Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Is led een hype?

Recommended Posts

Ik krijg over twee a drie weken verschillende lampen.

En ga dit jaar testen doen met;

120W 150W 180W 210W 240W 270W 300W 360W 450W

Johan

 

Na Bots,Kj,Keesthemad, Dokkie en Wildplant ben jij de volgende die hier serieus met Led bezig is dacht ik zo.

Welcome to the club.

 

Ik start nu met enkele lampen in verschillende spectra van 135 W.. Na eerst een 90 w uitgeprobeerd te hebben het laatste half jaar.

groet.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nederland met groene straatverlichting?

Had liever blauwe straatverlichting.. vind ik persoonlijk wat rustgevender.

 

Maar met een joint en het groene licht zal het ook wel goedkomen :verrygood

''Nederland wordt GROEN!'' .. past ook zo mooi bij het gedoogbeleid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hhaaaaa :verrygood :rolleyes: jij bent volgens mij de enige kweker die meer blauw op straat wil nomar haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de 1 of andere manier heb ik donkerblauw altijd de mooiste kleur gevonden.

 

Maar ik snap wat je bedoeld hahahahahaha maar zo bedoel ik het dus niet :whistle: :verrygood

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Klikodog,

Los van het feit dat ik je bijdragen nauwelijks kan lezen door het gebrek aan punten, komma's en hoofdletters...

 

ik vind dat een halvering van de stroom voor zoiets als leds nog veel ste weinig is 1/10 vind ik normaler gezien dit ook ongeveer het verschil is met gewone lanpen die je vervangt door led lampen

* Als je er in zou slagen om met de helft aan Watts in Led toch dezelfde resultaten zou krijgen, zou dit een immense vooruitgang zijn. Al zou je zelfs maar met 3/4 van het aantal Watts in Led hetzelfde bereiken zou dit al een mijlpaal zijn.

 

het probleem is gewoon der zijn nog niet genoeg krachtige ledjes nu moet je 100 van die dingen hebben om 90 watt te krijgen we hangen ook niet 100 mini hpsjes of 4 x 125 nee 1 x 600 werkt beter ,zie het verschil in power met 400 en 600 watt hps ik denk dat dit een mooi voorbeeld is .

oftewel als ze met leds komen van 10 watt of zo pst dan denk ik dat het echt interesant begint te worden.

* Er bestaan wel degelijk Leds van 10 Watt, zelfs van 100 Watt, dus waar je die info vandaan hebt 'dat je alleen maar Leds van maximaal 1 Watt hebt' weet ik niet.

 

en dan wat voor somige een probleem is en voor andere niet warmte met een hps heb je geen verwarming overdag nodig ik denk dat met leds het bij verwarmt moet worden jippie 300 watt minder verbruikt en 1000 watt aan kachel aan

* Je hoeft niet perse bij te verwarmen met Leds. En zeker niet in de verhouding die jij omschrijft. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen om de immense warmte die de Leds afgeven richting de planten te leiden.

 

Het is niet erg dat je een bijdrage levert aan de discussie, graag zelfs. Maar voordat je met stelligheden komt, zou het wel fijn zijn dat je je eerst in het onderwerp verdiept.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees a aan zulke andwoorden heb ik wat dan kunnen we verder komen .

 

ik ben woordblind het andere woord zal ik maar niet gaan proberen te tikken vandaar er nog al eens wat fout gaat met tikken .

 

zover ik het zie is er al een halvering ik denk dat je met 300 watt aan led een 600 watt hps kan evenaren mits de kleurtjes goed zijn , dit geen is nog een probleem .

enkel ik vind dit niet genoeg ik denk dat er veel meer uit te halen valt maar goed led is niet ontwikkeld voor de planten ,het ontwerp word enkel verbeterd .

 

en die info van die leds van max 1 watt heb ik van afgelopen half jaar toen ik zelf geintereseerd was in leds ik wou het zelf samen stellen ik heb ze nooit gezien van 10 of 100 watt een link zou leuk zijn .

 

en het verwarmen was mischien wat over dreven maar ik heb nu een indutria 400 watt hps in me tent en krijg met de grootste moeite de temp op 25 graden met een beetje redelijke afzuiging , nu dan van de zomer zal hetwel weer anders zijn .

dan denk ik dat met 300 watt led echt te frisjes word en als je dan moet bij verwarmen ben je de winst van de besparing kwijt en kost het meer in mijn denkbeeld .

 

immense warmte zal minder zijn als een hps lijkt mij gezien het nieuwer is en als het goed is de energie minder verloren gaat als warmte .

 

en natuurlijk is het niet erg dat ik een mening geef hier daar is een forum ook voor en dat vroeg de topic starter ook om een mening die heb ik gegeven bij een mening vind ik stelligheden horen , en als die niet kloppen dan spreek ik hier graag over .

 

maar gelijk zo een reaktie van wildplant pik ik niet gezien het niks toevoegd en dan er na melden wie wel en niet serieus met leds kweken 1 er van zit 2 jaar opdeze site weet niet wat meeldauw is en wat er tegen te doen leuke topic enkel ik neem die gene minder serieus .

 

dat ik nog genoeg moet leren staat vast ,enkel ik wil alles leren en dat is in de 2 jaar ik nu bezig ben en 1,5 jaar aktief niet mogenlijk .

specifiek iets weet ik niet veel maar algemene info bezit ik heel veel en moet dit nog verder uitbouwen , en daar ben ik mee bezig .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Klikodog,

 

Je bent dus woordblind...

Ik dacht dat je tot de jonge generatie sms's en chatters behoorde die niet meer de moeite nemen om aandacht aan een stukkie tekst te schenken.

Oprechte excuses voor mijn te snelle en ietwat botte oordeel.

 

Led's zijn een logische ontwikkeling in de licht-industrie. Ze zijn voor alle mogelijkheden bedoeld, ook agrarisch.

Dat het nog niet zo wil vlotten komt omdat planten-biologie zo'n complexe zaak is.

Welk spectrum enzovoort. De bekende moeilijkheden.

 

Als je er in zou slagen om met de helft aan wattage toe te komen, zou je dit terugzien op je energie-rekening.

En voor grote kwekers (Westland e.d.) is dit een van de grootste kostenposten.

Maar ook je warmte-afgifte zou minder zijn.

En nu begrijp ik wel dat jij moeite hebt om je hokje boven de 25 graden te krijgen, maar het is nu ook nog steeds winter. In de zomer ben je maar wat blij als er door je lampje minder warmte ontstaat.

En stel dat je in de winter moet bijverwarmen dan kan dat met relatief eenvoudige middelen en met een laag aantal Watts.

Dus het is altijd beter als je minder warmte in je hok produceert.

 

Hogere wattages...

100 watt led

Deze kost iets van rond de 200 dollar. Ik weet niet precies in welke kleurtemperatuur deze voorkomt.

dit is maar een voorbeeldje. Maar als je googled of "led 10 watt" kom je al heel wat tegen.

Kijk ook eens opd e site van Cree.

Het is inderdaad wel zo dat de enkel-kleurige led's er niet in heel varianten zijn.

 

De warmte van een Led is echt hoog.

Pin me er niet op vast, maar ik denk dat de warmte-afgigte van 100 Watt Leds en 100 Watt klassieke gloei- of gaslamp evenhoog is.

Alleen verdwijnt de warmte van een Led aan de bovenkant en daardoor lijkt hij minder warmte af te geven.

In de kassenbouw is juist die koeling van led-armaturen een struikelblok.

 

Wildplant gaat weer een experiment doen met 300 Watt dacht ik.

Interessant voor je om te volgen.

Qua reactie wil hij nog wel eens uit de bocht vliegen, maar laten we dat maar houden op zijn gedrevenheid :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kees a

 

geeft niet hoor bot ben ik zelf ook wel eens .

en daarbij je heb gelijk met oog op wat ik tik . maar ja beter dan dit word het niet kost al zeker 5 x zoveel tijd als een ander .

quoten is al beter geworden en daar is wazzup weer blij mee :rolleyes:

 

ik zelf denk niet dat de plant biologie het probleem is in de ontwikkeling ,maar meer dat leds niet ontworpen zijn voor de planten maar er voor aangepast worden ,dan heb je als probleem dat het ontwerp beperkingen heeft .

 

van die 10 watt ledjes heb ik vaker opgezocht op google het enige wat ik toen te zien kreeg was meer die kant en klaar vervangers voor gloeilampen enzo geen los spul .

en ik denk dat als je huidig met leds gaat spelen je ze zelf moet samen stellen ook al is dit een zeer moeilijk .

 

en idd in de zomer is de warmte van hps een probleem heb afgelopen zomer 4 dagen me lamp uit moeten doen zat rond de 33 a 34 graden vond dat wel genoeg .

 

ik ben niet tegen leds enkel zie de echte voordelen er nog niet van in , en daarbij iets te veel gekloot nog met het spectrum .

maar goed het heeft mijn intresse zeker wel .

 

en ik heb de topic van wild plant al gelezen ik ben ook zeer gedreven zeg maar . :D

 

maar als die warmte afgifte van een led even hoog is bij een led als een gloeilamp dan is er helemaal geen voordeel dan gaat net zoveel energie verloren aan warmte, dan hebben wat mensen liggen slapen tijdens de ontwikkeling .

 

 

en die site van cree bedoel je zeker die kleuren grafiek daar heb ik vorig jaar al mee gespeeld uit geprint met een goeie printer en onder de lamp gehouden alles wat zwart was werd niet weer gegeven en zo zag ik dat me hps ook beperkingen had .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edwin Koning van Koppert Cress over de led-proeven:

"Teelt van 21 naar 18 dagen"

 

"LED-lampen versnellen de teelt met drie tot vier dagen. Dat is veel op een totaal van 21 dagen. En de structuur van de gewassen is beter onder LED's. Het blad is zachter en intenser gekleurd", constateert Edwin Koning, manager productie, kwaliteit en R&D bij kiemgroentebedrijf Koppert Cress aan de hand van verschillende proeven op 2 m².

 

"Eind maart gaan we op 384 m² twee lagen belichten met LED-lampen. Dan kunnen we de effecten op het klimaat zien. Die hebben we met onze kleine proeven niet kunnen testen. In december nemen we onze nieuwbouw in gebruik. Voor die tijd willen we alle mogelijke problemen ontdekt en opgelost hebben. Maar het lijkt erop dat we eindelijk die inefficiënte SON-T-lampen de deur uit kunnen doen."

Bron: Nieuwsbrief Lemnis Lighting

 

 

Publicatiedatum: 18-2-2009

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 dagen sneller in verglijking met wat???kaarslicht??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 dagen sneller in verglijking met wat???kaarslicht??? :verrygood

 

 

. Maar het lijkt erop dat we eindelijk die inefficiënte SON-T-lampen de deur uit kunnen doen."

Bron: Nieuwsbrief Lemnis Lighting

 

 

Publicatiedatum: 18-2-2009

 

Koppert Cress

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elk stapje voor uit is weer een stapje dichterbij. Als men met een led verlichting een hogere effecientie willen halen moet mn zich toch echt met het spectrum van die lampen perfect zitten, waardoor er in zijn totaliteit minder licht nodig is omdat je precies het licht geeft wat de plant nodig heeft. Als je puur uit efficientie bekijkt zal een goede hps met een degelijke vsa per gebruikte watt meer licht opleveren en minder warmte. Hang maar eens 400w. hps en 400w. aan led verlichting in twee dezelfde afgesloten ruimte, en let maar eens op de temperatuur. Dus voordeel in temperatuur heeft het ook alleen als het spectrum juist is en er minder watt hang voor hetzelfde effect met hps. En dan het punt van de diepte straling nog. Die is e nog veels te weinig. Kijk naar de experimenten in de tuinbouw waar ze van die led slingers over de bladeren leggen om er maar voor te zorgen dat er een beetje "bij"verlichting te krijgen. Nou dat systeem hoef ik toch niet te proberen, dan was ik zo falliet. Wat een onkosten , arbeidsintensief en maar een minimale meerwaarde, wat bij lange na niet binnen een paar jaar de kosten dekt.

 

Wel blijf ik het echt super vinden dat hier op dit forum echt een paar ledpioniers bezig zijn. Mensen die durven buiten de mand te vallen en tegendraads te zijn. Met minder resultaat, maar soms met een klein stapje voor uit. En al die kleine stapjes bij elkaar, kan op den duur niets anders resulteren dan een geschikte led kweeklamp voor onze hobby. Tegen deze pioneers wil ik zeggen: Super, and keep up the good work.

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verschil is dat lange dag planten het altijd al goed doen onder LED...

 

En wietplantjes, tsjah dat zijn korte dag planten...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hebben lowryders al niet iets meer weg van lange dag planten?

 

(ik hoop het in ieder geval, ik ben lowryders aan het kweken onder ledlicht, later deze week een topic hierover in micro/fluo)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Van de Kweek-o-theek kocht ik nog geen fietslamp!

Te duur.

Veel prietpraat op hun sites

Veel niet waar te maken claims.

Chinese armaturen waarvan je bij god niet weet welke leds van welke gollengte er in zitten.

In het verleden heeft de eigenaar van deze site reeds de boel belazerd met fake-growreports. En ik verdenk hem ervan (kan het niet bewijzen) dat hij dat nu op sommige forums weer doet.

 

Er bestaan op dit moment geen armaturen die werken op alle fronten. Of zoals Wildplant het uitdrukt: Er zijn nog geen hapklare brokken.

 

 

Bron: Klik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk kun je het heel simpel beredeneren:

 

Ik werk op CO2 en haal ongeveer 1 a 1,2 gr per watt. Op een lamp van 600 wat is dat dus 600 gr (als je van 1 gr uitgaat)

Een led lamp van 90 wat geeft dus max 90 gram. Om hetzelfde resultaat te halen als een gewone lamp heb je dus 6.6 meer lampen nodig.

 

Mijn inziens, slecht idee of je moet zin en ruimte hebben om 6.6 x zoveel lampen op te hangen als je normaal gesproken zou doen.

 

Gr. Joris

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik werk op CO2 en haal ongeveer 1 a 1,2 gr per watt. Op een lamp van 600 wat is dat dus 600 gr (als je van 1 gr uitgaat)

 

Gr. Joris

 

@Joris klompman,

 

Op welke temperatuur?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eigenlijk kun je het heel simpel beredeneren:

 

Ik werk op CO2 en haal ongeveer 1 a 1,2 gr per watt. Op een lamp van 600 wat is dat dus 600 gr (als je van 1 gr uitgaat)

Een led lamp van 90 wat geeft dus max 90 gram. Om hetzelfde resultaat te halen als een gewone lamp heb je dus 6.6 meer lampen nodig.

 

Mijn inziens, slecht idee of je moet zin en ruimte hebben om 6.6 x zoveel lampen op te hangen als je normaal gesproken zou doen.

 

Wat is dit nou weer voor abracadabra-ik draai de boel lekker om-nonsens redenering?

En wat doet het ertoe of je CO2 gebruikt. Of wil je een beetje opscheppen?

Het enige dat klopt aan je verhaal is dat je "simpel beredeneert"

Jammer genoeg iets te simpel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Joris klompman,

 

Op welke temperatuur?

 

Gr schenkie

 

Tijdens de 'Co2 periode' 31 gr

 

Wat is dit nou weer voor abracadabra-ik draai de boel lekker om-nonsens redenering?

En wat doet het ertoe of je CO2 gebruikt. Of wil je een beetje opscheppen?

Het enige dat klopt aan je verhaal is dat je "simpel beredeneert"

Jammer genoeg iets te simpel.

 

Wat zou de meerwaarde zijn om hier op te scheppen? Gebruik de aantallen om een makkelijke rekensom te kunnen maken, om mijn voorbeeld te verduidelijken. En waar baseer je je reactie op dt het 'nonsense redenatie' is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kiemgroentebedrijf? Is dat taugee en alfalfa enzo?

Daarvoor lijkt me HPS ook erg overkill.

 

Zolang er subsidie op dat soort test-projecten zit, zullen ze blijven roepen:

"binnenkort, binnenkort!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees A,

 

Speciaal voor jou even een praktijk voorbeeld. Het omslagpunt ligt bij 6 lampen.

Om qua wattage opbrengst dezelfde opbrengst te krijgen als een conventionele lamp heb je 2 ledlampen nodig.

Licht is namelijk gewicht, maar dat zal (hopelijk) een bekende uitdrukking zijn.

Maximaal haal je namelijk (icm spiegelreflex kappen) 300 watt per ledlamp (bij een ander praktijk voorbeeld is dit lang niet gelukt en waren en zelfs 3 leds nodig om hetzelfde te krijgen, maar ik ga uit van de beste situatie).

De warmte die van deze led lampen afkomt is zeer laag, en lang niet voldoende.

 

Ik zal verder niet ingaan op het schema wat ik gebruik en hoelang en hoeveel lampen ik de eerste weken heb branden (dan word het verschil namelijk alleen maar groter)

 

Stel je hebt alle lampen 12 uur per dag draaien, om qua warmte hetzelfde rendement te halen heb je (ook tijdens de lampuren) 2 1400 watt kachels nodig.

 

Rekensom (uitgaande van 6 lampen):

 

Conventionele lampen

zonder lampen:

2 x 1400 watt * 12 uur = 2800 * 12 = 33600

met lampen:

6 x 600 watt * 12 uur = 43200

Totaal per dag is dat 76800 watt

 

led lampen:

zonder lampen:

2 x 1400 watt x 12 uur = 2800 * 12 = 33600

met lampen:

12 x 90 watt x 12 uur = 1080 * 12 = 12960

2 x 1400 x 12 uur = 2800 * 12 = 33600

Totaal is dat per dag 80160

 

Het verschil is dus 3360 watt.

 

En dan ga ik in dit voorbeeld uit van het maximum rendement wat in de praktijk (door amateur telers, zoals iedereen op dit forum) is behaald.

 

En ik probeer niet op te scheppen, maar als ik vertel dat ik met lego speel heeft dat op dit forum weinig meerwaarde, ik deed dat in eerste instantie alleen het voorbeeld te verduidelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...