Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Vandaag kwamen de leds binnen, dat was best heel erg snel!

Ik heb vandaag 1 led aangesloten, de andere 2 koelers moeten nog binnen komen.

 

De Arduino Nano schakelt de verlichting en ook meteen de fan(s).

De koelvin draait nu op 8.7volt, op dat voltage houd de fan de led volgens mij prima koel, misschien kan het voltage nog wel wat omlaag,maar dat hoeft om het geluid niet.

 

 

gallery_32929_17403_175583.jpg

 

De Nano, DS3231, 2 buck converters, 1 voor de inkomende spanning voor de Nano op 5 volt te brengen, en 1 om het voltage van de fan(s) te regelen.

gallery_32929_17403_1062932.jpg

 

gallery_32929_17403_1029179.jpg

 

De led boven de stekken en stekkenbak, beetje lastig goed op de foto te krijgen. :P

gallery_32929_17403_1226637.jpg

 

gallery_32929_17403_169551.jpg

 

De gewortelde stekken.

gallery_32929_17403_753931.jpg

 

gallery_32929_17403_254575.jpg

 

gallery_32929_17403_1389087.jpg

 

gallery_32929_17403_1158931.jpg

 

gallery_32929_17403_1206893.jpg

 

De moederplanten.

gallery_32929_17403_451585.jpg

 

gallery_32929_17403_1322717.jpg

 

gallery_32929_17403_742869.jpg

 

Ik ben benieuwd hoe het met de stekken verder gaat, een paar lijken er ergens wel goed bij te staan, enkel hebben ze niet echt nieuwe uitlopers nog, maar we wachten nog wel geduldig af.

Edited by bosrand
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig.

 

Ben benieuwd hoe de stekken het gaan vinden. Wat extra licht moet de feestvreugde toch wel voor ze verhogen :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge jonge Bosrand, petje af dat je die ledlamp zo snel in elkaar gezet hebt en werkend hebt gekregen!

Ik maak de stekblokjes de laatste dagen wel bijna elke dag wat vochtiger, ze drogen, nu de temperatuur wat hoger is, een stuk sneller op.

Hoe nat houden jullie de stekblokjes tijdens het wortelen?

Ik voel af en toe even en als ze droog worden geef ik ze wat water.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laagje vochtig perliet in de propagator onder de stekblokjes doet wonderen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Wietefras.

Ik ben ook benieuwd hoe de stekken het vinden.

De meesten lijken nu wel goed aan te slaan, bladeren worden donkerder, en de nieuwe uitlopers komen toch wel goed door al.

 

 

Die ledlamp in elkaar zetten was niet zo heel ingewikkeld, enkel moest ik de draden op de led solderen, er zaten plastic houders bij zonder contactpuntjes zeg maar.

Maar dat solderen ging ook prima.

De ledlamp heb ik gewoon met 2 zelfborende parkers tussen de koelribben vastgezet, niet ideaal, maar het zit goed vast.

 

Ik geef ze nu wel regelmatig wat water, maar ik denk dat de stekken die nog in de propagator staan, te droog gestaan hebben.

Ik laat ze nog wel even staan, maar ik denk dat het niet veel meer gaat worden.

 

 

Hoe dik heb je die laag Scirocco?

En hoe nat maak je dat.

Ik had ik het begin dat de stekblokken zeiknat stonden, doordat ze water uit de vermiculite trokken, maar misschien lag er ook wel te veel water in, heb jij daar geen last van?

Misschien als de laag dikker is, dat het dan minder snel gebeurd, ik zal eens wat proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dun laagje is genoeg hoor, paar millimeter volstaat.

Als het perliet maar de kans heeft om het aanwezige vocht te verdelen over de stekblokjes ben je er.

Ik heb gemerkt dat teveel vocht idd problemen geeft, als het perliet in de bak maar vochtig aanvoelt is het genoeg.

Als de boel te nat staat krijg je ook al die (verbrandings?) schade bovenin de stekken.

 

Het is een kwestie van experimenteren tot je een systeem hebt dat voor jou het beste werkt...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had nu, waarschijnlijk door dat ze in het begin te nat en te koud stonden, dat delen afstierven en gingen schimmelen.

Ik heb gister een aantal stekken eruit gehaald, die bijna helemaal weg geschimmeld waren.

Twee stekken waren wel al worteltjes aan het maken, de andere 5 hadden geen worteltjes.

 

Ik ga de stekken nog een paar dagen laten staan denk ik, elke dag zitten er weer 2 bij die geworteld zijn, dus er is nog wat hoop.

Daarna ga ik de bak goed schoonmaken en schoon vermiculite erin en water met wat waterstofperoxide.

Dat 24 uur laten staan, en gelijk de stekblokjes in de week zetten en dan weer nieuwe stekken snijden.

Hopelijk dat de stekken er dan wat beter uit gaan zien, al lijkt het wel redelijk goed te gaan met de stekken die geworteld zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewortelde stekken er bovenop gekregen waar nagenoeg alleen nog een stengel aanzat. Alle blad was weggerot en dat werd de mooiste plant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, zo lang het leeft kan het gewoon weer een hele plant worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er hier van mijn 100 stuks toch een paar weggegooid die door die bladschade bovenin teveel achterstand opgelopen hadden tov de rest.

(Nu was ik natuurlijk ook in de luxepositie om dat te kunnen doen, zoveel extra stekken gemaakt dat ik die nooit allemaal zou kunnen bergen...)

 

Stekblokjes en perliet niet te nat zetten scheelt een hoop ellende, en ik heb het idee dat de stekken ook veel sneller wortelen in de drogere blokjes dan in de zeiknatte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De S5 stekken staan bijna twintig dagen en nog geen wortel te zien! Ik begrijp het niet en vraag me af waar dat aan ligt. Mogelijk is de nieuwe kast niet goed. Ik vrees dat twee tl-lampen overkill is, kan iemand dat bevestigen?

 

gallery_6495_16810_13787.jpg

Links zijn de S5 die al 20 dagen staan, middelste zijn nieuwe en rechts de gewortelde Amnezen.

 

En deze is een S5 die ik van een ander heb gekregen. Hopelijk wortelt die beter.

 

gallery_6495_16810_9924.jpg

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 lampen is prima Dilago no props maar wat is de temp? Is die continu 21/22 dan gaan ze het zo doen.

 

S5 is al een oude trut die echt ff tijd nodig heeft om te wortelen zeker als het niet stabiel is...gewoon laten staan ze zijn nog prachtig groen.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur wil nog wel eens iets oplopen en in de paar uur dat het donker is zakken naar zo'n 18 graden. Ik laat ze gewoon staan en zie wel wat er gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het iets oploopt zeg naar 24/25 en dan terug naar 18 is wel ff een drop maar moet wel lukken.

 

De aanhouder wint in deze.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook is een gokkie wagen?

 

je hebt geen bodemverwarming he?

indien ja; dan zou ik de blokjes even droog laten vallen,

en daarna een dipje in de visemulsie water.

en op een nat bedje gemixt wormenmest en perliet.

de damp van de mest trekt door het blokje,

kunnen ze echt prettig vinden na een dag of 6/7

 

ook zou je kunnen proberen om het blad iets in te korten,

bij die detail foto is er best veel bladoppervlak,

waardoor de wortels niet naar vocht of iets op zoek hoeven

omdat ze het via het blad binnenhalen.

 

zucsez

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatst (ik weet niet meer precies wanneer) heb ik weer een stuk of 20 stekken gesneden, ik hoop dat die dit keer een beetje beter/eerder aan gaan slaan.

 

De stekken die ik eerder genomen had zijn op 5 na allemaal geworteld, en inmiddels zien ze er weer een stuk beter uit.

 

Vandaag maar eens begonnen met de andere 2 leds voor het stekken/moederhokje in elkaar te zetten, ik had eindelijk de led houders weer gevonden. :P

Het zit nu in elkaar, enkel nog even ophangen en de fans aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had gisteren ook wat stekken genomen. Paar Chocolope stekken en wat Buckeye purple stekken. De Chocolope stekken hangen meteen plat na het snijden. Echt heel vreemd. Met andere soorten nooit last mee.

 

Vanmorgen stonden ze er weer iets beter bij overigens. Dus het trekt wel bij, maar toch grappig om te zien hoe verschillend soortjes reageren op het stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zeker die verschillen merk ik ook, de S5 stekken die ik 3 weken geleden geplaatst heb zijn nog niet geworteld, terwijl ik met de Amnezen de slag te pakken had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat fototjes gemaakt gister.

 

gallery_32929_17403_1701516.jpg

 

gallery_32929_17403_692136.jpg

 

gallery_32929_17403_1456188.jpg

 

gallery_32929_17403_312311.jpg

 

gallery_32929_17403_1081693.jpg

 

gallery_32929_17403_1317327.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker vlot met het in elkaar zetten van die led modules :) Stekken gaan ook goed zo te zien.

 

Ik kon het zo snel even niet terug vinden. Welke kleurcode leds had je nou genomen? 6500K of 5000K oid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat inderdaad wel volt, 2 draadjes op de led solderen en aan de driver, beetje koelpasta op het koelblok en vastschroeven met zelfborende schroeven.

De drivers heb ik aan de bodem van het hokje geplaatst zodat ze een beetje als bodemverwarming dienen.

 

De leds zijn 6500k, dat waren mijn t-neons ook, en aan de stekken te zien gaat dat wel goed inderdaad. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de S5 stekken gisteren allemaal weggegooid, vandaag of morgen zal ik de moeder ook maar de nek omdraaien want ze wortelen niet of nauwelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet dat wijf dan liever in bloei, dan weet je of ze verschilt van je amnees genetica... jouw amnees is volgens mij geen standaard amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, wat is standaard Amnees? Misschien zet ik die s5 wel in de bloei maar denk het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand, mooi he Leds boven je gewas. En zo praktisch ook.

Alleen de verbindingen van de fans zou ik niet laten afhangen van die breadboard draadjes.

 

Die schieten gegarandeerd een keertje los als je het niet in de gaten hebt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...