cityboxer 227 Posted January 23, 2013 HA, nóg meer veranderingen volgend rondje! Eerst maar eens proberen alle fouten gemaakt in versie 1 er uit te halen! Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 23, 2013 Steeltjes kan ook aan je ph liggen. Met te koud water geven heb ik het ook wel eens gezien. Is dat geel onder of boven in de plant. (mobiel element ofniet?) Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 23, 2013 Interessant fenomeen. PH ben ik begonnen op 5.9 en langzaam opgeschroefd naar 6.3 ivm aarde waardes/buffers etc. Maar ik weet ook dat veel mensen hem liever iets hoger zien. Ik kan hem ook op 6.5 zetten en kijken wat hij doet. Watertemperatuur is 18-20 graden. Wat zou dat moeten zijn volgens jou dan? EDIT: Geel is onder/midden in de plant. Het een stuk of 6 bladeren in de hele ruimte. Op sommige zie ik ook een klein beetje roest vlekjes. Quote Share this post Link to post Share on other sites
osmose 0 Posted January 23, 2013 Je kalkbuffer in de grond is op kerel. Afzuren op aarde is echt super fout..... Neem wat mearl zeerwierkalk (1g/ltr aarde) topdressen en watergeven en vooral je gietwater niet meer afzuren. Het is wel afhanklijk welke voeding je gebrikt wat de ph waarde van je gietwater wordt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MarkZ 3 Posted January 24, 2013 Ik denk dat dit topic wel de grootste verzameling informatie over CO2 en licht heeft, man man man, het lijkt wel alsof ik op de universiteit zit Erg interessant trouwens, mooi om cijfers te zien achter de kennis. Quote Share this post Link to post Share on other sites
prettig gestoord 115 Posted January 24, 2013 Je bent bijna bang om hier wat te roepen. Ik zeg afzuren, en osmose roept niet meer afzuren. Weet wel dat minimaal water temperatuur 22 23 graden is. Maar goed ieder zijn ding. Gr prettig Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 24, 2013 (edited) Ik zou me er de nek niet over breken. De rode kleur komt door Anthocyanen en maakt verder niet uit. Edited January 24, 2013 by racker Quote Share this post Link to post Share on other sites
digi 2 Posted January 24, 2013 -Afzuren op aarde is echt super fout.....-vooral je gietwater niet meer afzuren. -Het is wel afhankelijk welke voeding je gebruikt wat de ph waarde van je gietwater wordt. -dit is toch vanuit het standpunt bekeken dat je je aarde gewoon weg gooit na een ronde? -als je constant ph 7 + door je medium gooit gaat het dus beter gaan volgens u? -contradictie? dit topic is idd wel zalig leesvoer . Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 Ik denk dat dit topic wel de grootste verzameling informatie over CO2 en licht heeft, man man man, het lijkt wel alsof ik op de universiteit zit Erg interessant trouwens, mooi om cijfers te zien achter de kennis. Jep, en nu gaan we van co2 en licht naar de biologische kant Straks een sticky er op en het model topic van hoe je alles niet moet doen Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 Je kalkbuffer in de grond is op kerel. Hoe zie je dat? Kenmerken? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 Op aanraden van de Gout producent ga ik straks Gout A&B geven ipv basisvoeding. De hoge lichtintensiteit en co2 combinatie zorgen volgens hem inderdaad voor een kalktekort. Zeewierkalk duurt te lang om op te nemen, A&B voeding zal dit tekort direct aanvullen. Ik ben benieuwd. Quote Share this post Link to post Share on other sites
prutsertje 0 Posted January 24, 2013 A+B is toch voor hydro? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 A+B is toch voor hydro? Klopt, daarvoor had ik het ook niet verwacht.. Iemand ervaringen mee? EDIT Ik heb contact met de Gout fabrikant gehad en hij geeft aan op de vraag wat het verschil tussen de GB en A&B voeding is als de volgende: Het grootste verschil tussen A&B voeding en grond voeding is kalk en wat extra spoor elementen Er is steeds wel iets waardoor het topic interessant blijft... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jeice 157 Posted January 24, 2013 geef nu hypro hydro a/b op aarde aan een paar plantjes en dat gaat tot nu toe prima Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted January 24, 2013 A+B is toch voor hydro? Ook voor aarde verkrijgbaar. Je hoeft niet af te zuren maar het kan wel. Als je dan je aarde gaat herbruiken moet je wel weer kalk toevoegen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
digi 2 Posted January 24, 2013 hoeveel kalk? (ongeveer) en hoe ? topdressen? of echt alles uit de pot en goed inmengen? en moet je bij gold label afzuren of niet? als ik men schema aanhoud moet ik toch afzuren maar jij zegt dat het ook zonder kan? (sry voor de topicvervuiling city) Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 Gout A & B is onderweg. 40 Euro voor 2x10 liter kan ik waarschijnlijk wel twee keer mee draaien. Goede prijzen zijn het sowieso. Een kijken of ik hier het probleem oplos/verminder. Als je dan je aarde gaat herbruiken moet je wel weer kalk toevoegen. Het idee is juist dat ik die A&B geef om het kalkprobleem op te lossen. Anders zou ik wel gewoon grondbasis blijven gebruiken! Weet wel dat minimaal water temperatuur 22 23 graden is. Minimaal 22 graden noem je hier denk ik. Wat is de max temp dan? Ik probeer zelf altijd rond 20graden te geven. Altijd dezelfde temperatuur, vinden ze ook fijn denk ik. Weet niet hoe jullie daar over denken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted January 24, 2013 geef A en B, en voeg extra kalk toe na elke ronde. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted January 24, 2013 hoeveel kalk? (ongeveer) en hoe ? topdressen? of echt alles uit de pot en goed inmengen? en moet je bij gold label afzuren of niet? als ik men schema aanhoud moet ik toch afzuren maar jij zegt dat het ook zonder kan? (sry voor de topicvervuiling city) Je hoeft met GL niet af te zuren. Er zitten Chelaten in die in een brede ph-range opneembaar zijn. @ Amnees Dat probeerde ik ook al uit te leggen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 24, 2013 Jullie reageren op digi. Ik dacht dat het over het kweekverslag ging. Kalk geven van te voren is ook een optie inderdaad. Of op hydro gaan. Maar voor nu lijkt dit de oplossing. De tijd zal het leren... Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 24, 2013 Hoe warmer je water, hoe hoger je worteldruk, hoe minder zuurstof in het water zit. Bij 26gr zit er haast niks meer in. Je water warmer dan je minimum luchttemp is eigenlijk ook not done. Vul maar in dus.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
osmose 0 Posted January 25, 2013 Dan denk ik dat de jongens van gout nog even naar school moeten als ze het zo formuleren. Doordat je een 1 component voeding gebruikt. Je kan nooit al je elementen in 1 kannetje doen. Anders krijg je ontbinding van de elementen. Je moet of in je fosfaten gaan snijden of nagenoeg geen calcium magnesium en zwavel erin doen. Nagenoeg iedere voedingsfabrikant kiest voor het laatste. Vandaar ook de roestvlekjes en het aanraden om A en B te gebruiken. In feite zit er normaliter genoeg calcium/magnesium in je grond. Mits je gaat afzuren, dan stuit je(vaak niet altijd) wel op problemen later in de teelt. Omdat de grond gaat verzuren(kalkbuffer op) en calcuim en magnesium dan als eerste elementen niet meer opgenomen worden. En dan krijg je de roestvormige plekjes Het advies om Aen B te geven is dan ook bedenklijk te noemen. De reden daarvan is omdat je de ph waarde van de grond niet weet. Je kan nog zoveel elementen meegeven maar als de plant het niet kan opnemen gaat het nog nergens over. Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted January 25, 2013 (edited) Water temp in de zomer 18/20 en winter 20/22 heeft idd met het zuurstof gehalte te maken Ik zou me over het vergelen van de schutblaadjes niet druk maken dan zit je met je Ec niet al te hoog Doordat je een 1 component voeding gebruikt. Je kan nooit al je elementen in 1 kannetje doen. Anders krijg je ontbinding van de elementen. Wat een bull! We leven in 2013..... Ik zweer bij mijn futuristisch 946 ml= 1.4 kilo! Alles in een flesje voeding met alle 13 elementen aangepast voor HARD & zacht water Dat laatste heeft met KALK te maken Nog zo woma uitspraak? Afzuren op aarde is echt super fout..... Edited January 25, 2013 by P H donner Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted January 25, 2013 @ PH, ik geloof best dat er in jouw 1 comp. flesje genoeg zit, maar met andere voedingen is dat over het algemeen niet zo, misschien is het wel gewoon makkelijker/veiliger om het over 2 kannen te verdelen. Quote Share this post Link to post Share on other sites