Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Oké, ik blijf er van af en geef ze eerst even niks. Volgens mij zijn de blokjes nog wel nat genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken staan er nog steeds fris bij. Helaas nog geen wortels te zien.

 

gallery_6495_16810_38176.jpg

 

gallery_6495_16810_33603.jpg

 

gallery_6495_16810_68396.jpg

 

We wachten geduldig af.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Any day now dilago kijk maar naar de kruin van de laatste foto, ze staat te wortelen.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb laatst een paar blokjes met stekjes erin en zonder worteltjes te zien,gewoon in aarde gedrukt en wat nat gemaakt.

En warempel..ze groeien ook nog.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omdat er de schimmels (mycorizha) zijn die de plant daarbij helpen, dat ontbreekt in elke andere vorm van kweken. Ghe heeft t voor elkaar en heeft als enigste bio sephia in zn programma wat idd eerst afgebroken moet worden door het bodemleven. Dat is nou klasse van General hydrophonics die toch vooral hydro aangelegen zijn, en dan nog de smaak daar valt over te twisten maar bio rules naar mijn mening. Pg

 

hoi, heb net op biosevia gegoogled en las op de site van ghe dat het een complete voeding is, een groei fles en een bloei fles, is jouw ervaring dat je qua voeding niks anders nodig hebt dan die 2 flessen? Ik ben nog op zoek naar iets van voeding voor mn eerste indoor kweek. Stel dat ik die gebruik voor mijn planten heb ik dan extra mycorrhyza en/of bacto nodig? De mycorrhiza die ik door mn grond heb gemixt, symbivit, is niet goed toe te dienen naderhand door toe te voegen aan water. Is die van sannie anders? Of heeft ghe daar ook iets voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb heugelijk nieuws! Er is er een geworteld!

 

gallery_6495_16810_18381.jpg

Any day now dilago kijk maar naar de kruin van de laatste foto, ze staat te wortelen.

 

Pg

Goed gezien Poldergrower! :showoff:

 

Nu de anderen nog! :)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig Dilago, mooi man de rest volgt op de voet let maar op, bij mij is ook alles geworteld ik post vanavond pics.

 

Top man! ;-)

 

Poldergrower

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig mannen!

 

Had laatst met dieven van t afval 30 stekken gemaakt min of meer voor de grap, en tot mijn verbazing ga ik daar een 20tal planten aan overhouden als ze tenminste willen reveggen...

10 stuks in van die goedkope 4x4 steenwolblokjes zijn echt snel geworteld, de 20 in lightmix en turfpotjes hebben wat langer werk maar ik zie tekenen dat er daarvan een 50% ook goed gaan komen.

 

Ik gebruikte een beetje rhizopon stekpoeder, plastic bakje met perliet onderin, kartonnen doos met glasplaat erop en 2 20 watt warmwitte spaarlampjes (i know, verkeerde kleur) erboven op 18/6.

Beetje water met wortelstimulator in de plastic bak met perliet gegooid om de boel in te wateren en een dikke week niet meer naar omgekeken.

 

Totaalkosten net geen 20 euro...

 

Vanwege dit succes heb ik me vanmiddag zelfs maar een echt propagatorkastje aangeschaft, heb nog een paar dingetjes nodig zodat ik mezelf voortaan van stekken kan voorzien.

 

 

Eerdaags kan Sannie een bestellingkje tegenmoet zien voor wat zaadjes om moeders van te maken, dat ga ik niet doen met de planten en stekken die ik nu heb staan omdat ik niet weet wat er voor genetica in zit en hoevaak ze al gekloond zijn.

 

Mijn dank gaat uit naar de medeforumleden die hun stek-ervaringen gepost hebben zodat ik al ongeveer wist hoe het werkte!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe vaak ze gestekt zijn maakt niets uit. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, daar zat ik dus aan te twijfelen, ik dacht dat een stek van een stek van een stek enz. niet wenselijk was...

Dus dan zou ik gewoon een moeder of 2 kunnen selecteren uit dat reveggende zooitje wat ik nu heb gemaakt?

 

Iemand enig idee hoelang dat reveggen duurt en of dat plan uberhaupt kans maakt?

De planten waar ik ze afgehaald heb zijn tot nu toe allemaal gezonde meiden, zit wel een paar subtiel verschillende phenotypes in lijkt wel, maar ze doen het prima.

Stekken heb ik genomen van lager liggende takken in week 3 zichtbare bloei ongeveer, soortje is 9,5 weeks standaard stekkenamnees. (Kan er verder niks over melden, enigste info die ik heb)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat werkt prima, gewoon op 18/6 of 20/4 (of 24/0) zetten en rustig afwachten. Het duurt wat langer voordat ze terug in de groei zijn, maar verder is er geen verschil met normaal stekken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er al echt bloei in zit dan worden het wel heel andere stekken. Eerst dat rare reveg blad en later heel veel kleine vertakkingen.

 

In de VS noemen ze dat monster cropping. Ik heb daar laatst een kweek mee gedraaid. Vond het eerlijk gezegd geen succes, maar dat kan ook aan andere oorzaken gelegen hebben.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken worden niet raar maar revegge gewoon net als een gewone plant in een pot...het duurt alleen wat langer en je moet ze ff goed laten groeien met veel wortelruimte.

Nooit je licht op 24/0 zetten want de plant/stek moet de tijd krijgen om zichzelf te resette, dus minimaal 20/4 voor reveg of voorgroei.

 

Poldergrower

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, autocorrect had "reveggen" gecorrigeerd naar "reorganisatie"

 

Bloeiende stekken worden wel degelijk "raar" trouwens.

 

gallery_37858_17221_87183.jpg

 

Of nog tijdens het wortelen:

gallery_37858_17221_51001.jpg

 

en zo zagen ze er een maand eerder uit toen ik ze net gesneden had (gediefde ondergroei):

gallery_37858_17221_142885.jpg

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad monster cropping noemen ze dat, de Canadese kweker Derek Butt is er een groot liefhebber van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan bij mij 18/6 en ze lijken idd weer te groeien, en ik zie ook geen nieuwe witte haren meer verschijnen dus t gaat de goeie kant op.

Ik heb de stekken die in de stekblokken stonden gisteravond in 3,6 liter potten gezet, de stekken in lightmix moeten nog ff verder wortelen in de propagator voor ik daar aankom.

 

Zo als het er nu uitziet ga ik 21 gezonde dames overhouden, waarvan de mooiste 3 moeders worden en de rest gaat in mijn volgende kweekje.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dan gaat het al sneller dan bij mij. Je ziet in die foto's hoe vol met trichomen ook de nieuwe uitgroei nog zat. Die stekken "meurden" overigens ook wel :)

 

De middelste foto is 30 dagen na het stekken en de bovenste foto na 42 dagen. Toen kregen ze bij mij dus pas weer de eerste normale uitgroei.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal proberen fotos te maken, maar dat zal wel niet vandaag worden...moet ook nog een beetje werken.

Als ik morgen op tijd wakker ben zal ik een poging doen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit je licht op 24/0 zetten want de plant/stek moet de tijd krijgen om zichzelf te resette, dus minimaal 20/4 voor reveg of voorgroei.

 

Poldergrower

Ik heb gemerkt dat mijn stekken ook niet van 20/4 houden, ze kregen rode stengels. Heb ze weer op 18/6 gezet en het trok weer bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_44692_18285_942139.jpg

 

Jeejjj het lukt...

 

Dit is dus een van de reveggende dames.

Edited by scirocco
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat lekker daar bij jullie!

 

Hier ook weer even een update.

 

De moederplanten een paar weken geleden toen ze te nat stonden na het inwateren van een 11 liter pot:

gallery_32929_17403_969285.jpg

 

gallery_32929_17403_624055.jpg

 

Een kalium blokkade denk ik, door te nat staan.

Of het is een teveel aan stikstof, de grote bladeren zien er op die foto erg donker uit

gallery_32929_17403_424633.jpg

 

gallery_32929_17403_1184593.jpg

 

 

De planten zoals ze er vandaag bij staan.

Ik had geprobeerd mannelijke en vrouwelijke kenmerken te fotograferen, maar ik krijg het met die goedkope camera niet scherp erop.

Er zijn inmiddels 2 vrouwen bekend en 1 man.

Ik denk dat ik de man houd en daarmee een topje van de toekomstige stekken ga bestuiven, een beetje extra zaad is altijd handig.

 

De temperatuur lag de laatste dagen wel erg laag, rond de 24 lamp aan en 16-17 lamp uit.

Moet maar even een verwarmings matje of iets dergelijks in.

 

 

Dit is de mannelijke plant.

gallery_32929_17403_1318015.jpg

 

Hier de rest.

gallery_32929_17403_1332977.jpg

 

gallery_32929_17403_457434.jpg

 

gallery_32929_17403_1120271.jpg

 

gallery_32929_17403_169133.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie dikke stammen en het betere knakwerk! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken die geworteld zijn, 17 van de 24 ondertussen heb ik in zaai en stekgrond gezet met een beetje groeivoeding. De overige 7 laat ik nog even in steenwol. Het bevreemdt me dat die nog helemaal niet geworteld zijn. Eerst was ik blij met een die wortelde, nu klaag ik over de zeven die dat nog moeten. :D

 

gallery_6495_16810_64092.jpg

De gewortelde Amnees stekken.

 

Ondertussen hadden de moederplanten alweer zoveel nieuwe scheuten waarvan ik weer wat stekken heb gesneden.

 

gallery_6495_16810_6854.jpg

gallery_6495_16810_8847.jpg

De nieuwe lichting.

 

En dit alles speelt zich af in een kledingkast welke in mijn woonkamer staat. Doordat ik de kast lichtdicht heb gemaakt en stroomkabel via de bovenkant in de kast laat komen is er niemand die vermoedt dat er stekken in staan te wortelen. De schakelklok heb ik uit het zicht op 18/6 en om de zoveel weken heb ik gewortelde stekken.

 

gallery_6495_16810_18083.jpg

gallery_6495_16810_43290.jpg

 

Eventueel kan er nog een tweede tl-lamp onder de houten plaat gemonteerd worden waar de stekken op staan. Daaronder kunnen dan weer meer stekken geplaatst worden en daaronder kunnen er eventueel nog twee geplaatst worden. In principe zou je wel een stuk of tweehonderd stekken in zo'n simpele kast kunnen laten wortelen. :D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je t truukje eenmaal doorhebt wordt t algauw verslavend he?

Ik heb ook gister voor de grap weer een zooitje stekken gesneden, deze keer van mijn pp planten om die meer in de breedte te doen groeien.

Die staan ook nog niet in de bloei, scheelt ook weer reveggen..

 

De reveggende amnezen gaan niet geweldig trouwens, weinig vooruitgang en de nieuwe bladgroei is raar.

Ik laat ze nog ff staan, maar de kans is groot dat ze de bak ingaan als er geen duidelijke verbetering optreed komende dagen.

Dan draai ik liever nog een snel pp rondje met mijn nieuwe stekken, dat red ik nog net voor nieuwjaar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, stekken maken is zeer verslavend inderdaad en je hebt er ook zoveel profijt van voor je kweekjes.

 

Kan me voorstellen dat je het te lang vindt duren met die reveggende stekken, zo verging het mij ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...