Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Hoe zie ik nu wat ik Max op 1m2 kan plaatsen aan cobs dan ben namelijk van plan me toch weer een g-tools kast te kopen en wil hierin dan graag met led gaan werken. Het is een kast van 176 x 116 x 78cm hxbxd en hoeveel watt tegenover hps zou hierin nou goed effectief zijn ? Normaal hangt hier een 600 Watt in met een boost tot 690 Watt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat tabelletjes met uitleg geplaatst hier:

http://www.wietforum.nl/topic/121135-cree-leds/page__view__findpost__p__1425050

 

Of in deze post een berekening hoe je het in het algemeen kan berekenen:

http://www.wietforum.nl/topic/121135-cree-leds/page__view__findpost__p__1429087

 

Even heel simpel gesteld. Reken uit hoeveel licht je wilt hebben. In dit geval vervang je 690W HPS , wat na verliezen iets van 990umol/s op de planten zal geven. Waarschijnlijk zijn de verliezen groter, maar beter wat te veel licht dan te weinig toch?

 

Omgerekend naar het oppervlak van 0,78*1,16=0,9m2 is dat dan een lichtdruk van 1100umol/s/m2. Dat is wel een vrij hoge lichtdruk overigens. Normaal gesproken zit het zo rond de 800 a 900umol/s/m2. Maar goed.

 

Deel die hoeveelheid licht door 140umol/s voor de CXB3590 op 62W en dan heb je er 990/140=7 nodig (430W).

Of delen door 110umol/s voor de CXB3070 op 49W en je hebt er dan 990/110=9 nodig (440W).

 

Dan moet het ook nog wel een beetje uitkomen bij je oppervlak. Qua oppervlak zal 2 rijen van 4 wellicht het beste passen. Dus dan is het handiger om voor 8 stuks te gaan. Bijvoorbeeld voor nog iets meer licht neem je dan 8 stuks CXB3590 (500W voor 1240umol/s/m2) of iets minder licht (en een goedkoper armatuur) met 8 stuks CXB3070 (400W voor 970umol/s/m2).

 

Of dim de led drivers iets zodat je uitkomt op de lichtdruk die je had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch gaan voor de 1.75A drivers. Twee stuks HLG-240H-C1750 kost bij Kingbrite net zoveel als die 400W Cutter driver en dan kun je zelf kiezen of je op 1.4A draait of "boost" naar 1.75A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik toch maar voor de cxb3590 ga en dan met 2 drivers er gaan er 4 op 1 driver dus 2 drivers op een mooi frame van aluminium profielen.

Zit nog te kijken welke heatsinks ik ervoor pak actief of passief.

Ga eerst de g-tools kast weer eens uit het stof halen en een mooi systeem maken op water. Als het zover is Gooi ik hier wel het armatuurtje online

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, ben benieuwd wat voor moois je ervan gast maken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras is de hlg-240h voor 50 dollar ? ik dacht 75.

En ik kan me herinneren dat dimmen van drivers onverstandig is van 1750 naar 1400.

Maar het werkt allemaal en dat is het mooie van led je kan het naar eigen voorkeur maken.

Leuke PPFD cijfers van de cbx3590 de nieuwe vero 29 en Citizen, wat ik nou niet snap heh de citizen 1818 heeft een lm/w van 160 op 1400ma de CXB3590 doet 184 lm/w op 1400ma en heeft dus een lagere PPFD hoe kan dat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was de prijs toen die drivers net uit waren ja. Toen waren de 185's ook nog $60. Dacht dat ze nou minder dan $60 dollar waren en $45 voor de HLG-185-C.

 

Ik snap je vraag over lm/W en PPFD niet zo? Je vergelijkt een efficientie waarde (lm/W) met een lichtdruk (umol/m2). Als je bij die lm/W nou een wattage noemt in plaats van een amperage dan is het misschien al duidelijker? Die Citizen leds draaien doorgaan op een hoger voltage

 

Daarom wil ik dus ook juist af van die vergelijkingen op ampere. Je moet een CXB3590 op 1.4A ook niet vergelijken met een CXB3070 1.4A. Al moet je die ook niet op wattage vergelijken.

 

Zet ze op een vergelijkbare efficientie naast elkaar en zie dan wat het stroomverbruik en de (totale) kosten zjn. Dat geeft een eerlijkere vergelijking lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 2 drivers is hij meer kwijt heb je meer gewicht hangen en meer kabels je kan er wel meer cobs op draaien :D

 

Het ging om dit grafiek

http://www.rollitup.org/t/top-bin-cob-comparison-2.897765/page-5

Ik moet indd de wattage aangeven niet de ampere zoals zij ook in de grafiek hebben gedaan maar ik raak er helemaal door in de war want ik zie voor het eerst een ppfd/watt ratio en dat is toch het echte efficiente die we zoeken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

PPFD/W slaat eigenlijk nergens op, maar ze hebben natuurlijk geen bol om de PPF in te meten en dan moet je wat als je perse iets wilt meten om efficienties te vergelijken.

 

Of .. het gewoon niet zelf gaan lopen meten. PPFD metingen zijn namelijk enorm onbetrouwbaar. Als de lichthoek van de leds nou net anders is dan heb je al een compleet vertekend beeld. Kleinste afwijking en je kan er al flink naast zitten. Die bins hebben ook een min en max waarde, dus als je de min van een ene bin vergelijkt met de max van een andere bin dan gaat het ook helemaal mis.

 

Zo lang het een beetje overeenkomt met wat de datasheets zeggen zal het wel een beetje kloppen, maar waarom dan niet gewoon naar de datasheets kijken?

 

Zoals ik al eerder aangaf, is het eigenlijk ook compleet nutteloos om een CXB3590 op 1.4A en 50W te vergelijken met een CXB3070 op 1.4A en 50W. Die CXB3590 is veel groter duurder en draait dan intern op een veel lagere belasting per diode en is dan veel efficienter.

 

Die grafiek heb je wat mij betreft dus helemaal niets aan. Ze gaan daar wel vaker helemaal los op allerlei onzinnige metingen :likken:

 

Ik heb het zelf precies omgedraaid. Ik heb de lijnen verschoven totdat ze over elkaar heen lagen. Dat gaf me dan die verdeling in efficientie klasses zoals ik gebruikt heb in de tabelletjes een aantal pagina's terug. Als je de lijn van de CXB3590 iets van 30% naar links schuift dan valt die precies over de lijn van de CXB3070 heen. Dan weet je dus dat je 3-% watts meer moet nemen om een goede vergelijking van de CXV3590 met de CXB3070 te krijgen. Als je dat voro alle COBs doet dan heb je gewoon een duidelijke vergelijking van wat de kosten per umol zijn bij een bepaalde efficientie en dus het stroomverbruik.

 

Dat is namelijk het hele punt, je gaat voor een bepaalde efficientie en de vraag is dan welke leds op die gekozen efficientie het goedkoopste armatuur plus stroomverbruik opleveren. Daarnaast heb ik eerst nog een berekening gedaan van welke efficientie bij mijn stroomprijs nou het goedkoopste is uitgaande van een redelijke terugverdien termijn.

 

Ik zou dus gewoon naar de gemiddelde lm/W in de datasheet kijken en die constant houden over de opties die je wilt vergelijken. Anders wordt je helemaal gek en dan heb je uiteindelijk nog geen moer vergeleken.

 

Maar goed dan nog even terug naar je vraag. Als die Citizen op 50v draait en de Cree op 36V dan is je verschil daarmee dus verklaart. Dan verbruikt die Citizen 70W en de Cree 50W. 70W*160lm/W=11200 lumen en 50W*184lm/W=9200 lumen. Die Citizen geeft dan meer licht en dat geeft je (verdeeld over hetzelfde oppervlak) dus ook een hogere lichtdruk.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefra

 

Duim omhoog voor de bovenstaande uiteenzetting.

 

Ps 3070 en 3590 gaan prima op 1 driver ;) :D .

 

 

@topic

 

Beloofde pics van de heatsinks

 

gallery_20993_7287_310369.jpg

 

Nogmaals gewogen op de keuken weegschaal 667 gram

 

gallery_20993_7287_709988.jpg

 

Gister binnen gekomen extra driver.

 

gallery_20993_7287_1177487.jpg

 

 

2 van de 3 eerder bestelde HLG-185H-C1400A drivers gaan naar een goede kennis en de andere gaan we gebruiken in de moeder/stekken dp's 90.

 

Aankomende weekend onderstaand lijstje bij elkaar zoeken en bestellen en daarna gaan we aan de knutsel.

 

6m1 kokerprofiel

5m aansluitsnoer 3x1,75mm met stekker en open einde

1x waterdichte verdeel/lasdoos

3x wago klemmen

Doosje stootverbinders met krimpkous 0,75-2,50mm (vochtbestendig).

Voedingsdraad

Zakjes boutjes, ringetjes en moertjes

Spuitje koelpasta

4 ophang ogen

2 katrol setjes

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

 

Zien er mooi uit die pin koelers. Met die voorgeboorde gaatjes ook lekker makkelijk installeren toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm

 

Waarom zet je 2 verschillende op 1 driver?

 

Jammer dat ik er zo weinig kennis van heb, het weerhoud me toch om te starten....

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras

 

Als je de cxb3590 gebruikt wel, de voorgeboorde en getapte gaten zijn daarop afgestemd. Kunt 1 gat gebruiken voor de cxb3070 maar dan zit de cob niet in het midden. Heb voor het testje mbt de driver 1 gaatje gebruikt maar voor de definitieve montage zal er een boortje gebruikt moeten worden. Tappen ga ik niet proberen schroef er na het voorboren 2 zelftappertjes in.

 

@polder

 

Om een iets betere licht spreiding te krijgen ga ik 4x cxb3070 en 2x cxb3590 op een frame monteren.

 

Ik heb ook geen kennis, heb vooral veel overgenomen hoe anderen het doen.

 

Wietefras heeft paar pagina's terug een aantal set ups voor je uitgewerkt. Hoeft enkel te bestellen en in elkaar schroeven.

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom hang je voor zoveel euro's led boven je moeders?

Een tl balk is zat als het om moeders gaat, ik snap het niet echt....

 

Ik dacht dat jij worm je gavita 750 ermee ging vervangen? Deze 6 leds is dus voor een moederhokje?

 

Volgens mij heeft dries het ook voor zn moeders gebouwt....

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 cobs gaan in een dr80 om te kijken of afbloeien onder led bevalt. Zoja de gavita 750DE eruit => dr120 vullen met 12 cobs.

 

Er gaan 3 cobs in 1 dp90 boven de moeders en voorgroei plantjes. In de stekken dp90 blijft mijn good Old 72watt T8 setje voorlopig hangen.

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk,

 

De set ups die wf heeft laten zien zijn top en overzichtelijk en ik weet ook wel wat ik wil.

 

Bestellen is ook geen probleem alleen even in elkaar zetten ben ik eerlijk gezegd niet in thuis. (Ader hulsjes frutsels stekkertjes)

 

Wat mn ogen zien kunnen mn handen maken maar stroom is echt iets aparts, ik ben meer allround bouwvakker met hout en steen....

 

Als ik naar jou spulletjes kijk ben ik er gewoon niet met een fame en de spullen van jerry alleen, simpel......

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poldergrower, heb je niemand in je omgeving die de basics van electra onder de knie heeft?

En die je een beetje kan helpen?

Zelf ben ik ook niet supertechnisch maar met geduld en de vele voorbeelden hier, op andere forums en YouTube...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adereindhulsjes, frutsel stekkertjes en soldeerbout heb je niet nodig. Anders was deze worm er ook niet aan begonnen ;) .

 

Zal tzt als ik alles binnen heb een zo gedetailleerd mogelijk materialenlijst en bouwverslagje voor je maken ;).

 

Gr,

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees

 

In mn team van NAW zit helaas geen electro techneut, allemaal bouw boys....daar komt bij dat alles tegenwoordig plug and play is en een vriend van mij bedrijfsleider in een tomaten winkel, hij legt alles uit zoals dimlux en de rest.

 

Met mijn vorm van adhd komt geduld gewoon niet voor in mn woordenboek.....altijd warp speed tot je lijf er pijn van doet omdat je hersens zo hard gaan. Ik kan mn aandacht er niet bij houden helaas pindakaas.

 

@worm

 

Super cool man, ik zei al met hulp red ik het wel maar met stroom moet het gewoon 200% perfect zijn zeker als ik mn dimlux wil vervangen. Kijk maar naar de tabellen en de rest wat wietefras allemaal zegt, diep respect voor en dat meen ik.

 

Ok ik volg met smart boys!!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken misschien wel een paar elektrotechneuten die geïnteresseerd zijn in Cree leds en ook meelezen. Als je wilt kan ik een balletje opgooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom hang je voor zoveel euro's led boven je moeders?

Een tl balk is zat als het om moeders gaat, ik snap het niet echt....

TL is noet zo bijster efficient, dus het vervangen van TL gaat het nog veel beter juist. Die leds hebben maar half de hoeveelheod stroom nodig van een TL. Daarnaast staan die moederplanten ook nog eens onder 18 uur licht in plaats van 12 uur dus dan verdien je het nog anderhalf keer zo snel terug.

 

Een TL-armatuur vervangen door een stel COBs heb je dus veel sneller terug verdient dan een HPS vervangen in een bloeihok.

 

Al schiet je er op het geheel natuurlijk ook weer niet zoveel mee op. Een 110W T-Neon kost je 165 euro aan stroom per jaar. Daar bespaar je dan iets van 90 euro op.

 

 

Het is trouwens allemaal redelijk plug en play hoor. het lastigste is om uit te vogelen welke leds en welke drivers je nodig hebt, maar dat hebben we inmiddels wel uitgevogelt. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van de boel in elkaar schroeven en de draadjes in de led houders steken.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn bestellingen vandaag binnen gekregen van Jerry. Maandag verstuurd en vandaag al binnen.

Via TNT hoefde ik niks te betalen maar via DHL wel.

Maar nu moet ik alleen nog Alpine 11 kopen.

Maar wat ik graag wou weten is het wel verstandig om pc fans als afzuigen te gebruiken?

Want ik wil in een kledingkast kast gaan kweken en daar heb ik geen ruimte voor slakkenhuis afzuiging.

De afmeting is 114x59x213 LxBxH en daar komen twee etages. Dus elke 105cm hoog.

Ik dacht zelf te denken aan 2 stuks Scythe Ultra Kaza 3000 die heeft vermogen van 227m3/h.

En ik heb in totaal 400 watt led met 8 cobs en zelf wil ik een dimmer met temperatuur controller op aansluiten.

En alles werkt dan op 12v behalve led natuurlijk.

Maar gaat dat wel werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ga je kweken dan, dat dat past in 105cm hoogte?

 

Ik heb ook wel gewerkt met PC fans als afzuiger, maar dat was met 2x55W T-neaon. Dat ging op zich prima.

 

Ze zijn alleen vrij rumoerig vergeleken met een slakkenhuis en een filter erop zetten is ook wat lastiger met een PC fan. Ik had er van die koolstoffilters van afzuigkappen op gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vaak bleuberry gekweekt ze worden nooit langer dan 50 cm.

Gemiddeld 45 cm had ik ze altijd.Ik heb het zo gerekend 20cm potten 20cm led afstand 10cm alpine hoogte.

Dan hou ik nog 55 cm over.

 

Dat is wel goed idee koolstoffilter van afzuigkap gebruiken. Maar het lijkt me moeilijk dat er geen valse lucht binnen komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...