Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Techone Electronische Vsa 600 Watt

Recommended Posts

Yep,het timmermansoog is maar menselijk en blijkt weer duidelijk faalbaar. :lol:

Ik heb ook een huis-,tuin- en keukenthermometer boven de magnetische gehangen,die dadelijk op precies dezelfde hoogte en plaats boven de Techone komt te hangen,zodat ik een evt. duidelijk verschil in de warmteafgifte kan opmerken.

Ook doe ik een vergelijkje via de electriciteitsmeter in de meterkast(zal ook niet echt erg precies zijn,wat bv. weleens de meting kan verpesten is het aanslaan van de koelkast,de rest van mijn apparaten is standaard vrijwel gelijk qua afname,maar een groot genoeg verschil in gebruik is zo misschien toch ook nog af te leiden).

edit : Bij het bedenken van dit plan zat ik nog in mijn hoofd bij mijn oude meter,die ook 2 cijfers achter de komma aangaf.Aangezien mijn nieuwe meter dat helaas niet doet,zal het verschil helaas niet duidelijk zichtbaar zijn.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow.. dat was interessant vanavond!

 

Gelijk gaan meten toen het licht aanging. Volgens onze meting zat hij binnen de 3 minuten al op zijn maximale intensiteit! Bij de magnetische was dat na zo'n 20 - 25 minuten! En bovendien... we meten meer dan 20% méér licht! De lamp lijkt ook echt lichter, je ziet het. Een lamp doet normaal al zeer aan je ogen maar nu nog veel meer.

 

Het zijn zulke grote verschillen dat we de test nog een keer gaan herhalen overigens, en dan gaan we pas netjes de grafiekjes en waarden publiceren met de verantwoording.

 

Doordat we een philips lamp gebruiken piept hij bij het opstarten een beetje (ipv het rinkelen wat ie normaal doet bij een magnetische vsa :wacko: ), dat komt doordat de elektronische vsa op een veel hogere frequentie werkt.

 

De VSA wordt nauwelijks warm, de temperatuur van de lucht die uit de fan komt is tussen de 30 en 35 graden. Je kunt het zonder enig probleem dus gewoon vastpakken. Da's met die magnetische wel anders!

 

Affijn, voorlopige conclusie mogen we alvast wel trekken:

 

  • Ja, een elektronische VSA levert meer licht op, mogelijk zelfs veel meer. Ik zou nu al durven beweren meer dan 10% meer, mogelijk zelfs 15-20%
  • Meer licht voor je stroom: na nog geen 3 minuten is de lamp op volle sterkte. Reken dat ook maar eens uit in geld, ieder dag een kwartiertje opstarten ;)
  • Hij gebruikt minder stroom. Zonder dat na te meten mag je daar, alleen al gezien de lage dissipatie van warmte, al vanuit gaan

 

 

K.J. products vind de test ook erg interessant en we gaan hem daarom uitbreiden: We gaan er ook een Lumatek bij testen om meetresultaten te verkrijgen.

 

Daarna ga ik hem gebruiken ipv mijn magnetische VSA's tijdens het afbloeien van Anesthesia F1 v2, en vergelijken met een aantal magnetische VSA's.

 

Ik denk dat we dan wel een goed beeld hebben van de meerwaarde van elektronische VSA's

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

;)

 

 

pomdiepomdiepom,

dat klinkt al veelbelovend...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt zeker veebelovend!

 

..Als ze nou slim zijn gaan ze hem ook los verkopen.. (ipv alleen als set met kap+bulb)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jazeker! kan niet wachten om die Lumatek in mijn tent te hangen ;) Gelijk een goede reden om mijn schakelbordje eens even naar versie 2 te upgraden... nu met brandbeveiliging, zwakstroom schakelgedeelte, ingebouwde transformatorgestuurde fancontroller en natuurlijk cooltube fan aansluiting met naloop :wacko:

 

Oei dat wordt een mooi kastje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn toch zeer goede resultaten,....ik kijk er van op ;)

 

Ik had uiteraard wel betere rendementen verwacht, maar niet zoveel :wacko:

 

Zijn er ook maten bekend (lxbxh) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen.

 

DIT IS BELANGRIJK!!!!!

 

De philips lamp heeft een speciefieke vraag voor stroom deze licht anders als alle andere merken.

Daardoor wil het wel eens gebeuren dat een Philips lamp op een niet Philips magn.vsa vreemd kan doen.

Dit is ook voor de esva's.

De Lumatek en de TechOne zijn gemaakt voor de grootste groep lampen "niet Philips dus".

In Nederland lastig.

Je kan ze wel afstellen op Philips maar dan doet de rest het niet goed en brand door.

Ik heb gevraagd om een schakelaar voor de 2 systemen maar dat is toch echt lastig.

 

Advies van de fabrikant.gebruik geen Philips maar Osram, Sylvania, Sun Master.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker wel belangrijk inderdaad,wat zouden de eventuele gevolgen kunnen zijn?

Aangezien ik nu wel een philips greenpowerlamp ermee gebruik.

Ik zou geen problemen hebben om hem alleen met een philipslamp te gebruiken,mocht afstellen nog een mogelijkheid zijn?

Of is het anders toch aan te raden om maar weer op de magnetische Vsa over te stappen?

Ik ben wel enigszins verknocht aan mijn greenpowertje..

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doc, ik heb op mijn Lumatek 250w geen problemen met Philips, zowel de HPI als de HPS doen het perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Dok zegt klopt helaas als een zwerende vinger een Philips heeft een veel hogere freq. tijdens het opstarten dan de ander genoemde merken.

Wij kunnen jullie alleen aanraden natuurlijk om te voorkomen van kapotte lampen en teleurstellingen.

 

Men heeft dit allemaal uitgezocht waaronder ook een lampen fabrikant, dus wees wijs en neem dit advies over.

Nou weet ik natuurlijk dat wij een Philips land zijn waarschijnlijk onze trots want het is een nederlands product ;)

 

En ze komen dalijk ook los ter beschikking tomas :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi testje ...

 

 

kan niet wachten op de grafieken ... en de naastliggende test met de lumatek alleen al door de veiligheid die ze aan dat ding geven ben ik al deels om ;) jammer is idd dat ze niet goed aansluiten op phillips lampen ..

 

word daar nog een apart evsa voor gemaakt ??? want ik denk dat er een grote groep trouw is aan de phillips lampen en die idd niet vervangen wilt...

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat Dok zegt klopt helaas als een zwerende vinger een Philips heeft een veel hogere freq. tijdens het opstarten dan de ander genoemde merken.

Wij testen overigens ook met een philips lamp en deze geeft geen enkel probleem.

 

De ontsteekspanning en frequentie van magnetische VSA's is vrijwel gelijk, het zou wellicht de stroom kunnen zijn die de buis nodig heeft om te ontsteken, maar zeker niet de spanning of de frequentie. Kortom, we gaan er in duiken om te zien wat de oorzaak is.

 

Dat vraagt dus om nog een test en meting. Vaste opstelling, verschillende VSA's, verschillende lampen. ;)

 

Affijn Whazzup komt de winter dus wel door...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klopt dat het niet vaak voorkomt maar het gebeurt wel!!!!

Voor de levensduur van je lamp adviseer ik en de fabrikanten geen Philips te gebruiken.

Ik weet dat ik tegen een heilig huisje shop maar geloof me dat ook andere merken goede lampen maken.

 

De Philips lampen geven een stabiel aantal lumen voor een lange tijd.

Een goede lamp dus voor minder ervaren kwekers die hun lampen 5 keer gebruiken en het verschil in lumen

toch niet merken omdat het klimaat/voeding/substraat etc. niet op orde is.

De Lampen van bijv. Osram of Sun Master geven hogere lumen maar voor een kortere tijd.

Het advies voor goede kwekers is om deze lampen te nemen en na 3 keer te wisselen.

Het verschil in lumen dus opbrengst dekt de prijs van de lamp meerdere malen.

Zuinig zijn in deze werkt dus echt tegen je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn er ook maten bekend (lxbxh) ?

32.5cm.(met 1.5 cm bevestigingsrand aan elke kant,de ombouw zelf is 29.5cm.)x10cmx6.5cm.

Reken er nog aan beide kanten in de lengte 4 a 5 cm. bij voor de stekkerpluggen.

Je kan ze wel afstellen op Philips

Is dat misschien niet alsnog een optie?

Het liefst zou ik toch zowel de Greenpower als de techone blijven gebruiken.

Ik heb niet uit zuinigheid voor de greenpower gekozen,maar eerder om de hogere opbrengst bij hoge lichtniveaus en daar is in onze hobby dacht ik toch wel sprake van.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor de levensduur van je lamp adviseer ik en de fabrikanten geen Philips te gebruiken.
De Philips lampen geven een stabiel aantal lumen voor een lange tijd.

Ehm.. dit is op zijn zachtst gezegd een beetje tegenstrijdig Jair :wacko:

 

Kom maar op met die lampen en VSA's. Ik maak een vaste opstelling en laat ze allemaal een aantal uren draaien, dan weten we het gelijk.

 

Voorlopig ben ik nog steeds vóór Philips lampen zolang ze geen opstartproblemen geven. Philips zal ongetwijfeld zeggen dat de vsa's niet aan de specificaties voldoen overigens :lol:

 

Waar ik overigens ook nooit wat over hoor, nou we het er toch over hebben, is de Greenpower CG. Deze heeft vrijwel géén verlies van lumens gedurende de eerste 12.000 uur bedrijf (t.o.v. 10% bij de gewone Greenpower).

 

Ik vraag me dus af waar het verhaal nou weer vandaan komt bij de leveranciers dat je geen philips lampen moet hebben, en met welke reden. Met opstarten kan ik me voorstellen dat dat in sommige gevallen problemen geeft maar ik kan me niet voorstellen dat de levensduur beperkt wordt. Kom eens met wat meetgegevens Jair, want de aarde schijnt ook vierkant te zijn en Dettol is het beste middel tegen meeldauw ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals gezegd, ik heb al een tijdje een Lumatek met alleen maar Philips lampen. Geen rare geluiden uit de lamp of VSA en binnen notime is de lamp op volle sterkte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

uhm, moet ik me dan voorstellen dat

fillips binnenkort ook met zo'n kastje uit komt?

 

kweeniet maar er moet een belang achter schuilen zou je zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom eens met wat meetgegevens Jair, want de aarde schijnt ook vierkant te zijn en Dettol is het beste middel tegen meeldauw :wacko:

 

Zal de fabrikanten aanspreken voor meer info. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke,ik ga voor drie keer scheepsrecht. ;)

Is het niet mogelijk om de Techone alsnog in te stellen voor de Philipslamp?

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oke,ik ga voor drie keer scheepsrecht. ;)

Is het niet mogelijk om de Techone alsnog in te stellen voor de Philipslamp?

 

Grtz. Aad

 

Beste Aad :wacko:

 

We leveren de ballasten over Europa je moet een keuze maken......

Share this post


Link to post
Share on other sites

WHAAAA het wordt nu echt warrig ;)

 

Heb net met Amerika gebeld met de jongens van Lumatek.

Heb veel informatie gekregen.

Ze gaan me informatie toe laten komen over welke bol je het beste kan gebruiken "PAR".

Er zijn verschillen tussen de lampen met gebruik van een esva.

Wat de jongens van Lumatek zeggen is iets anders als TechOne ik voel me net een ping pong bal :wacko:

Ze zeggen dat het geen kwaad kan voor de lamp.

Wel hebben ze me verteld dat er aan het einde van het jaar een speciale e-lamp zal worden uitgebracht.

Ik zal binnenkort de informatie die ze me toezenden op het forum plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn sterkste vermoeden is dat het aan de benodigde stroom ligt om op te starten. Bij een choke in een magnetische ballast heb je daar wel wat speling, afhankelijk van de kwaliteit van de choke, maar bij een elektronische is deze exact begrensd. Het zou een aantal vreemdsoortige opstartproblemen die we met Philips lampen hebben gezien overigens wel verklaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie dat TechOne Evsa's vanaf 70 watt maakt, very interesting!. Succes met je test Aad! ;)

 

Deze zijn voor lantaarnpalen.......no kidding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer Jair, ik denk dat ze wel aardig zouden lopen als ze voor grow waren. Micro is best wel "in".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammer Jair, ik denk dat ze wel aardig zouden lopen als ze voor grow waren. Micro is best wel "in".

 

Je kan ze gewoon gebruiken als je er de juiste lamp bij vindt.

Als je er een vindt laat het dan even weten zou graag een 70w systeem willen leveren indien mogelijk.

Ik heb een 70w liggen en kan er zo aankomen als er meer nodig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...