Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Techone Electronische Vsa 600 Watt

Recommended Posts

Dat is duidelijk ! mooi grafiekje

 

Alleen aan opstarttijd al, heb je bij een kweek van 65 dagen 1 dag meer licht (per lamp) in je planten gepropt :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, en reken de elektra besparing eens uit :tu

 

Maar een van de fijnste dingen vind ik dat ze geen steile inschakelcurve hebben. Afhankelijk waar in de fase de vsa inschakelt kan bij een magnetische VSA de stroom voor enkele milliseconden enkele honderden amperes bedragen! Daarom vliegen B karakteristiek zekeringen er ook zo vaak uit, bij C heb je daar minder last van, maar ja, wat zit er in je stoppenkast... Bij veel lampen worden daarom ook porceleinen zekeringen gebruikt. In oude installaties heb je daarom ook wat minder last van springende zekeringen dan in moderne installaties (met B automaten)

 

En wat betekent dat nou in praktijk: Je kunt 4 x 600 watt aansluiten op een gewone 16A groep met B karakteristiek automaat - gebruikt keurig 12 ampere. Wel netjes goede leidingen trekken natuurlijk dan. Dat is een hoge continue belasting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Whazzup, ik had vandaag een leuk pakketje in de bus. Luxmeter van huize sannie en ook hier is het verschil 100% hetzelfde als je grafiek aangeeft. Ik meet onder de evsa dik boven de 90.000 met de sunmaster bulb en kom op de zelfde afstand van de lamp rond de 76.000 bij de greenpower bulb met magneet. Deze cijfers zijn ook slechts indicatief, maar de verschillen tussen de lampen staan als een huis.

 

Gemeten na 1minuut, 5 minuten en 8 uur. Ook op volle sterkte blijven de verschillen gewoon staan.

 

Dit vind ik heel vervelend, want dit betekend dat ik volgende kweek weer geld uitgeef aan hardware :tu nog een evsa namelijk. En dan verdwijnt de vossloh als reserve in de kast.

 

Nu voorlopig zie ik het niet terug in de planten, er staan 2 sour neville's onder een evsa en 2 sour neville's onder de magneet en allemaal zijn ze wedstrijd bezig om ter mooist voorlopig, dus mij hoor je niet klagen :smoke

 

Andere kant ook weer heel erg blij ermee, want eindelijk nog eens iets dat de reclame kreten dan toch een beetje kan waar maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik neem aan 10% he :tu

 

De grafiek laat alleen de opstart zien overigens, het verschil in uiteindelijke lichtopbrengst is pas bereikt na 20 minuten of meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ik dacht dat je bedoelde "ook hier is het verschil 100%, hetzelfde als je grafiek aangeeft." :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
In oude installaties heb je daarom ook wat minder last van springende zekeringen dan in moderne installaties (met B automaten)

 

En wat betekent dat nou in praktijk: Je kunt 4 x 600 watt aansluiten op een gewone 16A groep met B karakteristiek automaat - gebruikt keurig 12 ampere. Wel netjes goede leidingen trekken natuurlijk dan. Dat is een hoge continue belasting.

 

Als ik jouw tekst quote zoals hierboven Whazzup, dan is het dus veilig kweken met 3X16A, B-karakteristiek

9 of 10X een lumatec + randapparatuur.

DE VRAAG:Met 9X600W + randapparatuur zit je dus op een veilige marge?!

VRAAG 2:Met oude porceleinen zekeringen kun je dus iets meer aansluiten, of mag je hier niet van uit gaan?

 

(Welteverstaan moet alles dus deugdelijk, en proffesioneel zijn aangesloten met kwaliteitsspullen, maar dat heb ik hierboven er ff tussenuit gelaten)

 

Bedankt voor het uitzoeken van de gegevens, en grafieken!

Altijd interessant, zulke verslagen en onderzoeken! :tu

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren een nieuwe 600W Lumatek aangesloten. Na drie uur van het mooie licht genoten te hebben, vlogen de stoppen eruit. Toen ik na 20 minuten een nieuwe poging deed, hoorde en zag ik de Lumatek ploffen en was het einde verhaal. Als ik iets verkeerd zou hebben aangesloten, dan zou dat toch meteen duidelijk zijn geworden, niet pas na drie uur? (Ik heb de zwarte draad van de lamp op rode draad van de Lumatek en de witte draad van de lamp op de blauwe draad van Lumatek, plus dan nog de gele voor aarde uiteraard.) De bulb is van General Electric. Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn gegaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Phoe, dat is een moeilijke.

 

Garantiegevalletje denk ik... Zal wel een procuctiefout zijn...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar hoe zit het nu met de tempratuur...?? en dan wel de gewone tempratuur in het hok opzich.

 

is deze nu lager omdat de evsa's niet zo warm worden als de electronische of is het nu warmer omdat de lampen

 

meer licht geven dus heter worden ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
is deze nu lager omdat de evsa's niet zo warm worden

 

Als het goed is maakt het niks uit, omdat je vsa's buiten je hok moet plaatsen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lumatek en de techtone zou in principe toch minder warmer moeten worden dan een gewone vsa

in de gs een lumatek aan draaien gezien :smoke deze kon ik gewoon vastpakken , dat ken ik bij mijn eigen vsa niet dan heb ik geen vel meer aan mijn handen :tu

en zoals bbb al zei de vsa het beste buiten het hok plaatsen

1. minder warmte

2 .zijn makkelijker na tekijken als er iets aan is (anders moet je boven de planten gaan knutselen)

3. makkelijker overzicht en veiliger (is mijn mening)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kleine verhoging van je temp. in je hok(door een hogere lichtoutput) is naar mijn idee zeker het geval.

Het ligt aan je situatie(haal je bv. je aanvoerlucht uit de ruimte met je Vsa's,dan is die lucht weer wat koeler dan bij Magnetische Vsa's, en je afzuigcapaciteit),wat de echte stijging zal zijn.

Wel heb ik gemerkt dat de afstand van je lamp tot de toppen net even wat groter moet zijn.

 

Grtz. Aad

 

Ps Ik zal vandaag de uiteindelijke resultaten van de kweek bekend kunnen maken.

Het ziet er naar uit dat het gebruiken van de Techone ieg geen kwaad heeft gedaan. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB, ja dat is beste ja maar geen optie, het staat ook zo raar als ze aan de buitenkant van het huis hangen :tu

 

@Combikiller, daarom juist maar ik had ook gelezen dat de lamp meer licht geeft dus dan lijkt mij dat deze ook warmer word.

 

@Aad, kom maar op met die info :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Phoe, dat is een moeilijke.

 

Garantiegevalletje denk ik... Zal wel een procuctiefout zijn...

 

Kees.

 

Bedankt Kees. Dus met die draden heb ik volgens jou geen fout gemaakt? Het is toch zo hè, dat bij een foutieve aansluiting er onmiddelijk iets zou blijken en niet pas na drie uur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is duidelijk ! mooi grafiekje

 

Alleen aan opstarttijd al, heb je bij een kweek van 65 dagen 1 dag meer licht (per lamp) in je planten gepropt :tu

 

 

hey brammie dat was ook meteen waar ik naar zat te reken ..... jij drukt het nog laag uit ...... het maximum wat te breiken is 7 dagen groei en dan nog 13 weken bloei voor haze dat zijn 14 weken totaal ..... 98 dagen ( 14 weken ) en elke dag een opstart verschil van minstens 10 minuten t.o.v een vsa... das 980 uur dat is totaal 16,33 uur meer licht :smoke

 

erg nice

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik jouw tekst quote zoals hierboven Whazzup, dan is het dus veilig kweken met 3X16A, B-karakteristiek

9 of 10X een lumatec + randapparatuur.

DE VRAAG:Met 9X600W + randapparatuur zit je dus op een veilige marge?!

VRAAG 2:Met oude porceleinen zekeringen kun je dus iets meer aansluiten, of mag je hier niet van uit gaan?

 

(Welteverstaan moet alles dus deugdelijk, en proffesioneel zijn aangesloten met kwaliteitsspullen, maar dat heb ik hierboven er ff tussenuit gelaten)

 

Bedankt voor het uitzoeken van de gegevens, en grafieken!

Altijd interessant, zulke verslagen en onderzoeken! :tu

 

green-lady

1. je kunt veilig 4 x 600 watt aansluiten op een 16A groep, mits de bekabeling en de contacten geschikt zijn voor een continue stroom van 16A. Stopcontacten in huis zijn niet gemaakt en aangelegd om continu 16A te leveren.

2. Het totaal wat je aan je installatie kunt hangen hangt niet af van de groepen, maar van de hoofdstop. Je kunt niet zomaar al je groepen maximaal belasten.

 

Voorbeeld:

 

Hoofdzekering 1 x 35A

Groepen: 4 x 16A

 

Verbruik 4 lampen: 12A (op 1 x 16A)

Verbruik 12 lampen: (op 3 x 16A) 36A

 

Al je gewone zekeringen blijven er netjes in maar je hoofdzekering knalt er nu zeker uit, misschien niet direct maar als je de stofzuiger aan zet of de electrische oven... ploef!

 

Porceleinen zekeringen zijn over het algemeen wat trager dan de normale B-automaten.

 

Dan nog even de theorie:

 

De overstroombeveiliging van een installatieautomaat is een samenspel van twee in serie (=achter elkaar) geschakelde elementen:

 

  • Het eerste element is een magnetische beveiliging in de vorm van een spoeltje. Dit element is bedoeld en werkt zodra de overstroom (te) grote waarden gaat aannemen door bijvoorbeeld kortsluiting. Zodra er een kortsluitstroom gaat vloeien zal het spoeltje door het daarin opgewekte magnetisme, een palletje tegen het uitschakelmechanisme schieten waardoor de automaat zal uitschakelen. Magnetische uitschakeling gebeurt zeer snel (ca. 10 ms) zodat dit een goede beveiliging is tegen indirecte aanraking.
  • Het tweede element is een thermische beveiliging en bestaat uit een bimetaal dat wordt verwarmd door een aantal draadwindingen eromheen. Door deze draad vloeit de stroom die ook door de automaat vloeit. Bij kleinere stromen dan kortsluiting (dus bij overbelasting) zal na verloop van tijd het bimetaal zover zijn kromgetrokken dat dit bimetaal het uitschakelmechanisme van de automaat kan bedienen. Beide uitschakelakties kunnen niet van buitenaf worden verhinderd, ook al houdt men de schakelknop vast. Het doel van de thermische uitschakeling is het voorkomen van overbelasting van de geleiders om brandgevaar te voorkomen.

 

De curve

 

De ligging van de magnetische drempel bepaalt de "curve" van de automaat. De elektrische kring moet zo berekend zijn dat de kleinste kortsluitstroom of aardsluitstroom de automaat magnetisch doet uitschakelen. Dit is belangrijk voor het beveiligen van lange kabels met een kleine doorsnede. Indien de kortsluitstroom te klein is moet ofwel een lagere drempel genomen worden ofwel een kabel met grotere doorsnede.

  • Cuve B: lage magnetische drempel ca 3 à 5 x In (nominale stroom, in Ampère)
  • Curve C: normale magnetische drempel ca 5 à 10 x In
  • Curve D: hoge magnetische drempel ca 10 à 14 x In

Wat haal je hieruit?

 

1. Ons grootste probleem is de magnetische beveiliging die reageert op de enorme inschakelpiekstroom van de magnetische VSA's

2. Je dient de automaat ook niet los te zien van de stroomkring. Het type automaat hangt tevens af wat veilig is op de daar achter aanwezige bekabeling. Indien je van een B naar een C automaat gaat dan moet je je terdege afvragen of dat wel kan ivm je bekabeling.

 

Dat laatste is er de reden van dat ik in mijn serie uit ga van een 16A B karakteristiek groep en slechts een heel beperkte belasting. Wat theoretisch kán en wat is praktijk veilig is, is ook nog een verschil. Er zijn te veel beinvloedende factoren waardoor het niet mogelijk is om uit te gaan van een ideale situatie. Vandaar grote veiligheidsmarges.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De warmte die normaal uit je VSA kwam komt nu uit je lamp in de vorm van licht, wat ook warmte wordt zodra het licht iets raakt wat het absorbeert. Vandaar dat zwart altijd warm wordt in de zon en wit minder.

 

Dus als je je VSA's buiten je hok had en hebt dan wordt het netto warmer in je hok. In mijn kleine hokje (0.5m3/250W) werd het normaal met de afzuiger op 60-65% 24 graden. Met de eVSA er bij werd het 32 graden. Toen heb ik een circulatieventilator opgehangen (4e inmiddels nu...) en nu is de temperatuur daar weer een comfortabele 24-25 graden. En de afzuiger draait weer op de lage stand (voor het geluid).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Whazzup, voor mij is alles duidelijk. :P

 

Thanks, :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
De warmte die normaal uit je VSA kwam komt nu uit je lamp in de vorm van licht, wat ook warmte wordt zodra het licht iets raakt wat het absorbeert. Vandaar dat zwart altijd warm wordt in de zon en wit minder.

Volgens mij haal je daar een paar dingen door elkaar:

 

1. De elektronische ballast is efficiënter dus produceert minder (rest)warmte. Het verbruik is ook iets lager dan van een magnetische VSA

2. Er wordt meer energie in licht omgezet. En natuurlijk ook in warmte. Dat komt door het aangeboden signaal aan de lamp.

3. Door absorptie treedt verwarming op van je planten (en op die manier ook meer verdamping). Je reflecterend materiaal wordt niet warmer

 

Met name door reden 1 kun je niet zeggen dat wat de VSA minder warm wordt in je hok verdwijnt.

 

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het warmer wordt, hoeveel dat is ga in meten door begin en eindtemperatuur van mijn cooltube te meten bij magnetische vsa en elektronische VSA. Cooltube is daar ideaal voor :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Aad, kom maar op met die info ;)

Oke dan.

Het resultaat is boven al mijn verwachtingen.

Een totaalgewicht van 678 gram oof 1.13 gr./watt onder de 600watt greenpower.

:P :P ^_^

Hoewel het licht natuurlijk niet alleen voor gewicht zorgt(Sannie's genetica helpen miss ook wel een beetje :( ),

ben ik zeker om en hou ik het in het vervolg absoluut bij een digitale eVsa.

Hierbij nog even een keer een bedankje voor Frans van de growshop.nl en Doc van KJproducts voor het ter beschikking stellen van de Techone en de Lumatek voor deze test. :(

Ik ben er ieg zeer tevreden mee. :)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker aad!

 

Dat het je mag smaken!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey aad

dat zijn mooie resultaten :P

daar kunnen sommige alleen van dromen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AAD

 

TOPPIE!!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...