Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Ze gebruiken tegenwoordig hier andere cameras, das t nadeel met n marinebasis op n slordige 30 km... met die militaire dingen kunnen ze de hps lampen tellen tenzij je de boel echt heel goed afschermt.

Ze kunnen zelfs het aantal mensen in n slecht geisoleerd pand tellen, en die zijn ook handwarm (zolang ze nog adem halen..)

Ze mogen gelukkig niet zomaar ingezet worden maar pas na toestemming vd rechtbank.

 

 

 

 

@JS: denk niet dat dat opgaat op n kamp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zouden ze die HPS lampen moeten zien dan? Ze kunnen niet door een dak of muren heen kijken. Dat is echt een broodje aap verhaal. Gewoon licht en IR licht gaat niet door wanden heen.

 

Mensen tellen in een pand of voertuig doen ze met rontgenstraling of door middel van hartslag meting.

 

Dit soort dingen bijvoorbeeld:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/699340.stm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie die passieve koelers als een investering mocht je meer moeten koelen zet je een fan op.

Is het trouwens niet een beter idee om de fan richting de planten te laten blazen in plaats van naar boven ? Als je actief koelt ?

 

Die leds worden bij 85C getest en gaan dan 10 jaar mee drivers 7 jaar dat zit wel goed. Trouwens wat me opviel bij Cree is dat hun thermal management wel slechter is dan die van Vero of Citizen komt dat doordat die 2 gemaakt zijn van aluminium ?

 

Cree cxb3590@1400ma

25C= 174 lm\w

85C= 144lm/w

 

Bij de andere 2 verschuift het net geen 10lm/w

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk... die 2 cijfertjes geven gelijk aan waarom ik voor actief koelen kies... liever 30 graden dan 60+

Krijg ik gratis 10-20% extra licht... nouja t kost me 1% extra stroom.

 

Mijn huidige armaturen blazen al heel zachtjes omlaag voor n deel door de positionering vd koelers tov de hoeklijnen van t alu frame.

Heb zelfs de thermal tape die je bij Kingbrite bij de leds krijgt tussen de frames en koelers geplakt voor ik ze vastpopte zodat t frame maximaal meekoelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapiteinkoek, Bij Citizen en Bridgelux kunnen ze ook meer individuele ledjes kwijt in de COB heb ik het idee.

 

Bij hogere belasting verliezen ze ook minder efficiëntie.

 

Cree heeft de meest efficiënte diodes, maar ze verliezen het dan op prijs en thermal management inderdaad.

 

de fans blazen op het blok. Dus dat is min of meer omlaag.

 

@scirocco, Bij actief koelen zit je ook op 50C en passief kwam uit op veel minder dan 85 graden. Circulatie fan in de tent en die passieve dingen zij praktisch actief gekoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras & scirocco, dank voor de tips, dan denk ik wel dat het gaat lukken zo.

 

@kapiteinkoek, dat is een koelblok voor een server. Vergeet niet dat er dus nog wel 8 fans in dat ding zitten en dit koelblok zo geplaatst is dat de lucht tussen de koelribben door blaast. De processor zit trouwens niet aan de gladde gele kant, maar op de aluminium plaat aan de onderkant, die je op de foto niet goed kunt zien. Maar hey, je kunt het altijd proberen, als het werkt is het een goedkope oplossing.

 

Zou zelf dat gele metaal eraf halen trouwens, heeft voor dit doel geen enkel nut. In een serverkast fungeert het als een soort windtunnel zodat de lucht goed tussen de koelribben door stroomt. Fans zitten meestal zo gemonteerd dat ze er doorheen blazen namelijk. 4 voor de intake en achter nog eens 4 die de lucht weer de kast uitblazen. Maar als je hem als koelblok voor LEDs gaat gebruiken en er van bovenaf een fan opzet, dan belemmert het eerder de luchtstroom, die daardoor juist niet tussen de koelribben kan komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel gekozen voor passieve koeling. ik heb een temperatuur sensor in me koelrib geplaatst in het midden boven de led helemaal tegen de plaat aan waar aan de andere kant de led gemonteerd zit. Op deze plaats komt het bij mij niet boven de 37 graden. Ik heb wel een 30cm ventilator bovenin hangen die als de lampen aan zijn de warmte naar beneden blaast langs deze koelribben zodat de warmte ook bij de plant terecht komt ipv direct afgezogen te worden. Voordeel vind ik wel dat als er geen ventilator hangt er nog steeds heel acceptabele temperaturen gemeten worden en ik dus niet het risico loop dat me leds eraan gaan.

Nog een voordeel vind ik dat een ventilator van 30cm minder geluid maakt als 6 kleine ventilatoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloyske, maar dat is dus niet de temperatuur van de LED, die kun je meten op het punt dat daartoe speciaal op de COB staat aangegeven.

 

Kijk maar op de foto: CXB3590_med.jpg

die goudkleurige stip, rechtsbovenaan, daar meet je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met ideal solderless holders is t vrij lastig om daar te meten.

 

Ben de eerste LED oogst aan het naknippen op t moment, 1:1 zit ik al dik overheen, en ben nog lang niet klaar :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn der ook bouwverslagen van een 1000watt led lamp?

wil van de zomer zo een ding proberen te bouwen maar heb 2 linker handen. dus hoe meer bouwverslagen hoe beter

 

heb jij geen bouwverslag scirocco?

 

en als bereid is mij te helpen met het bouwen van zo een kreng zou nog beter zijn

Hoe zouden ze die HPS lampen moeten zien dan? Ze kunnen niet door een dak of muren heen kijken. Dat is echt een broodje aap verhaal. Gewoon licht en IR licht gaat niet door wanden heen.

 

Mensen tellen in een pand of voertuig doen ze met rontgenstraling of door middel van hartslag meting.

 

Dit soort dingen bijvoorbeeld:

http://news.bbc.co.u...news/699340.stm

Ze gebruiken tegenwoordig hier andere cameras, das t nadeel met n marinebasis op n slordige 30 km... met die militaire dingen kunnen ze de hps lampen tellen tenzij je de boel echt heel goed afschermt.

Ze kunnen zelfs het aantal mensen in n slecht geisoleerd pand tellen, en die zijn ook handwarm (zolang ze nog adem halen..)

Ze mogen gelukkig niet zomaar ingezet worden maar pas na toestemming vd rechtbank.

 

 

 

 

@JS: denk niet dat dat opgaat op n kamp...

 

 

ze zoeken ook niet naar lampen. ze zoeken met die IR dingen naar de warme lucht van de uitblaas

heb ik eens gezien op een politie tv programma

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras & scirocco, dank voor de tips, dan denk ik wel dat het gaat lukken zo.

 

@kapiteinkoek, dat is een koelblok voor een server. Vergeet niet dat er dus nog wel 8 fans in dat ding zitten en dit koelblok zo geplaatst is dat de lucht tussen de koelribben door blaast. De processor zit trouwens niet aan de gladde gele kant, maar op de aluminium plaat aan de onderkant, die je op de foto niet goed kunt zien. Maar hey, je kunt het altijd proberen, als het werkt is het een goedkope oplossing.

 

Zou zelf dat gele metaal eraf halen trouwens, heeft voor dit doel geen enkel nut. In een serverkast fungeert het als een soort windtunnel zodat de lucht goed tussen de koelribben door stroomt. Fans zitten meestal zo gemonteerd dat ze er doorheen blazen namelijk. 4 voor de intake en achter nog eens 4 die de lucht weer de kast uitblazen. Maar als je hem als koelblok voor LEDs gaat gebruiken en er van bovenaf een fan opzet, dan belemmert het eerder de luchtstroom, die daardoor juist niet tussen de koelribben kan komen.

Klopt maar ik wil een led van 23W ermee koelen die nogal zuinig is, een kerel op RIP had er ook mee gespeeld en indd die oranje kap flikker je eraf, koelvinnen naar buiten buigen en hij koelde er Vero 18 ermee tot 27W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed werkt heb je een spotgoedkope koeler, als het niet werkt verlies je een paar €uris. No big deal.

 

Persoonlijk heb ik het niet zo op passieve koeling. Had een tijdje geleden een los contact waardoor de fans bij een rij van 3 COBs niet meer werkten, toen ik de kamer binnen ging kreeg ik gelijk een geur in m'n neus van oververhitte elektronica waar de haren in m'n nek letterlijk van overeind gingen staan!

 

Maar goed, dat was wel met COBs die op 60watt draaien en met Alpine 11 koelers, iets andere situatie dus.

 

Probeer het gewoon en let us know.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur van de COB kun je meten op dat puntje, maar met mijn FLIR camera ziet de hele behuizing er even warm uit. Je kunt het dus overal meten waar je bij de behuizing komt. Dat stipje is vooral handig om een thermokoppel op te solderen.

 

De temperatuur van de COB zal een graad of 20 tot 25 hoger zijn dan die van het koelblok.

 

@GeekFreak, Dat is juist een voorbeeld dat je wel passieve koelers moet gebruiken :)

 

Die zijn namelijk ontworpen om te werken zonder fans, dus dan heb je geen last van draadjes die los kunnen gaan of voedingen die kapot kunnen gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur van de COB kun je meten op dat puntje, maar met mijn FLIR camera ziet de hele behuizing er even warm uit. Je kunt het dus overal meten waar je bij de behuizing komt. Dat stipje is vooral handig om een thermokoppel op te solderen.

 

De temperatuur van de COB zal een graad of 20 tot 25 hoger zijn dan die van het koelblok.

 

@GeekFreak, Dat is juist een voorbeeld dat je wel passieve koelers moet gebruiken :)

 

Die zijn namelijk ontworpen om te werken zonder fans, dus dan heb je geen last van draadjes die los kunnen gaan of voedingen die kapot kunnen gaan.

@GeekFreak ik denk inderdaad dat je het precies andersom bedoelde, wél passief (heatsinks) koelen, dan hoef je je over die hele santekraam aan kabeltjes van en naar die pc-fannetjes ook niet druk te maken, en dan slechts een waaier erboven om de opstijgende, warme lucht naar beneden te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha lol goed voorbeeld indd waarom ik niet zo van actieve koeling ben bij mij komen ze niet boven de 37C graden zelfde als bij aloyske.

 

Daarbij zijn mijn hokken iets groter en ben wel van dingen die niet kapot kunnen gaan :)

 

Het eerste gedeelte van me eerste kweek is net gewogen 400g der staat nog 1 plant te drogen die 2 weken langer moest staan wel een boom ! en zit me suf te roken afgelopen 2 weken aan dit lekkers (80gram) dus denk in totaal over de 600G uit 8x Cree cxb3590 @1400

De planten waren 150-170cm onderkant vol met fluff heb dan ook maar de eerste 70CM van de planten afgehaald en de rest laten hangen om olie van te maken.Dus echt alleen maar topjes :D want fluff roken we niet.

gallery_46224_19179_43409.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed... gevalletje HOLY SHIT!!!

 

Heb vandaag de oogst schoongeknipt en in de zakken gedaan, en gewogen... DAMN!

 

Eerst ff n paar facts over de kweek:

 

59 days 12/12, 26x haze op 11 liters, Mammoth Pro 120×240 tent, Guanokalong bio systeem, 1000m3 afzuiger op variac gedimd tot vrijwel stilstand. (Eerste helft vd kweek nog zonder variac)

18x Cree CXB 3590, 3500K op 3x Meanwell HLG 240H 36A.

Totaal NETTO stroomverbruik van de led-set incl. koelers is 810w, afzuiging zal nog n watt of 70 extra zijn oid.

 

Ondanks alle problemen met te lage lv, te lage temp, meerdere keren stroomuitval, SPINT, lichtlekken/stress (door prutswerk mijner zijde...tent openlaten en licht in ruimte aan laten staan omdat ik gestoord werd met water geven is niet echt goed voor productie) enzovoort enzovoort is de opbrengst WAY NORTH of 1K....

Tis zo veel dat ik t exacte getal nieteens ga posten, omdat geen mens t gelooft zonder t zelf gezien te hebben.

 

 

Laten we zeggen dat mijn voorspelling dat 2gpw mogelijk moet zijn ineens een stuk realistischer lijkt nu ik dit gezien heb, 1,5gpw is al een gepasseerd station, en dan praat ik nog nieteens over de hasj die nog van t knipafval gemaakt gaat worden.

Er moet nog heel wat gebeuren om die 2gpw te realiseren hoor, maar zie t nu helemaal goedkomen.

 

Ben opeens n stuk gemotiveerder om verder te gaan, want ik had de laatste tijd wat twijfels of ik op de goede weg zat. :D

 

Edit: paar gegevens toegevoegd.

Edited by scirocco
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

das wel heel nice!!!

1000watt LED in klein tentje draaien werkt dus wel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scirocco draait met 800 watt led en ik zag net zn opbrengst....mijn hemel idd 2 gr de watt is niet ver weg meer. Lol

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT

 

zie het al

 

1.4 ampere

 

gallery_37858_17549_23010.png

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig scirocco!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oops... de 810w is weggevallen met editten...

Mijn leds draaien op ong 1 ampere.. deze setup had ik gemaakt met 2ehands drivers, met t idee dat zodra ik weer n paar centen had dat ik deze 3590's eruit ging halen, en daar wat goedkopere 3070's voor terug zou zetten in n hogere kleur, bv 4000 of 5000K en er onder gaan voorgroeien.

Kon ik de 3590's vervolgens gebruiken in een nieuwe set, zoals degene die @ NaW hangt.

(Nog n doos nieuwe drivers had ik toen t geld ff niet voor.. dit was al idioot veel geld wat ik richting China stuurde)

 

Nu gezien dit resultaat.... ga ik nog ff goed nadenken over hoe ik verder ga.

Had al n heel plan in mn hoofd om met flink meer lichtdruk aan de gang te gaan, maar of dat nu nog nodig is..

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur van de COB kun je meten op dat puntje, maar met mijn FLIR camera ziet de hele behuizing er even warm uit. Je kunt het dus overal meten waar je bij de behuizing komt. Dat stipje is vooral handig om een thermokoppel op te solderen.

 

De temperatuur van de COB zal een graad of 20 tot 25 hoger zijn dan die van het koelblok.

 

@GeekFreak, Dat is juist een voorbeeld dat je wel passieve koelers moet gebruiken :)

 

Die zijn namelijk ontworpen om te werken zonder fans, dus dan heb je geen last van draadjes die los kunnen gaan of voedingen die kapot kunnen gaan.

Neh, vooral een reden om de boel voortaan nóg beter te controleren voordat ik het ophang. :)

 

Kijk, koeling kost me per COB momenteel €1. Fan drivers heb ik er zat van liggen, net als oude PSU's dus dat kost me ook niks extra's. Goed passief koelen zou me een 10voud kosten, bovendien zou m'n armatuur dan veel zwaarder worden wat ik ook niet echt zie zitten. Ieder z'n ding verder, maar ik blijf voorlopig actief koelen. Cheers!

 

@scirocco, hele mooie oogst man!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool Scirocco dat is zeker een mooie oogst.

 

Ja als je de CXB3590 zo laag belast dan schiet dat een stuk op met de g/W. Mijn COBs doen iets van 137lm/W (AB bin) en jij zit op 170lm/W oid? Als ik dan op 1,5g/W uit kom dan zou je (bij gelijke g/umol) al op 1,9g/W uit komen. Plus minder wandverliezen en lagere lichtdruk.

 

Aan de andere kant zo'n heel lage lichtdruk heb je dan toch ook niet? Dat zal iets van 700umol/s/m2 zijn ofzo? Dat zou nog wel wat lager kunnen dan als je de g/W nog verder omhoog wilt hebben. Dan is de 2g/W inderdaad zelfs nog best wel haalbaar ja.

 

:edit: captainmorgan op RIU heeft het er steeds over dat hij met gemak 2g/W haalt. Die gebruikt een PPFD van rond de 500umol/s/m2. Dat zou iets van 600W zijn voor jouw ruimte schat ik?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lage rv met led? En je variac bijna stil? Klinkt apart.

 

Ga zeker keer led proberen. Icm opticlimate

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wtf: Denk dat je aardig in de buurt zit met je schatting van 700, maar misschien zit met je 170 wat aan de hoge kant?

Ik zit wel n aardig stukje boven jouw score, ondanks dat ik nauwelijks wat meet, bio kweek, en er nogal wat fout gegaan is.

Moet ook toegeven: heb wel vrij commercieel geknipt, (jouw knipwerk is 10x mooier) dus ongeveer alles wat niet al te fluffy was is meegewogen, 't gaat toch zo richting export deze x.

(Ben zoinzo klaar met deze meuk, heb niks meer staan/bewaard. Volgend jaar echte planten eronder, die wel afweer hebben tegen spint, en ook qua effect en opbrengst hoger zitten!)

 

Met n beetje tweaken, spint uitroeien, wat minder planten, feltpots ipv plastic, wat meer warmte enzovoort is 2gpw echt niet ondoenlijk (ook om mijn nogal lompe manier), en kan ik elke maand 1 vd 2 hokken oogsten.

Denk dat dat hokje naast t magazijn dan zowat meer oplevert als de rest vh pand.. zou bijna stoppen, beetje voor n baas gaan werken en de hele zwik in een overtollige slaapkamer thuis zetten.. anderhalve kilo/maand is een bovenmodaal maandsalaris (en nog n mooi onsje dikke toppen voor mezelf natuurlijk)... en 2 hokken gebruiken dan ong. 1000w continu (24/7) incl afzuigers en alles, met n beetje creatief knutselwerk met wat relais om de schakelpieken te verspreiden over een paar minuten vinden ze je nooit.

 

@Boef: Die rv en temperatuur is bij mij altijd vechten, op 35% vinden mn planten me duidelijk niet lief, met rond de 55 gaat t veel beter..

Door t ontbreken van hittestraling verdampen de planten ook haast niks, en vreten veel minder omdat ze zich niet halfdood hoeven te vechten om zichzelf te koelen, dat zie je ook terug in de opbrengst.

Planten koelen zoveel mee dat ik daar de afzuiger haast niet meer voor nodig heb, tis dat ze verse lucht nodig hebben.

Met n opti 2k kan je al n halve loods koel houden op dit vermogen/m2, ik zou dat nog eerder kiezen voor een koelbatterij denk ik, daar kan ook veel minder aan stuk.

Hoe t in de zomer gaat uitwerken durf ik nog niet te voorspellen, deze ronde is gestart net na de laatste warme tijd van dit jaar.

 

Als ik me verveel ga ik dat ontwerp wat op .eu staat met die gemotoriseerde variacs eens nabouwen, dan krijg ik wat meer controle, ook al gaat dat lijnrecht in tegen mijn KISS instelling.

Komt ook n 2e setup (om en om draaien) bij zodat ik lucht kan recyclen om meer warmte en vocht te behouden.

(Evt co2 toevoegen om minder verse lucht te hoeven gebruiken?)

 

2gr/w lijkt idd zeer haalbaar opeens, met n nog heel redelijke gr/m2 opbrengst ook.

 

 

Komt er op neer: haalde nu bijna 2 ons meer opbrengst uit deze tent als toen er nog hps in hing, met 500w minder netto stroomverbruik.

Die 2 ons extra betaalt de totale bouwkosten van de ledarmaturen in 1 keer dik terug.. en dan heb ik ook nog +/- 350 Kilowatt stroom bespaard op 59 dagen. (Scheelt dus ook 35 euro in de maand aan stroom)

 

HPS is voor mij nu officieel dood en begraven, dat moge duidelijk zijn.

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...