Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Mooie stekken Bosrand, zo te zien heb je je methode gevonden! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi zo Dries!

 

Ik heb mijn methode gevonden denk ik ja.

Ik heb ze nog niet allemaal bekeken, maar ze lijken allemaal al wortels te hebben, een enkeling al aardig veel.

Ik moet ze eigenlijk even over gaan potten, ook omdat een paar planten tekort verschijnselen vertonen, die hebben behoefte aan voeding.

 

Ik denk dat ik 1 stekje van elke plant uit kies, die met de meeste wortels.

Ik heb niet genoeg ruimte om van alle planten 3 stekken te laten groeien in het stekhok.

 

 

Ook denk ik dat de Santa Maria moeder er uit gaat en ik daar voor in de plaats een stek van de moeder zet die op mag groeien als nieuw moedertje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn alle stekken nagenoeg dood ondertussen. Heb de Derek Butt methode onder tl cool white en hps geprobeerd. Wortels komen niet en de bladeren verrotten allemaal na een tijdje. Al mijn mooie Amnees stekken zag ik met de dag achteruit gaan. Dus voor mij werkt deze methode niet. Opmerkelijk dat het bij anderen zo goed werkt maar voor mij totaal niet. Ik ga nu voor een andere methode zoals men zal begrijpen.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk zijn er twee geworteld op de Derek Butt methode bij mij. Dit werkt voor mij niet naar behoren. Momenteel heb ik drie s5 stekken in steenwol staan op vochtige hydrokorrels. Zowel de steenwol blokken als de hydrokorrels heb ik natgemaakt met aangezuurd water. In tegenstelling tot de vorige keer houd ik de kap er nu op alla Beaker en Bosrand.

 

gallery_6495_16810_40578.jpg

De derde dag.

 

De stekken staan in de vensterbank te genieten dus van het daglicht. Daar kan geen kunstlicht tegenop natuurlijk.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaat het met je stekken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed maar nog geen wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog steeds geen wortels. Ik heb de vochtige hydrokorrels uit de bak gehaald.

 

gallery_6495_16810_14479.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook deze stekken gaan met de dag achteruit, denk dat ze doodgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is balen zeg. Het lijkt wel of je moedertje niet verder wil leven, maar ook geen gekloond nagesclacht wil geven aan je. Misschien is het een soortje die zich heel moeilijk laat stekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik denk het, want het wil echt niet.

 

Door dit geklooi ben ik mijn Amnees genetica bijna kwijt. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijgen ze wel genoeg licht?

Ik had er stekken bij die toen de rest geworteld was, nog geen worteltjes hadden omdat die in een donker hoekje stonden.

 

Ik ben een stek van de Santa Maria aan het laten opgroeien om als moederplant te dienen, enkel is de stek best wel gestrest, net als de moederplant die ik maar om gehaald heb.

Maar even kijken hoe dat verder zal gaan, anders maar een nieuw moedertje zoeken uit zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Santa Maria, is 1 van de lekkerste wietjes, die ik ooit gerookt heb..

Maar het is een klere plant met haar stress gevoeligheid..

 

Ook daarom kweek ik uit zaad.

Zo'n moedertje, lijkt me geweldig lastig en dan ook nog een SM :head_hurts_kr: ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bosrand, lijkt me wel dat ze licht krijgen, misschien zelfs te veel in de vensterbank. Waar heb jij ze onder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze eerst onder een tl balkje en nu onder 3x35w t-neon geloof ik.

Maar de vensterbank zou inderdaad genoeg licht moeten zijn, zeker in deze tijd van het jaar.

 

 

Ja Rocker, een Santa moedertje, dat zou moeten lukken.

Ik ga denk ik nog eens een keer een aantal zaden bestellen en daar een nieuw moedertje uit zoeken.

Nu de Shit een bananenshake blijkt te zijn is die uit beeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update stekkenhok.

 

Ik heb gister alle stekken die er stonden de nek omgedraaid.

De Shit stekken omdat ze herma's waren.

De Santa Maria stekken omdat die te gestrest waren en niet meer bij trokken.

De stekken hebben ruim 2 maanden nog gestaan om bij te trekken, maar ze blijven paars/rode stelen maken en 3 vingerig blad.

 

Opgeruimd staat netjes, tijd voor een nieuwe poging.

 

Ik heb inmiddels zo'n 8 zaden van de Santa Maria te ontkiemen gelegd.

Ik hoop dat er een paar dames uit komen, dat zou wel fijn zijn.

Ik wil nog steeds een Santa Maria moedertje, omdat het een super lekker soortje is om te roken.

 

Als ze boven zijn zal ik wel weer even een update maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat die planten maar paarse stelen blijven aanmaken heb ik inderdaad ook gehad. Een dosis wormencompostthee trok de plant er toen doorheen en de planten die geen thee kregen bleven inderdaad nog stug paarse stelen aanmaken.

 

Links de bak die de wormencompost thee gekregen heeft en rechts de bak zonder thee (en dus nog steeds met paarse stelen en 3 vingerig blad):

gallery_37858_16333_157054.jpg

 

Geen idee wat nou echt het probleem was, maar het zal toch iets met de wortels te maken hebben gehad. Dacht zelf dat ze misschien te koud hadden gestaan (foto is uit februari), maar koud zullen ze het nu toch zeker niet hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken/moeders bijhouden is het lastigste wat er is, als jullie willen kan ik het uitleggen hoe het werkt en hoe je goede en gezonde moeders maakt en bijhoudt?

 

De plant van wietefras is opgeknapt van de organische thee mede door het enorme hoeveelheid aan stikstof dat vrijkomt bij een wormen thee en daar zit m de kneep.

 

Een voorbeeld,

 

Polar Bear #1, meer dan een jaar oud (14 mnd) gehouden onder kunstlicht (tl, en pll t-neon) kijk naar de stam en je ziet dat het hout is geworden zo oud is zij.

 

gallery_23812_14765_6805.jpg

 

gallery_23812_14765_61226.jpg

 

en de gehele plant om een idee te krijgen en buiten voor het licht....

 

gallery_23812_14765_447769.jpg

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Wietefras!

 

 

Waarom is een moedertje houden zo lastig dan PG?

Ik vind het wel mee vallen, enkel besteed ik er soms te weinig tijd aan en daar gaat het steeds fout.

Dan raken ze gestrest uiteindelijk.

 

Waarom is het voornamelijk iets van stikstof wat het probleem bij Wietefras opgelost heeft?

Was het ook opgelost geweest als hij enkel stikstof toegevoegd had dan?

 

Je geeft een leuk voorbeeld, maar die heeft nog wel meer problemen.

Als je die een grotere pot geeft, dan zal het al een heel stuk beter en makkelijker gaan.

Heb je die plant er weer bovenop gekregen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat stikstof de voornaamste voedingsstof die ze nodig hebben van de totale NPK waarde, NPK zijn de 3 basis elementen van voeding van de plant, stikstof fosfor en kalium.

Omdat ze onder kunstlicht (geen hps)staan de hele tijd worden ze zowiezo gestresst en komt t op de genetics aan om te overleven.

Het grootste element wat ze nodig hebben is stikstof maar zeker niet alleen, het is een compleet plaatje wat ze nodig hebben.

Deze plant is kerngezond hoor en zo leeft zij altijd net als de rest al zien ze er wel zo uit na ruim een jaar.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk verhaaltje van het stikstof, maar daarmee verklaar je nog niet echt iets.

Als de plant een stikstof tekort heeft en dan geef je hem stikstof en dat vind ie fijn, dat snap ik.

Maar als een plant gestrest is en geen stikstoftekort of calciumtekort vertoont en je geeft hem stikstof, dan lijkt het me dat die gewoon lekker door zal blijven stressen.

 

Erg jammer dat ik gister net de stekken vermoord heb, ik had dit wel willen proberen.

 

 

Ohww, als die plant kerngezond is, dan heb ik nog heel wat te leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn stekken stonden op groeivoeding. Lijkt me stug dat ze te weinig N hadden. Sowieso wordt het blad dan geel en daar was geen sprake van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan heel goed stress herkennen aan bladvingers en zij maakt mooi 5 vingers aan dat is je richtlijn,

3 vingers duidt op stress 1 vinger duidt op giga stress.

Idd bij een grotere pot gaat ze los maar als je er 40 heb waar laat je ze. Zo blijven ze handelbaar en gezond, al is 9 bij 9 wel de max om ze gezond te houden. De truc is om ook hier in dat kleine potje die symbiose te krijgen door er sannies myccorhiza bij te doen elke x.

Deze verzorgen de plant zo enorm dat ik ook mn moeders hoe oud ook alleen maar kraanwater geef easy as that.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...