Jump to content

TheGreenDude

Members
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About TheGreenDude

  • Rank
    Kind aan huis lid
  1. Ik heb half maart al bij KJ deze grond gehaald en ben er meteen mee aan de slag gegaan. Ik ben bezig met 10 stuks SantaMaria F8 uit zaad (NMS) Ik werk met een volle bak grond (ca. 250L) en geef water van onderaf via een drainbuis. Een verslag hou ik bij op de NoMercy site: http://nomercysupply.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=37&t=1552 Het is natuurlijk niet persé een Special Light testverslag, maar goed... de planten gaan als een speer erop, dat is wel duidelijk. Ik moet nog een week of 3, daarna ga ik de boel met een extra zakje opwaarderen, en meteen een volgende ronde draaien. Op dit moment heb ik wel wat pH problemen, maar dat is een gevolg van het feit dat ik wat te rigoreus was met het behandelen van een iets te hoge medium pH na een week of 4. Dat liep een beetje uit de hand... en pluk ik nu helaas de dorre blaadjes van. Heeft verder niets te maken met de grond.
  2. Inderdaad behoorlijke klauwvorming op de laatste foto's. Typisch heel donkergroen blad, zowel in de lengte als breedte kromgetrokken, als omgekeerde kano's. Ik heb er tegenwoordig elke ronde last van... verder zijn mijn opbrengsten wel ok, en is het produkt uiteindelijk ook ok, maar het is gewoon irritant je planten zo krom te zien trekken terwijl je niet weet waar het aan ligt...
  3. Tja virus of bacterie kan ook nog steeds... al moet ik zeggen nu ik weer een weekje probeer de lv hoger te krijgen, het niet erger wordt... In ieder geval geen gevalletje temp verschil, bij mij is het in het donker een graad of 19, en met licht aan had ik het 24 graden. Ook uitgesloten dus.
  4. Te hoog stikstofgehalte lijkt me ook onwaarschijnlijk, dan moet een zaailing van 4 dagen wel heel erg zijn/haar best hebben gedaan om de verse grond waarin ze net ontkiemt is, te verontreinigen? Water of voeding heb ik dan nog niet gegeven. Ik heb het zowel op nieuwe als op oude grond... Ik denk nu ook eerder in de richting van zeer lage lv, die is bij mij als ik er niets aan doe rond de 30%... dat is erg laag. Ik voeg nu via een verdamper vochtige lucht toe aan het hokje net als vorige keer, in de hoop dat het verdwijnt, want ik ben vorige week een nieuwe ronde begonnen en ik heb er dus weer last van... Deze ronde heb ik express ipv een 600w lamp een 400w lamp gezet om de temp niet al te hoog te laten worden, dus ook de temp van de grond niet te hoog, de temp komt nu gewoon NIET boven de 28 graden uit (gemeten vol onder de lamp op planttophoogte, en niet eens in de schaduw). Dus de temperatuur kan het probleem eigenlijk ook niet zijn. Bladtemperatuur gemeten met een perimeter, zit rond de 22 a 24 graden. Blijft over de lage luchtvochtigheid? De planten groeien trouwens erg goed, 2 tot 4cm per dag, en zien er verder supergezond uit. Behalve de blaadjes die dus weer neigen tot kromtrekken...
  5. Dus volgens jou zouden de wortels boven de grond moeten zitten. Apart. Waar denk je dat al dat regenwater blijft als het eenmaal de grond raakt? Wel eens gezien dat het door het bladerdek direct onder de plant vrijwel droog blijft? Wel eens een kuil gegraven in je tuin? Iets met grondwater enzo? Zegt je dat iets?
  6. Aarde/mix/ec/samenstelling is uitgesloten. Ik heb het effect nu al gehad op meerdere soorten aarde, verse aarde, gebruikte, hoge ec, lage ec... meest opvallende is een zaailing van 4 dagen die al kromme blaadjes krijgt, de andere 30 zaailingen op dezelfde grond niet... deze zaailing stond aan het einde van een tl buis, waar het relatief heter is. Laatste keer had ik het na ca 1 week op 12/12 in een aardebak, ik heb toen op advies van iemand hier de temperatuur een week lang behoorlijk naar beneden gehaald door o.a. de lamp hoger te hangen en een verdamper met koude lucht het hok in te zuigen, toen trok het weer redelijk weg. Wat mij betreft is het dus een klimaatkwestie op 1 of ander manier. Ofwel te hoge omgevingstemperatuur, of zelfs dat de grond (en de wortels) te warm worden. Wellicht in combinatie met iets te droge omgeving, en planten die eigenlijk supergezond zijn en enorm groeien, maar door het klimaat ook erg moeten verdampen, en dat er dan dingen letterlijk scheef en krom gaan groeien omdat de plant eigenlijk te hard gaat voor zijn eigen bestwil. Kan het ook niet anders uitleggen. Ik ben zojuist weer aan een nieuwe ronde begonnen, zelfde soortje (DoubleFun) en ik hergebruik dezelfde aarde. Deze keer echter heb ik gekozen om de eerste 3 weken onder een 400W lamp te beginnen ipv meteen onder 600W, om zo in het kwetsbare begin de temperatuur netjes te houden. De plantjes zijn nu nog klein, en dekken met hun bladerdek de bak nog niet af, dus een 600W lamp zal feitelijk alleen maar de grond op zitten warmen. met de 400W hoop ik dat alles een stuk koeler blijft, en zo te zien is dat ook zo. En 400W is op dit moment nu de planten nog klein zijn meer dan voldoende. (12 planten op 0.8m2) De theorie is dus dat ik nu geen klauw zou moeten krijgen... we zullen zien.
  7. Rare reactie. Het is 'maar' een tip voor je eigen veiligheid hoor. In ieder geval succes ermee verder.
  8. Nu zit er een mooie wartel met trekontlasting aan de fitting en dan hangen de losse touwtjes er nog uit... beetje slordig, en niet veilig zo!
  9. Als er geen lamp op een Lumatek is aangesloten, kan het dan kwaad dat de stekker van de Lumatek toch in een wandcontactdoos zit? Of is het aan te raden om als de VSA niet gebruikt wordt, ook de stekker er maar uit te laten?
  10. Duh. Het gaat erom dat de ene kant niets weegt en de ander kant een paar kilo. Dat hangt niet lekker in balans. Heeft geen drol met de easyroller of wat dan ook te maken.
  11. Lijkt me lastig ophangen, zo'n kap weegt zelf haast niets, en dan aan de ene kant een zware VSA van een paar kilo... ik heb liever de boel los, dan hangt de kap wat stabieler. Wellicht een overweging...
  12. Staan inmiddels genoeg goede ideeën in dit topic Ben erg benieuwd!
  13. Daarom stelde ik ook voor om een aantal (!) metingen te doen, elke meting zal iets verschillen, zo kun je een mooi gemiddelde nemen en de afwijking bepalen. Hoe meer metingen hoe beter... Ik vind het een hele fraaie methode, maar ik zou het simpel houden, gewoon de HPS zelf gebruiken als lichtbron. Laserlicht is ook weer zo een kleine bundel dat ik denk dat dat zelfs moeilijker constant te meten is dan de HPS... verder moet je laser ook maar precies goed in de cooltube passen... lijkt me ook erg lastig. Of je moet een tube kapotsmijten en een los stukje glas proberen
  14. Ok ik doe rielekst Ik denk dat je niet zoveel toeren uit hoeft te halen, als je gewoon beide lampen op dezelfde plek onder dezelfde omstandigheden meet, is dat genoeg om te zien wat het verschil is. Het hoeft niet in een zwarte kast met lasers als de omstandigheden allebei maar gelijk zijn is dat goed genoeg. Ik zou gewoon een cooltube op 1m in je hok hangen, recht eronder meten, tube eraf, nog een keer meten, en klaar.
  15. Grappig, ik ontwijk in elke post heel bewust de relatie tussen de verminderde lichtopbrengst van een tube en de uiteindelijke opbrengst, of ik laat dat heel bewust in het midden, al heb ik zelf wel een vermoeden. Ik probeer alleen een ietwat meer wetenschappelijk verantwoord tintje aan het geheel te geven. De opmerking van keesthemad trekt dat in het belachelijke, ik begrijp niet helemaal waar dat voor nodig is. Nu we het toch over meten hebben meten met 2 maten is ook niet gewenst. Ik mag niets zeggen over Kees' zijn opmerking maar Kees mag mij wel belachelijk maken blijkbaar... prima hoor.
×
×
  • Create New...