Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Techone Electronische Vsa 600 Watt

Recommended Posts

Kees, je hoeft niet de hele discussie aan te halen om aan te geven waarom Electronische VSA's beter zijn dan traditionele.

Dat heb ik ook wel gelezen.

Het gaat me om het prijsverschil van de Lumatek's zelf.

In andere landen is hij goedkoper en soms aanzienlijk.

Of jij moet 35 % niet veel vinden, dan zijn we uitgepraat.

 

Of de Lumatek overigens de Rolls Royce onder de VSA's is, daar heb ik nog wel mijn twijfels bij.

Zoveel verschillende merken zijn er nog niet getest.

Het is gewoon een chinees apparaat in een paars jasje gestoken, dus laten we daar nou niet al te moeilijk over doen.

Het doet ongetwijfeld goed zijn werk, maar zo zijn er velen.

 

Wel ben ik reuze-benieuwd naar de uitslag van Whazzup, maar heb inmiddels van hem begrepen dat er door tijdgebrek nog niet de nodige aandacht aan gegeven kon worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Kees,

 

Het klopt dat ze wat duurder zijn in europa dat is omdat in de us Lumatek direct levert aan de groothandels

en in Europa ben ik de importeur en lever ze aan de groothandel.

Jammer genoeg ben ik geen filantroop en moet er brood op tafel dus dat betekend dat we een marge berekenen.

Als je weet dat Lumatek alleen per container te bestellen en je 10 weken van tevoren de helft mag betalen

begrijp je misschien dat het best logisch is dat we er wat aan verdienen.

Het heeft mij veel moeite gekost om dit product beschikbaar te krijgen voor Europa.(ander waren ze nooit te koop geweest)

Maar anders kan ik je adviseren om er een uit Amerika te halen en er een omvormer bij te kopen.(of je koopt een TechOne)

Canna kost in Amerika ook meer als hier om dezelfde reden kijk maar even.

 

Dus geen zakkenvullen maar normale marge.

 

Cheers,

 

Doc

 

PS heb rondgekeken en Lumatek kwam echt als beste uit de bus.

Je denkt toch niet dat ik ze in de blind heb gekocht

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup & doc

 

heb het hele toppic met veel intresse gelezen, ik heb net een nieuw hokje en heb een halve kweek gedraaid ;)

 

nou ga ik binnenkort een zaadkweekje doen en daarna wellicht weer een echte want ik moet wel wat te roken hebben natuurlijk.

 

ik heb bij de bouw van mijn hok een complete set 2x 400 w + mag ballast gekregen. voordat ik weer met een echte kweek begin wil ik de lampen en ballast vervangen, want ik weet niet hoelang die al gebruikt zijn.

 

ik ben dus zeer geintresserd in eVSA's maar moet mijn keuze nog maken tussen techtone en lumatec.

 

kunnen jullie aangeven wanneer de techtone 400 los geleverd kan worden, ik wil qua lampen zo wie zo philips green power bloei, ook wil ik graag weten of ik bij 400 w zo wie zo niet beter voor de lumatec kan gaan omdat ik uit dit topic begrijp dat de 400 w van techtone ook best wel warm wordt.

 

greetzzzz, spiderpig

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus geen zakkenvullen maar normale marge.

Ik vind het ook geen zakkenvullen, laat dat voorop staan, Doc.

En daarnaast ben ik ook op de hoogte van het feit dat ondernemen in Nederland door regels en rare belastingzaken een stuk duurder uitvalt dat in bijvoorbeeld Duitsland.

Ik constateerde alleen maar de prijsverschillen. Die er ook in Nederland zijn overigens.

Een slimme shopper kan ook in Nederland voor een betere prijs dit apparaat scoren.

Ik heb prijzen gezien van 185 Euro, maar ook van 250 Euro!

En dat is alleen nog maar op internet.

Wellicht zijn er shops die nog goedkoper zijn. Of shops die staffelkorting geven.

 

Laat ik ook meteen dan hier maar vermelden dat ik het lovenswaardig van jullie vind, dat jullie allerhande zaken ter beschikking stellen voor tests.

Want je accepteert daarmee het risico dat mensen je produkt afbranden of afkraken.

En deze houding verdient respect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spiderpig: Als je het kan betalen neem je de lumateks, da's het beste advies dat ik je kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

now ja, das idd niet het probleem, maar ik d8 natuurlijk wel waarom 100 euro meer uitgeven als het niet nodig is ....... ;)

 

dank voor de reactie, denk dat ik dan idd maar voor de lumatec's ga in combinatie met philips green power.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag de overstap maken van een 400W naar 600.

Nu ben ik echter aan het twijfelen tussen een Lumatek ballast of een magnetische Vossloh Schwabe, wat ook niet slecht is.

 

Als ik jullie positieve reacties hier lees zou ik meteen gaan voor de Lumatek, het feit dat er van de 2000 nog geen enkele teruggestuurd werd vind ik al overtuigend genoeg om het eens te proberen...

 

Op amerikaanse forums zijn ze echter niet altijd even tevreden over de evsa's, een korte search op icmag levert me een lijst topics op in de trend van 'Help my lamp doesn't fire with digital Lumateks'; 'Lumatek broke down after 4 months' en 'exploding lamps on Lumatek'...

Veel mensen klagen over lampen die niet opstarten met de elektronische ballasten en het probleem met de kabel die IR stralen verstoort. Sommigen haalden hun oude magnetische ballasten terug van onder het stof omdat ze simpelweg teveel problemen ondervonden met elektronische, het is vooral de 1000W die voor problemen zorgt. Hun zogenaamde hydrostores krijgen een pak meer ballasten teruggestuurd dan hier en stappen nu over naar Global Greenhouse Ballasten of weigeren simpelweg nog evsa's te verkopen.

 

Laten we eerlijk zijn, tussen al die kwade reacties door ook heel veel positieve commentaar en tevreden klanten hoor, maar het valt me toch op dat een pak meer mensen problemen ondervinden, terwijl men hier met niets dan lof over de evsa's spreekt.

 

Veiligheid voorop, welke ga ik kiezen?

Die 20% meer lichtopbrengst lijkt me wel leuk, maar heb liever geen ontplofte lampen als gevolg (het is trouwens niet de lamp die explodeert, eerder dat buisje dat verbrand). Van die Vossloh weet ik gewoon dat ie het nog doet na een jaar, nu ik even op icmag surfte twijfel ik aan de elektronische.

 

Geef me even jullie mening aub, ik zou graag zo snel mogelijk bestellen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) ik heb er ook een paar gelezen. Kijk ook vooral naar de data waarop die threads zijn gepost. De eerste electronische VSA's hadden meer kuren, zoals een enorme radiostoring. Het ding fungeerde zeg maar als een baken waar je met een radio in je hand zo naar toe kon lopen. Je had afgeschermde 230 kabels nodig etc. Die tijd zijn we gelukkig wel voorbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we hier problemen met gewone vsa's zouden posten,......dan krijgen we een soortgelijk beeld krijgen.

 

Zoveel evsa's gebruikers hebben we nog niet op het forum, dus van een echte "vergelijking" kunnen we nog niet spreken.

 

Ik weet zeker dat de verhouding slecht/kapotte evsa's stukken lager ligt dan bij een normale vsa.

 

Laten we eerlijk wezen,.....alles kan nu eenmaal stuk. ;)

 

 

 

Zou de 110 volt ook een rol kunnen spelen ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slim gezien Whazzup, had ik nog niet opgemerkt. Ik had wel al gezien dat veel mensen die klagen vaak nog in het bezit zijn van een oude, zilveren Lumatek dus wat je zegt kan wel kloppen. Da's al een zorg minder want ik had geen zin om nog eens speciale verf te bestellen B)

 

Gelijk heb je BBB, en die 110V had ik ook aan gedacht, misschien is het daardoor dat lampen verbranden bij hen, maar daar weet ik niet genoeg over...

 

Ik ga gewoon voor de lumatek ;) maar dan zit ik nog met iets en ik zie dat Doc al enkele dagen niet meer online kwam. Een philips GP zou leuk zijn maar dat mag niet van lumatek :( dus wordt het een osram. Ik koop meestal 2 lampen per keer zodat ik al één in reserve heb voor als de huidige het niet meer zou doen.

Doc liet hier laatst weten dat eind dit jaar een aangepaste lamp voor evsa's op de markt kwam, het zou dom zijn om dan nu 2 osrams te kopen.

Koop ik er nu al 1 in reserve (osram) of wacht ik op de aangepaste lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een philips GP zou leuk zijn maar dat mag niet van lumatek

 

Dat heb ik gemist, wat is de reden daarvoor? Ben groot voorstander van Phillips GreenPower eigenschappen ivm met wat langere voorgroei die ik meestal hanteer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien heb je erover gekeken, ik wil niet teveel quoten dus kijk even in dit topic op pagina 5-6...

 

De philips lamp heeft een speciefieke vraag voor stroom deze licht anders als alle andere merken.

Daardoor wil het wel eens gebeuren dat een Philips lamp op een niet Philips magn.vsa vreemd kan doen.

Dit is ook voor de esva's.

De Lumatek en de TechOne zijn gemaakt voor de grootste groep lampen "niet Philips dus".

In Nederland lastig.

Je kan ze wel afstellen op Philips maar dan doet de rest het niet goed en brand door.

Ik heb gevraagd om een schakelaar voor de 2 systemen maar dat is toch echt lastig.

 

Advies van de fabrikant.gebruik geen Philips maar Osram, Sylvania, Sun Master.

 

Wel hebben ze me verteld dat er aan het einde van het jaar een speciale e-lamp zal worden uitgebracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ga rustig door met je Philips lamp.

Binnenkort kom ik met specifieke informatie van de fabrikant over welke lampen het meeste PAR licht geven op hun esva.

Nog een quote dan.

Deze test is/word gedaan met de 600watt Philips greenpower en ik heb bij beide evsa's(zowel de lumatek als de techone)tot nu toe gelukkig geen enkel probleem ondervonden.

 

@Jair.

Die info zie ik btw nog steeds met spanning tegemoet. :(

 

@Whazzup.

Nog wat meer bekend over de verschillende types greenpower en hun toepassingen?

 

Mijn persoonlijke bevinding is dat ik het liefst een Lumatek zou hebben,maar ik(met mijn beperkt budgetje)de Techone welzeker een verbetering vind tov de magnetische.

Dus ik ben er voorlopig erg blij mee ;)

Nog 1 keertje testen en de uitslag zal bekend zijn!

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja sorry jongens ik heb het een beetje druk ;). Wordt écht afgemaakt, maar even geduld.

 

Wat betreft die verschillende Philips GP: Die verschillende typen zijn er al wél voor de 400V lampen:

gallery_5211_261_21945.jpg

(dat slv of 1sl betekent dat ze per stuk verpakt zijn (in een sleeve), unp betekend unpacked in een doos)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK het advies gaat dat Sylvania, Sunmaster en Osram heel goed werken ook de Philips draait er op maar die heeft een iets andere opstartspanning.

Tot nu toe heb ik nog geen echte klachten gekregen van mensen die op Philips draaien

 

Een E-lamp wordt een lamp die van hoge kwaliteit zal zijn.

Afgestemd op de ballast en andersom.

En een enhanced spectrum.

We zitten hiermee nog in een orienterende fase.

Ons kredo is we zoeken naar het beste wat er is.

We zoeken niet naar de nieuwe prijskraker maar een kwaliteitsproduct.

Als je 10% meer uit een lamp zou kunnen halen zou dat mooi zijn.

Je krijgt het lagere stroomverbruik van een Lumatek en het hogere rendement in

kombinatie met het verhoogde rendement van de lamp.

Met een Lumatek krijg je ongeveer tussen 10 en 20% extra productie in verhouding

met standaard magnetische vsa.

Het idee is esva met e lamp het extra rendement ongeveer 10%hoger is en

dus tussen de 20 en 30% meer produceerd.

En dit met minder stroom.

Ik wil met dit soort rendementen de rekensom van het rendement met de led wel aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met een Lumatek krijg je ongeveer tussen 10 en 20% extra productie in verhouding

met standaard magnetische vsa.

Het idee is esva met e lamp het extra rendement ongeveer 10%hoger is en

dus tussen de 20 en 30% meer produceerd.

niet productie maar lichtrendement he... Licht is maar één van de factoren die de productie bepalen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik weet het maar als je het klimaat en voeding op orde hebt dan

durf ik wel te zeggen dat een goede kweker wel tussen de 15 en 20% meer kann scoren.(testje?)

Als je het rendement van een 600w kan verglijken met 750w zij er toch mogelijkeheden.

Als ik i.p.v. een 600w systeem een 1000w gebruik en ik heb mijn klimaat en kamer

op orde ga ik ook meer scoren.

De truc is namelijk zoveel mogelijk rendement uit zo min mogelijk stroom te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er 2 hangen om te bloeien en een voor de moeder kast en moet zeggen dat ik verbaasd was over het verschil in licht tov de vsa.

De resultaten zijn tot nu toe erg goed te noemen en durf met stelligheid te zeggen dat doc hier niet zit te overdrijven.

 

Nog stelliger vindt ik deze evsa's eindelijk eens een vernieuwend product welke je dus ook meer grammen in de weegschaal laat leggen.

Toppertje

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ik ben het er helemaal mee eens dat als het medium en klimaat optimaal zijn je hier ook je licht mee kunt optimaliseren hoor, ik geloof alleen niet dat je 20% meer licht ook direct kunt vertalen in 20% meer opbrengst.

 

We hebben de laatste test gedaan met de magnetische VSA en het was eigenlijk verrassend hoeveel licht die nog gaf. Nou is de lamp natuurlijk ook wel een tijdje al ingebrand en heeft hij een hele tijd met een elektronische VSA gedraaid. Dat heeft toch een invloed op de ontwikkeling van de lamp die ik niet kan inschatten. Any case, aad is wat data-type werk aan het doen en ik ga er grafiekjes van maken. Goed dat we meerdere metingen hebben gedaan, kunnen we middelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dames en heren, ik heb het eerste gedeelte van de test in een grafiek gezet. Hierbij het opstartgedrag van de 3 VSA's.

 

Allereerst de testverantwoording. We hebben gemeten met een digitale luxmeter. De gemeten waarden hebben geen significantie, het gaat om de verschillen. Daarom is door het gebruik van dezelfde meter onder dezelfde omstandigheden de meting vergelijkbaar in percentage. De meerdere metingen waren niet consequent. Dat ligt aan het feit dat de meter wordt vastgehouden, op een vast afstand van de lamp (met behulp van een touwtje) maar ook de plaats onder de lamp en de wijze waarop je de sensor vasthoudt geeft grote afwijkingen. Vandaar ook dat we meerdere metingen gedaan hebben. Een volgende keer maken we een vaste opstelling. Daarnaast moest de lamp ook inbranden en hebben we na de eerste meting van de Techone de batterij van de meter verwisseld, en daarom hebben we voor de zekerheid die meting nog een keer overgedaan.

 

Kortom, er zijn afwijkingen maar het geeft toch een mooi beeld van het startgedrag de eerste 4 minuten:

gallery_5211_4302_52734.jpg

De uiteindelijke lichtsterkte van de magnetische VSA werd pas bereikt na meer dan 15 minuten. De electronische VSA's bereikten deze al binnen 5 minuten, Je kunt wel stellen dat ze binnen 2,5 minuut op sterkte waren.

 

De elektronische VSA's ontliepen elkaar niet erg veel in maximale lichtopbrengst, door de meetfouten is dit verschil niet significant te noemen, een nauwkeuriger meting moet hier nog helderheid in brengen. Wel constateerden we dat de eVSA's gemiddeld 10 % meer lichtopbrengst gaven dan de magnetische (en we hebben de verschillen naar beneden afgerond).

 

Kortom:

 

- Een hogere lichtopbrengst lijkt me aangetoond, deze ligt in de orde van 10%

- Er is een significant lagere warmteontwikkeling bij de evsa's, hoewel de techone wat meer herrie maakt en wat warmer wordt dan de lumatek

- De opstarttijd is met name bijzonder veel korter. Je hebt dus langer méér licht op je planten.

 

Aldus de eerste conclusies :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de grafiek bekijk aan het einde, zie ik bij de magnetische VSA ca. 6500 staan, en bij de Lumatek ca. 9000. Dat is toch bijna 40% meer... hoe kom jij aan die 10%?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt omdat in de grafiek de magnetische vsa (na een minuut of vier) nog niet volledig is opgestart, dat duurt veel langer. Evsa start gewoon veel sneller op en de grafiek is dus eigenlijk te kort voor de vergelijking die je maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah duidelijk... thanks. Zat even over die 15 minuten heen te lezen dat de magnetische vsa nodig heeft om zijn max te bereiken.

Wel een mooi overtuigend onderzoek dit. Bevestigd wat ik al vermoedde en zelf heb ervaren :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi werk, die grafiek!

Ik heb zelf ook eens zitten kloten met een lichtmeter.

Een centimeter verschil, stukkie naar links of een andere hoek maakt al een wereld van verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hebben voor de maximale hoeveelheid licht na 10, 15 en 20 minuten nog even gemeten en zijn zo tot de maximale lichtintensiteit gekomen. De grafiek geeft het gemiddelde van twee metingen weer, die niet op dezelfde dag zijn genomen (dus met een volledig koude lamp).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...