Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Ondertussen heb ik het stekken ook geprobeerd onder hps maar dat werkte helaas niet. Na een paar dagen worden de bladeren lichter maar van wortelen is geen sprake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap er niks van man.. Ik heb nu al 4x stekken gesneden voor andere elke keer rond de 20 stuks en heb serieus 0% uitval gehad..

Ben wel eens benieuwd wat je nou precies doet, stap voor stap.

Er is iets wat je niet goed doe want het stelt eigenlijk echt geen ene hol voor als je het maar goed doe.

Ik zal ook maar ff zeggen hoe ik het precies doe.

 

Ik doe het met jiffys 41mm en Clonex stekgel.

 

Ik begin met alles klaar zetten..

Ik zet een 2l maatbeker met lauw kraanwater klaar om de jiffys in te gooien en zet het potje stekgel klaar met een klein emmertje voor het knipafval Oja en ook de propagator.

Dan pak ik een bekertje en vol die 3/4 met ook lauw kraanwater.

Dan gooi ik een aantal jiffys in de maatbeker zodat ze kunnen uitzetten.

En dan zet ik het bekertje water in de tent en begin stekjes te knippen en pluk alvast het overtollige blad eraf en laat eventueel de scheut op die plek wel zitten zodat het meteen een mooi vol wietplantje word en zet ze in het bekertje water WANT als er lucht in de stam komt is het afgelopen!!

Als ik er een stuk of 10/15 geknipt heb ga ik die alvast bewerken en in de jiffys zetten dus ik ga terug naar mijn tafeltje waar alles op staat en pak de jiffys uit de maatbeker en zet ze zonder uit te knijpen in de propagator (zeiknat dus).

Dan pak ik de stekjes 1 voor 1 uit het bekertje met lauw kraanwater en haal eventueel nog overtollig blad weg en knip de stam schuin af en hou de stek dan voor ongeveer 5 sec in de stekgel 2cm diep en duw em ongeveer 1,5/2cm de jiffy in..

Thats it!

Ik sluit de propagator af en haal elke dag ff de deksel eraf en blaas ff wat tussen de stekjes door voor wat frisse lucht en om eventueel schimmels te voorkomen.

Dan na 7 dagen (als ze nog niet geworteld zijn) pak ik willekeurig een stekje eruit om em te checken op wortels en doe de schuifjes helemaal los.

Als ze na 7 dagen nog niet geworteld zijn (wat bij mij de laatste keer het geval was) zullen de wortels heel snel gaan komen als je de luchtvochtigheid wat verder laat zakken (ik weet niet precies hoeveel ik meet niks alles is op gevoel)

En dat was het en op deze manier heb ik echt al met ongeveer 80 stekken 0% uitval.

 

HET WARMTE MATJE IS OOK HEEL BELANGRIJK!

ik hou em zelf altijd op 25 graden, of het buiten nou 30 graden is of niet het matje staat altijd aan bij mij...

Warme voetjes houden de wel van en stimuleert het wortelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal dan eens kijken om een warmtematje, want alhoewel de stekken bij mij wel wortelen na een paar weken heb ik nog nooit 0 % uitval gehad!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal dan eens kijken om een warmtematje, want alhoewel de stekken bij mij wel wortelen na een paar weken heb ik nog nooit 0 % uitval gehad!

@Dilago: KISS pricipe is voldoende hoor.(keep it stupid simple)

Mijn beste ervaringen met eigen stekken in volgorde;

Eazy plugs=> vooral die :hug: , jiffy's, kleine stekblokjes in tray, cutilene blokken, peperbusje van die rfx ofzo ben ik nu aan het proberen, zit ook perliet in.

Warmte mat heb je niet nodig, propaggator ook niet, gewoon zeiknat houden en koud licht (>5000k) erop 20/4,

ik gebruik nog Take Root, ,van dutch pro,en clonex gel maar dat is persoonlijk denk ik.

Heb er verder ook geen verstand van , maar warmte is gare plantjes in mijn ervaring, gewoon afharden...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het KISS principe spreekt me wel aan, dat ga ik proberen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

warmte en propagator zijn niet nodig nee, maar alle beetjes helpen, en als je nou gewoon niet lukt, kan dat net genoeg zijn :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lukt wel hoor alleen niet met 0% uitval. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En welke manier werkt bij jouw op dit moment het beste Dilago?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog steeds werkt geen enkele methode echt goed voor me, ik houd steevast 20-40% uitval en dat blijft jammerlijk. Maar de rest krijg ik geworteld in een kweekbakje onder 1 of 2 x 18watt tl. Zonder kap heb ik ook geprobeerd en dat duurde wat langer maar ging op zich ook wel. Indien ik niet meer dan 10-15% uitval heb vind ik het wel prima.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ist het maar net D..

Als je maar voldoende mooie stekken overhoud om meer door te gaan.

 

Zet je toch gewoon het dubbele,

Als je te veel hebt, kun je nog selecteren ook.. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen heb ik het stekken zodanig onder de knie dat ik nauwelijks nog uitval heb. Meestal is het percentage wat niet wortelt slechts 0%.

 

Ik water 4 x 4 cm steenwol stekblokken in met gewoon lauwwarm kraanwater recht uit de kraan. Vervolgens knip ik stekken van de moeders die me voorzien van plantmateriaal en op steenwol startblokken staan in dezelfde kast als de stekken.

 

De geknipte stekken plaats ik in de natte stekblokken (die ik niet uitknijp noch uitschudt) en deze zet ik in een kweekbak met de kap er op onder één keer 18watt tl-licht die op 24/0 staat. Boven elke grote kweekbak hangt slechts één 18watt coolwhite tl lamp. Meer is niet nodig en zal eerder kwaad doen dan goed. Vervolgens haal ik elke dag de kappen even van de kweekbakken af om te voorkomen dat er schimmel op de bladeren komt en de stekken wegrotten (been there done that).

 

Na twee- tot drie weken geduldig wachten heb je dan gewortelde stekken.

 

gallery_6495_16810_174953.jpg

 

Dat de bladeren wat gelig worden is niet zo erg. Zodra de stekken met de voeten in het nieuwe medium komen en een beetje voeding krijgen groeien ze daar in een paar dagen overheen.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...