Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Buckey Purple (Melvanatics) Stekken Op Omnipotent Voeding Onder 400W Cree Cob Led

Recommended Posts

Haha, toch een mooi verslag en fijn om te zien dat ik niet de enige niet-fijnproever van wiet ben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dit Chinese bamboewiet van tien meter hoog? Het lijkt net alsof ik op de bodem van een bamboebos sta.

gallery_37858_18685_200903.jpg

;)

Edited by Zwemvis
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu we een paar weekjes verder zijn en je wellicht je test met de nieuwe voeding van Omnipotent nog eens goed overdenkt, waar denk je dat het 'fout' is gegaan?

De extra PK?

Te hoge voedingstemperatuur?

Is de voedingslijn toch wat minder dan andere voeding die je eerder gebruikte?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, blijkbaar vergeten hier ook een update te plaatsen. Ik had nog wat Chocolope stekken staan die ook op dezelfde voeding stonden en de moeder plant van de Buckeye Purple stekken. Die staan er nu in om het opnieuw te proberen.

 

Dit keer staat de ene helft op Omnipotent en de andere helft weer op mijn oude vertrouwde GHE Flora Nova.

 

Foto is van een paar dagen terug toen de boel net op het scrog net gebonden was:

gallery_37858_18685_5048.jpg

 

Ik weet ook niet precies waar het mis gegaan is. Het zou teveel fosfor geweest kunnen zijn, of een te hoge wortel temepratuur. Later bedacht ik me dat het wellicht ook aan een teveel aan stikstof gelegen kan hebben. Ik gaf ze extra stikstof, omdat ze nogal snel geel werden en daarnaast ook extra calcium in de vorm van calciumnitraat (mearl plus ph- Grow). Dat is misschien teveel N van het goede geweest.

 

Anyway, dit keer krijgen ze geen extra N of P en doe ik het gewoon met de basis voeding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, is er ergens van deze huidige kweek een verslag te vinden?

Ben erg benieuwd naar de prestaties van Omnipotent.

Het lijkt (misschien alleen 'lijkt') van eenzelfde eenvoudigheid als de 'Sannie methode' voor aarde en cocos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, die foto is eigenlijk het "verslag" wat ik er tot nu toe van heb. Ben een tijdje ziek geweest en heb in die tijd eigenlijk helemaal niets gedaan of bijgehouden, maar die foto is van afgelopen weekend dat ik ze had overgezet en plat gebonden. Volgend weekend weer een nieuwe update.

 

Ik moet ook nog het grootste deel knippen van de vorige "oogst" ook al is het niet veel. Dat komt ook nog. Als ik het niet op rook voordat ik het weeg :)

 

De Omnipotent voeding werkt heel makkelijk inderdaad. Alleen de prijs schok ik wel wat van. 35 euro voor een kilo voeding plus additieven. Een FloraNova startersetje kost 25 tot 30 euro en dan heb je anderhalve kilo voeding. Of voor minder dan 20 euro een fles FloraNova bloeivoeding van krap anderhalve kilo. Omnipotent is dan dus 2 a 3 keer zo duur.

 

Maar goed op een kweek is het zeg 20 euro voeding per vierkante meter kweek oppervlak. Dus het valt ook wel weer mee op het totaal aan kosten. met als voordeel dat je niet hoeft aan te zuren omdat de voeding zelf de pH "reguleert" (verlaagt).

 

Eerst maar eens een goed afgeronde kweek hebben voordat ik er echt iets zinnigs over kan zeggen. Dit keer ook met vergelijking van een andere voeding.

 

Wat me na krap een week opvalt is dat er met de Omnipotent voeding veel meer water doorheen gaat. Minstens het dubbele van de FloraNova kant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met terugwerkende kracht: Beterschap!

 

Is inderdaad flink aan de prijs. Terwijl ik dacht dat één van de selling points was: "Waarom betalen voor water? Koop poeder!"

 

Wat me na krap een week opvalt is dat er met de Omnipotent voeding veel meer water doorheen gaat. Minstens het dubbele van de FloraNova kant.

 

Afwachten waarin dat extra waterverbruik zich gaat vertalen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nog zeker duur.

Had ik niet verwacht.

 

Ik haal het wel van de bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is die 'bron', Boefje030?

 

Dan kunnen anderen het daar misschien ook halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mag de man graag van wie het is dus wil niet zomaar zijn handeltje verneuken.

 

Maar alles komt uit de tuinbouw natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je, maar dan kun je misschien beter helemaal niks zeggen.

Nu is het een beetje sneu voor ons.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn er hier wel meer die met die professionele poeders kweken (Yara of Peters). Alleen kom je daar als particulier nog niet zomaar aan. Als je het al te koop kan vinden dan doorgaans alleen in 25kg verpakkingen.

 

Als ik zou weten waar ik dat spul zou kunnen kopen dan deed ik dat wel, maar vooralsnog zit ik vast aan de kleinverbruikersverpakkingen met navernant hoge marges helaas.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig verslag! Ik zag dat je PC-fans gebruikt, nu heb wil ik er 1 aansluiten op een 12v adapter, maar ik loop er tegenaan dat de draadjes van de fan te dun zijn om grip in een kroonsteentje te vinden, heb je hier een handige tip voor?

 

gallery_45860_18789_112791.jpeg

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draadjes samen draaien en dan aan 1 kant in het kroonsteentje steken, of mooier: solderen met een krimpkousje eromheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem!wat is jouw ervaring met led vergeleken met andere licht bronnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem!wat is jouw ervaring met led vergeleken met andere licht bronnen?

Als je in de handtekening van Wietefras kijkt, zie je de antwoorden voorbij komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem!wat is jouw ervaring met led vergeleken met andere licht bronnen?

Als je in de handtekening van Wietefras kijkt, zie je de antwoorden voorbij komen.

Dankje maat! Ik ga ff uitgebreid lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze ronde was het niet zo veel natuurlijk, maar ik heb met deze Cree COBs doorgaans iets van 20% tot 30% meer oogst per Watt dan met HPS.

 

Met een 1000W Gavita had ik ongeveer 1 op 1 gemiddeld (iets van 1200g op 1150W met boost aan) en met deze Cree COBs zit het zo rond de 1.3g/W.

 

Als je meer geld neer legt voor de leds kan je nog veel hogere ratio's halen. Ik zie ze ook wel tegen de 2g/w uitkomen. Al tellen ze dan ook de fluf mee en dan zou ik ook op 1.5g/W uitkomen. De kosten voor zoiets zijn me gewoon te hoog, want dan is het armatuur minstens twee keer zo duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ja, stel dat je hetgene dat je dan meer kweekt met het dubbele aantal Led's zou verkopen (wat natuurlijk niet mag. Pas op hoor!) dan heb je je investering volgens mij in 1 ronde terugverdienen. Misschien in 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je geeft ze evenveel licht. Alleen verbruik je dan minder stroom. De oogst is dus hetzelfde, maar de stroomkosten zijn iets lager.

 

Dus ik had 600g uit 400W en Growmau5 had 2g/W voor zeg 600g uit 300W (beide inclusief fluf).

 

Als je continu door kweekt en je 365 dagen je bloeihok aan hebt staan dan bespaar je 365*12*0,1=438kWh. Dat scheelt dan iets van 100 euro per jaar aan stroomkosten. Je verdient de extra investering dus mogelijk wel weer terug, maar je bent daar wel een paar jaar zoet mee.

 

De leds worden vrij rap steeds efficienter, dus dan wacht ik liever een tijd op betere/goedkopere leds. Dan kan ik desnoods alsnog de leds die ik nu heb veel lager belasten voor een extra efficientie boost. Ik denk dat ik dan goedkoper uit ben, maar dat blijft gissen natuurlijk.

 

Die efficiency "freaks" kopen trouwens steeds weer nieuwe leds om maar zo efficient mogelijk bezig te zijn. Dus dat is qua kosten "besparing" sowieso al een volslagen bezopen verhaal. Het gaat dan echt alleen nog maar om de cijfertjes. Ook leuk als dat je doel is, maar het gaat mij dan toch meer om de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras kijk anders op banggood.

Daar heb je bijv voor nog geen 8euro een 100w led chip

 

Het led komt daar allemaal uit china geloof ik dat kost geen cent meer daar haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je geeft ze evenveel licht. Alleen verbruik je dan minder stroom. De oogst is dus hetzelfde, maar de stroomkosten zijn iets lager.

 

Nu ben ik effe in de war.

 

Ergens op dit WWW zeg jij:

Als je 4 stuks Cree CXB3070 neemt en die draait op 1,4A dan verbruiken ze ieder 50W dus in totaal 200W. Dat geeft dan 466umol/s .

Als je 8 van diezelfde COBs neemt en ze draait op 0,7A dan verbruiken ze 25W per stuk (voor nog steeds 200W totaal) en dan leveren ze samen nog iets meer licht op: 500umol/s

Dat beetje meer umol/s zou toch voor een meeropbrengst (kunnen) zorgen?

 

Of doelde jij erop dat er 'gewoon' betere Led's bestaan dan die jij nu bezit?

Maar dat jij het nog met je huidige setje blijft doen en nieuwere (en duurdere) Led's nog even links laat liggen?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...