Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Techone Electronische Vsa 600 Watt

Recommended Posts

Natuurlijk ;), het zijn 2 verschillende merken! Hoe kan je dat nou denken?

 

Dan ken je de chinezen nog niet die maken 5 merken van 1 product.

Als je een container bij mij besteld kan je ook je eigen naam er op krijgen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet dat die Israeli's een oem product gebruiken overigens. Specs zijn iets verschillend, behuizing is verschillend, gewicht is anders daardoor uiteraard, fannetje ontbreekt op de 600 watt en bovendien bieden ze 3 jaar garantie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ASgrow,

 

W*Phi=Nuttige energie, de rest is warmte, Phi is de electrische efficientie, als Phi lager wordt heb je dus minder licht en automatisch meer warmte.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is effe wat ingewikkelder om uit te rekenen...

 

Het rendement van een lamp geeft aan welk deel van de elektrische energie die er in gaat daadwerkelijk word omgezet in licht. Als je hetgeen wat er aan nuttige energie (licht dus) uitkomt deelt door wat je erin hebt gestopt (de elektrische energie) heb je de rendementsfactor verkregen.

 

Voor de bepaling van de verschillende rendementen zou je alsvolgt te werk kunnen gaan.

 

Bepalen van het gebruikte vermogen:

 

Sluit de lamp aan op een spanningsbron en meet de spanning die over de lamp valt en de stroom die door de lamp gaat met een volt en amperemeter. Uit deze gegevens kun je het ingaande vermogen meten volgens:

 

P = U x I.

 

Hierin is P het vermogen, U de spanning en I de stroom

 

Bepalen van de het uitgaande vermogen:

 

Ook meet je de met een lichtdetector het vermogen wat de lamp aan licht afgeeft (de proef doe je dus in een donkere kamer, anders heb je last van omgevingslicht). Dit is het uitgaande vermogen. Het sommetje voor het rendement luidt dan:

 

Rendement = uitgaande vermogen / ingaande vermogen.

 

De eenheid van vermogen is Watt. 1 Watt komt overeen met 1 J/s. Dat betekent dus dat als een apparaat van 25 Watt 1 seconde aanstaat hij 25 Joule aan energie gebruikt heeft. Staat het 2 seconden aan, heeft het 50 Joule gebruikt. In formule:

 

E = P x t

 

Hierin is E de energie, P het vermogen, t de tijd

 

Hou er ook rekening mee dat er veel warmte wordt gedissipeerd in de ballast. Dat zal bij het ouder worden van een lamp waarschijnlijk meer worden. Het is niet per definitie waar dat een oude lamp warmer wordt.

 

Daarbij heb je met wisselspanning te maken de arbeidsfactor (cos phi) maar dat is een ander verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doordat de buitentemperatuur ook flink geschommeld heeft,is het moeilijk om het met zekerheid te zeggen,maar ik heb sterk de indruk dat het gebruik van de Techone de temperatuur in mijn hok iets heeft doen stijgen(met mijn hok bedoel ik eigenlijk vnl. de temp. bij de toppen,sensortje hangt op vaste afstand van de lamp en die word het meest gecheckt).

Dit leek mij simpel te verklaren,nl. doordat als de digitale electronische Vsa inderdaad meer licht uit de lamp haalt,dat er vervolgens in het hok ook meer licht word omgezet in meer warmte(wet van behoud van energie,om ook een beetje mee te doen :( ;) ).

Daarentegen bevind de Vsa zich in dezelfde kamer als het hok en daar bespaar je weer aardig wat warmte met een electronische,dus dan ligt het een beetje aan je situatie wat de voor- en nadelen zijn.

 

De rest is even teveel hersenkraken op het moment. ;)

Dus dat laten we over aan de experts. ;)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hebben vanavond de techone weer getest en kwamen tot ongeveer dezelfde maximum lichtsterkte (vers batterijtje in de meter ;) )

 

Morgen gaan we de lumatek op dezelfde manier meten, ook twee keer, en daarna de magnetische nog een keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker wel. die staan er toch ook al?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( ;) ik bedoel van het testen opzich, met de verschillende gegevens van verschillende vsa's, lampen enz. op de foto.

op de foto's van een paar pagina's terus is niks concreets te zien... ;)

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt. We gaan ook geen meetresultaten vrijgeven zonder ze dubbel gecontroleerd te hebben. Een vage enkele meting heb je niks aan en we testen ook niet om geruchten de wereld in te helpen. Bovendien heb ik niet iedere avond tijd om te meten (kan alleen bij het opstarten uiteraard) dus jullie zullen nog even geduld moeten hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke Whazzup geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen he :(

 

maaaar dan moeten die evsa's ook nog niet de hemel in geprezen worden... nog niet ;)

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha daarom spreek ik ook over eerste resultaten en ben ik erg zorgvuldig ik het noemen van getallen, en die compenseer dan ook nog eens met een flinke foutmarge. Maar ik kan er niks aan doen, de meetresultaten zijn op dit moment redelijk indrukwekkend. Er zijn uiteraard nog zat kanttekeningen bij te plaatsen, zoals hoeveel van dat licht in het juiste spectrum ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

...daar zeg je zowat... wat hebben we aan meer licht als het niet het goede kleurspectrum heeft....

 

poeh, werk genoeg nog dus... respect !

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n spectrumtest is bijna niet zelf te doen overigens, daar heb je behoorlijk geavanceerde apparatuur voor nodig, maar natuurlijk zijn we wel aan het kijken naar de mogelijkheden hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het spectrum nog steeds het beste bepaald kan worden door 2 bulbs (zelfde merk type) tegen elkaar weg te zetten op een goed ballast oude stijl. Verder alle omstandigheden gelijk, zelfde inlaat, zelfde afzuiger, alles gelijk. Alleen 2 complete setups... Daarna stekken nemen van allemaal evenveel internodes en zorgen dat ze gelijk worden... En dan kijken welke het meeste opbrengt, je zou het verschil moeten kunnen zien of desnoods wegen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is een spectrumanalyse test makelijker en beter dan het bovenstaande idee.

 

Beste Kees ik ben gek op uitdagingen maar de situatie die jij voorschijft kan alleen maar door god worden gecreeerd. :P

 

 

Een par test gaan we zowiezo regelen.

Dit is apparatuur die bij elke grote kaskweker aanwezig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sloop de prisma's uit een goedkope verrekijker.

 

Als je daarmee de lichtval (regenboog) van div. systemen bekijkt krijg je een aardige indruk.

(op een wit vel projecteren)

 

Succes, hjm

 

 

 

quote name='whazzup' date='27 Aug 2008, 00:26 ' post='459802']

zo'n spectrumtest is bijna niet zelf te doen overigens, daar heb je behoorlijk geavanceerde apparatuur voor nodig, maar natuurlijk zijn we wel aan het kijken naar de mogelijkheden hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt wel je spectrum vergelijken inderdaad door via de breking van een prisma en een lumenmeter de verschillende kleuren meten naar hun intensiteit.. Maar het is een langdradig proces om alles in kaart te brengen. Makkelijker zal het zijn die tuinders op te zoeken en hun PAR meters lenen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek jij maar een tuinder de z'n PAR afstaat aan een of andere stadse figuur die hij niet kent.

Geef je weinig kans, ik zou hem in elk geval niet meegeven.

 

Maar het is met een PAR inderdaat veel eenvoudiger.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mijn Tech-One 400w set binnengekregen. Mooie hamerslagkap erbij (en bijna net zo dik/degelijk als een reguliere kap, daar waren twijfels over, maar de kap heeft alleen een hangende functie dus dik plaatstaal is niet nodig en de plaat waar de fitting en kap aan hangen zijn gewoon hetzelfde als normale kappen) en de kabel zit al voorgemonteerd aan de fitting, geaard en wel :P . De bijgeleverde lamp lijkt wel een exacte kopie van een Philips Sont Pia plus, degelijk binnenwerk zo te zien. Wel moet er dus rekening mee gehouden worden dat deze Evsa GEEN softstart heeft zoals Lumatek. Op de bovenkant staat dan ook dat de opstartpiek tot 3,5Kv kan oplopen. Voor mensen die er dus meerdere tegelijk willen gebruiken, even opletten.

 

Al met al een complete 400w plug and play set voor minder geld dan een losse Lumatek 250w. Volgende ronde als ik de Vents TT125s afzuiger ga testen ga ik ook deze Tech-One set gebruiken.

 

Links Philips 400w en rechts de Tech-One versie. De Philips is iets langer.

 

gallery_11343_5919_61233.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
De bijgeleverde lamp lijkt wel een exacte kopie van een Philips Sont Pia plus

Het lijkt meer een bewuste ripoff van Philips naar mijn idee(het Masterlogootje... en ik heb toevallig pas van dezelfde fabrikant/leverancier een 600wattlampverpakking gezien en dat was zo goed als een exacte kopie van de Philipsverpakking). :P

Dit spreekt helaas niet echt voor de fabrikant in mijn ogen.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar kun je die die Tech-One 400w set allemaal kopen?

 

heb je m al getest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het helemaal met Aad eens. Je kunt de lampen ook niet vergelijken met elkaar. Opbouw is anders, gas is anders, ontsteker is anders etc. Ze gebruiken overigens wel de Philips PIA techniek (PIA staat voor Philips Integrated Antenna). Allemaal Philips copyrights dus, ook het Master logo is beschermd zelfs.

 

Philips Integrated Antenna

technology: reliable operation

with less early failures.

Integrated antenna on the

discharge tube makes the

construction more simple and

more robust.This improvement to

the design completely eliminates

early failures caused by the old

external antenna with the bimetallic

strip. PIA stands for

reliable ignition during the total

use.

(quote van Philps overigens)

 

De doos is schaamteloos gekopieerd. Ik snap ook eerlijk gezegd ook niet dat deze gewoon door een leverancier in de markt worden verkocht. Heel fout.

 

Een par meter hebben we overigens waarschijnlijk wél tot onze beschikking. Maar die geeft zeker niet zo'n mooi frequentiegrafiekje wat we graag willen zien

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel moet er dus rekening mee gehouden worden dat deze Evsa GEEN softstart heeft zoals Lumatek. Op de bovenkant staat dan ook dat de opstartpiek tot 3,5Kv kan oplopen. Voor mensen die er dus meerdere tegelijk willen gebruiken, even opletten.

Die 3,5 kV zegt overigens nog niets over de inschakelpiek - die wordt gemeten in amperes, die 3,5 kV is de ontsteekspanning. Ik vind in de specs de Current Crest Factor, welke < 1,5 is. Dat is de maximale stroom die hij trekt. Dus ipv pak hem beet 2,8A (bij 640 watt gemiddeld verbruik) op 4,2 A bij inschakelen. Dat is nog steeds beduidend minder dan een magnetische VSA. Maar wel voldoende om er veilig 3 op een 16A groep te hangen. 4 wordt wat veel in één keer, maar bij in paren inschakelen moet ook dat nog prima gaan zelfs!

 

De powerfactor is te verwaarlozen, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...