Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Techone Electronische Vsa 600 Watt

Recommended Posts

BESTE MENSEN VANAF ONGEVEER EEN WEEK GELEDEN

WORDT DE TECHONE GELEVERD MET EEN SUNMASTER LAMP

 

er kan nog wat oude sets in de verkoop zijn sorry daarvoor.

ik heb ook de informatie over de euro lamp en die is best goed

heb de fabrikant verteld dat ze dit in Holland niet moeten doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Doc,

 

Wat moet de fabrikant niet doen ?

 

Ik ben er tegen om VSA's met lamp te verkopen, want dan moet je altijd beide kopen, bedoelde je dat soms ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp eruit laten zien als een concurent.

 

De lamp die we er bij leveren is een merk dat wij promoten.

Dat betekent dat je de set vast ook zonder lamp verkrijgbaar is maar het verschil in de prijs niet zo groot zal zijn.

Sorry dit is een manier om mensen een goed product laten proberen die normaal enkel een bepaald merk gebruiken.

De kosten van die promotie worden dus door kj gedragen.

 

Er zal aan het einde van het jaar een test aankomen met deze lampen.

Van de SunMaster serie is verkrijgbaar de

Super HPS

Dual Spectrum

Metal Halide

 

Wij kennen veel mensen die in het buitenland verknocht zijn aan de SunMaster en prima ervaringen hebben.

De lamp verkopen we al een tijdje en geen problemen tegengekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de kosten worden met deze nieuwe lamp ???

 

want das ook wel handig om te weten natuurlijk :P

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht ongeveer 10% tot 15% minder als Philips.

Share this post


Link to post
Share on other sites
'Net' schakelkastje

gallery_59_33_23291.jpg

Even voor de echt scherpen onder jullie.

De stekker is weer volgens specs.. ;)

gallery_12078_5916_10825.jpg

 

Dit is trouwens bij werkende magnetische Vsa's niet aan te bevelen. ;)

gallery_12078_5916_21932.jpg

Met beide eVsa's niets te merken van enige opstartproblemen,alles gaat kits.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

we komen bijna tot het einde van onze testcyclus. We hebben gisteren nogmaals de Lumatek gemeten en de meetwaarden waren consistent. Rest nog twee controlemetingen om fouten uit te sluiten en dan gaan we mooie grafiekjes maken :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er dus helemaal veelbelovend uit.

good work, nice.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Whazzup,

 

Om het rendement te kunnen bepalen moeten we ook het stroomverbruik weten.

TechOne/Lumatek vs Philips/Elt Magnetisch.(voorbeeld)

Natuurlijk is meer licht en Lumen heel belangerijk de veiligheid nog daargelaten.

Ze mogen dan niet 20% meer energie trekken om 20% meer Lumen te genereren.

Hoe meten we zoiets en wat hebben we daar voor nodig??

 

Ik ben vreselijk benieuwd naar de grafieken.....

 

 

cheers.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

een goede kwh meter en een beetje tijd doet een hoop :verrygood

 

nee maar serieus geloof ik niet dat ze veel meer zullen gebruiken dan dat er gespecificeerd staat. Het is een feit dat ze veel en veel minder warm worden en volgens specs minder gebruiken dan een magnetische vsa. Lichtopbrengst kan ik meten, warmte ook, energie eventueel ook als dat echt moet. Maar ik kan spectrale verschuivingen en par licht natuurlijk niet meten. In principe zou je met een par meter de (gemiddelde) lichtkleur kunnen meten en die vergelijken met een lamp die op een normale VSA draait. Als die afwijkt heb je dus op zijn minst een verschuiving. Maar of die voordelig of nadelig is dat blijft natuurlijk een kwestie van uitproberen, want meten wordt moeilijk.

 

De techone lijkt in de nabije omgeving toch wel voor wat radio interferentie te zorgen. Dat gaan we komende week eens nader onderzoeken, want de techone hangt inmiddels weer op de plek van de Lumatek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een meting van de hoeveelheid stroom toch interessant is Whazzup. Het maakt het plaatje een beetje compleet.

 

Ik heb wel toegang tot de informatie die aangaat wat voor spectrum ideaal is voor onze plant. Ik heb een behoorlijke bibliotheek tot mijn beschikking... In ieder geval zou ik op kunnen zoeken welke photoreceptoren er zijn bij ons plantje en wat die voor golflengte nodig hebben, misschien eens speciaal daarop een LED lamp maken, maar daar heb ik wel tijd voor nodig want die bibliotheek is groot en mijn tijd klein.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm.. laten we eens uitgaan van de gangbare spectra die een lamp geeft voor we de wereld gaan veranderen. Er zijn vast mensen die daar wel goed over nadenken. Dit is alleen om te testen of de digitale vsa's mogelijk voordelen hebben t.o.v. de magnetische vsa's, en dan met name in opstarttijd en lichtopbrengst. Of dat de juiste lichtopbrengst is kan ik niet beoordelen.

gallery_5211_4302_23965.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even die LED-lamp er bij te pakken, die heeft toch weinig blauw licht...

 

HPI+HPS afbloeien gaat ook geweldig...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is wéér een andere discussie. On topic nu alsjeblieft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb de techone 600W set besteld en hoop deze vandeweek binnen te krijgen..

dus ik ben zeer benieuwd naar het evrvolrg van dit topic.

 

als het goed is wordtie geleverd met een "dual spectrum" bulb van sunmaster

600W->90.000 lumen-> veel meer blauw licht dan een huidige HPS.

(beetje net als greenpower)

 

En dan ga ik er ook nog een Sunmaster Super-HPS bijkopen voor als de groei eruit is..

dan krijgen ze extra veel en extra rood licht... lijkt me ideaal :tu

 

maar we zullen het zien over n tijdje.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind de techone behoorlijk luidruchtig, dat kleine tering fannetje is me een doorn in het oog en zal ik na deze run zeker vervangen door eentje van papst :tu Het bijgeleverde 8 meter snoer is in een 2 lampen set-up ook behoorlijk krap en had zeker 10 meter mogen zijn.

 

Maar dit zijn dan ook tot nu toe de 2 enige minpunten die ik kon vinden, ben er anders behoorlijk goed in :j

 

Dus whazzup kom op met die grafieken, zit te popelen. Hier zie ik voorlopig de planten weinig verschil geven tussen de techone+sunmaster ivm de magneet+greenpower.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij al deze testen moet je één ding goed begrijpen: 10% meer licht is niet 10% meer opbrengst.

 

De opbrengst hangt af van medium/voeding - klimaat - licht en er word wel gezegd dat deze alle drie voor een derde een kritische factor zijn. Door 1/3 van deze factoren (licht) zelfs 20% te vergroten zal de totale invloed niet meer zijn dan 6% als je het mathematisch berekent.

 

Als je qua licht al op je optimum zit dan is méér licht helemaal niet per definitie goed.

 

Meer afstand tot je planten, beter klimaat, grotere oppervlakte licht, mider warmte, storing, snellere opstart etc zijn dan wel weer voordelen. Ik verwacht niet dat je die 6% direct in gezondere planten zal zien, daarvoor zijn er te veel andere factoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@drlivingstoned

Ik weet het fannetje is een nadeel van de techone alles wat beweegt

maakt geluid en kan ook kapot gaan

Het is een prijs verhaal

Als ik de Lumatek aanbied vinden mensen hem duur.

Goedkoop is anders maar dan heb je ook wat.

De techone is van een iets mindere klasse wat het niet meteen een slecht product maakt.

De prijs is ook anders.

Wil je de RollsRoyce neem dan de Lumatek.

De Lumatek is bij mij de premium ballast.

Het verschil zit niet in output maar in manier van opstarten manier van koelen, levensduur, gebruikte materialen en componenten.

Het is ok dat ik de keus aan de klant geef.

 

Let op 10 meter kabel is het opgegeven maximum daarom wil ik ze van 8 meter.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

De eerste Lumateks had ik een jaar geleden in mijn bezit.

De gemiddelde opbrengst ging minimaal 10% omhoog tot wel 20%

Dit is niet getest maar wel gewogen.

Ook dze initiële testgroep van 4 personen hebben naast de Lumateks ook magnetisch gebruikt.

Jammergenoeg ging het in het begin maar om een handje vol mensen.

Het is leuk om te zien dat ik langzaam van de mensen van het forum dezelfde reacties krijg.

 

cheers

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er om omstotelijk bewezen kan worden dat het alleen al in de tempratuur van de kweekruimte scheelt

 

[vooral als er meer dan bv 4 in een kweekruimte zijn] en nog niet een in de opbrengst scheelt zijn wij ook om :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zou hier nog een zonnetje moeten bijkomen maar is zo'n EVSA nu echt zóveel beter? Ik heb alle topics even doorgenomen en websites van fabrikanten en importeurs/growshops bekeken maar geraak er nog niet uit. Zit alvast te popelen om de grafiekjes te zien...

 

Het feit dat sommigen niets anders meer willen zou genoeg moeten zeggen, maar hier en daar lees ik toch nog enkele kleine minpuntjes.

 

 

Zo'n Techone 400W setje voor 120€ is een weggevertje en lijkt me wel interessant mits de lamp vervangen wordt, maar daarover lees ik dan weer dat ze wat warm wordt. Nuja wat is warm?

Voor precies hetzelfde geld koop ik een leuk Vossloh 600W setje, en daar komt soieso meer van dan die techone 400W, m'n afzuiger heeft nog capaciteit zat...

 

Waarschijnlijk wordt het die techone + bloeispectrum lamp. Dan scheelt het nog 80€ met een Lumatek 400W setje, wat maakt die 'rolls' nu duurder, wat krijg ik meer voor die 80 euries?

 

Een Techone 600W wil ik nog net betalen, maar wil liever geen fan in m'n ballast...

 

Doc of andere gebruikers/voorstanders overtuig me even, waarom zou ik een evsa moeten kopen terwijl een magnetische het ook gewoon doet en de helft minder kost ?

 

Oh en waarom worden die B.A.L. armatuurtjes zo weinig vermeld, hebben toch ook een leuk prijsje, 165 voor 600W...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een korte google-ronde leert dat de Lumatek 600 W in het buitenland voor minder weg gaat dan in Nederland.

Het goedkoopste wat ik in Nederland (op internet) kon vinden was 185 Euro (en ik neem aan dat deze prijs incl. BTW is)

In het buitenland vond ik ze al (in de 240 V uitvoering) voor onder de 170 Euro.

In 110 V-uitvoering al rond de 125 Euro!!!

Nu weet ik wel dat elke markt zijn eigen regels en opslagen heeft, maar ik vind de verschillen toch opmerkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MWaoh, een verschil van 10-20% is niet erg groot hoor...

 

Kijk maar bij auto's, als je die buiten NL koopt dan zijn die direct 1/3 goedkoper...

 

Na één ronde heb je het er toch weer uit, dus who cares...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het anders een aardig prijsverschil. Niet hemelschokkend, maar toch.

als je er eentje koopt, ok, maar als je er er 10 koopt...

 

En de vergelijking met auto's gaat niet echt op. Daarvan zit de prijsopbouw onbegrijpelijk in elkaar.

Als er geen BPM zou bestaan, zijn auto's in Nederland het goedkoopst van Europa.

 

En het argument 'who cares, want na 1 oogst heb je het toch terug'... vind ik niet echt sterk.

Dan kan je op alles dus gewoon wel 10 % zetten, want je verdient het toch wel terug.

 

De enige reden dat ik de prijsvergelijking even ging opzoeken, was om aan te geven dat de prijsverschillen met een traditionele VSA of andere merken best wel ietsjes kleiner zou kunnen.

En dan zou de aanschaf veel sneller op kwalitatieve gronden plaatsvinden, en niet op financiele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verschil:

 

Magnetische VSA wordt aangeraden na 2 jaar te vervangen... Dan heeft deze al betrekkelijk minder licht.

 

De electronsiche VSA gaat niet achteruit in lichtopbrengst... Tot deze kapot is zal het hetzelfde blijven... Wat best een tijdje kan duren natuurlijk bij een Lumatek daar er geen bewegende delen zijn...

 

Dus over de langere periode is deze rolce goedkoper... Natuurlijk is auto's/VSA's appels met eieren vergelijken maar dat was alleen om aan te geven dat er bij verschillende producten gewoon verschillende prijzen zijn... Wapens zijn bijvoorbeeld in andere landen ook wat goedkoper.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...