Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

@geekfreek ja klopt , alle functie dimlux kan je gewoon gebruiken .

 

je hebt een b driver 0-10 volt nodig (opletten geen 1-10volt)

 

@wietefras , als ik het voltage over de cob wil meten , waar plaats ik dan mijn pennentjes ?

 

als ik koellichaam zelf meet is die met infrarood 44/45 graden geen noemenswaardige verschillen tape en pasta (tape vind ik heel makkelijk werken, geen problemen verkeerd plakken of iets)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ja die plus en min op de COB kun je natuurlijk ook niet meer bij door die Ideal houders. Wat dat betreft zijn het wel knudde dingen. Maar goed ze gaan er vast niet vanuit dat er een stel hobbyisten gaan experimenteren met led verlichting :)

 

Mooi dat die tape ook goed werkt.

 

Misschien dat je gewoon in het midden van de COB kan meten? Er komt wel wat IR straling vanaf, maar volgens mij niet zo'n lange golflengte dat het echt de warmte meting zou vertekenen. En dan nog, dan zou het nog steeds overal evenveel moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als dat kan dan kun je het daar op meten.

 

Ik kon inderdaad ook niets vinden over maximale voltages voor dat dimmen. Is sowieso altijd een beetje een ondergeschoven kindje heb ik het idee. Meeste mensen zullen toch gewoon zo'n standaard dimmer gebruiken die je wel vaker ziet in huiskamers. Dat is gewoon een grote potmeter.

 

Heb je van die twee drivers trouwens de dim draden met elkaar verbonden en samen aan de Dimlux controller gehangen? Oftewel "dim je beide drivers tegelijk met die controller". Neem aan van wel, maar ook of dat kan staat niet echt duidelijk aangegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het wel eeens met scirocco. Je kan met die COBs makkelijker een veel hogere lichtintensiteit halen dan HPS zonder in problemen te komen met het klimaat.

 

Eens

 

Dat geeft dan toch potentieel ook een hogere g/m2 score?

 

Potentieel ja maar in de praktijk zou de co2 waarde in het hok opgekrikt moeten worden. In een hokje van 8m2 met 10x600w uhf dimlux had ik een aardige licht intensiteit per m2 en klimaat was prima maar had niet echt een hogere g/m2 die lag bij mij zoals gewoonlijk rond de 450 g/m2. Die hogere g/m2 (600) kwam er pas toen er co2 werd toegevoegd...

 

 

Ik denk dat dit in de praktijk best lastig is om én alles aangesloten te hebben én 2 losse bars 'tijdelijk' op te hangen om het licht te kunnen meten. Hoe had jij dit praktisch gedacht?

 

Want? 2 losse bars hang je op aan de twee plafond stangen met de light hangers, wago klemmen en wat draad en het zooitje brand toch? Kunt dan de bars zo positioneren middels schuiven van de plafond stangen dat je licht optimaal verdeeld zit, dan gewoon meten met rolmaat vanaf de wanden.

 

@knakenpoetser

 

Mooi dat het werkt man! Heb ook nog een oude dimlux controller liggen, misschien ook maar eens proberen. Hoe verbindt jij de driver aan de controller? Draad -wago - draad of een telefoonstekkertje er tussen?

 

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu zit er maar 1 driver op aangesloten , maar waar het komt te hangen inderdaad alle 2 erop ,ik voorzie daar geen problemen mee . jij wel ?

 

als ik volt van cobs meet ,meet ik de hele serie .

 

ik heb nu 5 cobs aangesloten op 1 driver 3 met 3m tape en 2 met pasta .

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm ik heb nu gewoon met draad vanaf groene blokje gedaan, tel stekkertje zitten volgensmij 4 draadjes in als je die stript heb je 2 + en 2 - die zou je bijmekaar kunnen zetten (teminste ik denk dat dat ook gewoon werkt)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voorzie ook geen problemen met het koppelen van die dim draden.

 

Je kunt gewoon de spanning meten over een enkele COB. Dat zou iets van rond de 35V moeten geven dus. Als je aan het begin en eind van de serie meet dan meet je de hele serie.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, ben er niet echt in thuis.

 

Maar het klopt verder wel dat je dus geen groepen kunt maken die je afzonderlijk in kunt stellen voor wat betreft het reguleren van de lampen? Want daar gaat het me met name om. Als dat wel het geval is dan bestel ik er vandaag nog een. :)

 

Na lezing van de beschrijving op die site is me dit nog steeds niet echt 100% duidelijk.

 

Kortom; is het mogelijk om op één enkele controler drie groepen te maken die vervolgens allemaal afzonderlijk een eigen lichtcyclus hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan 2 dimluxcontrollers halen en instellen slave invert .

 

het 2 kastje doet precies het tegenovergestelde van kastje 1.

 

je zou dus 2 kamers de zelfde lichturen kunnen laten draaien en 1 kamer precies andersom , 12/12 klik/klak of hoe je het wil noemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ze hangen alle 16 in de dR 120.., nu even test draaien.

 

16 x CXB 3590 3500 k cri 80 op Meanwell 240 hc1750 a

 

Dikke shit en bijna blind!!

 

Later meer!

 

Poldergrower

 

NAW Seeds

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, cool man :)

 

Je moet er inderdaad niet in kijken. Was laatst ook een half uur verder voordat ik weer helemaal normaal zicht had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of gewoon niet in het licht kijken :likken:

 

Meestal gaat het wel goed omdat het toch omlaag schijnt, maar ik wilde de leds even testen voordat ik water door het systeem ging pompen en toen scheen de boel recht in mijn gezicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaat het met de heren die bezig zijn met hun zelfbouwarmatuur? Misschien alvast wat fotootjes?

 

Ik ben zelf nu ook druk in de weer met 2 armaturen en zal bij benoemenswaardige progressie ook wat plaatjes posten.

 

Heeft iemand een goede manier hoe ik de draadjes mooi langs de L-profielen kan geleiden? Ik wil alles er retestrak uit hebben zien straks, maar met tiewraps zie ik dat nog niet gebeuren. En ook die dikke voedingskabels van de leds, hoe krijg ik die mooi ergens langs geleid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto van een tijdje terug van de lektest van mijn "steam punk" armatuur:

gallery_37858_17549_23537.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vond ik vooral veel te duur en qua doorstroming lijkt met me ook niet handig dat de ingang en uitgang aan dezelfde kant zitten. Plus dat het me lastig leek om daar een COB op te bevestigen. Boren gaat hem niet worden, dus dan moet je gaan lijmen of klemmen.

 

:edit: ik had overigens wel een alu ding zoals dat met de ingang en uitgang aan overstaande zijden. Die alu dingen zijn ook stukken goedkoper. Alleen had ik dan nog het probleem, hoe de COB te bevestigen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe heb je dat nu bevestigd?

 

Inderdaad niet goedkoop maar lijkt me wel mooie oplossing. Of vierkante "vierkante" buizen met verloop.

 

hoe is het nu bevestigd dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice Wietefras!

 

Ben benieuwd hoe dat steam punk armatuur in de praktijk gaat werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inmiddels ook begonnen met het in elkaar knutselen van het armatuur en het frame van aluminium hoekprofielen met de heatsinks zet ik net in elkaar. Ik heb echter een vraagje voor de kenners. Ik heb van kingbrite hele mooie dimmers erbij geleverd gekregen 2 stuks. Er zit zelfs per dimmer een afstandbediening bij zodat je hiermee op afstand kan dimmen. Maar ik ga deze setup of op 200w of op 400w draaien dus ik hoef ze niet per driver te dimmen. Nu is mijn vraag, kan ik beide drivers op 1 dimmer zetten of is het toch aan te raden deze per driver 1 dimmer aan te sluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je ff kingbrite een mailtje sturen, ze hebben een beschrijving over hoe dat precies werkt, is niet heel ingewikkeld dacht ik.

Ik (wij) dimmen niet... waarom een armatuur van 1500 euro bouwen om t maar voor de helft te gebruiken..

We hebben daarom gekozen voor meerdere kleine armaturen van 250w, zodat we dit spul zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten waar het licht t meeste oplevert.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030, Ik heb ergens zo'n armatuur gezien met die kleine koelertjes en het is nogal een wirwar aan slangen. Die koelers zaten zo'n beetje geklemd tussen wat profielen en de COBs erop geplakt. Het zag er niet erg robuust uit.

 

Maar die koperen dingen zien er zeker mooi uit.

 

Ik heb 3mm dikke koperplaatjes besteld uit China. Die heb ik op de buizen gesoldeerd en daar de COBs op bevestigd.

 

Het ziet er wat "ghetto" uit, maar ach.

 

 

@Worm, Had een tesjte gedaan met een enkele buis en 3 COBs erop. Dat ging prima. Dus daarom de rest ook maar afgemaakt. Nou nog even tijd vinden om het echt te testen, want ik moet nog uitzoeken hoeveel koeling ik nodig heb om het water op een acceptabele temperatuur te houden.

 

@Aloyske, Hangt af van de specificaties. Kun je inderdaad beter aan Kingbrite vragen.

 

Heb je zelf om 2 dimmers gevraagd of kwamen ze daar bij Kingbrite mee?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...