Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Is led een hype?

Recommended Posts

goede morgen,

 

Ik heb deze topic ff doorgelezen, en kan het met je eens zijn tot op bepaalde hoogte.

 

die berekening van je is het verbruik.

dus wat het je kost.

 

Ik heb toch ergens gelezen dat die led lampen het juiste spectrum aan licht uitstralen en

dat hps lampen een veel groter spectrum hebben en dat dit lang niet effectief is.

Tevens is het toch zo dat je de leds veel dichter op je plantjes kan zetten.

 

Is er al genoeg praktijk materiaal om dit verschil goed aan te tonen.

Kan me herinneren dat die lampen pas eind vorig jaar op de markt kwamen.

Lijkt me erg voorbarig om nu al conclussies te trekken wat beter is.

Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik denk dat er nog genoeg onderzoek

moet komen en fine tunning om led verlichting te optimaliseren. Zal zeker dit jaar wel

een aantal artikelen aan gewijd worden in de vakblaadjes. Afwachten nog ff denk ik.

Maar voor alsnog heb je van mij het voordeel van de twijfel.

 

wel leuk hoe je dit onderwerp aan de kaak stelt. Komen toch nog aardig wat reacties op.

Experimenteren en discuseren erover leiden vaak tot de meest leuke en effectieve oplossingen.

 

Greetz

sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Experimenteren en discuseren erover leiden vaak tot de meest leuke en effectieve oplossingen.

 

Greetz

sijp

 

Maar meestal blijft het bij "discuseren". ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Joris, je verhaal klopt op meerdere punten niet

 

Speciaal voor jou even een praktijk voorbeeld. Het omslagpunt ligt bij 6 lampen.

Om qua wattage opbrengst dezelfde opbrengst te krijgen als een conventionele lamp heb je 2 ledlampen nodig.

Licht is namelijk gewicht, maar dat zal (hopelijk) een bekende uitdrukking zijn.

Maximaal haal je namelijk (icm spiegelreflex kappen) 300 watt per ledlamp (bij een ander praktijk voorbeeld is dit lang niet gelukt en waren en zelfs 3 leds nodig om hetzelfde te krijgen, maar ik ga uit van de beste situatie).

Totaal is dat per dag 80160

Dit stukje bevat zelfs te veel onzin om het op een eenvoudige manier duidelijk te maken.

Het omslagpunt is onzin.

300 Watt per ledlamp? Dat ligt er maar aan wat voor armatuur je hebt. Waarschijnlijk ken jij maar 1 soort armatuur en denk je dat dat alles is wat er bestaat.

Spiegelreflex in je ledlamp? Is niet nodig, want met de inwendige lens straalt hij al naar 1 kant.

Licht is niet per definietie gewicht. Dit is namelijk alleen maar zo als je van dezelfde soort lichtbron (bijv. een HPS) uitgaat. Dus een de opbrengst van een 400 W HPS zal lager zijn dan van een 600 W HPS.

Maar de clou van led is namelijk dat je met een flink aantal minder Watts toch een betere opbrengst krijgt.

Dus dat je met 150 Watt aan Leds dezelfde opbrengst krijgt als met 600 Watt HPS.

Dus niet licht is gewicht, maar effectief licht is gewicht.

 

De warmte die van deze led lampen afkomt is zeer laag, en lang niet voldoende.

Stel je hebt alle lampen 12 uur per dag draaien, om qua warmte hetzelfde rendement te halen heb je (ook tijdens de lampuren) 2 1400 watt kachels nodig.

Ook niet waar. Een ledlamp geeft net zoveel hitte af. Alleen niet naar de onderzijde.

Maar als je de warmte die er van boven uitgaat mooi egaal door je ruimte weet te verplaatsen, heb je helemaal geen bijverwarming nodig. Het vraagt alleen een andere opstelling van ventilators en derdelijke.

Het grote probleem van leds is op dit moment zelfs de koeling. Ze krijgen ze niet voldoende afgekoeld.

 

Kortom: je hele visie op leds klopt niet.

De bedoeling van leds (en daar experimenteert Wildplant mee) is om de juiste kleurensamenstelling te vinden.

Als hij er in slaagt om die te vinden, dan kan hij dus met een flink aantal minder Watts toe.

Dan zou hij dus in een ruimte waar normaal 6 x 600 Watt HPS hangt, toekunnen met bijvoorbeeld 1800 Watt Led.

En hij hoeft niet bij te verwarmen. En als hij dat al zou moeten, dan zou het minimaal zijn.

Maar hij verbruikt per uur al 1800 Watt minder dan met HPS, dus daar kan hij een aardig kacheltje van laten draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Joris, je verhaal klopt op meerdere punten niet

 

 

Dit stukje bevat zelfs te veel onzin om het op een eenvoudige manier duidelijk te maken.

Het omslagpunt is onzin.

300 Watt per ledlamp? Dat ligt er maar aan wat voor armatuur je hebt. Waarschijnlijk ken jij maar 1 soort armatuur en denk je dat dat alles is wat er bestaat.

Spiegelreflex in je ledlamp? Is niet nodig, want met de inwendige lens straalt hij al naar 1 kant.

Licht is niet per definietie gewicht. Dit is namelijk alleen maar zo als je van dezelfde soort lichtbron (bijv. een HPS) uitgaat. Dus een de opbrengst van een 400 W HPS zal lager zijn dan van een 600 W HPS.

Maar de clou van led is namelijk dat je met een flink aantal minder Watts toch een betere opbrengst krijgt.

Dus dat je met 150 Watt aan Leds dezelfde opbrengst krijgt als met 600 Watt HPS.

Dus niet licht is gewicht, maar effectief licht is gewicht.

 

 

Ook niet waar. Een ledlamp geeft net zoveel hitte af. Alleen niet naar de onderzijde.

Maar als je de warmte die er van boven uitgaat mooi egaal door je ruimte weet te verplaatsen, heb je helemaal geen bijverwarming nodig. Het vraagt alleen een andere opstelling van ventilators en derdelijke.

Het grote probleem van leds is op dit moment zelfs de koeling. Ze krijgen ze niet voldoende afgekoeld.

 

Kortom: je hele visie op leds klopt niet.

De bedoeling van leds (en daar experimenteert Wildplant mee) is om de juiste kleurensamenstelling te vinden.

Als hij er in slaagt om die te vinden, dan kan hij dus met een flink aantal minder Watts toe.

Dan zou hij dus in een ruimte waar normaal 6 x 600 Watt HPS hangt, toekunnen met bijvoorbeeld 1800 Watt Led.

En hij hoeft niet bij te verwarmen. En als hij dat al zou moeten, dan zou het minimaal zijn.

Maar hij verbruikt per uur al 1800 Watt minder dan met HPS, dus daar kan hij een aardig kacheltje van laten draaien.

 

Ok, ik neem aan dat jij dit allemaal in praktijk getest hebt, de tekst die op internet (van leveranciers) wordt gezet is leuk maar probeer het zelf maar eens voor mekaar te krijgen, we hebben in 2 verschillende hokken geprobeerd. De resultaten heb ik in het kort gepost. En uiteraard hebben we zelf ook de verschillende stroomtoevoeren en opstelling bestudeerd.

 

Ik heb verder weinig zin in een ellelange discussie en een wellus-nietus forum, mijn intentie was om mijn praktijk ervaringen te delen.

Degene die het zich aantrekt kan er mee doen wat hij of zij wilt, de ander kan er overheen lezen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

En daarom is het goed dat je je erin verdiept.

En dan zul je zien (en voor jullie jammer genoeg merken) dat wat de leveranciers claimen, ver van de waarheid staat.

Maar de leveranciers willen alleen maar verkopen en bieden gouden bergen.

En ook jullie hebben gemerkt dat het niet klopt wat ze zeggen.

De leveranciers weten ook niks van hoe om te gaan met de hitte van de Led.

Ze weten niets over de golflengten van de led's die er in zitten. Ze lullen maar wat.

Je weet ook niet wat voor led's er in zitten. Allemaal uit China afkomstig en niemand die daar met de waarheid zit.

Maar ik lijk wel een papegaai...

 

Het nadeel voor jullie is alleen dat je nu denkt dat led's ook niet KUNNEN werken, maar dat is niet zo.

Het komt vooral dat je met die armaturen van de GS of andere leveranciers hebt gewerkt.

Er zijn op dit moment nog geen werkende, hapklare armaturen. Ook niet in de reguliere tuinbouw.

Maar het kan wel, ook met minder Watts, maar het zal nog veel experimenteren worden. En daarom: Hup Wildplant ;)

 

Ik heb zelf heel wat met led's lopen kloten en kwam er al doende achter dat het niet de kip met de gouden eieren is.

En als een GS iets uitzonderlijks beloofd zou dat extra reden voor voorzichtigheid moeten zijn.

 

Nog iets over de hitte (als afsluiting)

Lemnis (een redelijk groot led-bedrijf, wel met veel praatjes) koelt zijn armaturen o.a. met water.

Als je dit warme water door slangen oid in de buurt van je wortels zou kunnen laten stromen, dan maakt je optimaal gebruik van de warmte. Minder afzuiging nodig en ook geen extra verwarming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi uitgelegd Kees.

maar heeft toch ook met lichtspectrum te maken die leds. Rood en blauw licht? :lol:

 

Gekke kleuren ook, en blauw al helemaal !!!

 

Het komt nog wel! Afwachten. :D

 

Waar rook is.....

 

greetz

 

sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een tijdje geleden via ebay 8 led panelen gekocht a 13.8 watt per stuk ze zijn 80 % rood en 20 % blauw,

heb ze 2 keer getest zonder ander licht erbij met 2 plantjes maar het groeide allemaal erg langzaam (ZZZzzzZzzzZZ) topjes bleven ook klein .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn idee zal de plasma lamp de toekomst zijn.

link sulphur plasma

 

MARK MY WORDS!!!!!!!!

 

ongeveer over een jaar of 4a5.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb een tijdje geleden via ebay 8 led panelen gekocht a 13.8 watt per stuk ze zijn 80 % rood en 20 % blauw,

heb ze 2 keer getest zonder ander licht erbij maar het groeide allemaal erg langzaam (ZZZzzzZzzzZZ) topjes bleven ook klein ik gebruik ze nu om aan de zijkanten van m'n kastje bij te lichten, ik heb wel goede resultaten gezien met edson power leds van 3 watt per stuk totaal was 300 watt maar dan kan je net zogoed voor 300 watt aan tl's of spaarlampen ophangen is veel goedkoper ook.

 

Dat weet je alleen als je het hebt uitgeprobeerd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Wildplant,

 

Dat stukje is wat ik bedoel. :verrygood

Het gaat over fabrikanten die dingen claimen die niet waar zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ook de Wageningse publicatie uit januari 2008.

 

http://library.wur.nl/file/wurpubs/wurpubl...0361976_001.pdf

 

Conclusie: LED's hebben nog lang niet de benodigde rendementen in effectieve lichtopbrengst. Verder wordt het argument dat HPS een groot spectra heeft wat een plant niet gebruikt ook in twijfel getrokken. Dus waarschijnlijk heeft een plant niet alleen maar rood en blauw nodig maar behoort groen ook tot het vereiste spectra!

Verder wordt er besproken dat er zeer veel wordt overdreven bij de, door de fabrikanten uitgegeven, rendementen van de LED-lampen.

 

Alle betrouwbare informatie zegt ons dus gewoon dat de de bergen goud rondom de LED-technologie pure waanzin zijn en dat fabrikanten hun zakken vol kunnen stoppen door deze 'LED-hype'.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hi Wildplant,

 

Dat stukje is wat ik bedoel. :D

Het gaat over fabrikanten die dingen claimen die niet waar zijn.

 

 

Het zijn niet de fabrikanten die dat claimen het zijn vaak de verkopers...klik

Ik heb hier lampen en daar is geen woord "frans" bij. CE ( alleen moet je bij de opgegeven wattage even 5 % optellen aan verbruik.)

 

Maar als je ziet wat HPS of welke lamp wat doet aan rendement, zakt je broek ook af...Men heeft vaak ook geen idee van spectra en loopt als een "blindpaard" de andere na.

Er zijn hier 10tallen topics met vermogen en allerlei soorten lampen dat je je afvraagt ...man waar ben je mee bezig.. :P

 

Er is overal genoeg info te verkrijgen.klik...of klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij dat forum mag je niet kijken als je niet geregistreerd bent :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij dat forum mag je niet kijken als je niet geregistreerd bent :cry

 

Dat moet toch geen enkele moeite zijn..En ik geef dokkie groot gelijk..

Hij doet het in ieder geval en dat kan van de meeste betweters niet gezegd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij dat forum mag je niet kijken als je niet geregistreerd bent :whistling

 

Het blijkt dat Dokkie hier ook niet mag kijken, vlgs zijn zeggen hebben ze hem met kerstmis geblokkeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic van Wildplant waarin je ziet dat bijna 400w aan led niks opleverd.KLIK

Na 6 weken bloei is de aansteker de winnaar.

De aansteker geeft waarschijnlijk meer licht als de led. :innocent:

Einde van de week zit er 6 weken bloei op.

gallery_12486_6515_286929.jpg

Ook leuk dat in dit topic de supertop van Dr. Livingstoned uitgemaakt wordt als industrie plofkip <_<

gallery_10252_5013_728906.jpg

Wil je op bio-industrie nivo telen daarover kan jij natuurlijk veel meer info over geven. ( Maar van je opgeblazen pompoen wordt ik niet koud of warm)

Zo zijn er nu eenmaal normale kippen en industrielle "plof"kippen.

 

toch wel leuk om die 2 plaatjes naast elkaar te zien :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

OPGEBLAZEN POMPOEN~!?!

 

Dit vind ik zo belangrijk om op te reageren dat ik hiermee het risico neem dat m'n account straks misbruikt wordt...

 

Maar goed, ehm...

 

Industrie plofkip ?

 

Okee... Het is een beetje fluffy... Maar ik weet toevallig dat veel organischer dan bij Drlivingstoned het niet gaat worden...

De wiet van DLS is zoet, goed gecured zacht van smaak en kneiterhigh... Veel beter dan dat gaat het niet worden in de wereld van extreem sativa kweken...

Petje af voor de zeeuwse hemelwiet...

Beetje betere research doen de volgende keer bitte... Bespaard mij weer dure goudinjecties voor m'n zwakke hart.

 

Kees.

 

BTW Wildp. je hebt pm... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg een HOAX.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jammer dat dat LED spul nog zo prijzig is

blijft leuk spul B)

 

 

 

Er zijn best leuke resultaten mee te behalen 300watt.

Het is natuurlijk niet geschikt voor industriele toepassing.

Onderstaande stond in de Special Mix...maar daar is niks specials aan..want wanneer ik niet een berg Bac-voeding van Sannie er in had gegooid, ( staat omschreven bij water geven Led) dan was het een drama geweest.

Special Mix is inderdaad "lucht"tig. :wacko:

Resultaat behalen is voor mij niets anders dan licht,lucht,ras,voeding en TIJD.

 

gallery_12486_7643_95326.jpg

 

De EC in de mix is op dit moment 2,4

 

gallery_12486_7643_264287.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...