Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

25X Amnees @ 1150 Gavita.

Recommended Posts

Guanokalong heeft trouwens Control Union certificering, wat even iets verder gaat global dan bijv een Skal certificatie.

 

Dit houdt in dat Guanokalong ook in Amerika goed ontvangen word.

 

https://certifications.controlunion.com/en

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustuuuugh

Ik wil geen ruzie in dit mooie topic. Ophouden,ja? Graag. Gekkerts.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe werkt het dan met Sannie's 4 stappen, Oude rocker zijn bio kweek en FOTH met zijn ecostyle producten in de bodem?

 

Deze mensen volgen de wetten van de natuur en laten het bodemleven de zuurgraad bepalen en het bodemleven maakt de voedingsstoffen vrij, zo werkt het nu eenmaal in de natuur.

 

Als je dan raaskalt dat het een of ander geloof is, denk ik echt dat je jezelf te kakken zet.......

 

Of volgen deze mensen ook een of ander 'geloof"??

 

Volgens mij helpt het niet om er tegen in te gaan, daar heb je alleen jezelf mee.

 

Vakman wees je er al op en in je blinde woede lees je het niet eens en dacht je dat het van mij was....zegt genoeg denk

Ik??

 

Pg

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij gaat deze discussie al paar jaar hier aan de gang :D Vergeet echter niet dat we allemaal aan dezelfde kant staan, met een gemeenschappelijke vijand ;) No need om elkaar namen te noemen. Ik denk dat voor beide methodes veel te zeggen is; uiteindelijk gaat het erom wat voor ieder persoonlijk het beste werkt.

 

En volgens mij is het na 50 jaar cannabisteelt in dit mooie landje vooral duidelijk; dat er nog heel veel onduidelijkheid is over wat feitelijk het beste werkt.

 

Maar ik zat te denken: is het niet leuk om een wietforum cannabiscup te beginnen :D Dan kunnen we elkaar in real life afmaken met de wietjes die we meebrengen om te kijken wie het beste product produceert :D

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stukje gedroogde amnees.

 

Deze ga ik vandaag even oproken :D Hij is nog niet helemaal droog, maar ik kan niet langer wachten na 6 dagen.

 

cysrcfqap7r8s.jpg

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vele wegen leiden naar Rome en hoe er gereageerd word is inderdaad net religie. Nog even en er komt een Cannabiswar waarin aardekwekers de hydrokwekers willen bekeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat het sneue gescheld en de ad hominems maar weer even voor wat het is. Discussie is het sowieso niet met een verkoper natuurlijk. Die zal alleen maar zijn eigen waar aan prijzen. WC eend is altijd het beste.

 

Zoals dit bijvoorbeeld:

Deze mensen volgen de wetten van de natuur en laten het bodemleven de zuurgraad bepalen

Zo werkt het dus gewoon pertinent niet. Bacterien verlagen de pH alleen maar. Dat doen ze net zo lang tot ze dood gaan door het zuur. Die dingen denken niet en reguleren dus ook niets. Ze vreten zichzelf kapot als je ze de kans geeft. Iedereen met een beetje kennis van biologie weet dit.

 

Aan de andere kant als je pH te hoog is (boven de 7) dan vermenigvuldigen de schimmels zich niet en dan heb je dus ook geen goed ontwikkeld bodemleven. Vooral aan het begin van de kweek zie je daar problemen. Dan gaan de planten dus de bloei in met een nauwelijks ontwikkeld bodemleven en dan hebben ze daar de rest van de bloei ellende van.

 

Het bodemleven heeft een pH van rond de 6 nodig om optimaal te functioneren. Dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld en dat regelt het niet zelf.

 

Er zijn zat voorbeelden te vinden op het forum van mensen die "geloofden" dat de bodem pH vanzelf wel goed zou komen en steeds weer met enorme pH problemen kwamen te zitten.

 

Het maffe is ook dat die mensen dan vaak maar afstappen van bio omdat ze geen bruikbaar advies krijgen van de verkoper die vol blijft houden pH geen probleem kan zijn. Het is bljkbaar toch beter om de illusie vol te houden dan iemand echt te helpen. Een ander deel neemt het advies aan van iemand die er wel wat van snapt en regelen vervolgens zelf de pH een beetje bij.

 

Het overgrote merendeel van de bio kwekers zal best weg komen zonder iets met de pH te doen, maar er zijn zat gevallen waarbij dat gewoon niet goed ging en in veel gevallen waar het wel "werkt" zal het ook gewoon niet optimaal zijn.

 

"Ja maar het gaat niet om kwantriteit het gaat om kwaliteit .. bla bla bla". Of je kan gewoon zeg 10% tot 20% meer kwaliteits wiet hebben als je een beetje meer je best doet om het bodemleven te helpen in die kleine potjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een pijpje aarde neem van verschillende plekken in mijn aardebak, en dat in een bakje water doe, paar uurtjes laat staan, en vervolgens de aarde eruit filter en het gefilterde water meet met een PH meter, krijg ik dan een eerlijke meting van de PH waarde van mijn aarde?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat het sneue gescheld en de ad hominems maar weer even voor wat het is. Discussie is het sowieso niet met een verkoper natuurlijk. Die zal alleen maar zijn eigen waar aan prijzen. WC eend is altijd het beste.

 

Zoals dit bijvoorbeeld:

Deze mensen volgen de wetten van de natuur en laten het bodemleven de zuurgraad bepalen

Zo werkt het dus gewoon pertinent niet. Bacterien verlagen de pH alleen maar. Dat doen ze net zo lang tot ze dood gaan door het zuur. Die dingen denken niet en reguleren dus ook niets. Ze vreten zichzelf kapot als je ze de kans geeft. Iedereen met een beetje kennis van biologie weet dit.

 

Aan de andere kant als je pH te hoog is (boven de 7) dan vermenigvuldigen de schimmels zich niet en dan heb je dus ook geen goed ontwikkeld bodemleven. Vooral aan het begin van de kweek zie je daar problemen. Dan gaan de planten dus de bloei in met een nauwelijks ontwikkeld bodemleven en dan hebben ze daar de rest van de bloei ellende van.

 

Het bodemleven heeft een pH van rond de 6 nodig om optimaal te functioneren. Dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld en dat regelt het niet zelf.

 

Er zijn zat voorbeelden te vinden op het forum van mensen die "geloofden" dat de bodem pH vanzelf wel goed zou komen en steeds weer met enorme pH problemen kwamen te zitten.

 

Het maffe is ook dat die mensen dan vaak maar afstappen van bio omdat ze geen bruikbaar advies krijgen van de verkoper die vol blijft houden pH geen probleem kan zijn. Het is bljkbaar toch beter om de illusie vol te houden dan iemand echt te helpen. Een ander deel neemt het advies aan van iemand die er wel wat van snapt en regelen vervolgens zelf de pH een beetje bij.

 

Het overgrote merendeel van de bio kwekers zal best weg komen zonder iets met de pH te doen, maar er zijn zat gevallen waarbij dat gewoon niet goed ging en in veel gevallen waar het wel "werkt" zal het ook gewoon niet optimaal zijn.

 

"Ja maar het gaat niet om kwantriteit het gaat om kwaliteit .. bla bla bla". Of je kan gewoon zeg 10% tot 20% meer kwaliteits wiet hebben als je een beetje meer je best doet om het bodemleven te helpen in die kleine potjes.

 

 

 

die PH van de grond is gewoon heel simpel te testen.

ik zelf heb geen Biokweek binnen. omdat ik denk meer grammen te kweken mineraal

maar misschien wil iemand dit testen?

 

plant 1: niet aanzuren

plant 2: wel aanzuren

 

ik moet zeggen. ik kijk nu mee met enkele binnen kweekjes bio.

En daar word niet aangezuurd. planten zien er gezond uit geen rood steeltje niks

de binnenkweekjes bio vind ik tegenvallen kwa grammen opbrengst. al denk ik dat het ook aan de kwekers ligt

ik kreeg daar ook de kwaliteit over kwantiteit preek

de buitenkweekjes bio vind ik daar in tegen hele mooie opbrengsten hebben!

 

ik doe ook 2 buiten kweekjes verzorgen bij mensen. die doe ik biologisch omdat ik er weinig omkijken naar heb dan.

ik heb daar 2 verschillende soorten bio aarden

 

ik zelf heb nog geen problemen ondervonden door het niet aanzuren bij BIo kweken. zowel binnen niks gezien als buiten

 

1 eigen aarde mix van wiet61

1 "speciale" aarde mix van iemand die bij dat CBD bedrijf shamatics werkt

 

 

hier recept van wiet 61

deze krijgt regenwater

 

lightmix van plagron met perliet

 

3 plagronbiosupermix

3 culterra

2 kippemest

2 lavameel

1 wormenmest

 

andere recept onbekent. deze krijgt Koi Vijver water

krijg aarde. en daarbij een soort spul wat ik door de aarde moet heen mengen. geen poeder kan niet beschrijven wat het is. zal er eens foto van maken

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MisterX, de pH waarde van regenwater is gunstiger dan kraanwater, daarom gaat biologisch buiten beter.

 

Mijn ervaring met biologisch kweken zonder de pH te regelen is dat je vooral geluk moet hebben dat de zuurtegraad van je water geschikt is en dat het vroeg of laat een keer goed misgaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten hebben de planten en het bodemleven ook veel meer ruimte om zich te ontwikkelen. Plus dat je daar meer met dat no-tilling kan werken.

 

Als je de potten leeg gooit en weer opnieuw vult heb je daarmee ook al je schimmels om zeep geholpen (het mycelium met name). Dat duurt dan weer weken voor het goed opgebouwd is. Dat heb je niet bij no-tilling. Dan hou je het bodemleven zoveel mogelijk in stand. Al heb ik dat in mijn tuin buiten ook geprobeerd en het werkte voor geen meter, maar dat is meer omdat mijn grond nogal veel klei bevat. Het wordt gewoon een keiharde vloer en dan groeide er helemaal geen plant meer op. Behalve misschien aardappels.

 

Probleem met die grond pH metingen is wel dat ze niet super betrouwbaar zijn. Het kan ook nogal varieren. Krasi is er ooit druk mee bezig geweest. Die had ook flinke pH problemen bij zijn bio kweken. Hij had toen zo'n grond pH probe gekocht. Daar kon hij problemen beter mee duiden en ook oplossen voordat het erger werd. Dus niet alleen katastrofale problemen kun je er mee voorkomen, je kan ook de kleinere problemen sneller/beter oplossen en optimaler kweken.

 

Maar goed, er zijn ook zat kwekers die geen problemen zien, dus niet iedereen heeft een grond pH probe nodig inderdaad. Mijn punt was meer het andere uiterste dat pH problemen niet bestaan bij bio teelt gewoon onzin is. Je hoeft er misschien minder voor te doen om het aan te zuren, maar een correcte pH is uiteindelijk net zo belangrijk.

 

Met minerale voeding heb je trouwens ook chelaten en dan hoef je ook niet of nauwelijks wat aan je pH te doen. Sowieso hoef ik in de bloei nauwelijks aan te zuren. Ik geef ze voedingswater met een pH van 7 (start pH kraanwater is 8) en de planten en bacterien brengen dat zelf wel omlaag naar 5,5 tot 6. Als ik bijvoorbeeld naar 6 tot 6,5 aanzuur dan kom ik in de potten te laag uit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruinevingers heeft een aardebak daarom dat No-till.

 

Ik heb er mooie kweken van gezien. Tuurlijk moet je in NL niet je bladeren enz terug op je aarde gooien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stompen van geoogste planten kun je dan ook beter niet laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt zeker nog nooit geen planten (maakt niet uit wat voor) op een composterende composthoop gezet??

Moet je eens doen voor de gein, je zult versteld staan!!

 

Zelf niet nee (ja, lol, meloenen), wel gezien overigens, maar dat was gecomposteerde compost, stond toen wel versteld ja, die waren gigantisch. Beetje zonde van de compost alleen, ik verspreid het liever.

 

Goede compost verkrijg je 1) wanneer je de juiste ingrediënten gebruikt en een goede c/n verhouding weet te creëren 2) wanneer de hoop groot genoeg is, pas bij een kubieke meter aan startmateriaal krijg je snelle compostering. Temperatuur stijgt tot wel zo'n ~65 graden door thermofiele bacteriën, dat vinden wortels over het algemeen niet zo lekker.

 

Kleinere hopen hebben dat niet en dat duurt dan ook veel langer voor het compleet gecomposteerd is, komen een stuk meer beestjes en nare schimmels/bacteriën aan te pas, gaat allebei echt niet lukken in je tentje, vooral niet met alleen maar wat wietresten. Geel en afgevallen blad wordt ook altijd aangeraden om uit je hok te halen vanwege schimmels, dat is niet anders met een composthoop onder je planten. Zelfgemaakte compost is idd leuk voor buiten om te topdressen, binnen gebruik je liever wormenmest, stuk minder gezeik met beesten.

 

Als een plant het zelf uit de grond haalt hoe 'geef" je dan teveel p? Ik geef hemaal geen p..., sterker nog Kalong bloom zit geen p in.

Kalong grow-->>NK 6-3

Kalong bloom-->> NK 3-6

 

De p zit in de guano die de planten zelf uit de bodem halen, 380 gram op 50 liter Guanokalong aarde trouwens.

 

Ik had het niet specifiek over jouw manier van kweken? Meeste mensen gooien er bijna de gehele kweek gewoon (organische) vloeibare voeding met fosfor bij. Ik ga ook niet uitzoeken hoeveel p 380 gram guano op 50 liter is en wat je er daarna allemaal mee doet, maar als je die hoeveelheid elke keer bij het opwaarderen gebruikt en je zuurt nooit af, dan heb je na een aantal kweken waarschijnlijk een hele rare ph en een excess aan p en andere onbereikbare elementen in je aarde.

 

Hoe fosfor zich gedraagt in aarde is trouwens echt te uitgebreid om hier ff snel neer te zetten, dat ligt aan de vorm waarin het aanwezig is, het bronmateriaal (type aarde en p meststoffen), de ph, de andere elementen die aanwezig zijn, etc. Hoe meer je geeft hoe meer vrije fosfor (pi, of orthofosfaat) er in het begin is om op te nemen. Na verloop van tijd (eigenlijk meteen zodra het in de grond wordt gegooid en er water bijkomt) reageert de vrije vorm alleen met andere elementen (bij hogere ph voornamelijk calcium, magnesium, zink, lagere ph ijzer en aluminium,) en wordt het een stuk minder opneembaar, dan maakt of de mycorrhizae ze vrij, de plant zelf, verwering door water en/of microbiologische processen, of we helpen ze een handje en passen de ph aan, voegen zelf (humus)zuren, kalk of chelaten toe of we gooien er nog meer p bij. Je kan je grond volgooien met p en denken dat het goed is, maar te veel en andere elementen kunnen dus worden opgesloten. Waarom denk je dat we mestquota’s hebben tegenwoordig? Eutrofiëring komt echt niet alleen van kunstmest, ook dierlijke mest bevat p en een teveel is nagenoeg altijd slecht. Er zijn echt talloze (universitaire) artikelen te vinden over de rol van p in de aarde/plant die het een stuk beter kunnen uitleggen dan ik, ff googlen werkt misschien verhelderend.

 

Mycos maken toch juist extra P beschikbaar uit voor de plant? En dan gaat er bij sommigen nog een extra overdosis P bij uit vleermuizenpoep. Teveel P is overigens slecht voor het bodemleven.

 

Planten geven zelf signaalstoffen af naar mycorrhizae’s als ze fosfor tekort komen, zo om en nabij de >50 ppm vrije p in de grond en planten maken enzymen aan om de myco’s af te stoten omdat het niet rendabel meer is, er is toch genoeg vrije fosfor om op te nemen. Vooral in het begin zou het van belang zijn om weinig vrije fosfor in de grond te hebben om zoveel mogelijk biomassa aan myco’s te kweken, hoe groter dat myconetwerk, hoe effectiever ze je planten van voeding kunnen voorzien. Met batmix gaat dat in het begin niet lukken nee, dat komt dan waarschijnlijk een tijdje stil te staan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is nu ook 'Guano Black"

 

gallery_23812_9701_122283.png

 

Een mix van guano en humine zuren (gemaakt van leonardite), deze zorgen ervoor dat de guano sneller opgenomen word uit de bodem.

 

Daarnaast is er een booster om de toppen af te harden met de nodige K erin verwerkt.

 

gallery_23812_9701_4780.jpg

 

Afzuren is niet nodig voor het beste resultaat!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

In elke 5 liter pot heb ik 1 tab gestopt.

 

De planten die hierin gaan, gaan eeuwig in de groei staan. Hoe lang houdt ik het zo vol zonder groei voeding bij te voegen? Het staat op aarde die niet voorbemest is.

 

v40c2hvhkclbz.jpg

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Google een voorbeeld:

 

Acadian Kelp Meal @ 1/2 Cup per cubic foot

 

Neem Cake and Karanja Cake 50/50 Mix @ 1/2 cup per cubic foot

 

Crustacean Meal @ 1/2 Cup per cubic foot

 

Gypsum Dust @ 1 Cup Per Cubic Foot

 

Brix Blend Basalt @ 1 Cup Per Cubic Foot

 

Glacial Rock Dust @ 1 Cup Per Cubic Foot

 

Oyster Flour @ 1 Cup Per Cubic Foot

 

Malted Barley @ 2 Cup Per Cubic Foot

 

1 Handful of Red Wigglers (per container)

 

1 Handful of European Night Crawlers (per container)

Had je dat lijstje niet even kunnen vertalen, pvd? :rtfm:

 

Nou moet ik het zelf allemaal weer op gaan googelen. :cry

 

Doe jij zelf ook wat op aarde boevekoppie? Ik blijf het heel aantrekkelijk vinden maar durf het niet zo goed aan, bang dat het een zootje wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was en ben eigenlijk meer van de hydro. Alleen vind dat aarde met "leven" stiekem toch ook wel heel mooi. Ik ben sinds een tijdje dan ook weer een aarde ronde gestart. Scoor voor mij doen echt niet slecht. (niet slechter dan hydro)

 

Nu wil ik op grote aardebak werken en misschien wel soort van No -till achtig.

Edited by Boefje030
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gewoon Guanokalong aarde gebruikt met een beetje Kalong bloom kun je prima eens een rondje bio proberen@boef en twiet.

 

Daar komt niks bij kijken, kind kan de was doen.

 

Wat gebruik jij boef met je aarde rondje?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral PHC spullen pg.

 

Maar ik speel vals, ik doe soort van hybride. licht bijvoeden zodat mijn ph wat lager wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...