Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Is led een hype?

Recommended Posts

De Telegraaf.

zo 31 mei 2009, 12:15 |

Led-verlichting verandert glastuinbouw

 

EINDHOVEN - De glastuinbouw staat aan de vooravond van een belangrijke technologische vernieuwing. Steeds meer tuinders experimenteren met led-verlichting ter vervanging van de zogenoemde SON-T-lampen, die momenteel in het merendeel van de kassen worden gebruikt. Elektronicaconcern Philips, marktleider in tuinbouwverlichting, experimenteert mee.

 

 

De led-lamp wordt gezien als een energiezuiniger en geavanceerder alternatief voor de gloeilamp. Een led is een chip die licht geeft als er een elektrische stroom door gaat. De markt voor led-verlichting groeit volgens Rudy Provoost, topman van Philips Lighting, jaarlijks met 30 procent en kan de komende vijftien jaar een marktwaarde bereiken van 30 miljard dollar (21,6 miljard euro).

 

Tot nu toe zijn leds ten opzichte de zogenoemde SON-T-lampen die nu de markt van tuinbouwverlichting beheersen, nog relatief duur en op zichzelf niet energie-efficiënter. Nieuwe mogelijkheden maken deze nieuwe vorm van verlichting toch interessant.

 

Een van de voordelen van led-verlichting is dat de lamp warmte niet direct richting de plant afgeeft, zoals de SON-T-lamp. Hierdoor kan de verlichting dicht bij de planten worden geplaatst. Dit komt bijvoorbeeld van pas in de tomatenteelt.

 

„Tomatenplanten zijn hoge planten. De huidige verlichting hangt erboven. De tomaten onderaan krijgen daardoor minder licht. Led-verlichting kan tussen de planten worden gehangen, waardoor ook de tomaten onderin de plant, met dezelfde hoeveelheid licht beter kunnen groeien”, legt Udo van Slooten, die vanuit Philips de tuinbouwexperimenten met led leidt, uit.

 

Volgens Van Slooten kan de led-lamp binnen één à twee jaar commercieel interessant worden in de tomatenteelt. Dit wordt nu al getest bij tomatenteler Dekker in Wervershoof. Naar verwachting levert led-verlichting straks een tot 20 procent hogere tomatenopbrengst op.

 

Bij andere toepassingen begint de lamp nu al commercieel interessant te worden, aldus Van Slooten. In de meerlagenteelt, bijvoorbeeld. Hier worden kleine, jonge plantjes in meerdere lagen boven elkaar geteeld. Meestal hangen tl-lampen een eind boven de planten. „De led-verlichting wordt slimmer gebruikt doordat de lampen op een kortere afstand boven de planten kunnen hangen. Hierdoor gaat minder licht verloren”, legt Van Slooten uit.

 

Een ander voordeel van de led-verlichting is dat kleur beter te sturen is. „Planten reageren op een andere manier op licht dan mensen. Zo weten we dat rood en blauw licht belangrijke kleuren zijn voor planten. Elk gewas heeft baat bij een andere combinatie aan kleuren”, aldus Van Slooten.

 

Het telen van gewassen is volgens Van Slooten net een kookboek. „Je kunt bijvoorbeeld spelen met de temperatuur en de hoeveelheid water. Door te variëren met licht maak je een belangrijk ingrediënt anders.” Er zal volgens Van Slooten nog veel moeten worden geëxperimenteerd, voordat SON-T-lampen in kassen één op één worden vervangen door leds. „Dat kan nog vijf jaar duren.” Beleidsmedewerker Guus Meis van de belangenorganisatie voor de glastuinbouw, LTO Noord Glaskracht, bevestigt dat de tuinbouwsector veel verwacht van led-verlichting. „Vorig jaar zijn een aantal proeven gehouden over een paar duizend vierkante meters. De uitkomsten van deze proeven waren iets minder positief dan verwacht, maar de ontwikkelingen gaan snel. Hoewel led-verlichting nu misschien nog niet rendabel is, kan dat volgend jaar al weer anders zijn.”

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medekwekers,

Een heersenscheet van mij:

Als wij terug zullen kijken naar het wietforum van 2005 en in plaats van led gewoon TL´s zouden nemen., zijn wij net zo veer.

Toen was de mening TL´s werken niet, te weinig resultaat: stroomverspilling.

Later kwamen de mooie lichtsystemen (TLD-Reflex? of zo iets?) eruit: met 8 x 32 watt minimal 400 g/m². Nog later kwamen deze groei en bloei-cfl`s eruit. (De resultaten staan in micro/fluo, 0,1 tot 0,4 g/watt)

Het duurde een tijd, en waar staan wij nu? TL-kwekers en HPS-kwekers behalen bijna dezelfden resultaten. (xx g/watt)

 

Nu is de volgende licht-generatie aan het opkomen: Led`s

Het is dezelfde discussie. Fabrikanten produceren en willen verkopen. Mooie verhalen erbij, gefakte foto`s erbij. En de onervaren kweker is een paar honderd € armer. Helaas met een kutresultaat.

 

Wildplant doet een test: ploff-kippen, aanstekers of niet. Hij doet een test!

 

Zonder deze testers zouden wij nog steeds meet allen onder HPS kweken: Miss J met inductie met een mooi resultaat. Ik probeerde het met T5-buizen een het resultaat was redelijk goed. Wildplant doet het met LED´s en wij wachten op het resultaat.

 

Het heeft tijd nodig om de juiste verlichting (golflengte) te vinden. Deze tijd moeten wij de tester gunnen. Ook de universiteiten hebben de tijd nodig.

De ontwikkeling gaat steeds verder. Wij moeten helaas afwachten.

Nu al te zeggen, dat de LED´s niet deugen, is iig te vroeg, er is te weinig ervaring.

 

Trouwens, de volgende generatie verlichting staat al voor de deur! Plasma.

Gaan wij nu al roepen dat het niet werkt?

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zeg een HOAX.

Want..?

Ik weet het ook niet en twijfel er ernstig aan, maar een hoax..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat dat gewoon kleine inductielampjes zijn...

 

Die roze dan.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar met inductie-lampen kunnen toch redelijke resultaten behaald worden?

Of denk je dat de claims niet kloppen?

Ik weet eigenlijk te weinig van inductie af, maar volgens mij wordt dat steeds goedkoper.Op de Horti Fair stonden er ook wat fabrikanten met inductie. Veel wijzer werd ik er toen niet van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn meer dan redelijke toppen, hierboven in de threat.

LED gaat de goede kant op zo te zien.

Edited by fotoformo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

wat je hier ook meer ziet, de ergenis dat enorm veel leveranciers zonder dat ze ergens wat vanaf weten, claimen dat hun 90-120W lamp een 400-600W HPS vervangt. Dit stoort mij ook enorm, grote oplichterij.

 

Ook al heeft led en dan de juiste led grow lampen, de goede spectra welke de planten nodig hebben voor fotosynthese, dit kan nooit en te nimmer een dergelijke besparing opleveren. Veel van deze lampen gebruiken dan ook nog eens low power leds, welke dit dus van z'n levens dagen niet kan bereiken.

 

Daarnaast werkt led ook niet goed genoeg alleen. Het dient ten alle tijden gecombineerd te worden met een lamp met een breder spectrum. Naast de 2 pieken (465 & 660 Nm) welke wietplanten nodig hebben, hebben ze ook nog beetjes nodig van andere frequenties. Dit zit in het enkele spectrum van een ledje niet en moet dus bijverlicht worden.

 

Onze led lampen werken wel en ook met een stroombesparing van ongeveer 30-35%. Combineer 2* 150W High Power led 8:1 660Nm:465Nm met 1 grow spaarlamp voor de vervanging van 1 600W HPS lamp. Je krijgt nog een klein beetje meer opbrengst, en zeker meer THC.

 

Led Wiet Lamp meer info...

 

Omdat wij zo overtuigd zijn van de kwaliteit, gaan wij ze binnen niet al te lange termijn ook verhuren. In deze branche moet je dan ook wel zeker zijn van resultaat wil je dit doen.

 

Ik nodig iedereen uit om positief als ook negatief commentaar te leveren. Onzin opmerkingen natuurlijk liever niet.

 

Greetz AP!

Share this post


Link to post
Share on other sites

LEDCAN ik denk dat mensen het hier op het forum liever zouden zien dat jij gewoon zo'm ding voor een test beschikbaar stelt ipv in elke post hier je product te pluggen en te spammen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent wel een heel hardnekkige spammer!

 

Kom nou met bewijzen in plaats van een verwijzing naar die poffertjes-site van je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit stoort mij ook enorm, grote oplichterij.

Zijn we het toch ergens over eens. :rolleyes:

Aad,

 

ik zal je uitleggen waarom wij geen 100% garantie geven. Helaas hebben we bij het kweken nog last van andere factoren. Denk hierbij aan dat plantjes zich soms gewoon in een ruimte niet lekker voelen, of dat de kweker het zelf verneukt. Dit gebeurt natuurlijk ook nog al eens.

 

Dus vandaar werkt deze gegarandeerd in bijna alle gevallen :rolleyes: . Voor wie het niet wilt geloven, wij zijn bezig om ze ook te verhuren voor 2-3 maanden, dan kan je ze eerst testen voordat je een grote uitgave moet doen. Heb je ooit wel eens een leverancier in deze branch een dergelijk voorstel horen doen? Wij zijn dus wel zeker van onze zaak.

 

Greetz AP!

Iets werkt of het werkt niet.

Het niet geven van 100% garantie(edit : zie hier 99%? ),klinkt mij meer in de oren als een makkelijk excuus voor tegenvallende resultaten.

Dat je opbrengst van een hele boel factoren afhangt weten we nou wel en gewoon de toevoeging 'mits oordeelkundig gebruikt" oid klinkt dan toch wel heel wat professioneler(gratis marketinglesje :rolleyes: ).

Nu vraag ik mij enigszins af hoeveel mensen te horen gaan krijgen dat ze blijkbaar net tot die ene procent behoren. :rolleyes:

Dus nogmaals,kom maar op met die verifieerbare testresultaten of het gratis probeersetje.

Verhuren levert vaak meer op dan verkopen,dus waarom dat een indicatie van goed vertrouwen zou zijn ontgaat mij een beetje compleet. ;)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het met die verhuur wel goed zit, Aad.

Voor hun dan...

 

Als je op hun site kijkt zie je een prachtig voorbeeld van hun manier van in je eigen voordeel rekenen.

 

Het stroom:

HPS 600W = 600W + 100W = 700W verbruik

LED 2*150W=300W + 125W + 2*25W = 475W

Een stroomverbruik verschil van 225W per lamp per uur.

Dit is een besparing van ruim 35% terwijl de opbrengt nog beter wordt!

 

Waar die 100 W bij de HPS en die 2 x 25 W bij de Led vandaan komen, is me een raadsel, maar ok.

 

Echter: 225 is ietsjes meer dan 32 % van 700. En niet ruim 35 % zoals zij beweren.

En als je de rekenmethode alleen op de lampen zou loslaten dan is 175 W slechts iets van 29 % van 600 W.

Inderdaad, een minimaal verschil met hun claim, dus waar maak ik me druk om, zou je zeggen?

Maar als je al iets neerkwakt op een door je neefje gemaakte site, zorg dan in ieder geval dat een dommig rekensommetje klopt.

En dan heb ik het nog niet over de overige info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn we het toch ergens over eens. :rolleyes:

 

Iets werkt of het werkt niet.

Het niet geven van 100% garantie ,klinkt mij meer in de oren als een makkelijk excuus voor tegenvallende resultaten.

Dat je opbrengst van een hele boel factoren afhangt weten we nou wel en gewoon de toevoeging 'mits oordeelkundig gebruikt" oid klinkt dan toch wel heel wat professioneler(gratis marketinglesje :rolleyes: ).

Nu vraag ik mij enigszins af hoeveel mensen te horen gaan krijgen dat ze blijkbaar net tot die ene procent behoren. :rolleyes:

Dus nogmaals,kom maar op met die verifieerbare testresultaten of het gratis probeersetje.

Verhuren levert vaak meer op dan verkopen,dus waarom dat een indicatie van goed vertrouwen zou zijn ontgaat mij een beetje compleet. ;)

 

Grtz. Aad

 

Hey Aad,

 

ik begin maar met je laatste punt, het meer opbrengen. Zoals je wellicht weet wordt bij een inval alles in je woningkje wat ook maar iets met de kwekerij te maken heeft in beslag genomen. Hangen daat boven jouw plantjes, de lampen welke je bij ons huurde, dan kunnen wij naar onze lampen fluiten. Bovendien willen wij niet met die instelling gaan verhuren.

 

Het concept zal ongeveer zo zijn: borg 100 euro, huur 2 1/2 maand 75 euro. Bij aanschaf daarna betaal je prijs -50 euro - 100 euro borg. Dit verhuren is echt alleen om mensen bekend te maken met de technologie.

 

Wat betreft het gratis weggeven, hier ben ik een beetje op tegen om 1000 euro weg te geven. Wel wil ik, zoals ook al in een ander toppic vermeld, 5 leden van dit forum voor 200 per led lamp, kennis te laten maken met ons product (max 2 pp) indien de test resultaten met foto's ook op internet komen te staan.

 

Dit lijkt mij verder wel een goede aanbieding voor de sceptische kweker.

 

Verder ben ik zelf heel enthousiast over led en de theorie erom heen. Ik reageer dus niet alleen uit commercieel oogpunt, maar ook omdat alles hier om heen mijn interesse heeft.

 

Greetz AP!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsten

 

Als je mijn eerste post leest zie je hoe ik tegenover led sta.

De fout die met led gemaakt is ga ik niet maken met plasma.

 

@ledcan

Spammen in mijn topic tsssssssss ;)

Vraag Whazzup of je een test kan doen op het forum.

1 tester is al genoeg.

1 tent 600w hps

1 tent 450w jou systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verder ben ik zelf heel enthousiast over led en de theorie erom heen. Ik reageer dus niet alleen uit commercieel oogpunt, maar ook omdat alles hier om heen mijn interesse heeft.

 

Greetz AP!

Hey LEDCAN,

 

Ik begin(en eindig) maar met je laatste punt.

Indien je niet reageert met commerciele doeleinden(en dan ben ik niet stoned op het moment btw ;) ),waarom dan inderdaad niet de uitdaging aangaan en al is het maar 1 vergelijkend testje doen?

Ik vermoed dat je jouw setjes na de test zowiezo wel terug zal krijgen,maar dat kan je evt. ook van te voren een conditie maken. :rolleyes:

Hoewel er misschien een toekomst is voor LED's,op het moment zie ik het meer als LEDCAN'T.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

High lieve rakkers,

 

We maken het natuurlijk vaker mee dat producenten of importeurs zich in onze discussies mengen. Vandaar dat de komst van Ledcan niet onbegrijpelijk is, zeker als zij geloven weer een nieuw ei van Columbus te hebben ontdekt.

 

Ongeacht de productinhoudelijke argumenten van deze aanbieder toch de volgende kanttekeningen.

- Het geven van garantie is zoals Aad als aangaf niet alleen commercieel gezien van belang, maar kent ook wettelijke voorschriften. Misschien toch handig als een professionele partij zich daarin verdiept.

- Nee, niet al het materiaal wordt inbeslaggenomen bij een ontdekte kweekinstallatie. Alleen als Justitie besluit te vervolgen voor een strafbaar feit, bestaat ook voldoende grond om de spullen in beslag te nemen. De gedoogde kweker kan natuurlijk gewoon over zijn spullen beschikken.

- De daadwerkelijke eigenaar heeft dan nog altijd de mogelijkheid om zijn eigendom terug te vorderen, mits het eigendom(dus de huur) kan worden aangetoond.

- Testen van apparatuur kan heus wel kostenloos. Een voorwaardelijke koopovereenkomst is zelfs niet ongebruikelijk als het gaat om dergelijke producten. Ook met betrekking tot vooruitgeschoven betalingsverplichtingen is veel mogelijk. Het verhuren van apparaten op proef met een koopoptie kan natuurlijk ook, maar is niet de meest consument vriendelijke en betreft dan ook vaker de bewezen producten/merken.

 

Als een producent dan hip wil doen en zich wil profileren middels dit Forum, zou je toch verwachten dat ze hun huiswerk hadden gedaan.

Als producenten/importeurs dit Forum lezen, zullen ze begrijpen dat de onkunde bij het gegeven advies binnen onze branche nog een groter euvel is dan de eieren van Columbus die steeds naar boven komen drijven.

Als producenten verder lezen naar de voorschriften van de testsectie, zouden we deze vage beloften van testen ook niet hoeven te bespreken.

 

Gelukkig kan Doc deze of gene nog een goed voorbeeld geven.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft LEDCAN al menige forumregels aan z'n laars gelapt...

Een ban zou moeten volgen...

 

El Fish ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Nee, niet al het materiaal wordt inbeslaggenomen bij een ontdekte kweekinstallatie. Alleen als Justitie besluit te vervolgen voor een strafbaar feit, bestaat ook voldoende grond om de spullen in beslag te nemen. De gedoogde kweker kan natuurlijk gewoon over zijn spullen beschikken.

 

Ohh hier was jij zeker even wat aan het smoken ;) Of heb je nog wat aanvullende informatie?

 

 

Voor de rest vind ook ik het voorstel voor een test goed. Alleen over de voorwaarden was er nog geen overeenstemming al gaf doc een goed alternatief! In plaats van 5 testers voor 200 per persoon, 1 test waarbij eenmaal het product wordt ter beschikking gesteld (o.i.d.). Dan bespaar je als ik het goed begrijp een hoop geld. De wil is er dus misschien wel. Ik zou zeggen: geef ze ook een kans. Ook al is er wat gepissewis; ik ben benieuwd naar het product zelf. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit model led lamp kwam ik tegen op een verzamel site van bedrijven uit china .

zoals bijna alle led grow lights.

 

als je toch zo overtuigd bent van je verlichtings set STEL ER 1 BESCHIKBAAR !!!!!

het feit dat jij nog gebruikt maakt van een spaarlamp vind ik ook raar waarom dan niet met witteleds/warmwitte leds in de unit zelf???

of doe jij aan koppel verkoop.. haha. had nog 100 spaarlamp liggen en probeer je er zo van af te komen

 

greet bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

Wij leveren zelf niet de spaarlampen als hoofdproduct en zijn daar dus niet bij gebaat om die massaal te verkopen. Ik heb zelfs liever dat die ergens anders worden gekocht, maar als service naar de klant toe verkopen wij deze ook.

 

Wat betreft het in beslag nemen door de politie. Voor zover wij ons hebben laten voorlichten is dit vrijwel altijd zo. Inderdaad er bestaat een mogelijkheid om de door ons geleverde lampen terug te vorderen, echter zal dat niet vragen en direct krijgen zijn. Daar zal een hele juridische strijd aan te pas komen, al doen ze het maar om te ontmoedigen.

 

Warme witte leds werken niet zo efficient als een grow spaarlamp. Het spectrum is toch breder dan bij de leds.

 

Iemand heeft dus de zelfde lampen op een china portal zien staan. Dat kan! De philips tv die jij aan de muur hebt hangen, exact dezelfde staat er ook op. Als ook je bankstel, je mp3 speler, je tuinset, auto etc. Betekent dit dan ook dat die kwaliteit exact het zelfde is met het geen jij hebt staan??

 

Verder hebben we besloten dat we 2 led lampen aan iemand op dit forum ter beschikking zullen stellen. Dit doen wij nadat wij zelf intern nog de laatste bloeitests op 1 plant hebben afgerond. Dit duurt nog ongeveer een weekje of 4. Geinteresseerde kunnen zich in die tussentijd aanmelden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, nu wordt het interessant...

 

Ik stel eventueel m'n procyon ter beschikking mocht er een EXTRA controlegroep nodig zijn.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...