Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

De Amnees een week of twee geleden volgens mij en de AK47 sinds een paar dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees ondertussen mee en heb ook de videos van derek butt bekeken en liep tegen twee dingen aan. Gebruiken jullie ook dechlorinated water? Of gewoon afgezuurd kraanwater?(ca ph 6.0)

En dan met stekkenpoeder of gel?

Eigenlijk vooral aan Dilago gericht, want jij gebruikte toch de db methode?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook voor een groot gedeelte de derek butt methode, maar dan ipv plugs gebruik ik zaai- en stekaarde. Ik gebruik gewoon kraanwater (zit op 5,9-6,0 ph bij mij). Ik gebruik stekpoeder, om de reden die hij in de video aangeeft: dat het minder snel over datum kan raken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in alle amerikaanse youtube videos praten ze over dechlorinated water, maar ik dacht dat in nederland het chloor gehalte wel meeviel.

 

Goede tip trouwens van dat kastje Smokeybear, bij mij kostte die maar 2 euro?! In de action, geen geld

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De db methode gaat om ph waardes van 7 en temperatuur van het water 17 a 18 graden. En de steenwol plugjes 1/3 met de voetjes in het water.

Zelf doe ik er na een paar dagen een beetje wortel extract bij. Afzuren doe ik niet en gebruik ook stekpoeder van Bayer.

Werkt ook prima!

 

Dilago_

 

Mooie Ak steks man! Ze zien er fraai uit en de worteltjes komen na een week of twee wel tevoorschijn hoor.

Succes!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees ondertussen mee en heb ook de videos van derek butt bekeken en liep tegen twee dingen aan. Gebruiken jullie ook dechlorinated water? Of gewoon afgezuurd kraanwater?(ca ph 6.0)

En dan met stekkenpoeder of gel?

Eigenlijk vooral aan Dilago gericht, want jij gebruikte toch de db methode?

Ik gebruik stekpoeder en zuur niet af. Heb dat een of twee keer gedaan maar vind het wat teveel gedoe om het elke drie dagen weer te doen als het water verschoond moet worden.Hier is de ph van het kraanwater 7.1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De db methode gaat om ph waardes van 7 en temperatuur van het water 17 a 18 graden. En de steenwol plugjes 1/3 met de voetjes in het water.

Zelf doe ik er na een paar dagen een beetje wortel extract bij. Afzuren doe ik niet en gebruik ook stekpoeder van Bayer.

Werkt ook prima!

 

Dilago_

 

Mooie Ak steks man! Ze zien er fraai uit en de worteltjes komen na een week of twee wel tevoorschijn hoor.

Succes!

Hij heeft het over 70-80 Fahrenheit dat is 21-26 graden

 

Ik heb zijn filmpje ook ff bekeken maar dat ga ik ook maar is proberen.. Stekken zonder dome hoeven ook niet weer harder te worden neem ik aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja al willen sommigen eerst niet zonder kap heb ik gemerkt. Dan moet je 'm er even een of twee dagen ophouden. Zodra de stekken zonder kap kunnen, is het het beste die te verwijderen. Dat zie je ook duidelijk aan de stekken vind ik. De bladeren verrotten veel minder snel als ze niet steeds zo vochtig blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n huidige stekkentest onder verschillend licht, laat me zien dat de temp ook wel iets hoger kan dan 26. Maar er zijn 2 kastjes waar de stekjes (nog) niet willen wortelen of waar het langer duurt dan de rest. In de meetwaarden zie ik ook terug dat 1 kastje t.o.v. de rest iets hogere temperaturen (23 - 31 graden, van begin tot nu) heeft en lagere LV (75-85%) en het andere kastje heeft juist lagere temperaturen (20-28 graden, van begin tot nu) heeft en een hogere LV (85-90%). Bij de rest van de kastjes zit de temperatuur tussen de 22 en 30 graden (van begin tot nu) en de LV tussen 82 en 87% en daar zijn 2/3 van de stekjes geworted in 9-11 dagen.

De hoogst gemeten temperaturen waren trouwens toen het buiten 34/35 graden was, dus wat dat betreft was het nog vrij koel in m'n kastjes :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houd het water niet op temperatuur en dan duurt het wat langer voordat er wortels zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ga het de volgende keer wel beter aanpakken.

Ik ga de Derek butt manier doen met een warmte matje met thermostaat en hang die in het water

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben net even wezen kijken hoe de AK47 stekken het doen zonder kap, maar ze waren allemaal weggerot! De stekken hebben vast al een knoei gehad want dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een geluk bij een ongeluk dat ik nieuwe stekken van mijn Amnees planten kon snijden die ik sinds twee weken in mijn kweekhok heb te staan. Dat heb ik maar gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das inderdaad kilo utrecht tango Dilago.Ze zullen een knauw hebben gehad door het warme weer en andere omstandigheden helaas.

 

Overigens is de db methode werken zonder kap.Dit ken ook een reden zijn van verrotting.

Je stekken staan al in vocht en je sluit de zuurstof af die ze juist nodig hebben door de kap erop te doen.

 

Het mompelende Canadese gelul is wat lastig te verstaan van Derk Butt.Ik meende dat ie het had over seventeen en eighteen degrees of water temperature.Vond het ook erg lastig om de temperatuur te behouden.Dan zou je met de huidige weers temperaturen een koude mat i.p.v. een warmtemat moeten gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwaar kilo Utrecht tango met peren inderdaad. Dat de Derek Butt methode zonder kap is weet ik maar de AK47 stekken lieten dan direct de koppen hangen. Zodoende heb ik de kap er drie dagen opgelaten want met kap zagen ze er fris uit zoals op de foto te zien was. Daarna heb ik 'm er af gehaald en toen ik gister kwam kijken waren ze allemaal dood. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das inderdaad kilo utrecht tango Dilago.Ze zullen een knauw hebben gehad door het warme weer en andere omstandigheden helaas.

 

Overigens is de db methode werken zonder kap.Dit ken ook een reden zijn van verrotting.

Je stekken staan al in vocht en je sluit de zuurstof af die ze juist nodig hebben door de kap erop te doen.

 

Het mompelende Canadese gelul is wat lastig te verstaan van Derk Butt.Ik meende dat ie het had over seventeen en eighteen degrees of water temperature.Vond het ook erg lastig om de temperatuur te behouden.Dan zou je met de huidige weers temperaturen een koude mat i.p.v. een warmtemat moeten gebruiken.

Hij heeft het over 70-80 Fahrenheit en dat is 21-26 graden

 

Ik kan het trouwens wel goed verstaan hoor

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ja, ik versta Derek ook prima ondanks zijn gemompel. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe ronde nieuwe kansen Dilago. ;)

 

Ik had van het stekken foto's gemaakt, maar die zijn helaas niet opgeslagen.

Ik zal straks nog even wat foto's van de nieuwe stekken maken.

Één van de Santa Maria stekken heeft het loodje gelegd, blijkbaar is daar een worteltje tijdens het overpotten gebroken of iets dergelijks, de andere 4 staan er nog goed bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier de foto's van de stekken en het moedertje.

 

De Santa Maria stekken.

gallery_32929_17403_456593.jpg

 

De 3 stekken met stekpoeder blijven het goed doen, de andere 2 gaan beide dood, dus die gaan weg.

gallery_32929_17403_1025693.jpg

 

De moederplant, die is enkel nogal gestrest, ik hoop dat die nog bij gaat trekken, anders wordt een van de stekken een nieuwe moeder.

gallery_32929_17403_1500416.jpg

 

De nieuwe stekken in de propagator.

gallery_32929_17403_513815.jpg

 

gallery_32929_17403_742328.jpg

 

gallery_32929_17403_1447085.jpg

 

De stekken zijn allemaal per stuk genummerd, van elke plant 3 stekken, de planten hebben een labeltje met een nummer er op.

gallery_32929_17403_612316.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekblokken afzuren ph 5 , stekken snijden lichtjes in rhizopon poeder dippen goed steeltje afkloppen en in het blokje,alles in de propagator

 

in de propagator op een laag perliet (goed vochtig) zetten schuifjes bovenop dicht . Stekken Niet besproeien ! ,Deksel niet verwijderen en schuifjes dicht laten

 

Na 4 a 5 dagen elke dag 30 min luchten door deksel te verwijdern en schuifjes beetje (30%) open en water ph 5,5 geven naar behoefte , Niet besproeien.

 

Wortelen gebeurd pas als de stengel in het blokje zacht is geworden ,de hormonen in poeder of gel zorgt ervoor dat dit proces wordt versneld.

 

Bouw in de eerste dagen druk op in de propagator door de deksel niet te vewijderen en leg op de bodem vochtig perliet , hydrokorrels of seramis voor een goede beluchting. van de stekblokken;

 

Water geven is bijna niet nodig in de eerste week en bij mijn geselecteerde moeder van cofidential cheese van DNA krijg ik dan de eerste worteltjes.

 

greets Bud

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS Voor het snijden van stekken geef dan de moeder alleen afgezuurd water met ws

Share this post


Link to post
Share on other sites

Één van de Santa Maria stekken heeft het loodje gelegd, blijkbaar is daar een worteltje tijdens het overpotten gebroken of iets

 

:)

Ik had een wormen mengsel besteld, GS heeft dat ook keurig uitgeleverd.

Ik ben alleen vergeten het door mijn medium te mengen.

Toen dacht ik vandaag,

Dat kan nog wel..

 

Dus ik zou dat wel ff doen, heb de 2 minste plantjes gedaan, en daarbij ontdekte ik, dat er in 4 dagen alweer zoveel wortelgroei is geweest, dat ik ook wat wortels heb laten sneuvelen.

Wel weer terug in de pot gezet, nu met wormen mix, maar de andere 11 heb ik niet meer gedaan, om niet nog meer schade te veroorzaken..

 

Maar die van jou is du echt morte??

Die van mij, moet ik nog maar een zien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor het delen Budweiser.

 

Die van jou gaan het wel overleven, die hebben genoeg wortels nog over lijkt me.

Ik heb net de stekjes eruit getrokken die overleden waren en voelde dat de stekblokjes ook leeggetrokken waren door de aarde, dus dat is ook een reden dat ze dood gingen. Ze hadden te weinig wortel over om te overleven in zo´n droog blokje.

Edited by bosrand
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...