Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Dan ligt het toch aan de kweker en niet de plant ?

 

@Wietefras heb jij onder led wel eens last gehad van toprot ? Had begrepen dat het komt door de dauwpunt wanneer de hps lampen uit en aan gaan. Dat heb je niet bij led.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dauwpunt is niet enkel en alleen verbonden aan gebruik van HPS hoor, ook met LED wordt de ruimte snel warm en dat is volgens mij waar het om gaat, de snelle omslag van temperatuur in de lucht in combinatie met de nog koude temperatuur van de toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snel warm? Dan moet je maar eens hier komen kijken... temp gaat van 20'C naar 26,5'C in 3 kwartier... omgekeerd gaat nog trager omdat de ruimte waar t hok staat dan nog wat warmer is.

Hoogste lv piek die ik totnogtoe heb kunnen meten is 65%, laagste 35% (minmax waardes op de meter)

Meestal staat hij met licht aan op 50, plus of min 5.

Lv met licht uit geen idee.. dan is de tent dicht, en ik heb geen x-ray ogen helaas.

 

Maargoed, ik draai ook met belachelijk weinig power... dat helpt ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies zelfde mijn kamer heeft een goede uur nodig om op temp te komen. Afkoelen gaat langzamer van 26C na 24C in de eerste uur het uur daarop gaat het na 20C. Vooral de eerste kwartier gebeurt er weinig bij mij.

 

LV is bij mij in de nacht altijd lager. Gaat het buiten flink regennen stijgt me LV ook na max 55%. .

 

Sirocco waar meet je dan ? Tussen de planten of boven in je tent ? Of juist bij de uitlaat ?

Er zijn op alieexpres van die meters voor de lv/temp met een 2m lange kabel en sensor erop. Ik kiep die sensor bij me inlaat naar binnen en display buiten zo kan ik altijd zien hoe het is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet ong midden bovenin de tent.

Extern display heeft in mijn geval niet zoveel zin, normaal gesproken ben ik toch niet op de zaak als t licht uit is.

 

Lv heb ik nooit gemeten, maar t geeft nu toch wel wat noodzakelijk inzicht voor t omschakelen naar led.

Als ik straks alles volledig draaiend heb zoals ik t in mn hoofd heb gaan alle meters weer terug de kast in... de planten zelf zijn je beste meetapparaat als je weet hoe je ze moet lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Wietefras heb jij onder led wel eens last gehad van toprot ? Had begrepen dat het komt door de dauwpunt wanneer de hps lampen uit en aan gaan. Dat heb je niet bij led.
Ja, ik had de laatste kweek een klein pietsje rot.

 

Probleem was toen eerder dat de LV gewoon te hoog was. Paar weken constant regen en de LV loopt binnen in huis al flink op. Laat staan in de tent waar de planten ook nog eens druk staan te verdampen.

 

Ik heb de oude data er nog even bijgepakt. Onder de HPS ging de temperatuur in 25 minuten naar het 28C en onder de leds duurde dat vandaag 29 minuten tot het maximum van 27,2C. Niet echt een schrikbarend verschil lijkt me.

 

Bij HPS had ik wel een grotere piek in de plant temperatuur na opstarten van de verlichting dan met de COBs niet. De extra warmtestraling van de HPS warmt de planten sneller op dan dat de verdamping op gang kon komen. De temperatuur van de planten schoot dan een graad door en koelde dan over een half uur weer af terug naar 24C. Met de COBs gaat de planttemperatuur doorgaans naar de 24C en blijft daar hangen. Als die PT al doorschiet dan is het hooguit een paar tienden.

 

@scirocco, Tegen de tijd dat je fouten in de voeding of klimaat kan lezen ben je feitelijk al te laat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx, je bevestigd met die hps meetwaardes wat ik al vermoedde, dat die hittestraling de boel flink op tilt laat gaan.

 

Lv is weer drama vandaag... ik had net nog maar 34% op de klok met licht aan (28'c)

Door de koude lucht buiten wordt t gelijk veel droger binnen.

Heb voor vannacht de kachels maar wat lager gezet, hopelijk loopt de lv weer ietsje op.

 

Planten lezen is niet gemakkelijk, I know.

Maar begin inmiddels wel door te krijgen hoe ik de voedingstoestand, waterhuishouding, luchtvochtigheid enzovoort kan inschatten.

De dames vertonen allemaal kleine subtiele tekens waar je ontzettend veel aan kan aflezen.

Wegdraaiende, hangende, omhoog buigende of verbrande puntjes, hol of bolstaande bladeren, kartelranden omhoog of omlaag, subtiele afwijkingen in kleur, bladvorm, groeipatroon...

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Planten lezen is niet gemakkelijk, I know.
Het ging me niet zozeer om hoe makkelijk het is en wat je kan aflezen, maar meer dat als de plant tekorten of iets dergelijks vertoont dat de plant dan eigenlijk al schade heeft. Zeker als je niet elke dag de planten in de gaten kan houden kan dat nog best grammen kosten en/of terpenen.

 

Buiten dat zijn er ook een hoop mythes. Verbrande puntjes zou bijvoorbeeld een duidelijk teken van overvoeding zijn. Ik deed een ronde op een EC van 0,9 en de planten hadden verbrande puntjes. Dat was echt geen overvoeding dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk is de lamp klaar!

Best wel wat uurtjes erin zitten, maar is het zeker waard.

Wat een bak licht komt eruit zeg!

 

Voorkant

 

gallery_37907_19200_3554361.jpg

 

Achterkant

 

gallery_37907_19200_651667.jpg

 

Bedankt voor het meedenken, zonder het forum was het nooit gelukt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor bedrag was je nu kwijt in totaliteit.Ziet er mooi uit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles bij elkaar ben ik iets van 768 euro kwijt geweest. Daarbij komt nog het e.e.a. aan gereedschap die ik nog moest kopen, boortjes bijvoorbeeld, kost niet de wereld, maar moest het toch weer halen :P. Denk dat het dan op afgerond op 785 uit zou komen.

LEDS en houders 330

Frame 55

bedrading 35

Lasklemmen 22

Lasdozen en wartels 20

Drivers 160

CPU coolers 120

Voeding voor CPU coolers 26

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je erin kijkt, heb je gelijk voor een paar dagen last van lasoogjes.:D

 

Wat is de lengte & breedte van je constructie??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja echt niet normaal hahah

 

 

Lengte is 1m en breedte is 90 cm, komt in een 120x120 te hangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt aardig in de buurt bij wat ik in mn hoofd heb...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat controlpanel is idd wel echt over the top.

Ik ben meer vh analoge werk, dus niks computergestuurd, alles met t handje.

Kost ff meer denkwerk/experimenteren om t zo te bouwen dat alles uit zichzelf in balans blijft, maar hoe ingewikkelder je t maakt hoe groter de kans op problemen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat ik zo lang mee in dubio, hoe op te hangen, totdat, iemand hier in het forum zei;

 

Fietslift: klik :wtf2: :dj:

20kg kan die dragen, nu nog aan het plafond poppen :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk is de lamp klaar!

Best wel wat uurtjes erin zitten, maar is het zeker waard.

Wat een bak licht komt eruit zeg!

 

Voorkant

 

Achterkant

 

 

Bedankt voor het meedenken, zonder het forum was het nooit gelukt!

Heel netjes timmeehh, nog een speciale reden waarom je niet voor passieve heatsinks bent gegaan? Dat scheelt toch aanzienlijk in het gepriegel met snoertjes.

 

Mijn nieuwe ;

gallery_40511_19201_629233.jpg

Dit ziet er ook zeer degelijk uit, flinke heatsinks ook, op welk wattage en met welke COBS ben je van plan dit armatuur te draaien? Volgens mij moet je alles nog bekabelen of niet? Hoe ga je dat netjes wegwerken? Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

12x cxb3590

Eindelijk is de lamp klaar!

Best wel wat uurtjes erin zitten, maar is het zeker waard.

Wat een bak licht komt eruit zeg!

 

Voorkant

 

Achterkant

 

 

Bedankt voor het meedenken, zonder het forum was het nooit gelukt!

Heel netjes timmeehh, nog een speciale reden waarom je niet voor passieve heatsinks bent gegaan? Dat scheelt toch aanzienlijk in het gepriegel met snoertjes.

 

Mijn nieuwe ;

gallery_40511_19201_629233.jpg

Dit ziet er ook zeer degelijk uit, flinke heatsinks ook, op welk wattage en met welke COBS ben je van plan dit armatuur te draaien? Volgens mij moet je alles nog bekabelen of niet? Hoe ga je dat netjes wegwerken?

12x cxb3590/3500k op 3x meanwell 185h driver.(die gedimd gaan worden, is nl vervanger 600wHPS, en wil ook stroom besparen)

Reden keuze drivers: ik heb al een setup met exact die 4 rijen,op alu profieltjes en zo blijft alles modulair/verstelbaar en uitwisselbaar.

Drivers doe ik niet op het armatuur, dus draadjes geen probleem om onzichtbaar weg te werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is jullie oplossing momenteel in deze koude periode?

nu kan het bij mij op zolders soms wel 17 graden worden. krijg je het wel warm genoeg met de cob's met deze temp's

 

iemand nog linkjes naar wat bouwverslagen (het liefst van een 16 Cob opstelling)

 

en @ timmie

welke leds heb je gebruikt dat je 30 euro per stuk kwijt was?

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misterx meer licht ophangen of om en om draaien. En WF zij het al de warmte is er wel maar dat moet je gebruiken en niet afzuigen.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zo'n 20cm BLT (?) box fan roterend op z'n kant erboven werkt prima bij mij.

(moet je wel het type hebben die niet uitschakeld als die omvalt)

Helaas voor mijn kleine kastje toch de warmte mat erbij moeten halen om de pot temperatuur van de grond zo'n 20gr. te houden. Is niet superoptimaal moet ik zeggen nu, voorjaar komt dat wel weer goed, maaaaar zeker puntje van aandacht,(vind mijn kast erg kil met de led's)HPS zorgde er ook voor dat de warmte in meer mijn muren trok ofzo, en restwarmte afgaf)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...