Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

ze zijn verder hetzelfde als die kleine blokjes, alleen langer. Dus 200x41x12mm en daar heb je niks aan, of je moet met hele kleine COB's werken, dan kun je er misschien wel een stel op kwijt. Deze zijn het: https://nl.aliexpres...2597661950.html

 

Wat condens betreft, ik kan me nog een discussie herinneren op Tweakers met mensen die daar ook bang voor waren (Tweakers is een forum voor PC Geeks), maar dat gaat dus nooit gebeuren zolang je je reservoir niet in de vriezer zet of zo. Je hebt nu toch ook geen condens? Dat krijg je dus ook niet met waterkoeling.

 

Het water is gewoon nooit koud genoeg om condens te veroorzaken. Als je lampen aan zijn is het nog altijd warmer dan je hok - althans, dat mag ik toch hopen voor je - en als je lampen uit gaan, is het de bedoeling dat je pomp ook uit gaat. Het water wat dan 's nachts stil staat zal ook nooit kouder zijn dan de omgeving, dus condens is echt een non-issue. Denk je dat ze anders in PC's waterkoeling zouden gebruiken?

 

Enige waar je echt beducht op moet zijn is corrosie en bacteriële aanslag. Daarom zei ik hierboven al dat je met aluminium blokken nooit gewoon kraanwater mag gebruiken. Beste is gedistilleerd water met 5% koelvloeistof of anti-vries. Niet méér dan 5%, want dan gaat de koel prestatie snel achteruit.

 

Ander puntje van zorg is misschien dat de laatste(n) COB's in de loop

telkens water krijgen wat reeds opgewarmd is door de COB's die aan het begin zitten. Misschien is het daarom goed om halverwege een klein rad te monteren zodat het weer wat afkoelt.

 

Aan de andere kant, je zou ook een groter reservoir kunnen nemen en een krachtiger pomp. Denk dat die kleintjes die meestal voor CPU en GPU koeling gebruikt worden in dit geval niet voldoen.

 

Ik zit zelf te denken om een oude Eheim aquarium pomp te gebruiken en een 5 liter jerrycan als reservoir.

 

Het armatuur zelf kan heel dun worden, je hebt aluminium profiel wat hier precies goed voor is, die blokjes zitten dan ahw klem vast in het profiel, je hoeft niets te lijmen of te boren oid. Dan heb je dus dunne lichtstrips van 1 1/2 cm dik bij ongeveer 6 cm breed, lijkt me super mooi om te zien.

 

Denk dat wij opticlimate kwekers beetje in de war zijn.

 

Ik dacht bij waterkoeling gelijk aan kraanwater. En net zoals met een opti geeft dit gewoon condens in je hok (30 vs 14?? graden)

 

Maar volgens mij bedoelen jullie een gesloten koelsysteem

Share this post


Link to post
Share on other sites

condens hoef jij je niet druk om te maken

loopt ook geen water doorheen.

maar dit

http://www.highflow....ar/product.html

 

 

 

 

Aan de andere kant, je zou ook een groter reservoir kunnen nemen en een krachtiger pomp. Denk dat die kleintjes die meestal voor CPU en GPU koeling gebruikt worden in dit geval niet voldoen.

 

waterkoeling is wel een flinke uitdaging en ook erg prijzig

de eerste COB gaat stukken koeler zijn als je laatste in je chain.

denk dat een kleine rad niet voldoende is

word hoe dan ook een flinke gok!

 

je gaat nodig hebben

 

radiator:ligt er een beetje aan hoeveel COBS je wilt koelen hoeveel je er nodig gaat hebben

Pomp :

Koelklok: denk dat deze het duurste word omdat je elke COB zal moeten koelen

Fittingen:

Slangen:

resevoir:

 

ik denk dat ondanks een groter resevoir het water vrij snel opwarmt.

denk dat je toch echt actief zal moeten gaan koelen met meerdere RADS

 

al met al gaat het duur worden om ze te koelen via een PC setup

die koelblokken zijn erg duur. of je zal zelf wat moeten maken

 

wat ik denk dat het beste is om te doen. is als je bijvoorbeeld 16 Cobs hebt. om losse WC systemen te maken per 4 cob's

met afzonderlijke koeling per 4. maar wel bijvoorbeeld het zelfde resevoir/pomp

anders krijg je het nooit goed koel denk ik

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het dus over series van 4 die je vervolgens weer parallel aan je pomp/reservoir zet, kan, maar lees dit eens:

The configuration you use depends on your individual cooling system. A common misconception is that running parallel paths in the same loop is always better. Experimentation is usually suggested. Keep in mind that parallel lines reduce coolant pressure, so results will depend upon the pump and tubing configuration. In a serial system, only 2-3°C is typically added between video blocks.

 

To illustrate this point, let's say two video blocks are connected in series. The first video block is operating at 45°C, while the second is at 47°C. This is disturbing to some users. They want both video blocks at exactly the same temperature, so the blocks are reconnected in parallel. However, due to the pressure decrease of parallel paths and additional restrictions in the loop, both cards may now operate at 48°C.

 

Dit gaat over videokaarten die vele malen warmer worden dan COB's. Per COB moet er ongeveer 25 graden warmte afgevoerd worden (ik ga ze op 50w/COB draaien), voor de zekerheid plaats ik waarschijnlijk twee rads, een na de eerste 4 COB's en nog een na de laatste 4 en voor het reservoir+pomp. Ik ga eerst een wat kleiner armatuur maken met 8 COB's voor een tentje. Weet vrijwel zeker dat dit op deze manier gaat werken. Misschien zelfs al met één 240mm rad op het eind maar waarschijnlijk bestel ik gewoon een 120mm rad en een 240mm, dan kan ik altijd nog zien,

 

Wat de prijs betreft verwacht ik dat het me ongeveer €140 gaat kosten, dit is inclusief materiaal voor het frame. Valt dus erg mee, imo. Niet heel erg veel duurder dan een armatuur met goeie luchtkoeling en zoals ik het in m'n hoofd heb is het nog een stuk makkelijker te bouwen ook. Koelblokjes zijn trouwens maar €4,20 p/st op eBay met gratis verzending. :)

 

Die koelvloeistof heb je helemaal niet nodig, gewoon gedistilleerd water met een scheutje antivries werkt ook prima en tast je aluminium niet aan, corrosie krijg je door de kalk en andere zooi in het leidingwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd!

 

wat zijn dat voor blokken dan die je bestelt op Ebay?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een vijverpompje en de temperatuur tussen eerste en laatste COB scheelt nauwelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha mooi! Met hoeveel COB's is dat en hoeveel liter per uur is jouw pomp?

 

Ik heb dus twee Eheim aquarium pompen hier liggen, een is 300 ltr/u en de andere 600. Het liefst zou ik gewoon de kleinste gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op die pomp van mij staat geloof ik 400l/uur, maar of dat echt klopt heb ik niet gemeten. Laat staan dat het eerst ergens doorheen gepompt wordt.

 

Kan misschien nog wel een keer kijken hoe lang het duurt om een emmer vol te pompen aan de uitgang van het systeem.

 

Eerlijk gezegd boeide dat me allemaal niet zo. Zo lang de temperatuur maar binnen de perken blijft vind ik het wel best.

 

Moet wel zeggen dat ik niet zo heel tevreden ben met al die koppelingen. Wellicht toch nog een keer proberen om een S-vorm te buigen uit een enkele buis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet tevreden dan ? Ivm eventuele lekkages ?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had er nog een paar wat extra aangedraaid en toen was het hele frame weer "uit het lood". Moet je dat weer terug duwen en dan hoop ik maar dat het niet weer gaat lekken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is solderen niks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inmiddels klaar met het bouwen van mijn eerste armatuur, gebaseerd op het DIY armatuur van Worm, maar wanneer ik het aansluit kan ik heel lichtjes stroom voelen lopen door het frame. Alles is goed aangesloten middels wago klemmen en nergens is bij mijn weten de isolatie van de enkeladerige draad waarmee de cobs aangesloten zijn kapot. Wel heb ik de draadjes tussen de cobs gewoon via het aluprofiel geleid.

 

Mijn vragen: hoe kan dit, kan het kwaad en hoe kan ik het voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ergens een adertje naast de cobhouder gefloept? Of heb je harde draad (zonder losse adertjes)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hoogwaardig enkeladerig draad, dus er is eigenlijk geen mogelijkheid dat een stukje ader los ligt en tegen het frame aan komt.

 

Ik heb hier op het forum iemand wel eens iets horen zeggen over het aarden van je frame, hoe zou ik dit het makkelijkst aan kunnen pakken en is het wel echt nodig? Kan het uberhaupt kwaad? Het is niet zo dat je een schok krijgt als je het armatuur aanraakt. Natuurlijk zou ik het liever niet hebben uiteraard. Ik zal later nog even foto's posten van mijn resultaat van de build trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er stroom op je armatuur staat zou je aardlek in de meterkast er toch moeten uitklappen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies.

Bij mij is t frame ook geaard.

 

Fotootje zegt misschien meer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn van die Cree CXB3590 100W al resultaten bekend?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je? Cxb3590 op 100 watt draaien kan best, maar minder is beter als je voor t max rendement gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij doelt hij meer op de aangekondigde nieuwe cree daar gaan we eind oktober volgens jerry over horen. Heb je trouwens een foto van je fixtuur die geaard is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er stroom op je armatuur staat zou je aardlek in de meterkast er toch moeten uitklappen?

Het betreffende stopcontact is niet geaard. Maar aangezien je het armatuur gewoon aan kunt raken zonder een schok te voelen, én het hier om spanning gaat die veroorzaakt wordt door de drivers, welke een 'constant current' output hebben, vermoed ik dat het voltage wat ik voel maar heel laag is.

 

Hoe is zo'n frame op een deftige manier toch te aarden?

 

Sidenote, ervaren meer mensen dat wanneer je de drivers van Meanwell dimt met de schroef op de driver zelf, je een heel lichte hoge pitchtoon kunt horen die in sterkte en hoogte fluctueert naarmate je de driver meer dimt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je? Cxb3590 op 100 watt draaien kan best, maar minder is beter als je voor t max rendement gaat.

 

Is de nieuwe soort Cree led, maar wordt in Spanje al aangeboden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies... ik zag 3590 staan en dat is het bestaande 130w topmodel... die nieuwe wordt 200w dacht ik.

 

Sommige schakelende voedingen MAG JE NIET ONGEAARD GEBRUIKEN!!!! deze meten nl hun output tov het aardpotentiaal, en als de aarde onderbroken is kan het gebeuren dat er stroom op de behuizing en of je frame komt te staan...

 

Goed voorbeeld hiervan zijn PC computers... deze zouden officieel geaard MOETEN worden omdat deze nogal eens lekstroom uit hun voedingen naar de metalen behuizing kunnen hebben lekken...

 

Edit: een aardedraadje trekken naar een verwarmingsbuis of waterleiding in je kweekruimte een optie? Die zitten eigenlijk altijd wel beveiligd met aardkabel

 

Piepje heb ik ook gehoord, maar je moet toch niet dimmen, knallen moet je... dimschroefjes helemaal rechtsom, linksom is voor watjes!

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...