Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

splitsen van pakket blijf je met 2 pakketen van 10kg+ dus ook dubbele kosten op alles !

Zeg dat ze een bedrag van 140 euro erop moeten zetten en klaar is kees beetje betalen beter dan later heel veel betalen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijzen zijn wel correct, ik zou alleen niet via paypal betalen maar direct... scheelt dik 40 dollar.

Misschien van die 4 tientjes een maatje grotere heatsink pakken? Koelere leds=meer rendement en betere levensduur.

Als je geen belasting wilt betalen kan je misschien vragen om de bestelling in 2en te splitsen?

Dan ben je ws wel iets meer kwijt aan verzendkosten, maar dat verdien je lachend terug doordat je geen invoerrechten en btw hoeft af te tikken.

(Alleen al omdat ik de belastingdienst/nederlandse staat geen stuiver gun zou ik voor die optie kiezen)

de keus voor Paypal omdat ik lees dat een bank transfer naar een Chinese rekening 1-2 weken kan duren voor verwerking plus ik vind paypal een fijn medium.

 

M.b.t. de heatsinks, het verslag van Worm laat zien dat met zijn kleinere heatsinks (133mm) de temperaturen zonder een fan in de tent ruim binnen acceptabele normen blijven. Ik heb zelfs al de 150mm sinks én maak wel gebruik van fans gericht OP het armatuur, dus het zou onnodig zijn om het armatuur onnodig zwaarder te maken. De 163mm zijn 250 gram zwaarder, waardoor het armatuur 1,5kg omhoog zou gaan in gewicht, totaal onnodig.

 

Het pakket splitsen en de prijs op de pakbon verlagen is wel een goed idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze gebruiken een rekening bij de hsbc bank in hongkong, dus met 2 dagen hebben ze t geld. Kingbrite is bloedsnel, ik had met 4 dagen na verzenden betaling mn spullen hier op de mat...

Sommige nl leveranciers heb ik de spullen nog steeds niet van binnen... alles dezelfde dag besteld.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb inderdaad nog steeds niets gehoord van Glow. Wat een raar bedrijf zeg, van Jerry krijg ik altijd binnen 12u antwoord.

 

Nou ja, dan maar even verder zoeken, heb er geen haast mee, voorlopig nog genoeg andere dingen te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net wel de voedingkjes van de koelers binnen gekregen, maar waar de drivers voor de 2540's nou weer zijn... geen idee. Zouden in dezelfde zending binnenkomen.

Heb ook niet gehoord waarom niet... stom bedrijf, laatste x dat ik daar wat besteld heb!

Volgende x bestel ik alles wel bij Vicky.. had misschien nog iets langer geduurd, maar was dan wel iets goedkoper uit geweest.

 

Maargoed, ik kan nu tenminste wel wat gaan bouwen... ook al wilde ik eigenlijk eerst t kleine project ff doen voor ik aan de grote set ga beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht meestal het langste op spullen uit Nederland inderdaad. Echt bizar. Zeker als je de goedkoopste zoekt zijn het doorgaans van die web shopjes die zelf (bijna) niets hebben liggen en dan eerst van her en der hun assortiment bij elkaar sprokkelen bij leveranciers als er iets verkocht is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bestelling is inmiddels geplaatst en zal maandag verzonden worden! Wordt een mooi bouwproject. Ik heb me laten inspireren door Worm zijn armatuur en zal dit voor 2 tenten 90x90 gaan reproduceren. Ik ben nog steeds mijn hoofd aan het breken over de perfecte afstand van de cobs tot elkaar en afstand tot de wand op dit oppervlak. Dat het 2 rijen van 3 cobs worden staat vast, maar de exacte centimeterafstand van kern tot kern...En dan nog een katrolsysteem waarmee het hele armatuur met gemak naar boven en beneden kan? Hoe krijg je dit voor elkaar?

 

Verder ga ik nog 2 kleine armatuurtjes bouwen voor in een voorgroei/stekken/moedertent van 120x60 van ieder 2x2 cobs. De reden om er hier 2 losse armatuurtjes in te hangen is omdat ik flexibel wil kunnen zijn in hoogte tussen de stekken en de moeders. Over de totstandkoming van dat design laat ik me nog inspireren wanneer ik eerst de twee armaturen voor de 90x90 aan het bouwen ben.

 

Het contact met Kingbrite (Vicky) is uitermate prettig en professioneel trouwens. Als je even het tijdsverschil in acht neemt (zij beginnen hun werkdag in China rond 3u 'snachts NL tijd), dan reageren ze vaak binnen een paar uur. Ze denken met je mee, zowel over de verdeling cobs per driver als verzending en pakbon etc.

 

Nu stelden ze voor om het bedrag in 2 betalingen te doen, maar wel alles in 1 pakket verzenden. 1 klein bedrag dat ook op de pakbon zal staan en 1x het restbedrag. Mocht douane om bewijs van betaling vragen, dan kan ik dat d.m.v. de 2 losse betalingen mooi scheiden en laten zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij werkt Vicky 24/7, want ik kreeg laatst om 7uur s'avonds een mailtje terug van 'r..

Maar idd wat communicatie en doorloopsnelheid betreft kan t niet beter. Go Kingbrite! :D

 

Je maakt gewoon een soort kingsize t-neonmodel rechthoekige lichtbak, van 70 bij 50 oid

4 op de hoeken, 2 in t midden vd langste zijden.

Midden tussen de leds in de hoeken, dus op de centerlijn vh armatuur 2 ophangogen die je een cm of 8-10 laat uitsteken boven het zwaartepunt om het gewicht t armatuur te laten stabiliseren.

Net als n tneon balkje 2 ophangogen heeft zeg maar.

(Ik ga er wel vanuit dat je de gewichtsverdeling redelijk gelijkmatig houd, dat zelfstabiliserende effect hangt daar wel een beetje mee samen natuurlijk)

 

Jammer dat de drivers voor mijn kast er nog niet zijn, anders had ik daar al vast wat foto's kunnen maken, komt qua maat redelijk overeen ondanks 2 exrra leds

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd wat je gaat fröbelen voor je kast, foto's fleuren dit Cree-topic alleen maar op natuurlijk. Denk dat dit wel één van de meest populaire draadjes op het WF is momenteel! Zou mooi zijn als we een ware LED-revolutie teweeg kunnen brengen :likken:

 

Ik zal t.z.t. zeker een build-topic gaan maken met uitgebreide verslaglegging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik een andere manier van rekenen als jullie ?

 

Maar in principe verdien je 4,5 a 5 euro per watt na 1 keer al terug toch (als je 1 op 1 draait natuurlijk)

Zelfs al kosten ze 10 euro per watt heb je het na 2 draaien alweer terug.

 

 

(Zonder stroom kosten uiteraard)

Met stroom kosten ben je ook wel in half jaar klaar.

Edited by Boefje030
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor boef ik reken hetzelfde als jou.

 

Kleinere set ups heb je zelfs nog sneller terug, mits je het zelf oprookt natuurlijk ;) .

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat je ook met HPS kan kweken en dan hou je toch gewoon meer geld in je zak over na de eerste paar kweken. Pas na een stuk of 8 kweken ben je dan op basis van stroombesparing evenveel kwijt als je met HPS was geweest.

 

Maar goed, het punt is uiteindelijk wel dat het geld geen probleem meer zou moeten zijn. Behalve als je maar 1 of 2 kweekjes per jaar doet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kost tegenwoordig een nieuwe 600W hps compleet van dimlux of gavita ? 150€ meer dan 400W aan cxb op 50W.

WF hoeveel ben ik ong kwijt als ik een relais wil schakelen met arduino voor 8 drivers van 200W?

Als ik dit mag geloven hoeft het niet veel te kosten, wat bedoelen ze met de ramp up/down functie want hij zegt dat die daarmee de inrush voorkomt en je kan al je timers weg doen.

http://www.rollitup.org/t/on-off-functin-for-meanwell-hlg-style-drivers-using-dimming-and-arduino.910592/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht het ff niet 600w dimlux hps is zeker 200,- goedkoper dan 400w aan cobs....

 

@fras

Gaat mij meer om the return of investment. Niet om de terug verdien tijd op basis van stroombesparing. Al is stroombesparing altijd meegenomen ;) .

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapiteinkoek, Een HPS kost toch hooguit de helft van wat een led armatuur kost? Of een derde als je voor een 1000W (=1200W met boost) gaat tegen 800W aan COBs

 

Ik weet niet wat je met "dit" bedoeld, maar wellicht is het hetzelfde waar knakenpoetser het over had. Een driver met 0-10V dimming kun je op standby zetten door 0V of 0% PWM te geven.

 

Al kan het ook best zijn dat hij ten onrechte denkt dat hij de inrush kan voorkomen door de lamp gedimt te starten. Zo werkt het uiteraard niet, want de inrush wordt veroorzaakt door het opladen van de condensatoren in de driver. Dat gaat net zo hard of de lamp nou op 0% of 100% draait.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet wachten morgen staat mijn levering gepland van kingbrite. Ook mijn tentje is 90x90 en ik ben van plan een armatuur te maken vierkant 60x60 met 2 rijen van 3 cobs. Aansluiting stroom aannde achterkant en de 2 dimknoppen aan de voorkant. Ik heb bij sannieshop de roperanchet besteld om het armatuur makkelijk op hoogte te kunnen stellen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Success :)

 

Ik gebruik ook van die ratchets, maar het nadeel is wel dat je er toch wel een paar van nodig hebt en dan is het een gedoe om het te verstellen. Al werkt het goed genoeg dat mijn katrollen hier nog ongebruikt liggen. Zo vaak verstel ik de lamp ook weer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet wachten morgen staat mijn levering gepland van kingbrite. Ook mijn tentje is 90x90 en ik ben van plan een armatuur te maken vierkant 60x60 met 2 rijen van 3 cobs. Aansluiting stroom aannde achterkant en de 2 dimknoppen aan de voorkant. Ik heb bij sannieshop de roperanchet besteld om het armatuur makkelijk op hoogte te kunnen stellen.

Ik denk dat je nog even serieus moet nadenken over de vorm van je armatuur. Met een vierkant en 2x3 rijen ga je geen optimale verdeling van je licht krijgen.

 

Edit: ik denk dat de manier van Worm hieronder beschreven het beste is. Mijn eerder gepostte plaatje klopt ook niet helemaal want de pinfin heatsinks zijn 15cm in doorsnede, niet 7cm zoals in het plaatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met n beetje tweaken denk ik wel dat het qua gr/m2 ook nog wel eens voordelig kan zijn om led te pakken.

Basic idea: je kan gewoon meer licht in t zelfde hok produceren zonder extra hitte of stroomverbruik.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pinda

 

Eerst 2 losse bars maken=> ophangen en aanzetten=> Lux app downloaden =>licht optimaal verdelen=> maten nemen => definitief in elkaar draaien. ;) .

 

@sirocco

 

Sowieso kijk ik naar g/m2 of g/umol/s/m2. Die grammen per watt zegt mij niet zoveel. Denk niet dat led meer oplevert per m2 dan een hps zal na genoeg hetzelfde zijn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het wel eeens met scirocco. Je kan met die COBs makkelijker een veel hogere lichtintensiteit halen dan HPS zonder in problemen te komen met het klimaat. Dat geeft dan toch potentieel ook een hogere g/m2 score?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pinda

 

Eerst 2 losse bars maken=> ophangen en aanzetten=> Lux app downloaden =>licht optimaal verdelen=> maten nemen => definitief in elkaar draaien. ;) .

 

Ik denk dat dit in de praktijk best lastig is om én alles aangesloten te hebben én 2 losse bars 'tijdelijk' op te hangen om het licht te kunnen meten. Hoe had jij dit praktisch gedacht?

 

De exacte optimale verdeling en afmetingen zouden op papier toch ook wel te berekenen moeten zijn? Alleen ben ik daar zelf heel erg slecht in! :)

 

Misschien iemand die dit inzichtsvermogen wel heeft en het even uit wil schrijven/tekenen, dus 6 COBS op 90x90 (of in ieder geval een vierkant oppervlak). Ik wil namelijk alle stukken alu al voorgezaagd bestellen en dan zijn vooraf de goeie maten weten wel handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

net getest met dimluxcontroller.

 

werkt perfect .

 

bij 0 volt is alles uit ,

60% : 0.4 amp (ik heb geen mamp meter dus iet wat grof)

70%: 0.6 A

80% 0.7A

90% 0.9A

100% 1.1A

110% 1.2A

120% 1.4/5 A

 

120% is 9.4volt dus geen 10volt (dit is op 400watt stand , bij 1000watt en overige is 120% 11volt of iets weet niet of driver/cobs stuk gaan boven 10volt?)

 

 

ik heb toch 3m plakkers gebruikt en ook thermal paste zodat ik kan kijken of er 1 beter werkt dan de ander.

 

ik heb hier een simpel infrarood opp tempmeter liggen , waar kan ik het best op richten om temperatuur cobs te meten ?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig. Scheelt weer een hoop hobbywerk. Ik heb zelf met de Arduino kopen klooien hiervoor :) Al was dat voor een fan controller, maar goed die doet het ook hiermee.

 

Je zou in de datasheet moeten kijken hoeveel die driver maximaal kan hebben aan voltage op die dimmer ingang. Neem aan dat er wel iets van een marge op kan zitten, maar zou het toch vooral niet overdrijven.

 

Ben net zelf ook met die pasta aan de gang geweest. Dat is toch ook wel een gepruts hoor. Ben benieuwd hoe die pads werken.

 

De behuizing van die COBs is over het geheel wel dezelfde temperatuur. Of althans dat was het op een FLIR foto van een van mijn COBs:

gallery_37858_15776_159265.jpg

 

Officieel moet je een thermokoppel op dat kleine koperen puntje solderen rechtboven in de hoek van de COB, maar die zal onder de houder verstopt zitten. Met die Ideal houders wordt het al wat lastiger meten.

 

Eventueel kun je ook het voltage (Vf) meten over de COB. Dat varieert namelijk ook met de temperatuur. Hoe warmer hoe lager het voltage. Bij een Tc van 25C is het rond de 35,5V en bij 85C 34,5V. Het is dus wel een kleine spreiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser

 

Wil dat zeggen dat je dus ook gewoon een dimluxcontroller kunt gebruiken om LED's te dimmen, of begrijp ik het verkeerd?

 

Zijn die dingen duur trouwens en kun je dan ook groepen maken? O, en moet je dan een A of een B driver pakken of maakt dat niet uit?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...