Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Heb je trouwens een foto van je fixtuur die geaard is ?

 

Als je een geaard stopcontact hebt is aarden van het frame niet echt nodig. Lekt er stroom weg gaat de aardlek om. Wil je het frame aarden pak je een stukje vd draad, stop je bij de aarde in wago / klem blokje=> schroef met ringetje in het frame boren/schroeven en gestript uiteinde draad tussen frame en ring klemmen en je hebt een geaard frame. Beter is het een aardklem te gebruiken maar bovenstaande werkt ook prima.

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in de verdeeldoos een aardedraadje aan t aluminium frame gepopt, daar is weinig bijzonders aan toch?

De driver heeft een eigen groengele draad, die heb ik aan de binnenkomende groengele geknoopt met een wagootje, en dat draadje dat door de bodem vd lasdoos aan t frame zit zit in de 3e opening vh wagootje.

T drivertje voor de fans heeft geen aparte aarde, dat is eigenlijk de enigste reden dat ik t frame nog apart geaard heb ondanks dat de led driver er ook al met popnagels op vast zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je? Cxb3590 op 100 watt draaien kan best, maar minder is beter als je voor t max rendement gaat.

 

Is de nieuwe soort Cree led, maar wordt in Spanje al aangeboden.

Lijkt me sterk linkje ofzo ?

 

@pindatrots stopcontact aarden lijkt me wel zo handig :P Het aarden van de frame zelf gaat bij wel aardig wat tijd en moeite kosten. Wacht wel nadat we dit rondje succesvol afronden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook ergens een nieuwsbericht/aankondiging over die dingen gelezen, zal wel op RIU geweest zijn.

Zodra ze bij Kingbrite leverbaar zijn zal ik er gelijk een paar bestellen.

Heb een project (niet binnen onze hobby) waar die ook heel bruikbaar voor zouden kunnen zijn, ik heb daar nu CXB3590's ingestopt maar ben niet tevreden over de output dus ben erg nieuwsgierig.

 

Maar als ik zie hoe mijn armatuurtje met die kleine CXB 2540's t doet... met die kleine ledjes kan je ook wat makkelijker experimenteren met verschillende kleursamenstellingen.

Met een paar 5000K leds tussen de 3000K exemplaren ziet S5 er na n tijdje helemaal niet meer als S5 uit... hele compacte planten met enorm brede bladeren en stammen alsof ze volledig indica zijn.

Had dat niet verwacht, bij de 3 daagse test onder de led-set die ik voor het N.A.W HQ gemaakt heb zag ik die verschillen niet zo erg, maar dat kan ook komen door de korte tijdsduur.

 

Zal morgen wat foto's posten van de set die hier in de tent moet komen te hangen die overdag gaattdraaien, 18 x cxb3590 leds, op 3 constant voltage drivers. (Hlg 240h 36a)

Met 750w op 2,88m2 is t geen monster, maar wil overdag niet al teveel stroom kwijt zijn aan mn hobby.

Moet nog een paar kleinigheidjes afmaken, maar verwacht dat ik daar morgen na de koffie wel een aardig stuk op weg mee zal zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk ik heb hier ook de S5 staan onder 3500k maar had echt niet verwacht dat je de plant zo kan veranderen met de kleur licht straks herkennen ze hem niet meer. Wat ik nog een keer wil testen is het verschil tussen hoog en laag CRI ik zag op rollitup dat sativied een fixtuur heeft met hoge cri cobs icm single verrood leds zag er wel goed uit.

 

Merken jullie eigenlijk ook dat het onder led net wat sneller gaat ? Want met me zaadkweek(jalisco jaze) onder led kon ik na 5-7 dagen alle mannetjes en vrouwen scheiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sativied heeft volgens zijn uitleg rode leds (660Nm) op zijn armatuur. Geen ver rode (730Nm). Hij gelooft dat het ver rode licht uit de 90 CRI Citizens komt. Dat is echter maar een heel klein beetje.

 

Als je wat meer lengte in je gewas wilt hebben kun je rode leds toevoegen. Dat doen er op RIU inderdaad wel meer. Iets kouder licht van de COBs voor maximale efficiëntie daarvan en dan wat losse rode leds erbij om het spectrum weer wat "op te warmen".

 

Ver rood licht is echt nog heel experimenteel. Het geeft je al snel extreem strekkende planten.

 

Voor het Emerson effect heb je enorm veel ver rood licht nodig. Eigenlijk net zoveel als het rode licht.

 

Dan nog scheelt het maar een paar procent. Je krijgt qua fotosynthese namelijk alleen dat beetje ver rood lucht er dubbel bij. Op het totale licht is dat gewoon niet veel.

 

Grote praktijk tests met tomaten lieten zien dat de planten er enorm van verzwakken.

 

Dus ik ben wel benieuwd of iemand uitzoekt in welke dosis het dan werkt (als het al werkt op wietteelt), maar ik vind het zelf te riskant en dubieus om het te proberen.

 

Heb zelf een keer ver rood licht geprobeerd en tien begonnen de planten inderdaad te strekken als een dolle.

 

Ik gebruik het daarom alleen nog maar als de groei eruit is na een paar weken 12/12. Laatste ronde zelfs dat niet eens meer.

 

Het zijn sowieso allemaal zulke kleine verschillen (afgezien van de strek) dat je alleen maar kan zien of het werkt als je een controle kweek ernaast hebt. Je moet ook alles verder hetzelfde houden, gelijke stekken gebruiken etc. Dan nog is het lastig, want we hebben toch normaal gesproken toch ook wel wat verschillen tussen twee kweekjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je? Cxb3590 op 100 watt draaien kan best, maar minder is beter als je voor t max rendement gaat.

 

Is de nieuwe soort Cree led, maar wordt in Spanje al aangeboden.

Lijkt me sterk linkje ofzo ?

 

Niet als onderdeel om zelf te bouwen, maar complete lamp.klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks bijzonders dus... zelfde techniek als wij hier gebruiken, zelfde leds, alleen andere drivers en t totaalplaatje wordt ruim 2x zo duur per watt als wat ik (en wtf, sativied enz) bouwen, met ongetwijfeld minder lichtopbrengst per watt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou best kunnen, maar drivers die ze aanbieden zijn ook een beetje aan de dure kant, zelfs nog duurder dan hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij hebben ze gewoon een Meanwell HBG 100 36a achterop een ronde koeler geschroefd met een CXB3590 led en ideal holdertje.. kostprijs totaal max 100 euro alles bij elkaar.

Tel daar nog ff 100 euro winstmarge bij op, beetje omzetbelasting erbij en dan zit je aardig aan de prijs die je linkt.

 

Voor die prijs mag je ze ook bij mij kopen... verdien ik nog sneller geld dan met wiet kweken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nieuwe zou een CXB3590 zijn die op 200W kon inderdaad. Had Worm niet laatst die link weer geplaatst.

 

Maar goed, als het er is zal het wel bekend worden.

 

Citizen heeft ook een grote COB die op 100W nog redelijk efficiënt is.

 

Belangrijker zijn de nieuwe generaties van Cree en Citizen die waarschijnlijk volgend jaar gaan komen.

 

Al gaf Citizen aan dat het vooral verbeteringen waren voor zwaardere belasting. Betere warmte afgifte en bestand tegen een temperatuur van 150C. Dat soort verbeteringen zitten wij niet op te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er had iemand een email van Kingbrite gepost (dacht RIU) dat zodra ze er zijn een aantal vaste klanten samples zouden ontvangen.

Het ging volgens mij om een nieuw model, dus geen 3590 maar een 45XX (?) in de CXB lijn.

(Veel hiervan is gebaseerd op giswerk, dus don't shoot me if I'm wrong..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ter info net mailtje gehad van kingbrite.

 

First, I want to share that Cree will release new product ( 200W COB, higher wattage than CXB3590 ) in the next weeks.

Free samples will be provided to the repeated buyers when it is available.

 

Eind oktober krijg ik 2 samples. Het is inderdaad een nieuwe serie Max 200w volgens Vicky/jerry zijn ze half keer zo groot als de 3590. Welke kleurtemperaturen leverbaar worden weten ze nog niet, gaan uit van de meest gangbare. Specs konden ze mij een tijdje geleden niet geven.

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een soort 200W 25XX serie chip dus... ben benieuwd.

Als ze kleiner zijn als de 3590 ben ik helemaal blij, deze passen eigenlijk niet mooi in een ander project van me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zullen alleen maar groter worden er moeten meer diodes op, 100W is leuk maar waar het omgaat is hoe zuinig die is ook op 50W

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Scirocco, Ik neem aan dat met "een half keer zo groot" bedoeld wordt dat die COB anderhalf keer zo groot is.

 

Als die COB anderhalf keer zo groot is kun je die dus ook anderhalf keer zo zwaar belasten voor vergelijkbare efficientie. Aangenomen dat het aantal diodes per oppervlak even groot is en de efficientie van die diodes ook vergelijkbaar is met wat er in de huidige CXA2 modellen zit (CXB type nummers)

 

Dan zou je op anderhalf keer de 61,5W uitkomen van de CXB3590, dus krap 100W. Voor grote ruimtes zou dat wellicht wel handiger zijn. Dan zijn je wandverliezen toch relatief lager en kan je de boel ook wel wat hoger hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij draai ik de 3590's al op 70-75 watt of iets in die richting, gezien t feit dat 4 modules 1250w trekken uit de muur.

Dan ga ik dus naar 120 watt, wat dan t bouwen van "Gavita 1000 killers" een stuk makkelijker maakt.

8 of 9 leds ipv 16 scheelt n hoop gaatjes boren! :D

(Had vanmiddag ff n halve blackout volgens mij, want ik wist dat die chips groter waren...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Armatuur #1 heeft de duurtest prima doorstaan vannacht, tis jammer dat ik door mn krimpkousjes heen ben, anders kon ik de andere 2 ook afmaken op deze deprimerende regenachtige herfstdag..

 

gallery_44692_18285_982241.jpg

 

gallery_44692_18285_1888532.jpg

 

gallery_44692_18285_2216949.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij draai ik de 3590's al op 70-75 watt of iets in die richting, gezien t feit dat 4 modules 1250w trekken uit de muur.

Dan heb je 4 COBs per "module"?

 

Als je de B versie drivers hebt met externe dimmer en die niet dimt dan kun je inderdaad wel 5% meer vermogen geleverd krijgen aan de COBs.

 

 

Dat is een mooi armatuur, maar zitten die rijen niet wat te dicht op elkaar? Als je twee rijen hebt zou de afstand tussen de rijen toch het dubbele moeten zijn van de afstand tot de wand?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ik heb t hier ff over de (dubbel uitgevoerde) modules zoals nu bij t NAW HQ in een vd de medische tenten hangen.

4x cob+driver en koeling trekken gemiddeld 310-315W, waarbij de koeling goed is voor minder dan 10W

 

De hierboven afgebeelde set heb ik nog niet aan gemeten, zal ik als ik eraan denk/zin heb vanaaf ff doen.

Ben wel wat benieuwd of deze drivers ook zoveel meer stroom trekken als dat ze volgens de specs zouden moeten doen.

 

Ik heb mn CXB2540 armatuur vanochtend meegenomen naar huis om wat aanpassingen te doen, als t nog droog vandaag wordt pak ik m straks ff uit de auto.

(Momenteel heb ik daar een duikboot voor nodig zo hard als t regent...)

 

Edit: volgens mij worden de "a" type drivers bij meanwell afgeregeld op hun max vermogen met de inwendige dimpots, en die heb ik natuurlijk allemaal helemaal rechtsom gedraaid onder t mom van "gasgeven moet je, dimmen kost grammen"

 

 

Edited by scirocco
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wf

 

Scirocco heeft 4 cobs op 1 driver gezet en daar 2 sets op 1 frame.

 

2 frames met totaal 16 cobs, de power vanaf dag 1 is aanzienlijk zeg.

 

Eerste algemene indruk is 2 x zo dikke stammen en bijna geplastificeerd blad zo sterk. Aarde is 3de x hergebruikt met alleen complete organics. De planten gaan minimaal 2 x zo hard als onder hps.

 

Updates volgen na het oogsten lol ;-)

 

Poldergrower en RhinoCbd

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit armatuur hangt hier alleen ff voor de duurtest hoor, in de 240w tent komen er 3 naast elkaar te hangen en dan klopt de verdeling beter. Leds hangen 40cm hart op hart uit elkaar, armaturen zijn 54x90 buitenmaat

Heb geprobeerd de tent in vakjes van 40x40cm te verdelen met precies 1 led midden boven elk vakje.

Vandaar ook 6 leds per module, ik heb nog n tijd gepuzzeld om wat beters te bedenken maar dit kwam als best werkbare optie uit de bus.

Middenste armatuur is trouwens een paar cm breder, omdat ik met 2 bakken werk (1x1 meter standaard Garland kweekbak van 25 euro) waar de planten instaan met iets extra tussenruimte in t midden om voor kleinschalige experimenten te gebruiken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het trouwens nodig om voor 2x 150W Meanwell driver (HLG-120H-C1400A) gebruik te maken van een Davin relaisschakelkast? Of volstaat een Gamma tijdschakelaartje voor deze wattages / amperes? Waar hangt het vanaf? En maakt het uit als ik ze allebei bijvoorbeeld maar op 50w draai wanneer ik ze inschakel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt af van de gewenste betrouwbaarheid... als jij t aandurft om te gokken dat je licht halfweg n kweek een keer niet uit of aangaat... inschakelpiek van leddrivers is ook vrij stevig volgens mij gezien t feit dat je max 3 of 4 240 watters tegelijk op 1 16a groep mag starten.

Kans is groot dat t prima werkt, maar 100 zekerheid heb je gewoon niet.

 

Dat gezegd hebbende, mijn 250w led testhok heeft momenteel een ikea tijdschakelaartje van 2,50 omdat ik al mn relaisklokken voor andere dingen gebruikt heb, en dat gaat al tijden goed.. en dat ding heeft vroeger ook een tijdje een 600w hps geschakeld toen ik nog niet beter wist..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...