Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Voor meanwell drivers, redelijke prijs, zonder extra import kosten, zonder hoge bezorgkosten ($8), zonder lange levertijden (1 dag) ga naar www.tme.eu.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie inderdaad een Meanwell driver staan die € 1 goedkoper is dan bij Kingbrite.

En dan zeker geen gezeur met douane, invoerrechten, en betere consumentenbescherming.

 

Edit: De prijzen op de site van TME zijn nettoprijzen (dus er komt nog BTW bij)

Je kunt instellen of je de bruto- of netto prijs wilt zien, maar standaard staat ie op netto.

Dus dan is Kingbrite goedkoper (sec de artikelprjs), maar Sativied legt hieronder een en ander uit.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

TME totaal prijs (incl btw + verzending) is ongeveer gelijk aan mouser zonder btw, en ongeveer gelijk aan kingbrite + verzendkosten maar zonder invoerkosten. De invoerrechten voor veel producten, vooral onderdelen, zijn 0%, en voor anderen maar een paar. De btw van 21% is het grootste deel van de invoerkosten. Die wordt berekent over de prijs van het product + de verzendkosten. Bij de douane snappen ze ook wel dat je een meanwell driver van enkele kilos niet gratis koopt en opgestuurd krijgt uit china, dus uiteindelijk is kingbrite duurder dan TME en dan is dus keuze nog makkelijker.

 

Als je meerdere drivers, leds, heatsink en whatever tegelijk bij kingbrite besteld en die er een lager bedrag op zetben je misschien weer voordeliger uit dan van verschillende leveranciers bestellen, maar voor drivers alleen is tme voordeliger. Zeer professioneel en vriendelijk aan de telefoon ook en die 1 dag levertijd is ook niet verkeerd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, alleen al op basis van de $25 verzendkosten voor de bestelling via Kingbrite of 8 euro bij TME van 1 driver is TME goedkoper inderdaad

 

Als je wat meer bestelt dan verandert dat snel en die COBs hebben ze niet bij TME, dus je hebt sowieso ook de verzendkosten van Kingbrite of een andere COB leverancier erbij.

 

Ik zou sowieso aanraden om altijd op moment dat je gaat bestellen nog even kijken wie er voorraad heeft en wat het daar op dat moment kost.

 

Al is er tegenwoordig wel meer voorraad van die dingen. De drivers van mijn armatuur kwamen ook bij TME vandaan. Dat was toen de enige die ze uiteindelijk op voorraad had (Kingbrite deed toen alleen nog de leds). Weken zitten wachten op de drivers die ik al bestelf had bij Mouser en die van TME waren in 2 dagen binnen.

 

Ik heb overigens nog van niemand gelezen dat ze invoerrechten moesten betalen op een bestelling bij Kingbrite. Ergens wel raar, want ik kan me haast niet voor stellen dat bij zo'n doos met die zware drivers en koelers niet door hebben dat dat meer kost dan een paar tientjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wel met prioriteiten te maken hebben.

Ik lees wel op andere forums (bijvoorbeeld over auto's en aquariums) dat er klanten zijn die jarenlang zorgeloos spulletjes kochten en ineens worden hun pakketjes er wel uitgepikt.

 

Ik vind overigens je sterkere positie als consument ook een pre als je in de EU bestelt.

Kingbrite is vast een goed bedrijf, maar klachten, dingen terugsturen, ruilen, garantie, e.d.... dat is allemaal iets makkelijker als je met een Europees bedrijf te maken hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste is niet mijn ervaring eerlijk gezegd. Had Mean Well drivers bij een Nederlands bedrijf die een mailtje zouden sturen als ze geen voorraad hadden dat je je order kon annuleren. Geen mailtje. Ik voor de zekerheid toch vragen of ik er dan vanuit kon gaan dat ze ze op voorraad hadden. Niets. Mailtje gestuurd dat ik de order willen annuleren. Niets. Gebeld, "nee dat moet via het online formulier". 3 maanden later werden de drivers bezorgd. Toen was mijn eerste led kweek al afgelopen.

 

Ik heb al honderden bestellingen gedaan in China, en er gaat natuurlijk wel eens wat mis. Dan krijg je gewoon je geld terug.

 

Al zal dat met Kingbrite wel niet zo makkelijk gaan, omdat het om veel grotere bedragen gaat, maar over Kingbrite hoor ik ook niets dan positieve berichten. Was zelf in eerste instantie ook wat huiverig, want merkspullen kopen uit China is normaal gesproken gewoon geen goed idee. Op Rollitup bestelde echter iedereen daar en uit vergelijkingen kwam wel naar voren dat het echt Cree was. Al bestellen ze daar tegenwoordig bij forumgenootjes en/of een van de andere leveranciers die allemaal in dit gat springen.

 

Je kan ook een setje van 100 van die dingen bij Cree bestellen en een webwinkeltje beginnen om die COBs hier te verkopen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk loopt in Nederland en Europa niet alles op rolletjes.

En Kingbrite is precies zo'n chinees bedrijf dat er met kop en schouders boven uit lijkt te steken.

Maar in meer algemene zin is bestellen in Nederland of Europa iets 'rechtszekerder'.

Ik heb voor mijn werk veel te maken gehad met wat grotere orders in China.

Tyfus, wat een gezeik!

Voordat je alles op de rit hebt, en uitgelegd krijgt.

Maar ja.... die prijzen. Dat maakt veel goed.

 

Over 100 Cree's kopen...

Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat er niet een bedrijfje is dat deze led's voor goede prijzen in Nederland verkoopt.

Als je toch een kleine ondernemer bent, en je handelt al in lampjes, led's en soortgelijke zaken, dan zou je toch inmiddels moeten weten dat er tig mensen zijn die dit soort led's willen bestellen?

Als led's jouw business is (hoe klein ook) dan struin je toch het hele internet af om te kijken waar je die dingen kunt verpatsen?

Voldoende klanten voor een bedrijf met een kleine omzet.

Als je een eenmanszaakje hebt, een online-winkeltje vanuit je voormalige kinderkamer, dan kun je hier een mooi extra zakcentje mee verdienen. Voldoende voor elke maand gas, water & licht (als je zuinig bent :likken: )

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken eigenlijk niets in Europa wat zo "rechtszeker" is als AliExpress. Je betaald daar pas als je de spullen ontvangen hebt en je akoord geeft om het geld door te geven aan de verkoper. Anders krijg je gewoon je geld terug.

 

Denk dat de pest is dat je die dingen in veelvouden van 100 moet bestellen bij Cree. Levering daarvan duurt weken, dus als je die leds wil gaan voeren moet je tig varianten ook echt op voorraad hebben en dat loopt flink in de papieren. Bovendien zijn ze in no-time alweer verouderd en zie er dan nog maar vanaf te komen. Dan moet je flink met de prijs omlaag.

 

Zelfs een bedrijf als TME heeft ze niet in hun assortiment. Terwijl ze wel de powerleds verkopen.

 

In Spanje is kleinschalig zelfs kweken wel legaal en het gebruik van die leds is daar ook vrij populair. Daarom heb je daar wel bedrijfjes als todoledgrow. Die verkopen naast de "betaalbare" Cree armaturen ook losse COBs. Ik hoorde van iemand op een ander forum dat ze 228,50 rekenen voor 4 CXB3590 inclusief houders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook een setje van 100 van die dingen bij Cree bestellen en een webwinkeltje beginnen om die COBs hier te verkopen :)

Heb je ooit daadwerkelijk geïnformeerd bij Cree of het mogelijk is om dit bij hen te bestellen?

En zo ja, was dit als particulier?

En als het als bedrijf was, stelden ze dan nog eisen m.b.t. in welke branche je bedrijf actief is?

 

Ik kan me zomaar voorstellen dat ik t.z.t. met een aantal vrienden wel aan die 100 kom voor een bestelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is de prijs hij zakt gewoon niet hard genoeg bij grote aantallen, je hebt ook een btw nummer nodig ik kreeg wel de vraag waarvoor ze gebruikt gaan worden. Maar dit is met Citizen het zeldde geval er is trouwens iemand op RIP die beweert dat hij met 1000W aan citizen clu048-1212 op 50W de stuk 2kg eraf heeft gehaald. Nou lijkt me dat erg sterk maar ik denk dat de citizen zeker een nieuwe aanwinst is voor ons hobby :D

http://www.rollitup.org/t/1000w-citizen-clu048-1212-garden.915371/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het eens gaan lezen, maar als ik bij sommige kwekers de kwaliteit zie, dan is dat soms bedroevend.

En ik denk dat je met 1000 Watt HPS ook wel 2000 gram kunt hebben.

Als je een eeuwigheid laat voorgroeien, flinke bomen groeit en je een oppervlakte hebt van 4 m2.

De cijfers op RIU zeggen me niet altijd evenveel.

 

Dat verhaal waar je Led's voor gebruikt is snel genoeg verzonnen.

BTW-nummer is ook geen probleem.

Maar ik vraag me dus af wat voor prijzen ze vragen dan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is trouwens iemand op RIP die beweert dat hij met 1000W aan citizen clu048-1212 op 50W de stuk 2kg eraf heeft gehaald.

Ik heb de thread doorgelezen, maar volgens mij zegt hij dat niet.

Hij geeft aan dat hij een ruimte van 120 x 240 met 1000 Watt aan Leds ongeveer 1.6 pounds verkoopbaar spul haalt = 725 gram.Dan vertelt hij dat als hij geen 'monocrops' draait, dat hij dan gokt dat hij op 3.5 pounds komt = 1,6 kilo. En hij zegt dat hij als hij zijn best zou doen, hij misschien wel 5 pounds kan halen = 2,25 kilo.

Later in het topic zegt iemand "Haal je echt 5 tot 6 pounds per 1000 Watt?" Maar dat zegt hij nergens. Hij spreekt het overigens ook niet tegen in een antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het eens gaan lezen, maar als ik bij sommige kwekers de kwaliteit zie, dan is dat soms bedroevend.

....

De cijfers op RIU zeggen me niet altijd evenveel.

Ja en daar zit dan vaak ieder kruimeltje fluff bij en nog takken in, en dus niet alleen schoongeknipte wiet wat je aan een shop zou kunnen verkopen. Cijfers maar ook woorden op riu met veel korreltjes zout nemen is sowieso verstandig. Behalve bedroevend vaak ronduit lachwekkend als sommige led 'experts' hun planten posten. Maar goed, er zijn inmiddels wel voorbeelden van prima resultaten (mooi opgezwollen) en veel van diezelfde kwekers op riu waren ook al belabberd bezig onder hps.

 

@wietefras, inderdaad raar. Alsof het deels gedoogd wordt ofzo. Steekproefsgewijs bij zendinging naar particulieren misschien. Ik heb ooit eens een aanslag gehad van 30 euro of zo iets, bestelling uit china via alibiba.

 

 

Die citizen gebruiker maakt inderdaad een inschatting op basis van vorige rondes en is dus niet een echt resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk moet je het met een korrel zout nemen maar wat wel een feit is dat zon citizen chip van nog geen 12€ zich heel goed staande houd, zon ledfixtuur kost hem 1W/1€.

Persoonlijk zou ik ze lager draaien op 1050ma of 700ma kost iets meer maar dan heb je wel een hele leuke lichtverdeling.

 

En dat zij geen goede kwekers zijn heeft er toch niks mee te maken ? Goede kweker met de juiste genetica haalt er echt wel 1.5g/w verkoop/rookbaar spul eruit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet te weinig van de verschillende soorten en merken COB's.

 

Maar wat ik alleen maar trachtte aan te geven: De cijfers waarmee op RIU soms wordt geschermd, die moet je met een korrel zout nemen.

En daardoor moet je er niet te veel waarde aan geven.

Ze kweken veelal anders dan wij hier doen. Grote oppervlakten met weinig planten, wanden die een stuk van de planten af staan, dat soort dingen.

Ze geven ook een andere waarde aan wat een 'goed wietje' is.

 

Met 750 gram van 1000 Watt.... dan had ie bijna beter op HPS kunnen blijven kweken.

Was ie goedkoper uit geweest (er van uitgaande dat ie al HPS had)

 

Hier op het forum zijn een paar goede kwekers en die komen inderdaad in de richting van 1,5 gram de Watt in een 'normale' periode.

En da's heel knap, maar nog niet echt appeltje, eitje met 2 vingers in de neus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Captain Morgan is er ook zo eentje. Die haalt naar eigen zeggen op zijn sloffen 2g/W met zijn CXB3070's op 1400mA inclusief het stroomverbruik van zijn afzuiger en alles.

 

Als je de kosten van de koeling per COB weet te verlagen dan lijken die Citizens me zeker de moeite. Weet niet wat een CXB3070 kost vandaag de dag, maar die CLU048 1212 hebben ze voor 11 euro bij TME staan. Voor 9 stuks of meer dan, maar ik zou 9 stuks doen per m2 (op 1050mA). Koeling maakt dan eigenlijk ook niet eens zoveel uit, want dat is maar 2 stuks meer dan de CXB3070. 9 stuks komt ook wel lekker uit qua verdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote probleem met citizen is of was de beschikbaarheid buiten VS met name. Cdiweb levert niet aan NL, maar TME volgens mij ook niet (en digikey is duur). TME heeft geen licentie om buiten Polen citizen te distributeren o.i.d. Ik weet niet of het (nog) een probleem is voor NL, maar daar zijn een aantal mensen in europa al tegen aangelopen. Eigenaar van spectrolight.pl kan je misschien een klein aantal verkopen. 4 was geen probleem (rx2 of zooets op riu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de Cree COB's bestaan mooie overzichten, waarin je precies kan zien welk aantal Cree COB's je met een bepaald Ampere op een bepaalde type Meanwell driver kunt draaien.

Dat is superhandig voor prutsers zoals ik.

 

Bestaan er ook dat soort overzichten voor merken zoals Citizen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1212 is 36V en daarvoor kun je de cree tabel op pagina 3 van deze thread gebruiken. Niet qua lumen en efficiency maar puur driver type en aantal cobs, waarbij driver type dus de stroomsterkte bepaald.

 

1818 en 1825 zijn 52V

 

Meanwell drivers wattage:

HLG-120H-xxxx = 150watt

HLG-185H-xxxx = 200watt

HLG-240H-xxxx = 250watt

HLG-320H-xxxx = 320watt

 

xxxx gangbare opties zijn 700, 1050, 1400, 1750 en 2100ma.

 

Vermenigvuldig het voltage van 1 cob met een van die stroomsterktes, bijvoorbeeld, 1825 is 52volt, dat keer bijvoorbeeld 1400ma, is 72.8 watt

ER7V5UG.jpg

Daar passen dus 4 van op een 320H-1400, 3 op de 240H-1400, en 2 op de 120H-1400.

 

Pak je dezelfde cob, 1825 van 52volt, maar een 1050 driver, dan gebruikt ie 52volt x 1050ma = 54.6watt per cob. Zoals je kunt zien past die 54.6 wat minder netjes in de wattages van de drivers.

 

1825 op 700 is 36.4watt (bijvoorbeeld 4 x op een 150watt hlg120-700, of 8 op een 320h-700)

1825 op 1050 is 54.6watt (Bijvoorbeeld 3 op een 200watt hlg185-1050, of 5 op een 320h-1050)

1825 op 1400 is 72.8watt (bijvoorbeeld 4 van op een 320H-1400, 3 op de 240H-1400, en 2 op de 120H-1400)

1825 op 1700 is 88.4watt (2x op een hlg185 bijvoorbeeld)

1825 op 2100 is 109.2watt (bijvoorbeeld 2 op een 250watt hlg-240-2100)

Edited by Sativied
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sativied @wietefras hoeveel cree cobs zouden jullie in een tent van 240x360 zetten?

 

Wil Op meanwell 1.75a draaien cxb3590 cobs. Die geven op 1.75a toch 62w ? En hoeveel lumen 140 of 145?

 

Gr

 

Versacepot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel lol Gaat daar nog loopruimte vanaf?

 

Vele opties met zo'n oppervlak. Grof voorbeeld, cxb3590 op 1400ma, 50watt per stuk. 9 stuks per 120x120, dat x 6 om die 240x360 te vullen. 54 cobs, ongeveer 2700watt, inclusief drivers richting de 3000watt. Met 1750 drivers is dat ongeveer 20% meer watts, dus 3600w.

 

Lumens staan in tabel in eerste post van dit draadje. Ongeveer 170lm/watt op 1750, 180 op 1400. Die lumens geven een vertekend beeld vooral als je met andere leds of hps vergelijkt. Beter richten op ppfd. Je hebt 8,7m2. Wil je bijvoorbeeld 900ppfd, dan heb je een ppfd van ongeveer 8000 umols nodig, vergelijkbaar met 5 x gavita 1000watt DE. Cxb3590 op 1400ma / 50 watt is ongeveer 120-130ppf dus heb je ongeveer 60-64 nodig voor die 8000ppf.

 

Met een 2:3 ratio van de tent zou je dan bijvoorbeeld voor die 6x9 cobs kunnen gaan, 54. Die op 1700ma en dan heb je dus inclusief drivers grofweg 3600watt. Wat je dan kan dimmen naar bijvoorbeeld 3000 en die 600 als boost optie gebruiken voor ~18% meer licht.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, Die CLU048 1212 is vergelijkbaar met een CXB3070. Alleen zit die Citizen COB net wat hoger qua wattage en qua voltage, dus het is soms wel een beetje krap. Of het past soms echt niet. Bijvoorbeeld op de populaire HLG-185H-C1400 passen eigenlijk maar 3,9 van die 1212's. Nou heb je wel wat marge op die drivers, maar toch.

 

Ik had zelf ooit ook een tabelletje gemaakt met passende drivers. Komt redelijk overeen met de tabel op pagina 3. Ik had alleen de "paralel" drivers eruit gelaten en wat andere modellen meegenomen. Heb daar ook even de Citizen 1212 bij gezet.

 

gallery_37858_17549_23252.png

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

1400 past wel mooi met drivers. HLG-320h-c1400 kan er 6 hebben, cxb3590 op 50watt. Daar heb je dan 9 van nodig. 2700watt voor cobs, dikke 2900w incl drivers. Koop er 10 als je korting krijgt voor 10, heb je 1 reserve. Da's ongeveer 1100 euro aan drivers. 54 cobs + heatsinks + tim en holder etc, is tegen de 3000euro. 300 euro voor frame en schroeven en bedrading e.d. Laten we zeggen 4500 euro totaal. Dat is dus zonder paden in de tent....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Versacepot, Om het simpel te houden ga je het beste uit van een gewenste lichtdruk. Zeg 800umol/s/m2. Dan heb je 800*2,4*3,6=6912umol/s nodig. De CXB3590 op 1750mA (61,5W) geeft 140umol/s. Dus 50 stuks (totaal 3075W).

 

Die 54 die Satvied noemt komt dan het mooiste uit lijkt me ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doordat die Citizens zo goedkoop zijn, kun je je al sneller veroorloven om er iets meer te kopen.

En deze dan op een lager Amperage laten draaien en dus een hogere efficiency.

 

Bijvoorbeeld op 1m2:

* (1) HLG320H-C700 met (12) Citizen CLU048 1212 kost dan iets van € 275 aanschaf bij TME

Zonder koeling en frame en dergelijke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...