnenvalt, ben je financieel de lul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zie het een beetje zo

ja kan ongeveer 33% meer licht in je tent krijgen voor zelfde wattage

zie ik dat beetje goed? dat zou betekenen ook 33% meer opbrengst voor een watt?

 

als je de nog duurdere varianten neemt is het kwa stroomverbruik niet zo interesant. maar kwa opbrengst wel

 

 

met 1000watt leds zijn score's van 1,5 mogelijk toch? in de zelfde ruimte toch?

 

dus ik trek eerst 1100/1200 met me 1200dimlux en dan kan je 1400/1500 trekken met led voor 1000watt

juist ideaal voor de kleine thuiskweker, omdat je meer licht hebt over je stroom (wat verantwoord moet worden)

 

minder interessant voor de prof.vanwege het vele werk

 

maar wel een investering die zich kwa oogst terugbetaalt

 

en heeft iemand al een 16 of meer cree bestelt? en wat was je nou uiteindelijk kwijt

 

heb al wat bedragen gelezen van 2x zo duur als een dimlux en 800 tot 1100 euro

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn of dit forum en ook op andere Nederlandse forums al een paar topics over waar je de prijzen kan zien.

Maar de prijzen zijn aan verandering onderhevig, dus wat gisteren gold, hoeft vandaag niet meer te kloppen.

Maar om een voorbeeld te geven: Iemand betaalde voor de Cree CXB3590 bij KingBrite in China een bedrag van rond de $ 48.00.

 

Bij Led zit het wat gecompliceerder in elkaar dan bij HPS.

Bij HPS gebruik je een 1000 Watt lamp en dan weet je wat je ongeveer nodig hebt: 1 bulb, 1 kap, 1 EVSA, zoveel meter snoer en een stekker.

Bij 1000 Watt aan Led ligt het maar precies aan welke configuratie je wil.

Wil je ze op een laag Amperage laten draaien, dan heb je meer Led's nodig om toch aan die 1000 Watt te komen.

Maar dan draai je wel 'efficienter': Minder warmte en meer licht per COB.

Maar dan ben je natuurlijk een smak meer geld kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeropbrengst neemt steeds sneller af naarmate je hoger in de lichtdruk gaat zitten. Van 800umul/s/m2 naar 1000 zal je niet exact 25% meer oogst geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt me helemaal excited gemaakt over de leds de hele discussie

 

ik snapte er nooit geen hol van eigenlijk maar heb de hele discussie van begin tot eind zitten lezen

en het is me stuk duidelijker. heb me de hele avond gekost gisteren

 

 

 

voltxMA=wattage wattage x Gram per watt score = 1.5 bij COB led 3590 3500K

Even een voorbeeld

 

36Volt

1400MA

16 Cree Leds

=800watt met een zelfde lichtdruk als een 1150/gavita of 1200 dimlux

 

1200 HPS x1 gram per watt=1200

800 Cree Leds x1.5 G P W =1200

 

op bijvoorbeeld een 150x150 tentje

 

 

dat snap ik nu(denk ik). dat is haalbaar

 

nu vraag 2.

dus theoretisch is het ook mogelijk om met 1000watt LEDS (of te wel 20 cree's)

een lichtdruk te creëren gelijk aan 1500watt(score van 1.5 gram per watt met 1000watt led)

als ik de berekening ook snap

 

 

 

nu vraag 2.1

nu vind ik het stroom verbruik minder interessant dan de hoge score die je er mee kan halen

 

nu vraag ik me af of de planten in een ruimte van 150x150 tentje ook wel 1000 watt led kunnen verwerken? (20x COB led 3590 3500K op 1400MA)

past zoveel wiet(ondanks dat ze zoveel licht krijgen) wel in zo een tent

of snap ik het nu verkeerd?

 

lijkt me heel interessant om een score van 1,5 te kunnen halen met 1000watt

wattage maakt mij niet zo veel uit. ik wil gewoon zoveel mogelijk uit 5 planten halen uit een ruimte van 150x150

is er een berekening van de hoeveelheid lichtdruk nog zin hebt in een tent van 150x150?

om het maximale uit het tentje te halen. zonder het rendement licht/gewicht te verpesten

 

heb het volgens mij wel iets over zien voorbij komen maar weet niet meer waar

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je niet helemaal volgen, maar 13 van die CXB3590's op 1750mA (61,5W) geeft iets van 800umol en 20 stuks op 1400mA (50W) zal iets boven de 1000umol/s/m2 uitkomen.

 

Als je iets van 1200g oogst met die 1000W lamp dan zou je inderdaad op meer oogst mogen rekenen. Of dat dan 1500g wordt zou ik niet weten.

 

Zoals gezegd is dat geen simpele rekensom. Hier meer lucht hé de planten geeft hier minder ze gaan doen met het extra licht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik probeer het simpel te houden

 

jij weet geen berekening voor hoeveel licht je efficent kan gebruiken in een 150x150

led heb ik het dan over

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een van de 'moeilijkheden' met Led is dat je het ouwe Watt-denken moet vergeten.

Je moet op een andere manier gaan denken.

Dat is te veel om allemaal in 1 berichtje uit te leggen.

En - zeer belangrijk - ik moet zelf ook steeds teruglezen om het allemaal te bevatten.

 

Maar - ik doe toch een poging - je moet op de volgende dingen letten:

Hoeveel licht wil je boven je planten? (de lichtdruk)

Hoeveel geld wil je uitgeven? (Welk bedrag heb je over voor een lamp, en wil je een goedkoop maar iets minder efficiënt armatuur, of wil je een duur maar ook efficiënter armatuur)

Als je deze 2 vragen kunt beantwoorden, dan kun je gaan rekenen hoeveel en welke COB's en drivers je nodig hebt.

Hulp bij deze vragen en antwoorden zijn allemaal terug te vinden in dit topic en andere topics die over Led-zelfbouw gaan.

Er is geen kant-en-klaar antwoord.

Jij wil een simpel antwoord op een vraag die je niet kunt stellen

(Ja, het mag wel, maar het is eenzelfde vraag als "wat kost een goede auto?")

Share this post


Link to post
Share on other sites

me vraag is heel simpel ik wil 1.5kg uit me 150x150 kunnen halen met een 1000watt led 36volt x 1400MA 20x COB led 3590

 

kan dat?

of heb ik dan te veel lichtdruk waardoor het niet meer efficent is

 

ik weet dat ik met 16 Leds @1400MA een 1200watt DE lamp kan even naren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken maar 1.20€-1.50€ De Watt all in en passive gekoeld voor de Cree cobs 56% effi.

 

Snap zelf niet waarom een profi geen interesse zou hebben, hij doet het toch voor de geld ? Eenmalige investering die hij na zijn eerste kwartaal terug verdiend. Als je gepakt wordt de eerste keer ben je ook geen profi haha.

Als je hoge plafond hebt dan kun je ze ook op elkaar stacken 🙃

 

Als je nu 10kg eraf haalt dan haal je er dus straks 14kg eraf goed voor 20k meer money$$$.

Je hebt ook geen piek belasting meer en zo is er nog wel een lijstje aan voordelen.

 

Ik heb ook nog nooit opgerolde wietplantage met led gezien of gehoord echt geen 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een profi (of ze wel zo profi zijn is vers 2) wil gewoon niet teveel moeite doen.

Die kwakt er wat lampen in, zet wat planten neer, vult een vat, pomp op een timer en komt 1 x of 2 x in de week kijken.

Hangt zijn lampen ook niet hoger of lager.

Hij neemt genoegen met een relatief lage opbrengst per M2 omdat het hem niet zoveel werk kost.

 

Die wil geen boutjes in een heatsink draaien.

Of kijken welke driver het beste past.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ben je in mijn ogen niet een profi maar goed.

 

Denk dat de echt slimme jongens verder kijken dan dat, maarja.

 

Ik ken ze genoeg hoor die rammen zonder verder na te denken. Ik ram liever met nadenken.

 

@worm pak geld ben je sowieso kwijt.

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

me vraag is heel simpel ik wil 1.5kg uit me 150x150 kunnen halen met een 1000watt led 36volt x 1400MA 20x COB led 3590

 

kan dat?

of heb ik dan te veel lichtdruk waardoor het niet meer efficent is

 

ik weet dat ik met 16 Leds @1400MA een 1200watt DE lamp kan even naren

Ik heb je vraag in alle redelijkheid beantwoord. Je kan wel steeds weer eisen dat je exacte antwoorden krijgt, maar planten kweken is geen exacte wetenschap.

 

Of je 1500g haalt is de vraag, maar het zal meer zijn dan wat je nu haalt met die Dimlux als je dezelfde soort zet en de planten weer even goed verzorgt en geen plagen krijgt etc etc etc etc. Hoeveel het precies wordt gaat uiteraard niemand je vooraf kunnen vertellen.

 

Dit is de overbekende grafiek die naar ik me meen te herinneren door de Amerikaanse tegenhangers van het Nederlandse BOOM is opgesteld:

gallery_37858_17549_32693.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je antwoord wietefras

 

dat ik op zoek was naar een exact antwoord is dat ik afentoe een beetje moeite heb met het begrijpen van de context

ben afentoe beetje jip en janneke en vind het allemaal soms een beetje lastig begrijpen allemaal

 

denk dat er maar 1 ding opzit en dat is het proberen

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ff moet afkloppen... liggen al 3dagen spullen bij douane lol...

 

 

me vraag is heel simpel ik wil 1.5kg uit me 150x150 kunnen halen met een 1000watt led 36volt x 1400MA 20x COB led 3590

 

kan dat?

of heb ik dan te veel lichtdruk waardoor het niet meer efficent is

Die 1.5kg van die 1000watt op 1400ma kan wel maar dat is 667gram per m2, met ander woorden 1.5kg in een 150x150 tent is heel krap. Ik zeg niet dat het niet kan, met juiste soortje en veel croppen of sog, maar om daar nou lichtdruk op te baseren... Als je die 20 op 1050 draait, 756watt, heb je grofweg hetzelfde licht als die 16 op 1400 / 50watt. Duurder maar efficienter. Gebruik je drivers die je dimt tussen 700-1400ma en dan kun alsnog kiezen van ~500watt tot 1000watt. Een meer voordelige optie is dan 16 cobs op 1750 ma, zit je ook op ~1000watt, en die kun je dan ook dimmen naar 800watt of minder indien nodig of gewenst,

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zwaar is je pakketje dan ? Ik heb nu een bestelling van 10kg ong en zit eraan te denken om het in 2 te splitsen,drivers en heatsinks in 1 pakket en de Leds en andere lichtere spul in een andere. Kost me wel 40 euro meer aan verzendkosten en de kans is er om 2x gesnapt te worden. Andere optie is om een bedrag van 50-80 euro op te zetten moet je wel dokken maar niet zoveel als wat er echt in zit.

 

Of ga je nu niet de echte prijzen doorgeven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zo zwaar, niet led/heatsink/drivers maar veel klein spulletjes voornamelijk arduino gerelateerd. Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb n.a.v. van een aantal posts op tweakers.net. Ups/fedex/postnl en anderen doen het inklaren blijkbaar zelf (mbv douane natuurlijk) en USPS niet, dat gaat in NL bij TNT. Duurt minstens een week of langer, er komen dan wel inklaringskosten en btw overheen (betalen bij afleveren). Als je kunt kiezen, vermijd dan dus usps. Dat is dan nog geen garantie, postnl heeft er wel info over op hun site. Ik zou persoonlijk in jouw geval voor een pakket service als ups of fedex gaan (als dat niet idioot duur wordt) EN er een lager bedrag op laten zetten.

 

USPS weet de verzendkosten bij mij dus daar komt sowieso btw overheen. Lullig, high priority... Weet eerlijk gezegd niet of er een factuur met bedrag in zit. Aan de inklaring zelf zitten ook kosten, waar ook weer btw overheen komt. Bij postnl is dat 12,50. Zal in mijn geval in totaal om max 40 euro gaan. Het extra wachten is erger.

 

Edit: http://www.klacht.nl/inklaringkosten/ In andere landen doet de douane het, hier alleen TNT, volgens die persoon bij postnl. Toch bestel ik met enige regelmaat uit china zonder dat het langs de tnt gaat. Anyway... Usps sowieso vermijden voor de extra wachttijd en het verhoogde risico op invoerkosten omdat ze het pakket ook overdragen aan tnt. Nog een link over tnt-usps: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/tnt-inklaring-usps

 

Edit2 lol... "Customs clearance processing complete", bijna 4 dagen maar valt weer mee. Nu nog wachten op een pakketje wat bij Bpost in belgie ligt en eentje in china.

 

 

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...