Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Ik zou nog niks weggooien als ik jou was (maar daar kom ik waarschijnlijk al te laat mee nu? :likken: ).

Lol inderdaad.

 

Heb er vandaag nog een paar weggegooid die te water waren geraakt met de bladeren. :thumbsdown:

 

@ Bosrand, waarom probeer je de Derek Butt methode niet een keer? Met watergeven luistert dat lang zo nauw niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik eerst wacht hoe jou stekronde zal gaan verlopen. :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik eerst wacht hoe jou stekronde zal gaan verlopen. :P

Afgezien van de stekjes die te water waren geraakt met de bladeren staan ze er prima bij! Wél moet erbij gezegd worden dat de moeders waarvan ik ze gesneden heb een weekje in de bloei zaten waardoor alles ietsje langer gaat duren. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohh, en ik wil gewoon stekken nemen, in een medium drukken en daarna er geen omkijken meer na hebben, enkel een schuifje open draaien.

Ik weet wel hoe die dingen gaan bij mij, helemaal als het even niet zo lekker gaat, dan blijft het verversen van het water er weer bij.

 

Ik heb eerder wel stekken gemaakt, dat ging elke keer voorspoedig.

Laatst buiten van een tomatenplant een stek gemaakt, naja, ik brak een tak af en zette die in de aarde naast de plant, en die sloeg gewoon aan.

 

Dit is wel de laatste stekpoging geweest met de Santa Maria, als het weer mislukt, dan gaat het moedertje weg en ga ik stekken nemen van de Shit.

Die Shit mag van mij ook wel eens opschieten met het geslacht te tonen, dat is nog nergens zichtbaar.

Ik heb niet zoveel behoefte om van 16 planten stekken te nemen, ik wil weten welke de vrouwtjes zijn en die dan gaan stekken.

Ik denk dat ik ze gewoon in zaai en stekgrond ga zetten met een plastic zakje erover, maar dat moet ik nog maar even bekijken.

 

 

De mijne staan er op die in de spongepots na ook nog prima bij, maar dat zegt helemaal niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te lezen is de Derek Butt methode echt wat voor jou, gewoon 1/3 water in de bak, de stekken in stekblokjes en wortelen maar. :)

 

Het verversen van het water hoeft maar om de drie dagen en je hoeft niet te klooien met een kap er op. Een win win situatie dunkt mij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat schuifje even verder open draaien is minder werk dan het water verschonen. ;)

Water verschonen zie ik mezelf nog niet doen als het bagger gaat.

 

Vandaag was alles donker toen ik bij het hokje aan kwam.

Ballast had het opgegeven, vanmiddag om 5 uur is die uit gegaan, beide hokjes dus een paar uur te veel donker gehad. :S

 

Maar eens kijken wat ik ga doen, wil al heel lang een 1000watter van Dimlux, enkel staat de prijs me niet echt aan.

Misschien word het dit keer wel een 600w van Dimlux, ik had nu een 600w gavita hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond (dag 6) zijn bij 2 pluggen al een klein wit wortelpuntje zichtbaar. :specool

Ik zal ze morgen proberen op de foto te zetten.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 1 stek uit een stekblokje getrokken, daar zat 1 wit bobbeltje aan leek het, dus het lijkt er op dat ze nu toch gaan wortelen.

Ik ben zeer benieuwd.

De meeste stekken in de spongepots zijn overleden, dat laat ik ook maar gaan.

De rest staat er nog redelijk goed bij.

 

Bij jou wortelen ze dus in ieder geval wat sneller Beaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot nu toe zijn er nog maar bij 3 van de 27 pluggen een worteltje zichtbaar, maar het begin is er. :D

 

Ik heb net weer een paar foto's gemaakt.

 

Dag 7:

gallery_32885_18261_222454.jpg

Gisteren heb ik de seramis besproeid met kraanwater en heb het deksel schuin op de propagator gezet.

 

gallery_32885_18261_78561.jpg

 

De eerste worteltjes. :)

gallery_32885_18261_15797.jpg

 

Ik heb gisteren de maximale temperatuur van thermostaat aangepast naar 23,5°C.

Dat scheelt maar 0,5°C, maar het scheelt een paar graden op de werkelijke temperatuur, want de temperatuur blijft nog een tijdje oplopen als de verwarmingsmat is uitgeschakeld.

De maximale temperatuur in de plugs is de afgelopen 2 dagen boven 31°C uitgekomen en dat vinden de stekken niet zo fijn. :head_hurts_kr:

De steeltjes beginnen daardoor een beetje paars te kleuren, maar volgens mij valt de "schade" nog mee.

Zoals ik begrepen heb, moet je proberen de temperatuur van je stekmedium niet boven 26/27°C uit te laten komen.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook wel een fan van de Eazy Plugs. Wortelt altijd en snel ook.

 

Alleen had ik nogal een vertraging (ten op zichte van de bubble cloner stekken) nadat ik de gewortelde stekken in de netpotjes zette. Dat zal dan meer aan mijn opstelling liggen. De korte worteljes uit die Eazy Plugs moeten nog van boven bewaterd worden terwijl de bubblecloner stekken al direct met hun wortels in het water hangen. Als je ze gewoon in de grond doet dan heb je dat verschil niet. Zal moeten zorgen voor ene pompje die de kleikorrels nat houdt.

 

Ik heb er geen kap overheen trouwens en ook geen verwarming erop. Gewoon het rekje pluggen in een bakje met nat perliet gezet.

 

:edit: Zonder kap drogen die pluggen wel langzaam uit uiteraard, maar je kunt ze simpelweg even onderdompelen in kraanwater. Volgens de beschrijving zitten er buffers in en het teveel aan water loopt er zo weer uit. Klopt in de praktijk ook wel. Merk alleen wel dat als er wortels aan komen dat ze dan wel snel voeding moeten hebben. Mijn stekken zijn al flink beworteld en worden wel wat gelig (kan me er even niet toe zetten om de boel te verplanten).

 

Super makkelijk in het gebruik dus en zeer effectief.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is voor mij ook het fijnste stekmedium wat ik tot nu heb geprobeerd. :tu

 

Ondertussen zijn er genoeg stekjes geworteld!

Als alles mee zit, zal ik ze vanavond in 7x7 voorgroei potjes met stek- en zaaigrond plaatsen.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga die eazy plugs ook nog wel eens proberen, ik ben benieuwd.

De steenwol pluggen werken tot nu toe het beste.

 

Ik heb gister eens gekeken, bij 1 steenwol plug zitten er wortels onderaan, dat was ook de grootste stek met het meeste blad er aan.

De aarde stekken zijn allemaal mislukt, nog nergens een spoortje van een worteltje te zien, toen alle stekjes eruit getrokken, aan het stammetje nergens een wortelpuntje te zien.

De steenwol stekken heb ik 1 er uit getrokken, daar zaten 2 beginnende wortelpuntjes aan, dus daar heb ik verder niet aan gezeten.

De spongepots ook helemaal niks, van dat wat er nog leefde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat met steenwol plugjes vind ik ook het mooist werken met het laagje water 1/3 en gewoon in een kast op kamertemperatuur en eens per keer water bijvullen tot 1/3.

Enkel de stekjes in bakjes water en in aluminium gestoken met de folie om het bakje was knudde.

 

De stekjes los in trays in een laag water had dit resultaat.Maar met meer uitval tot gevolg.

 

gallery_44403_18287_2688363.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal voor de volgende stekronde seramis of perliet in de bak gooien.

Is vermiculite ook goed, dat heb ik liggen.

Vermiculiet is volgens mij wel vergelijkbaar met perliet, maar vermiculiet neemt veel meer water op dan perliet.

Ik denk dat je dat wel kunt gebruiken, maar pas dan wel op dat je het niet te nat maakt.

De seramis maak ik altijd goed nat, maar ik zorg er wel voor dat er geen laagje water onder de seramis blijft liggen, want dan blijft je medium te nat, al zou dat volgens menigeen in dit topic geen probleem moeten zijn.

Gewoon proberen dus. ;)

 

Vandaag (na 9 dagen) zijn alle stekjes geworteld en heb ik een selectie verpot naar 7x7 voorgroei potjes.

gallery_32885_18261_400552.jpg

De plugs, waar op de foto geen wortels te zien zijn, zijn wel geworteld (heb ze allemaal gecheckt :search: ), maar deze gebruik ik niet, want ik had genoeg aan de stekken waar de grote wortels aan zitten.

 

Als mijn stekjes geworteld zijn, pas ik altijd de methode van Rataplan toe, voordat ze in hun definitieve pot worden geplaatst.

gallery_32885_18261_286718.jpg

De 7x7 potjes heb ik gevuld met stek- en zaaigrond, aangevuld met 5% Bat Guano (Plagron) en een beetje Basaltlavameel (DCM).

Over 4-5 dagen zullen ze er stralend bij staan. :D

 

De eerste dag hang ik de Tneon (2x55watt - 6500K) er nog niet te dicht op. De lamp laat ik nu elke dag iets verder zakken.

gallery_32885_18261_294187.jpg

 

Dit was het wel zo'n beetje.

Niet slecht toch? In 9 dagen geworteld, zonder poespas. ;)

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker in de knoop Weedrunner! :P

 

Ziet er goed uit Beaker.

Ik zal het proberen met vermiculite.

 

Het wonder is geschied!

Ik heb 3 stekken met worteltjes!!!!!!!!!! :P

Verbazingwekkend was het wel dat het de 3 zijn die in de stekpoeder gedoopt zijn, ik had eerder verwacht dat die met clonex stekkengel het zouden gaan doen.

gallery_32929_17403_950726.jpg

 

gallery_32929_17403_107609.jpg

 

gallery_32929_17403_913520.jpg

 

De stekken in de aarde zijn dus allemaal mislukt, niks daarvan toont enig begin van een worteltje aan de stam.

De stekken in spongepots hetzelfde verhaal, enkel zijn die ook nog eens uitgedroogd omdat ze te klein waren.

De andere stekken in de steenwol blokjes hebben nog geen worteltjes aan de onderkant, misschien dat dat nog gaat komen, dat wacht ik denk ik nog wel even af.

 

De grootste stek die ook nog het meeste blad heeft, sloeg het eerste aan en heeft ook dus de meeste worteltjes.

 

Tot zover eerst even de update, zal eens kijken of er wat foto's gelukt zijn van de geslachtsherkenning van de Shit planten.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Running Water: je loopt op de zaken vooruit! :likken:

Ik probeer er voor te zorgen dat de seramis vochtig blijft, zodat de plugs niet zo vlot droogtrekken.

Als de plugs eenmaal droog beginnen te trekken, dan is dat meestal een teken dat er wortels aan het ontwikkelen zijn en dan dan zet ik de tray eventjes in een bak met een laag water met wortelstimulator. Dit gaat de aankomende dagen wel een keer aan bod komen. ;)

Groeten Beaker :spliff:

 

Zelf plaats ik tussen de tray en de seramis een schoteltje of een andere verhoging. Dit werkt bij mij beter dan wanneer ik de tray rechtstreeks op de seramis zet. Alsof de Eazy Plugs te nat blijven of zo. Bij mij zitten er meestal een paar dagen tussen het wortelen van stekken en kan het zijn dat sommige pluggen meerdere keren eventjes in een laagje water worden gezet. Worteltjes bleven niet mooi wit meer.

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de Santa Maria zijn er in totaal 5 stekken gelukt, allemaal in de steenwol.

Welke de andere 2 waren, of die met of zonder stekgel waren weet ik niet meer, ik zoek een stevige propagator van een redelijk formaat.

Deze bodem is zo slap, dat als ik met de stekken uit wandelen ga, ze elke keer ompleuren en door elkaar raken.

De andere stekken in de steenwolpluggen heb ik er uit getrokken, 2 waren er al een worteltje aan het maken en zaten net vast, de rest had nog maar een puntje en was nog niet in het blokje vast gaan zitten.

Dus in principe zijn alle stekken in de steenwolpluggen gelukt, enkel zijn sommigen wel heel erg traag gegaan.

De stekken zijn allemaal in een potje met aarde gezet en staan nu weer in het stekkenhokje.

Enkel neemt de moederplant al het licht weg dus ik zal er nog wat extra lampjes op moeten gaan hangen.

 

 

De stekken zijn gemaakt van de Shit.

Van elke plant zijn er 3 stekken gemaakt.

Allemaal op dezelfde manier als de vorige keer.

Stekken afgesneden met een schoon mes, handschoentjes aan, stekken direct in water met wortelstimulator gezet.

De steenwolpluggen in water met wortelstimulator gezet.

De stekken schuin afgesneden en in de stekpoeder gedoopt, daarna afgeklopt en in de pluggen gestoken.

De bladeren grotendeels afgeknipt.

Op de bodem van de propagator heb ik vermiculite liggen wat nat gemaakt is.

Ook deze stekken staan in het stekkenhok en hebben eigenlijk iets meer licht nodig.

 

Een dezer dagen maar 2 18w tl-lampjes ophangen.

Ook volgen er een dezer dagen foto's, de camera zit weer eens te kutten, na 1 foto maken loopt ie steeds vast, is geen werken zo.

 

Nog een vraagje, wie weet een goede propagator te koop voor niet al te veel centjes en die stevig is zodat als ik met de stekken uit wandelen ga, de bodem recht blijft en de stekken blijven staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Running Water: je loopt op de zaken vooruit! :likken:

Ik probeer er voor te zorgen dat de seramis vochtig blijft, zodat de plugs niet zo vlot droogtrekken.

Als de plugs eenmaal droog beginnen te trekken, dan is dat meestal een teken dat er wortels aan het ontwikkelen zijn en dan dan zet ik de tray eventjes in een bak met een laag water met wortelstimulator. Dit gaat de aankomende dagen wel een keer aan bod komen. ;)

Groeten Beaker :spliff:

 

Zelf plaats ik tussen de tray en de seramis een schoteltje of een andere verhoging. Dit werkt bij mij beter dan wanneer ik de tray rechtstreeks op de seramis zet. Alsof de Eazy Plugs te nat blijven of zo. Bij mij zitten er meestal een paar dagen tussen het wortelen van stekken en kan het zijn dat sommige pluggen meerdere keren eventjes in een laagje water worden gezet. Worteltjes bleven niet mooi wit meer.

 

:wave:

Als ik de tray niet rechtstreeks op de seramis zet, drogen de pluggen te snel uit. Heb je de seramis niet te nat gemaakt of ligt er een laagje water onder de seramis? Ik maakt de seramis altijd goed nat, maar zorg wel dat er geen laagje water onder de seramis ligt, want dan blijven de pluggen inderdaad te nat.

 

...

De stekken zijn allemaal in een potje met aarde gezet en staan nu weer in het stekkenhokje.

Enkel neemt de moederplant al het licht weg dus ik zal er nog wat extra lampjes op moeten gaan hangen.

...

Ik heb mijn moederplantjes ergens bij iemand in de achtertuin gezet en van de gesneden stekjes houd ik van ieder soortje een stekje achter, die later weer als moederplantje dienen. Dan weet ik (bijna :whistle: ) zeker dat ik straks weer stekjes van een gezond moedertje kan snijden.

Het wil me nog niet echt lukken om een moederplantje voor langere tijd gezond te houden. Dat komt ooit nog wel een keer, maar mijn focus ligt momenteel nog steeds op de bloeifase. ^_^

Is dit ook geen optie voor jou? Jouw Santa Maria moedertje ziet/zag er nou niet bepaald supergezond uit (niet lullig bedoeld hoor).

 

Dit is volgens mij wel de meest gangbare propagator.

b_2382.jpg

Deze heb ik zelf ook en deze is wel stevig, maar je moet niet zoveel met je stekken aan de wandel gaan joh. :likken:

Voor de stekken in dit topic heb ik trouwens een andere (kleinere) propagator gebruikt.

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een goedkope propogator zoekt, bij de action liggen ze voor een paar euro. Niet extreem stevige bodem maar, als je hem ondersteund, sterk genoeg.

action-kweekkas-goedkoop-kas-voor-plantjes-moestuin.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die heb ik deze stekronde dus gebruikt. :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn moedertje zag er inderdaad niet zo gezond uit, en nog steeds zit ze nog niet zo lekker in dr blad, nog erg veel 3 vingerig blad, wel mooi donkergroen inmiddels.

Ook is ze na de laatste stekronde begonnen met bloeiharen her en der te maken, net als mijn eerdere moedertje, dus ik denk dat het tijd word om haar te vervangen.

Dat ze er zo slecht bij stond kwam vooral omdat het stekken een jaar lang elke keer mislukt waren en ik er een beetje klaar mee was.

Als 1 van de stekken straks mooi op gegroeid is, dan maak ik daar een nieuw moedertje van.

Ik kan geen moedertje ergens in een tuin kwijt helaas.

 

Ik vind het fijn om met stekken te wandelen, dat geeft me zoveel rust! :P

Soms moeten die dingen van hokje naar hokje verplaatst worden, dan is het wel fijn een met een stevige bodem te hebben.

Ik zal eens kijken of die bij de action goed genoeg zijn voor mijn wandelingen, of dat ik toch beter die van de Sjop kan nemen, dankjewel!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de laatste keer 10 stekjes gesneden en ik dacht dat er maar 9 overbleven dus ik trok de laatste uit de spongepot en daar zat dus wel een klein worteltje aan.

Heb deze weer terug in de spongepot gedaan en doet het nou super goed alleen was ie wel een halve week tot een week later dan de rest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update van mijn stekken.

 

Van de Amnesia Haze is er een geworteld, die had ik nog gesneden toen de moeder nog niet bloeide. Deze staat nu in een potje onder hps. Een stuk of vier heb ik weggegooid, die waren weggerot en de anderen zijn nog niet geworteld maar staan er nog prima bij.

 

gallery_6495_16810_20901.jpg

 

En nog een paar Ak47 stekjes die ook nog niet geworteld zijn.

 

gallery_6495_16810_66256.jpg

 

Tot zover mijn update.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...