Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Ik zie het niet echt die 5 vingers, maar als jij het zegt, jij ziet de plant daar beter.

 

De mycorrhiza er elke keer bij doen bedoel je als je een zaadje plant of een stek zet neem ik aan.

 

Dus je geeft de planten niks aan voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de goede weg bosrand dat hoor ik graag idd myco bij de wortels elke x voor t beste resultaat, ze krijgen alleen kraanwater thats it.

Ik geef ze 1 x per week bacto's en per plant/strain/moeder verschillend maar wat ze eten is buffertab in brokjes.....

Daar zit een compleet voedingspakketje in compleet met kalk, genoeg N en de uitgebalanceerde aantal bacterien ( in de tab zelf) om je plant in balans te houden.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je geeft ze niet enkel water, maar ook voeding in de vorm van bufertabs, dankjewel voor de verduidelijking.

 

Ik heb nog buffertabs liggen, mocht het lukken een moeder uit de Santa zaadjes te verkrijgen, dan zal ik die ook weer met buffertabs gaan voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg voor de combo ( schimmels, buffertabs, bacto) en daarna de balans he bosrand dan komt t zeker goed voor je moeder.

 

En vragen stel ze man no probs

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze in een grotere pot komen te staan, dan zal ik ze inwateren met bacto en schimmels en buffertabs er bij doen.

 

Vandaag alle zaden ontkiemd, 8 9x9 bakjes gevult met lightmix en ingewaterd en de zaden geplant.

Ik ben benieuwd hoe het dit keer zal gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je schimmels bij je zaadjes in t gaatje gedaan bosrand? Zodoende krijgen ze meteen vanaf dag 1 het symbiose verhaaltje mee en gaan ze meteen een groter wortelstel ontwikkelen. Ook in een klein potje ontstaat het samenwerkingsverband wat ze zo hard nodig hebben die kleine rakkers!

 

Kijk s naar het plaatje zo werkt het in je bodempie....

 

gallery_23812_18397_13642.jpg

 

Succes man

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet inmiddels hoe het zou moeten werken PG. ;)

Heb je ook foto's van dezelfde planten waarbij je bij de een wel schimmels gebruikt hebt en bij de andere niet?

Ik zie bij zulke dingen graag duidelijke voorbeelden van de verschillen in wortelstelsels met en zonder schimmels.

 

 

Op naar 8 mooie plantjes waarvan ruim de helft vrouwelijk!

gallery_32929_17403_676998.jpg

Edited by bosrand
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd hoe spruiten ze man?

 

Tijd voorrrr aktie ;-)

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verschillen tussen de planten met en zonder schimmels en met en zonder de buffer tabs, ik wil namelijk ook een moedertje of meer neer gaan zetten en ze moeten het natuurlijk wel lang genoeg overleven zonder te stressen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik ben wel benieuwd en wil eveneens een paar moeders neerzetten. Wil je eens stap voor stap uitleggen (met foto's nog mooier) hoe jij en welke grond je voorbewerkt waar je je moeders op houdt PG? Wat voor potten etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een maat van mij gebruikt oasis om mee te stekken.

 

gallery_6495_16810_12478.jpg

 

Alle c99 stekken die ik van hem heb gekregen zijn op deze wijze gestekt. In mijn topic 9 x Amnesia Haze onder 1200 watt (derde van boven) werd beweerd dat dit niet kon, maar zoals de foto aantoont werkt het prima.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, vanmiddag ben ik huisman en heb ik mn kleine de hele middag maar vanavond ofzo een gedetaileerde uitleg met foto's de hele mikmak, en tof dat jullie oprecht geintreseerd zijn want het is niet moeilijk t vergt wel enige ervaring en skills maar daarover later meer!

 

Pg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ff kijken waar ik zal beginnen.

 

Eerst mijn moeder hokjes met aanzienlijk aantal erin.....voor Dilago met foto's,

ik gebruik voor de meeste gewoon pieterpotjes of 9x9x9 en voor sommige die vlug rootbound gaan palmpots (deze zijn van hard plastic maar lang, dun hoog en gedragen zich als een smartpot dus je kunt er veel kwijt en de wortels kunnen blijven groeien.) Afmetingen 7x7x18 9x9x21 en 11x11x21 en te bestellen op http://www.seedo.nl/...ncasm2luto4u5i5

Rechts staan 2 Blue Hammer F1 mannen(stek is 4 jaar oud)hij wil graag iets stuif afgeven maar geef hem genoeg wortel ruimte en hij groeit mooi door.

 

Dit is een kunststof kasje van de karwei met afzuiging en wittefolie en 55 watt t-neon

gallery_23812_18428_293090.jpg

 

Een g-tools stekken kast compleet.

 

gallery_23812_18428_362125.jpg

 

Een nano vol met ong 20 moeders, die blijven niet leven op chemische voeding en afgezuurd water...

 

gallery_23812_18428_91837.jpg

 

Half jaar oude Head candy man, beide ouiders waren vlug rootbound deze dude heeft het niet meer...eruit geselecteerd.

 

gallery_23812_18428_328114.jpg

 

Hieronder de Green manalishi Hashplant pheno uit de test met jawel een heuse dierentuin (trips) erop en hij staat gewoon tussen mn andere moeders en t mooie is ze zijn ijzersterk door het bodemleven zodat ze gewoon niet geinfecteerd raken ergens door.

Ik had spint mee kado van iemand in mijn amnesia kast maar alleen de s5 gaat zeuren en daar zit het op de rest gaat het niet eens op zitten door het natuurlijke afweer mechanisme.

 

gallery_23812_18428_179808.jpg

 

Green manalishi B het monster zeer laat gestekt (laatste week bloei) en hij doet het nu al weer! Bij stekken nooit poeder of iets gebruiken, beter meteen schimmels tegen t stammetje aan gieten en na 5 tot 7 dagen explodeert het bodemleven, ja ook in zo een klein potje! Sannies spongepot de grote versie of gewoon een pietepotje met light mix met schimmels tegen t stammetje en inwateren met bacto's en afdekken met een plastic zakje(gold label of blue label voor kwaliteit is een MUST)en beetje stabiel klimaat en kind kan de was doen....100% slagingskans.

 

Na ruim een jaar of nog langer zien ze er zo uit maar kerngezond en 1x overpotten met schimmels en bacto en ze gaan weer los.

Sterke genetica is een zeer belangerijk want ander halen ze de eerste maand nog niet zoals SM Planck......

 

gallery_23812_18428_399446.jpg

 

Kijk die linker hoe super bonzai, dat lukt je niet met afzuren 14 mnd in zo een potje onder tl zo simpel is dat.

 

gallery_23812_18428_225142.jpg

 

Voor vragen brand los ik heb ff vierkante ogen ga ik nu eerst ff een spleet van maken (lol)

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand vragen? dan vertel ik morgen hoe je een moeder onderhoud en hoe je een stek snijd en verzorgt na het snijden.

 

Pg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben steeds minder overtuigd van een goede werking van het bio houden van moeders/planten, zeker op zo'n mini potje.

Er zit bij een aantal planten zitten er enkel lichtgroene blaadjes aan de plant.

Een aantal hebben 1-3 vingerige bladeren.

 

Wat is voor jou moederplanten houden?

Enkel er voor zorgen dat ze in leven blijven en verder maakt het niet uit?

 

Ik denk dat ze er beter bij zouden staan als je ze wel minerale voeding zou geven dan dat ze nu op bio doen.

 

Update:

 

Er zijn 5 zaailingen boven gekomen, de andere 3 heb ik net opgegraven, 1 was wel uit aan het lopen nog, dus die heb ik nog even laten staan, de andere 2 zijn weggerot.

 

Het is slecht zaad wat ik had liggen helaas.

Vorige keer met ontkiemen van 16 stuks meende ik, waren er maar enkele gekiemd, nu weer 2.5 uitval op 8.

Ach, nu maar hopen op een paar mooie dames en zien dat die gezond blijven, ik denk dat het dan wel goed moet gaan komen met de/het stekken van de Santa.

 

gallery_32929_17403_278706.jpg

 

gallery_32929_17403_893860.jpg

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosrand 1 belangerijke voorwaarde is dat de temperaruur binnen de marge zit voor minerale voeding, is dit niet zo dan nemen ze niet alles goed op en krijg je erge onbalans.

Aangezien ik op een oude woonark woon kan ik bijna niks regelen kwa temperatuur dus in t verleden altijd onbalans in mn potten.

Ik heb alles geprobeerd, kachel erbij met thermostaat, vloerverwarming, nu heb ik sinds 2 jaar cv maar nu koelt t enorm af maar zet jij de kachel aan? Ik ook niet dus de planten krijgen het koud de laatste dagen vandaar dat ze nu ook geel worden( sativa's in de kou)

Kachels en vloerverwarming gebruik ik niet meer, ze passen zich volledig aan en nemen gewoon de juiste voedingsstoffen op, iets wat niet gebeurt met minerale voeding als de temperatuur fluctueert.

 

Mijn moeders zijn geen stekken moeders en idd hoeven alleen te blijven leven in slaapstand tot ik ze nodig heb...

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosrand selecteer jij je moedertje uit een paar zaadjes?

Ik was van plan de selectie te gaan doen uit ongeveer 20-30 reguliere zaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

PG, De planten nemen toch eigenlijk alleen minerale voeding op. Buitend dat hooguit nog wa aminozuren oid. Als je ze organische stoffen geeft dan wordt dat eerst omgezet in minerale voeding die dan door de plant kan worden opgenomen.

 

Misschien dat je bij bio voeding eerder hebt dat het bodemleven de boel in balans houdt ofzo, maar dat de opname van de (uiteindelijk) minerale voeding omgezet uit organische stof anders opgenomen wordt dan kant en klare minerale voeding uit een fles, lijkt me stug.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste wietefras je haalt een paar dingen door elkaar?

Je hebt 3 soorten voeding, bio/organisch, bio mineraal en gewoon mineraal.

Met bio/organisch moet alle voeding omgezet worden door het bodemleven, dit duurt even maar komt absoluut niks mineraals bij kijken, de plant werkt samen met de schimmels en die maken het in hapklare brokken. Er zit genoeg voeding in de bodem maar ze pakken/krijgen exact wat ze nodig hebben, je voedt op voorraad niet op maat!

Bio/mineraal ( ghe, pH donner style flora series, vermaplex, biobizz, bac bloei, no mercy guano) zijn op basis van bio/organisch maar hebben een proces (chemisch of iets) ondergaan waardoor het meteen opneembaar is voor de plant (vermaplex het weken van wormenpoep en no mercy het weken van guano dus direct opneembaar en vloeibaar) pH donner gebruikt ook bio sevia, bio en direkt opneembaar...daar staat ghe om bekend, superspul als het om bio/mineraal gaat.

En dan mineraal.....A en B van 100 producenten met meestal water met chemie erin, en daarvan is aptus wel t beste met zuivere componenten maar ik zeg nooit op aarde gebruiken, dat is voor hydro met opti naar mijn mening.

Met hydro voeding moet je altijd in de juiste pH range zitten en de juiste temp anders geheid onbalans.

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je zelf wat door elkaar haalt?

 

Bio Sevia is ten eerste al niet direct opneembaar. Daar moet je enzymen bij gooien om het afgebroken naar "minerale" moleculen en dus volledig opneembaar te krijgen.

 

Je zegt "chemie" ook alsof het een vies woord is, maar het feit blijft dat de planten eigenlijk alleen de standaard moleculen/ionen (zoals je die krijgt uit een "chemische" fles voeding) kunnen opnemen. Of je nou 100% mineraal, of 50% mineraal en 50% organisch, of 100% organisch, of wat dan ook daar tussenin gebruikt Maakt verder niet uit, want de planten eten 100% exact dezelfde moleculen ongeacht hoe je ze voedt.

 

Mijn vraag bljft dan dus waarom bij "temperaturen buiten de marge" exact dezelfde ionen uit minerale voeding niet opgenomen zouden worden en uit bio voeding wel.

 

Het bodemleven gaat je dan toch ook niet helpen, want dat valt ook stil onder de 16 graden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor je uitleg PG. ;)

 

Ja Dries, ik was in de eerste instantie van plan het uit 20 planten te doen, enkel kwamen er toen maar een paar op.

Nu had ik nog een paar zaadjes liggen, dus ik probeer het daar gewoon mee.

Als ik bij Rocker zijn verslagen kijk, dan zien de planten er over het algemeen redelijk hetzelfde uit, en die komen elke keer uit een ander zaadje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké ik ben benieuwd dan, ik heb net een kweek afgerond met 4 fem white widow en die hadden toch allemaal wel flinke verschillen d'r was er zelfs 1 die echt heel erg weinig dronk de hele kweek door.

Heb nu 10 amnesia van superstrains te ontkiemen gelegd dus ben benieuwd hoeveel verschil er bij deze planten onderling is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat er de schimmels (mycorizha) zijn die de plant daarbij helpen, dat ontbreekt in elke andere vorm van kweken.

Ghe heeft t voor elkaar en heeft als enigste bio sephia in zn programma wat idd eerst afgebroken moet worden door het bodemleven.

Dat is nou klasse van General hydrophonics die toch vooral hydro aangelegen zijn, en dan nog de smaak daar valt over te twisten maar bio rules naar mijn mening.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels kun je ook hebben bij een minerale kweek. Ik gooi ze zelfs in mijn hydro kweek met GHE FloraNova voeding. Ik zie de schimmels echt zitten op de wortels ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...