Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita 1000DE met opti en co2

Recommended Posts

Dat wil niet zeggen dat er geen zaken geoptimaliseerd kunnen worden uiteraard. Het allerbelangrijkste aspect is de kweker zelf. Je kunt nog zulke mooie lampjes ophangen of zulke prachtige genetica hebben, het is altijd een samenspel van een aantal belangrijke factoren met in het midden de kweker zelf

 

mee eens.. B) zo een soort opmerking miste ik een beetje, en daar struikelde ik over, mijn excuses voor mijn voorgaande opmerkingen..

laatste vraag als da mag: die 400V, trekken die meer stroom dan een gewone evsa?

(ik had daar gister namelijk een discissie over met bioloog)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, die gebruiken niet meer stroom dan een normale 230V VSA. De horticulturele VSA's die echt op 400V draaien zijn zelfs nog efficienter. Hoe hoger het voltage, hoe minder verlies in de apparatuur. We hebben op de Horti Fair zelfs een 600V gelijkspanning armatuur getoond:

 

Veel compacter - nog efficienter

post-5211-1358801244_thumb.jpg

post-5211-1358801251_thumb.jpg

 

(600W 400V EL armatuur op 600V gelijkspanning)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfffffffffffffff Wat een kost in dit topic, wel leerzaam aangezien het hier ook de bedoeling is met een opti en co2 te gaan kweken, weliswaar met 400 watters, maar toch.

 

Ben me nu ook een beetje aan het verdiepen in de co2, maar dat is ook verwarrend.

 

De een zegt vanaf dag 1 co2 erbij

De ander zegt pas vanaf week 2 co2 erbij

 

De een zegt je ec flink opschroeven

De ander zegt ec opschroeven is onzin, ze drinken meer en dus krijgen ze al meer voeding

 

De een zegt opschroeven tot 1500 ppm

De ander zegt niet boven de 1100 ppm

 

De een zegt co2 op grond heeft veel minder effect dan bij hydro

De ander zegt weer dat dat onzin is

 

Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moooi spulleke... zelfde aansluiting als de LEP zo te zien...

Ook Wieland inderdaad, maar andere plug.

 

@prutsertje: Tja het is hier niet anders dan als in de shops B). Voordeel is hier wel dat je kunt zien of die manier van kweken nu werkt of niet. Ga af op de adviezen van kwekers waar je met gebleken resultaat het meeste vertrouwen in hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt en daardoor prutsen we wat in de ronte met z'n allen, TOT er mensen komen die echt weten waar ze over praten en je verder helpen met goede onderzoeken en/of ervaring. Daar hebben wij straks een deel van onze oogst aan te danken. Voorheen ging het ook prima zonder al die kennis, zoals MRT zegt op gevoel. Nu probeer ik de technische kant meer te ontwikkelen met de bijbehorende theorie op ieder front. Perfectie zit hem natuurlijk in beide dus moet je voor beide open staan. Eerder hebben lichtregime en co2 ook de revue gepasseerd. Daar waren wel mensen die ervaring hadden maar weinig wetenschappelijke artikelen (ik wacht nog steeds op mijn Culture & Garden). We hebben nu wél toegang tot semi-wetenschappelijke (let wel semi; Gavita is fabrikant en onderzoeker) informatie beschikbaar en nogmaals; daar kunnen we mee doen wat we willen. Misschien doe je het precies zoals word geadviseerd of misschien doe je het tegenovergestelde. Belangrijkste is dat het beschikbaar komt op deze manier en dat je het kunt gebruiken naar eigen goeddunken.

 

Ik denk dat het licht in dit topic ondertussen overbelicht B) is. De boel draait hier nu op 4x1000watt op 80cm.

 

@ prutser; Over dat co2 verhaal heb ik ook nog geen uitputtend antwoord ontvangen. Wat ik wel zeker weet is dat co2 een extra factor is om rekening mee te houden is. Daarom alleen al (naast het feit dat je huidmondjes sluiten en wue lai effecten) zou ik kiezen om de groei en begin bloei geen of lage co2 te geven. Ik als beginner ben ook pas in week 3 begonnen met co2 (ook omdat dit het eerste rondje was op deze locatie/setup) en ik ben nu bezig het langzaam op te schroeven. Ien zie wel of ik tot 1200ppm kom. Gelukkig heb ik een heleboel mensen meekijken via wf om te kijken wanneer en of het verkeerd gaat :)

 

@ Whazup; wat was er nou met die tensio waarden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben heel blij met de info !!

 

Ik heb veel met 1000 w gekweekt in het verleden , voor mij staat 1 ding vast dit is the bom , met een groot aandeel wat door de reflector komt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cityboxer

Jij staat toch ook op grond?

Ik ben ook overgestapt op Gout voeding

Ik zou het heel erg waarderen als je na deze ronde een basisschema voor me hebt waarmee jij voedt en co2 toevoegt, dan heb ik iig een startdocumentje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pfffffffffffffff Wat een kost in dit topic, wel leerzaam aangezien het hier ook de bedoeling is met een opti en co2 te gaan kweken, weliswaar met 400 watters, maar toch.

 

Ben me nu ook een beetje aan het verdiepen in de co2, maar dat is ook verwarrend.

 

De een zegt vanaf dag 1 co2 erbij

De ander zegt pas vanaf week 2 co2 erbij

 

De een zegt je ec flink opschroeven

De ander zegt ec opschroeven is onzin, ze drinken meer en dus krijgen ze al meer voeding

 

De een zegt opschroeven tot 1500 ppm

De ander zegt niet boven de 1100 ppm

 

De een zegt co2 op grond heeft veel minder effect dan bij hydro

De ander zegt weer dat dat onzin is

 

Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

 

Punt 1, alle 2 ok. Als je maar in je achterhoofd houdt dat een groot/hoog gewas contraproductief werkt als de planten zoals bij de meeste vlak naast elkaar staan.

 

Punt 2, Een (te) hoge ec verlaagt je worteldruk en wordt simpelweg niet opgenomen door het gewas. Voeding geven op de plantbehoefte is verstandiger.

 

Punt 3, Boven de 1000ppm is het effect co2 vs opbrengst veel minder. Boven de 1500ppm neemt de plant het simpelweg niet meer op. Een hoog co2 gehalte kweekt ook iets lastiger (vind ik)

 

Punt 4, Co2 werkt op alle mediums mits je weet hoe er mee om te gaan. Op hydro kun je wel sneller bijsturen.

 

Punt 5, Bomen of bos. Dat is de vraag. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb 245 hoog denk dat dat al een wereld van verschil is . B)

 

Je kunt dan in ieder geval een stuk hoger. Maar de essentie van dit verhaal is dat heel veel hoger ook niet veel zin heeft in een kleine ruimte. Zoals Whazup zegt; waarom op 1150watt draaien als je met 1000watt dezelfde lichtopbrengst krijgt in een kleine ruimte. In grotere ruimtes kun je met minder lampen meer ruimte beschijnen, maar in een setup als de mijne (wellicht ook de jouwe) zit er al veel licht op en heeft het dus geen zin. Het verkloot alleen mijn rv%!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cityboxer

Jij staat toch ook op grond?

Ik ben ook overgestapt op Gout voeding

Ik zou het heel erg waarderen als je na deze ronde een basisschema voor me hebt waarmee jij voedt en co2 toevoegt, dan heb ik iig een startdocumentje.

 

Klopt, aarde en Gout. Ik ga later op een andere voeding maar dit rondje komen er al zo veel veranderende variabelen dat ik de voeding simpel en goedkoop wilde houden. Gout is niet slecht, simpel en goedkoop.

 

Ik pas mijn schema constant aan met aantekeningen van iedere week. Ik gebruik dat zelf ook om mijn kweekschema's constant aan te passen voor de volgende keer. Ik stuur je mijn schema wel toe. Let wel; ik was van plan niet hoger dan 800ppm te gaan maar ik heb mijn plan gewijzigd; zolang alles goed gaat zet ik iedere dag de co2 50ppm hoger tot een maximum van 1200ppm. En anders hou ik 800ppm aan om het mezelf niet te moeilijk te maken.

 

 

@ Racker; ik heb je gemist! Heb je ook nog een antwoord op mijn preheat en cooldown vraag? EDIT: Het laatste verslag van Donner zie je de heilige overtuiging dat cooldown en hoge nachttemp een must zijn. Of heeft dat met de persoonlijke smaak van Donner zelf te maken en met de soort (amnesia)?

 

Door de wijziging naar 80cm en 1000watt is mijn VPD nu GEMIDDELD rond 1.10 kPa. Als de opti aan slaat dan zakt de rv% naar minimaal 53% en als hij uit gaat dan stijgt hij naar maximaal 68%. De bladtemperatuur is op de grootste oppervlakken rond 26 graden maar op sommige hotspots is het 28 graden (gemeten met laser thermometer). Ik reken dan gemiddeld 27 graden voor bladtemperatuur, dat zal in de praktijk denk ik zelfs iets lager zijn. Als ik dan veiligheidshalve een gemiddelde rv van 59% aanhoud en ik combineer dat met de bladtemp van 27 graden en omgevingstemperatuur van 30 graden dan kom ik gemiddeld op een VPD van 1.1 kPa.

 

 

Ik heb ook de VPD set besteld voor de maxi controller, ik ben benieuwd of dat een beetje overeen komt met mijn eigen berekeningen. ALs de boel binnen komt horen jullie het!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zie je gelijk het effect van een beter afgestemde belichting, je vpd zat voorheen meer op 1.7 toch? Wat is je streef vpd overigens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Racker; ik heb je gemist! Heb je ook nog een antwoord op mijn preheat en cooldown vraag? EDIT: Het laatste verslag van Donner zie je de heilige overtuiging dat cooldown en hoge nachttemp een must zijn. Of heeft dat met de persoonlijke smaak van Donner zelf te maken en met de soort (amnesia)?

 

Donner heeft zeker weten ook een verschil tussen dag en nacht temp. Het kost je nl een vermogen aan stroom om de een gelijke dag/nacht temp te halen. Verder stimuleert het verschil dag/nacht de bloei. Met deze functies haal je 2uur van dat verschil weg. Niet 12 uur kouder maar 10 uur kouder dus 2uur minder stimuleren van de bloei. De functies zijn bedoelt voor toprot, maar dat heb je toch niet?

 

Een hogere nachttemperatuur kunnen we over discusieren, maar niet zo hoog dat deze gelijk is aan de dagtemp. Dat is iets voor in de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo zie je gelijk het effect van een beter afgestemde belichting, je vpd zat voorheen meer op 1.7 toch? Wat is je streef vpd overigens?

 

Klopt. Voorheen 1.7 tot zelfs 1.9! Ik probeerde hem nu onder die 1.2 te krijgen, dat was de bovengrens. Ondergrens is 0.25 toch? Daar hoef ik me in ieder geval geen zorgen over te maken... Ik merk dat later op de dag de vpd weer omhoog kruipt... De luchtvochtigheid blijft gelijk maar de bladtemperatuur word gemiddeld genomen iets hoger. Ook beginnen een paar grotere bladeren iets gelig te worden. Vandaag is week 5 begonnen. Dat is wel wat vroeg voor week 5 toch?

 

Zou dat toch nog kunnen komen omdat we nog steeds tegen die bovengrens van 1500umol zitten? Of komt het doordat de co2 hoger is en ik gewoon meer voeding moet geven? Of zijn ze eerder aan het afbloeien zoals ik wilde door het 11/13 regime?

 

Volgens Gout zou ik nu op 1.6EC moeten zitten. Ik zit ook op 800ppm dus daar kan wel 0.4EC bij volgens algemene richtlijnen. Ik zat op 1.9EC dus het kan ook heel goed een voedingstekort zijn...

 

Alleen op de grotere bladeren, de andere bladeren zijn nog wel donkergroen. Kijk zelf maar:

 

gallery_31853_15074_2840613.jpg

 

gallery_31853_15074_1771005.jpg

 

PS: Die korreltjes die je er op ziet komen van de roofmijt die ik vandaag heb uitgezet. Tot week 3 doe ik chemisch, week 4 laat ik dat chemische uitwerken en week 5 zet ik voor zekerheid roofmijt uit om de spint op een biologische manier te bestrijden. In de zomer herhaal ik dat in week 6/7.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Donner heeft zeker weten ook een verschil tussen dag en nacht temp.

 

Ja, maar toch laat hij de temperatuur tot een uur nadat de lampen zijn uit gegaan rustig zakken, zelfde als de cooldown functie dus. Maar dat zal dan wel met zijn persoonlijke voorkeur te maken hebben.

 

Met deze functies haal je 2uur van dat verschil weg. Niet 12 uur kouder maar 10 uur kouder dus 2uur minder stimuleren van de bloei. De functies zijn bedoelt voor toprot, maar dat heb je toch niet?

 

In mijn geval zou dat niet heel erg zijn omdat ik toch al 11/13 draaide. Maar oké, het staat nu uit. Preheat is toch om zodra de lampen aan gaan direct fotosynthese te laten plaatsvinden omdat die als het koud is op zijn gat ligt? Preheat is idd ook om condensatie bij warme lucht en koude planten op te vangen. Maar waar is cooldown dan voor? Als de planten warm zijn en de lucht word koud zal het toch nooit condenseren op de planten? Eerder op muren etc die kouder zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotosynthese begint al na een paar minuten zover ik weet. Slow cool down voorkomt gutatie wat ook weer toprot kan veroorzaken. Gutatie is niet verkeerd, behalve als je dikke toppen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cityboxer

Jij staat toch ook op grond?

Ik ben ook overgestapt op Gout voeding

Ik zou het heel erg waarderen als je na deze ronde een basisschema voor me hebt waarmee jij voedt en co2 toevoegt, dan heb ik iig een startdocumentje.

 

Klopt, aarde en Gout. Ik ga later op een andere voeding maar dit rondje komen er al zo veel veranderende variabelen dat ik de voeding simpel en goedkoop wilde houden. Gout is niet slecht, simpel en goedkoop.

 

Ik pas mijn schema constant aan met aantekeningen van iedere week. Ik gebruik dat zelf ook om mijn kweekschema's constant aan te passen voor de volgende keer. Ik stuur je mijn schema wel toe. Let wel; ik was van plan niet hoger dan 800ppm te gaan maar ik heb mijn plan gewijzigd; zolang alles goed gaat zet ik iedere dag de co2 50ppm hoger tot een maximum van 1200ppm. En anders hou ik 800ppm aan om het mezelf niet te moeilijk te maken.

 

Dat zou ik heel erg fijn vinden.

Ik ben juist overgestapt op Gout omdat ik er goede verhalen over hoorde in combinatie met haze soorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fotosynthese begint al na een paar minuten zover ik weet. Slow cool down voorkomt gutatie wat ook weer toprot kan veroorzaken. Gutatie is niet verkeerd, behalve als je dikke toppen hebt.

 

Ik heb beide functies uit staan dan nu. Ik heb inderdaad geen toprot want ik heb nog bijna geen toppen B) Wanneer doe jij hem aan dan? Pas als je rot hebt of gewoon de laatste week?

 

 

Wat doen jullie eigenlijk met de nacht rv%?

 

Dat zou ik heel erg fijn vinden.

 

Geen probleem, ik heb ook met haze gebruikt. Ging prima. Mijn schema die ik nu heb is alleen wel voor PP. Wanneer begin je? Ik heb namelijk de laatste wijzigingen nog niet doorgevoerd in mijn schema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai nu nog zonder opti, volgende ronde ook nog denk ik, dan opti kopen en installeren en co2 misschien gelijk of pas ronde later, hangt af van financieen en hoe het nu gaat in het nieuwe hok.

Dus geen haast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles moet perfect zijn als je op het randje draait. Als je gaat veranderen aan de methode waarop je kweekt, verander dan slechts één aspect iedere keer tot je dat onder de knie hebt. Als je meerdere zaken gaat wijzigen en er gaat iets anders dan verwacht, weet je vaak niet waar dat aan ligt en dan leer je er niks van. Er spelen zoveel aspecten een rol. Andere voeding bijvoorbeeld. Je moet overal mee leren werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. Zo werkt dat bij alles in het leven. Ik werd gewaarschuwd van te voren dat ik direct in het diepe spring. Maar goed, bij een opti hoort co2. Opti zou het klimaat ook juist gemakkelijker beheersbaar moeten maken, en dat is nu door het licht omlaag te draaien ook gelukt. Het technische gedeelte lijkt nu op orde. En zoals ik al zei; deze oogst hoeft niet perfect, het is ook een leer ronde. Ik had mezelf voorgenomen om te stoppen met co2 verhogen als er zich problemen voordeden dus dat doe ik nu. Als de problemen erger worden schroef ik hem zelfs terug.

 

Nu komt het biologische gedeelte. Er zijn vast mensen hier met een heleboel ervaring die zien wat er mis is met dit blad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks.....gewoon oud blad ergens onderin. (zover ik kan zien)

 

Mooi geel is niet vies, vraag maar aan Donner... B)

 

Ps, wat is er met die rode steeltjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt, voeding op maat, niet op voorraad. Toch? Mooi geel is niet vies als het voeding op maat betreft, maar niet als het ergens anders aan ligt... :)

 

Toevoer/afvoer probleem toch? Heb geen idee wat ik er aan kan doen :) Dacht altijd dat het met een te koude nachttemp was, maar dat kan in dit geval niet het geval zijn B) Dus vertel mij maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

"de roofmijt die ik vandaag heb uitgezet" dacht al dat jij cityboxer was nu weet ik het zeker ,goeie topic

Gebruik je nu Gb of A&B want op aarde met co2,opti en zoveel licht kun ook snel tegen een kalk tekort aanlopen

Succes met deze run ,ik zou volgende keer liever op hydro doen ivm spoelen en aansturen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...