Jump to content

pindarots123

Full member
  • Content Count

    1,374
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

pindarots123 last won the day on March 30

pindarots123 had the most liked content!

Community Reputation

461 Goed

About pindarots123

  • Rank
    Harde kern lid

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands

Recent Profile Visitors

1,337 profile views
  1. Je bent goed op weg, maar wel 2 punten van zorg: je tentje is behoorlijk laag waardoor er weinig inhoud overblijft voor de hitte om naartoe te gaan. En twee, de driver is 1400mA, wat betekent dat als je ze in serie zet, je de strips dus harder draait, tenzij je de driver permanent wilt gaan dimmen met de ingebouwde schroef in de driver. Dan zul je ook iets van een wattagemeter nodig hebben om precies te bepalen wanneer je op 94 watt en dus 1050mA stroomsterkte zit. Dan kun je misschien nog beter de HLG-120H-C1050A nemen; die heeft al de juiste stroomsterkte én kun je ook nog terugdimmen tot 525mA, mocht het teveel licht of teveel warmte geven voor zo'n klein tentje. Nog makkelijker zou je het jezelf maken als je gewoon een 60x60x160 tentje koopt en daar de strips van 56 cm in hangt, dan heb je een nog betere spreiding tot de wanden en wat ademruimte voor je klimaat naar boven toe, wat meer plaats voor je filter en je plantjes kunnen wat hoger worden.
  2. De praktijk zal dit nog moeten uitwijzen, maar ik heb al een ander armatuurtje met EB Gen 2 strips die ook op 1050mA draaien en dit gaat prima.
  3. Merci, toch een foutje gemaakt daarin dus. CORRECTIE: - op 1050mA is de 'relative luminous flux%' 150%, wat betekent dat de strip 1425 x 150% = 2138 lumen geeft, gedeeld door het wattage van 11,76 = 181lm/W - ik draai 20 strips op 11,76W = 235W - 235W * 181lm = 42535 lumen - 42535 / 0,64 = 66460 lux - 66460 / 66,5 = 999,39 Umol/m²/s Zo lijkt het dan wél te kloppen. @Zwemvis ben je het met onderstaande overigens ook eens?
  4. Nu ik hier even verder over nadenk, lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat dit ermee bedoeld wordt. De tekst staat namelijk onder een tabel waarin ook de langere strips van 119cm benoemd worden, welke een voltage van rond de 42 volt hebben. Dit zou dan betekenen dat je niet eens 2 van dit soort strips in serie zou kunnen zetten, niet erg waarschijnlijk dus.
  5. Om heel eerlijk te zijn vind ik de umols niet zo interessant. Ik heb al met meerdere ledbronnen (cobs, strips) ervaring en kijk meer naar hoe de planten op een bepaalde hoeveelheid wattage reageren op verschillende afstanden tot het gewas. Maar het is prima uit te rekenen hoor (moest even googlen maar kwam een topic bij onze concurrent op weedforum tegen voor de formules: PPFD = lux / conversiefactor 66,5 Lux = lumen / oppervlak (0,64 m²) Lumen = totaal wattage * lumen/W Als ik het correct interpreteer gaat de som als volgt: - op 1050mA is de 'relative luminous flux%' 150%, wat betekent dat de strip 186 x 150% = 279 lm/W geeft. - ik draai 20 strips op 11,76W = 235W - 235W * 279lm = 65565 lumen - 65565 / 0,64 = 102445 lux - 1025445 / 66,5 = 1540 Umol/m²/s , zoiets? Dit klinkt erg hoog nu ik het zo uitreken, maar ik heb altijd nog de mogelijkheid tot dimmen, mocht het too much zijn voor de plantjes.
  6. Ik had begrepen dat het voltage in relatie tot de gegeven current staat. In de specsheet lijkt het erop dat, als de strips 2100mA te verduren zouden krijgen, het voltage hooguit rond de 12v uit zou komen? Op welk moment zou de driver zijn 'open circuit voltage (max)' aan die 10 overgebleven strips geven ? Voorzie jij verder nog problemen met 10 strips in serie, bijv. dat de 1e strip extra warm zou worden o.i.d.? Ook had ik nog zeer lichte twijfels over of de connectors op de strips het voltage van 10 strips in series aan kunnen, omdat ik ergens in de specsheet ook ' This product has been designed and manufactured per IEC 62031:2014. The working voltage designated for the insulation is 60 V d.c. The maximum allowable voltage across the module must be determined in the end product application.' tegenkwam.
  7. Dit vind ik een goede tip. Hoewel de strips een maximale rating van 1700mA hebben en ik denk dat ze bij 2100mA niet meteen kapot zullen gaan, is het de extra zekerheid wel waard, thanks! Zou overigens een 1,6 A glaszekering niet net wat beter zijn? De meanwell-drivers willen nog wel eens wat overcapaciteit hebben wanneer ze vol open staan en dan kruipt de current per serie wellicht net iets te dicht naar die 1,25 A? En heb ik aan 2 zekeringen voldoende? Het maakt denk ik niet uit of ik hem tussen de 'plus' of de 'min' van 1 serie plaats?
  8. Inmiddels sijpelen de onderdelen binnen en zit het frame met popnagels al in elkaar. Ik heb in een eerder stadium al gemerkt dat 1 popnagel per kant in dit geval voldoende is, enkel op de hoeken heb ik er 1 extra gebruikt voor wat stijfheid. Ook de strips van Digikey zijn binnengekomen. Met UPS doen zij er slechts 4 dagen over vanuit Amerika, zelfs tijdens deze crisis. In eerste instantie was ik van plan om de strips met popnagels te bevestigen, maar ik kwam er al snel achter dat dit een onbegonnen taak is. De halve inkepingen in de strips bieden te weinig oppervlak voor de popnagels om grip te vinden en komen daardoor scheef te zitten. In heb besloten het nu met hittebestendige tape van 3M te bevestigen. Deze is bestand tegen temperaturen tot 150 ℃ graden.
  9. Gegroet allen, met dit topic wil ik mensen die spelen met de gedachte om op LED over te stappen, of mensen die hun bestaande situatie willen upgraden aan de hand nemen en ze stap voor stap laten zien hoe 'eenvoudig' de daadwerkelijke bouw is. Natuurlijk vereist het kunnen bedenken en samenstellen van de verschillende drivers en strips wat achtergrondkennis, maar je kunt een ontwerp ook simpelweg kopiëren of op een paar punten aanpassen. Zelf heb ik ook alle kennis over LED moeten leren vanaf nul. Ik heb hierbij heel veel hulp gehad van LEDGardener bijv, die een hele website en youtube-channel vol kennis ter beschikking heeft met tal van voorbeelden van verschillende builds. Tevens zou je er hier in dit topic vragen over kunnen stellen, die ik dan zo goed en zo kwaad als mogelijk probeer te beantwoorden. Wellicht zullen ook andere gebruikers, zoals @Wietefras, @denBoom en anderen die er verstand van hebben, bijspringen waar nodig, zij hebben mij in het verleden ook van raad voorzien. Ik ben dus zelf van plan om in de aankomende weken een nieuw armatuur te bouwen met EB Slim Gen 3 strips. De reden waarom ik kies voor deze strips heeft puur met het formaat tentje te maken. Ik heb precies ruimte voor een 80x80 tentje en als je gaat kijken naar het aanbod van de verschillende strips, dan zul je zien dat ze allen in redelijk vaste lengtes geproduceerd worden, namelijk 28, 56 of 112cm (uitzonderingen daargelaten). De nieuwe 3e Gen Slim-strips komen echter in een afwijkende lengte, 34cm. Met twee van deze strips achter elkaar op 1 aluminium T-profiel benut ik het beste de lengte van de tent. Het design van het armatuur komt er uit te zien zoals onderstaand figuur. De afmetingen zijn 74 x 74cm. Ik zal het geheel aan elkaar bevestigen middels blindklinknagels Ø 3mm x 6mm, omdat het alles bij elkaar een zeer licht frame zal worden en dit voldoende stijfheid geeft. Het zal bestaan uit de volgende onderdelen: - 20x Bridgelux EB Slim Gen3 - 1x Meanwell HLG-320H-C2100B (extern dimbaar) - 2x Wago 221-413 lasklem 3-polig - Kabel 0.75 mm² Rood - Kabel 0.75 mm² Zwart - blindklinknagels - 3M 4910F12 Plakband 33 m - 6x sleutelringen (voor de ophanging) - schakelketting (voor de ophanging) Gemak dient de mens, dus het aluminium is op lengte besteld : - 2x aluminium Gelijkzijdig hoekprofiel 15x15x1,5mm lengte 740mm - 10x aluminium T-profiel 25x25x2mm lengte 740mm gereedschap: - boormachine+aluminiumboor 3.3 mm - striptang - popnageltang Even wat technische uitleg over de strips en de manier van aansluiten. In de specsheet van de strips zien we de volgende tabel, waarbij ik mijn strips omcirkeld heb, de 3000k 80cri variant. Wanneer je deze strips dus op 700mA zou draaien, vragen ze 10.9 volt en geven 7,6 watt aan output. Verderop in de specsheet zie je de performance curve; wat gebeurt er met het voltage als je de stroomsterkte verhoogt en met een ster geef ik aan op welke sterkte ik de strips zal gaan draaien, 1050mA: Zoals je hebt kunnen lezen gebruik ik een HLG-320H-C2100B. Bij het kiezen van de driver heb ik voor wat betreft totale output rekening gehouden met ong 1/3 overcapaciteit, omdat het 1: altijd fijn is om wat extra power te hebben voor als je in de toekomst wellicht nog wilt uitbreiden en 2: zo hoeft de driver niet constant op volle capaciteit te draaien, wat voor minder warmteontwikkeling zorgt en ongetwijfeld de levensduur ten goede zal komen. Overigens wordt over het algemeen 1/3 extra vermogen wel aanbevolen. Dit is een Constant Current (CC) driver, wat inhoudt dat je niet kijkt naar het voltage, maar de stroomsterkte. Natuurlijk staan deze twee wel in relatie tot elkaar, want zoals je in bovenstaande tabel ziet, loopt het voltage (V) nagenoeg gelijkmatig op met de stroomsterkte (mA). De keuze voor deze driver is gebaseerd op hoe gemakkelijk de strips straks aangesloten kunnen worden. Bij een Constant Voltage (CV) driver kies je er namelijk doorgaans voor om iedere losse strip op de + en de - van driver aansluiten (parallel) en dit kost in mijn geval veel draad, tijd, moeite en gedoe. Om de strips op de gewenste 1050mA te laten draaien en niet, zoals de driver dicteert 2100mA, moet de stroomsterkte eerst gesplitst worden voordat deze bij de strips komt. Deze manier van aansluiten heet 'parallel in series'. Je creëert 2 parallelle groepen, waarbinnen je de strips in series aansluit: Naar ieder van de twee groepen begin je met een draad van de 'rode' wagoklem naar de eerste 'plus' van de 1e strip van de groep van 10 strips. Vervolgens verbind je iedere volgende strip vanaf de 'min' (-), weer naar de 'plus' (+) van de volgende. Je eindigt bij de 10e strip, waar je de min (-) weer verbindt met de 'zwarte' wagoklem. Ook moet je er bij een CC-driver op letten, dat er een minimaal aantal strips aangesloten moet worden om het geheel te laten werken. De 'voltage-range' van de HLG-320H-C2100 ligt tussen 76 - 152V; dit vind je terug in de specsheet. Eerder zag je in de 'performance-curve' dat de strips bij 1050mA een voltage vragen van 11,2 V. Ik gebruik 20 strips x 11,2 V = 224. Té hoog voor de voltage-range ZOU je denken, maar omdat je bij deze manier van 'parallel in series' aansluiten niet de voltages van alle strips bij elkaar optelt, maar enkel het totale voltage per groep, kom je tot een totaal van 112 V, wat mooi binnen de range valt. Bij deze voltages kun je prima gebruik maken van de connectors op de strips. Voor nu is het even afwachten tot alle onderdelen binnensijpelen, dan zullen er foto's volgen van de daadwerkelijke bouw.
  10. Kijk eens naar de 5 weken die je nu al weggegooid hebt aan het in coma houden van deze stekken. Normaal groei je met gewortelde stekken in dit soort setups 7 daagjes voor en schakel je naar 12/12. En je schrijft dat ze al vanaf het begin na het overpotten geel wegtrekken, er zit toch ook nog meer dan voldoende voeding in de lightmix? Of gaat het hier om hergebruikte aarde? Dit zou al een teken aan de wand moeten zijn, wellicht klopt er iets niet aan zijn klimaat, krijgen de planten wel verse zuurstof, roosters lijken afgedekt te zitten namelijk. Even kijken hoe hoog de temps en LV worden bij hem.
  11. Ik zie nergens foxtail toppen hoor. Dit noem ik foxtail toppen.
  12. Afhankelijk van je driver, kun je niet zomaar meer cobs toevoegen. de COBS hebben een vast voltage en de CC-driver heeft een bepaald bereik, bijv. een voltage range tussen de 91-183 als je een HLG-320H-C1750 driver hebt. De COBS zijn 51 volt per stuk, dus drie stuks vallen precies binnen die range. Een 4e aansluiten zou erbuiten vallen en dan krijgen de COBS niet voldoende volt om aan te gaan. Je kunt wel bijv. een CV (constant Voltage) driver halen en hiermee het voltage/current dimmen.
  13. Uiteraard is droog knippen geen must, je kunt de natte sugarleaves ook verzamelen en op de onderste etage van je droognet te drogen leggen. Ik heb het de afgelopen keer ook gedaan, het kost je wellicht iets meer tijd bij het knippen om tijdens al een schifting te maken tussen het mooie knipafval en de grotere bladeren waar geen trichomen op zitten en deze aan de kant te schuiven.
×
×
  • Create New...