Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

25X Amnees @ 1150 Gavita.

Recommended Posts

Als je opwaardeert met complete organics, ben je er dan? Of moeten er nog dingen toegevoegd worden. Ik heb ook nog 80 buffertabs liggen, maar ik las ergens dat je zei dat dat vooral bedoeld was voor de groei. Hoe zit dat precies dan? Is complete organics voor zowel de groei als bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Complete is voor zowel groei als bloei, maar je kunt het prima combineren.

 

500 L aarde: Grootverpakking complete a 22 L, zit je ongeveer op een liter complete op 20/22 liter aarde. Daar nog de buffertabs bij prikke ongeveer 20 stuks. Kijk je eens hoe dat gaat. En dit is met opwaarderen. Gebruik je verse aarde bijv Guanokalong, daar zit al aardig wat voeding in en kun je alleen tabs bijsteken. Dan red je het een heeeeel eind zonder bij te voeden...., msschien beetje bloei op het eind maar dat doe je nu ook.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil die complete organics wel een keer proberen, maar dan met die urban special aarde. Die moet ik eerst nog aanschaffen en een ronde op draaien. Maar ik hoef dan geen kalk, en andere meel en stoffen nog toe te voegen?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urban special is hun zwaarst bemeste aarde, probeer het eerst maar zonder de complete organics anders krijgt dat weer de schuld dat het niet werkt...., ennnnnn verdiep je nou eens een x in wat voor aarde je gebruikt en wat erin zit. De guano aarde is bijna hetzelfde en die heb je al gehad een x, maar toen ging het ook matig en ben je weer geswitched....krijg altijd te horen dat het daaraan ligt terwijl heel europa er perfect op kweekt. Grow center noord is ook dealer en draait als een trein maw de amsterdamse kweker weet t ook te vinden en goed te gebruiken.

 

Wil je het simpel gebruik Guanokalong aarde met Kalong bloom alleen en draai daar een ronde mee, geen poespas alleen aarde en bloeivoeding. Kun je de tabs perfect inzetten voor de groei. Beetje bloom op t einde klaar. Geen gemix alleen verse aarde. Optie?

 

Je haalt veel te veel dingen door elkaar en weet eigenlijk niet goed waar wat voor is. Daar hebben de meeste last van en daarom laten ze bio/organisch links liggen....., een schema bij een voedingslijn is veel makkelijker, maar is dat wel zo?

 

 

Pg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuh, dat heb ik nooit gezegd. Nu leg je woorden in mijn mond ;) Ik heb gezegd dat ik vertrouwen in aarde met guano had en heb, maar ik zelf waarschijnlijk aan het overbemesten was. Maar terugkijkend had ik toen ook andere dingen niet op orde. Ik heb in ieder geval nooit het product 'de schuld' gegeven.

 

Verder is heldere lectuur over dat geen wat jij roept altijd welkom ;) (ennnnnn verdiep je nou eens een x in wat voor aarde je gebruikt en wat erin zit.)

Ik heb geen flauw idee waar ik op moet zoeken, en de zoekfunctie op dit forum heb ik al lang geleden opgegeven.

 

 

overigens zeg ik ook; ik moet die aarde halen, en er een ronde op draaien. Ik wil geen complete organics toevoegen op de al zwaar bemeste aarde. Maar ik neem aan dat zelfs die aarde na een ronde opgewaardeerd moet worden.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ook niet dat je het de 'schuld" geeft maar wel dat het matig ging....., nu blijkt ook om andere oorzaken die ik niet wist.

 

Je moet idd ook die aarde opwaarderen als je klaar bent of je haalt alles vers. Ik ben benieuwd wat je plannen zijn.

 

Zoek eens naar de info sheet van de Urban aarde, kijk eens naar 'primaire" voedingsstoffen... de NPK waarde en hoeveel waar in zit in welke mate en WAT het is. Wormenmest, Guano, pre mix noem maar op. Het is een hele lijst die ALLEMAAL op hetzelfde gebaseerd zijn de NPK waarde.

 

N--> nitrogen: stikstof..., essentieel voor de groeiperiode, bladgroen en cel opbouw, fotosynthese en chlorofyl productie.

P--> phosfor: fosfor.., essentieel voor wortelopbouw, cel wanden en de bloei periode.

K--> kalium: essentieel voor sapstroom binnen de plant, zorgt voor de amino zuren en koolhydraten binnen de plant, de bloeiperiode en uitharden van de buds.

 

Secundaire voedingsstoffen zijn: calcium/kalk, magnesium.

 

Macro voedingsstoffen: zink, borium, nog een paar...

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar deze vraag heb ik ooit eens eerder gesteld, geen idee of daar antwoord op is. Maar is er een manier om die stoffen afzonderlijk van elkaar te meten? Ik heb altijd het idee dat al die theorie leuk is, maar als je niet van elke stof weet hoeveel er aanwezig is in de aarde, hoe kan je dan uiteindelijk tot een weloverwogen besluit komen.

 

Die globale NPK theorie ben ik al vele malen tegengekomen hier; maar hoe kan je nou zeggen wat je precies nodig hebt, wanneer je niet weet wat er overblijft.

 

Ik zal een voorbeeld geven.

 

Na deze run als de planten eruit zijn, moet de aarde hergebruikt worden. Er moet dus NPK toegevoegd worden, voor de volgende run. Maar ik weet niet wat er aan rest is overgebleven na deze run.

 

Misschien zit er heel weinig NPK rest in. Misschien is er heel veel N overgebleven, heel veel P en helemaal geen K. Misschien is er heel veel K en de rest op.

 

Als je die basis niet weet, dan weet je toch ook niet hoeveel N of P of K je moet toevoegen voor je volgende run.

 

een EC waarde zegt in die zin ook niet zoveel lijkt mij.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga eens een volledige bio ronde doen.

Beetje schimmels en bacteriën toevoegen.

De hele ronde geen PH of EC meer meten..

 

Dus ook niet afzuren of wat dan ook.. Wel water van 20 graden geven..

af en toe een beetje melasse meegeven.

Na een week of 3 bloei geef je wat extra pk mee Ecostyle ca 20 gram per plant.

 

En je zal zien, dat de plant niks teveel of te weinig krijgt..

 

Ik krijg het idee, dat je TEVEEL wil sturen en beheersen..

 

Waarom, de natuur doet wel zijn ding.. :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet helemaal niks op het moment Rocker. Ik stop me stekken in de grond met wat mycos. Daarna krijgen ze alleen bactos en gedurende 4 weken 10ML bac bio op 10 liter water.

 

Voor de rest alleen kraantjes water en bactos. Ja ik spray ze af en toe in met plant vitality plus en ik geef wat wortel stimulator mee bij het voorgroeien. Maar dat is het toch echt :)

 

Maar de vraag is toch heel simpel. Hoe weet je wat je moet bijvullen, als je niet weet wat er is overgebleven? En als het niet uitmaakt, hoe regelt het zichzelf dan?

 

Lui, het is heel simpel ;-) Ik wil van het continu verversen af. Het kost teveel tijd, teveel moeite. Maar ik ben ook altijd huiverig een truukje op te geven dat werkt.

 

Ik heb het nu paar keer geprobeerd, maar bij het opwaarden heb ik de tweede ronde altijd 30% verlies. Ik doe iets fout, en ik wil graag weten wat. En op dit punt loopt mijn brein meteen vast. Hoe kan je iets bijvullen, als je niet weet wat er precies weg is :D

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je meten:

 

Horiba.

En bodemanalyses laten uitvoeren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De globale NPK theorie is helaas geen globale theorie bruine, het is hoe de natuur werkt. De NPK waarde is de basis voor elke plant op de planeet. En je kunt het niet meten wat ze exact eten maar wel wat ze nodig hebben wanneer....

 

In de natuur bepaalt een plant 'zelf" wat ie eet en uit de grond haalt, dat is een vast gegeven. Het is aan ons om een ruim skala aan nutrients in de grond te stoppen waar de plant voldoende aan heeft in de gehele cyclus. Hoe je dat invult kun je zelf bepalen.

 

Ik denk dat een shop amnees die bijna zijn hele leven chemische voeding heeft gehad ook wat moeite heeft om alles uit de aarde te trekken, als ze al tig x afgestekt is verliest ze ook aanzienlijk aan overall kracht en prestatie, dat merk je meteen als je volledig organisch kweekt.

 

@bruine vingers, shop aarde...'de gewone zwarte zakken" is niet half de kwaliteit die bijv Guanokalong of Jongkind grond heeft. Ik zei al dat word meteen stof zonder een vorm van veen of iets, maw dat slaat meteen dood.

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even terug naar de kweek. Ik heb besloten deze morgen om te hakken, na precies 8 en een halve week. Ik zie op nog 2 andere plekken bruine verkleuring, en dat is voor mij het teken om er bij deze een eind aan te breien :--)

 

@PG

 

Dan blijft de vraag over: Wat heb je allemaal nodig, om dat complete pakketje te leveren los van de aarde die je gebruikt. Dy mycos voor wortel symbiose met andere organismen correct? Bacto's voor het omzetten van het voedsel, correct? Wat mis ik nog meer. Want als het zo werkt, dan moet je een groot genoeg pakketje kunnen leveren, waarbij je dus totaal niet hoeft bij te voeden. Als ik het goed begrijp, moet je er alleen voor zorgen dat dat pakketje niet meteen hap klaar door de strot geduwd wordt. Meer als een pil die je slikt, en op gezette tijden stoffen los laat. En dat is nog makkelijker en luier, dus mijn interesse is gewekt :)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bruine....

 

Bacto's zijn niet voor t omzetten van voedsel maar om de rhizosfeer aan de posittieve kant te houden zodat foute phatogenen (schimmels) geen kans krijgen. Ze zetten fosfaten ( geen voeding ) om in N wat de plant ten goede komt.

 

Complete organics/lavaworm..., eventueel wat buffertabs voor de groei omdat je die al hebt.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat levert die fosfaten? hoe zorg je er voor dat er voldoende fosfaten aanwezig zijn om om te zetten, en kan je teveel fosfaten toevoegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet je er alleen voor zorgen dat dat pakketje niet meteen hap klaar door de strot geduwd wordt. Meer als een pil die je slikt, en op gezette tijden stoffen los laat. En dat is nog makkelijker en luier, dus mijn interesse is gewekt :)

 

Dat hap klaar, is meer het chemische voeding verhaal.

 

Een goede bio kweek, heeft de nodige voedingsstoffen, zoals PG al heeft omschreven,.

beschikbaar in de grond, organisch.

 

Je bodemleven zet dat om in voor de plant bereikbare voedingsstoffen.

JA!! zo simpel gaat dat.. :hug:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je in het algemeen zeggen dat je dus kunt bereken wat de plant allemaal nodig heeft, gedurende de hele cyclus. Dat kant en klaar in de grond kan stoppen, en vervolgens af kan staan met alleen kraanwater? En dat kant en klare voedingslijst is dan de lijstjes die je hier voorbij ziet komen van andere kwekers, waar iedereen een eigen mening over heeft,minstens twee eigen varianten en daarbij zijn eigen lijstje het beste vind?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat levert die fosfaten? hoe zorg je er voor dat er voldoende fosfaten aanwezig zijn om om te zetten, en kan je teveel fosfaten toevoegen?

 

Bruine....fosfaten zitten in kraanwater. In overvloed, het bestaat uit fosfaten/zouten. Dat kun/hoef je niet toe te voegen lol. De bacto's geef je toch in kraanwater. Geef je zoals oude rocker ook nog een vijverwater af en toe, daar zit pas echt leven in.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel ik zou geen complete organics willen, geen tabs willen, geen enkel middeltje wat kant en klaar is en alles zelf wil selecteren en toevoegen. Stel, ik heb onbemeste kwaliteits aarde gekocht. Dat moet bemest worden. Voor de gehele cyclus.

 

NPK.

 

De secondaire, en de rest.

 

Waar begin ik.

 

-Mycos's voor symbiose

-Bactos tegen foute pathogenen.

 

Wat levert de N

Wat levert de P

wat levert de K

 

De primaire, secundaire en de rest.

 

En zo verder?

 

Vijver water kan ik aan komen. Dat het leeft geloof ik zeker. Stilstaand vjverwater ruikt namelijk net als een gemiddelde fles voedingsmiddelen gericht op cannabiskweek ;)

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik niet gewoon zelf compost maken in mijn aardebak, in mijn aarde?

 

Het lijkt mij dat dat genoeg voeding levert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker kan dat, de old school kwekers hadden geen growshops met kant-en-klare aarde en stelden zelf hun medium samen. Wormenmest zijn de planten ook dol op. En eventueel een beetje bij voeden met Biobizz.

 

Bijvoorbeeld Plantformer stelt zelf zijn aarde samen als ik het mij goed herinner.

 

Zie hier zijn topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Compost heeft tijd nodig om het te worden en kan prima in je aardebak lol als je er 2/3 mnd op wacht tot t goed is.

 

Er zijn 1001 toevoegingen met allemaal hun eigen NPK verhouding, weet je wat je ammie nodig heeft gooi je dat erin.

 

Plantvormer houdt een simpele basis aan en voed ook bij met bac bloei.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je welke strain wat nodig heeft in welke periode? Ik heb veel meer soorten dan amnees. Maar ze staan allemaal onder zwak licht, dus kan er nog geen stekken van snijden.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je welke strain wat nodig heeft in welke periode?

 

Kan ik niet gewoon zelf compost maken in mijn aardebak, in mijn aarde?

 

gallery_38152_17225_15831.png

 

Dat is nou het mooie van een biokweek.

De plant neemt zelf op, (en nog op het juiste moment ook) wat ze nodig heeft.

 

Voorwaarde is wel natuurlijk, dat je grond het allemaal heeft.

En wat PG aangaf, compost kan natuurlijk prima, mits het voldoende tijd krijgt,

offff...............

 

Je zorgt dat het al heel ver is..

 

Ik heb op dit moment klaar een compost mengsel,

Dat is veelal alg zooi wat van mijn planten filter (weer die vijver hé) komt.

 

Dat is al in een zodanige staat van ontbinding, dat het gewoon stinkt als stront..

En een structuur heeft als snot.

 

Als je mijn topic even in de gaten houd van de week,

Ik ga een nieuwe ronde beginnen.

 

Ik zal daarin weer uitvoerig verslag doen, van hoe ik mijn aarde voorbereid..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je Jongkind gebruikt................

Aan het einde van je ronde de pot goed doorspoelen

De aarde, ontdaan van het stammetje en de wortels, even op EC meten.

Dan met bijv. DutchPro lijn opnieuw inwateren en weer starten....

 

Al dat geleuter met meel,lava,wormen,schimmels,bacteriën,vijverwater wat naar stront stinkt. Straks wordt er nog beweert dat je wekelijks 20 scheten in je hok moet laten voor de CO2..............en jij maar bruine bonen eten met gebakken ui...............

 

Ik koop gewoon nieuwe aarde

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...