Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

even tussendoor, maar een heatpipe is niet gewoon een koperen buis waar water door stroomt, dat is "phase change" techniek

 

radiatoren worden gecoat (geen idee waar mee)

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon t water direct door t alu heen laten stromen?

Paar schroefkoppelingetjes erintappen aan t begin en eind vd boring en klaar.

Motorblokken van bv autos loopt de koelvloeistof toch ook gewoon direct langs t alu?

Ik dacht vernomen te hebben dat water erg zuur van aluminium kan worden en zelfs kan oxideren als een malle en met koper schijnt dat niet het geval te zijn. tevens maak ik van die kopere buizen ook meteen het frame, de angst voor lekage en verstoppingen had ik maar bedacht er koper in te rammen xD

De gaten laat ik wel boren bij een metaal bewerker.. die gaten zo netjes boren dat er precies 22mm in past kan je maar beter aan de vakman overlaten. plus het feit dat ik niemand ken met een flinke kolomboor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet iig geen gewoon water gebruiken, ook niet met koper. Gedistilleerd water met een paar % antivries is wat meestal gebruikt word door DIY'ers. Niet alleen kalk in gewoon water, maar ook bacteriën die je leidingen en buizen verstoppen is iets wat je zeker wil voorkomen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die japaners zeggen dat ze begin janu met een nieuwe gen komen dan doen ze dat ook.

http://ce.citizen.co...info.php?no=116

 

Toch een kleine rendement tegenover de vorige generatie.

 

knetter 1500€ is te veel daar krijg je zelfs een 240 bij 240 mee vol en dat passief gekoeld.

Was ook maar een ruime schatting.. 750euro voor de cobs, misschien de holders, de drivers, flinke dot aan 1e klas thermal grease, wat elektro meuk en wat buis isolatie om de warmte in het water te houden, en de mogelijke invoer rechten mocht de douane een keertje hun werk degelijk doen (kleine kans xD) zit je al aardig in de buurt van 1500.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet iig geen gewoon water gebruiken, ook niet met koper. Gedistilleerd water met een paar % antivries is wat meestal gebruikt word door DIY'ers. Niet alleen kalk in gewoon water, maar ook bacteriën die je leidingen en buizen verstoppen is iets wat je zeker wil voorkomen.

dacht dat het met koper juist wel mee viel.. vandaar dat het standaard was(tegenwoordig kunststof) voor drinkwater.

Eigenlijk wil ik de boel onder druk zetten op 0.5 tot 1 bar dus wil het risico niet nemen dat het aluminium gaat oxideren.. dus dat koper gaat er in!! nu maar hopen dat het thermal vetje zn ding doet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil de citizen clue058-1825c4-303m2k1 per 2 op een stuk heatsink van 75cm zodat ik geen frame nodig heb.

bv zoiets : http://www.fischerelektronik.de/web_fischer/en_GB/heatsinks/A01/Standard%20extruded%20heatsinks/PR/SK624_/index.xhtml

 

liefst passief .

 

weet iemand hoe je het koelvermogen van een heatsink kan berekenen/schatten ?

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je even op YouTube kijken, growmau5 heeft daar een video over gemaakt dacht ik.

 

Je moet iig geen gewoon water gebruiken, ook niet met koper. Gedistilleerd water met een paar % antivries is wat meestal gebruikt word door DIY'ers. Niet alleen kalk in gewoon water, maar ook bacteriën die je leidingen en buizen verstoppen is iets wat je zeker wil voorkomen.

dacht dat het met koper juist wel mee viel.. vandaar dat het standaard was(tegenwoordig kunststof) voor drinkwater.

Eigenlijk wil ik de boel onder druk zetten op 0.5 tot 1 bar dus wil het risico niet nemen dat het aluminium gaat oxideren.. dus dat koper gaat er in!! nu maar hopen dat het thermal vetje zn ding doet

 

Je werkt met een gesloten systeem en door de vrijwel constante temperatuur is het een ideale broedplaats voor bacteriën. Beetje antivries + gedestilleerd water zijn de kosten niet, better safe than sorry.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die japaners zeggen dat ze begin janu met een nieuwe gen komen dan doen ze dat ook.

http://ce.citizen.co...info.php?no=116

 

Toch een kleine rendement tegenover de vorige generatie.

De tekst op die pagina gaat over een upgrade van gen3 naar gen4 en ze geven de specs van gen5. Geloof niet dat ze echt hun best doen om die reclame teksten netjes bij te werken. Of ze roepen gewoon elke keer exact hetzelfde :)

 

Dacht dat een verkoper op RIU het had over 4% rendementsverbetering. Weet niet meer of dat nou was bij de test stroomsterktes waar Citizen ze op test of op de (nog lagere) stroomsterktes waar wij de COBs op draaien. Normaal gesproken is het namelijk wel zo dat hoe lager de stroomsterkte is hoe minder rendementsverbetering er is tussen de generaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil de citizen clue058-1825c4-303m2k1 per 2 op een stuk heatsink van 75cm zodat ik geen frame nodig heb.

bv zoiets : http://www.fischerel...24_/index.xhtml

 

liefst passief .

 

weet iemand hoe je het koelvermogen van een heatsink kan berekenen/schatten ?

 

bvd

Dat lijken me koelelementen voor actieve koeling. Bij passief zijn de finnen doorgaans hoger, staan wat verder uit elkaar en zijn zelf ook weer voorzien van ribbels. Ze zijn doorgaans ook zwart.

 

SupraSPL had het op RIU over 75cm2/W voor passieve koeling en 25cm2/W voor actief voor een doel temperatuur van de COB van 50C (bij COBs die rond de 40% efficient zijn). Dat is dan wel een soort indicatieve waarde (weet ook niet of hij die achteraf nog heeft veranderd)

 

Als je het echt wilt uitrekenen moet je dat doen op basis van de thermische weerstand en de temperatuur verschillen die je maximaal wilt aanhouden:

http://www.led-heatsink.com/LED_heat_sink_calculation_simulation_thermal_design.html

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je even op YouTube kijken, growmau5 heeft daar een video over gemaakt dacht ik.

 

Je moet iig geen gewoon water gebruiken, ook niet met koper. Gedistilleerd water met een paar % antivries is wat meestal gebruikt word door DIY'ers. Niet alleen kalk in gewoon water, maar ook bacteriën die je leidingen en buizen verstoppen is iets wat je zeker wil voorkomen.

dacht dat het met koper juist wel mee viel.. vandaar dat het standaard was(tegenwoordig kunststof) voor drinkwater.

Eigenlijk wil ik de boel onder druk zetten op 0.5 tot 1 bar dus wil het risico niet nemen dat het aluminium gaat oxideren.. dus dat koper gaat er in!! nu maar hopen dat het thermal vetje zn ding doet

 

Je werkt met een gesloten systeem en door de vrijwel constante temperatuur is het een ideale broedplaats voor bacteriën. Beetje antivries + gedestilleerd water zijn de kosten niet, better safe than sorry.

Gedistilleerd+20% di-ethyleenglycol it is.

En bij nader onderzoek.. mag het water gewoon in contact met het aluminium komen. zodra het water dood is (ontdaan van zuurstof) reageert het niet meer met aluminium.

Dus nemen we de scirocco manier.. schroefdraad tappen en koppeling in.. kloar :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een moeite zeg.Gooi er gewoon een passive heatsink op van 15dollar en klaar.

 

Tuurlijk is het leuk omdat het kan als dat de reden is.

Je stukje aluminium koelt misschien beter als je het een beetje bewerkt zonder water ,als met 2 rechte holes met de stromingssnelheid van?, met een warmte opnemend vermogen van??,

Temp in ,is waarschijnlijk bijna net zo hoog als Temp uit.

Wel een leuk experiment!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een moeite zeg.Gooi er gewoon een passive heatsink op van 15dollar en klaar.

 

Tuurlijk is het leuk omdat het kan als dat de reden is.

Je stukje aluminium koelt misschien beter als je het een beetje bewerkt zonder water ,als met 2 rechte holes met de stromingssnelheid van?, met een warmte opnemend vermogen van??,

Temp in ,is waarschijnlijk bijna net zo hoog als Temp uit.

Wel een leuk experiment!

De hoofd reden is eigenlijk dat ik de warmte onderin mijn hok wil hebben in de winter.

Je kan er wel kachels in flikkeren maar dan kan je net zo goed bij hps blijven.

Misschien dat bewezen cpu water koelblokken beter werken met die lullige slangetjes/pompjes.

Ik twijfel kwa diameters gat/gaten.. 2x 22mm of 1x 28mm of misschien wel 2x 28mm de buizen worden meteen het frame.

De pomp die ik hier heb liggen is een grundfoss alpha 2.. deze rakkert poept iets van 50litertjes per minuut uit op maximaal vermogen zonder weerstand en hoogteverschil.

Ik denk dat het koel oppervlak waar het water onder druk van 1bar langs stroomt meer dan genoeg zou moeten koelen.. maar dit is een gok sins ik met mijn stoonde rot kop dat spul echt niet kan berekenen xD

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmte onderin je hok brengen heb ik in dit topic ergens al aangegeven blaas ik naar beneden met de blt? boxfan die niet uitschakeld als die omvalt.

2 ty raps door het roosters, 2 ophangrubbers, op z'n kant hangen et voila : klik

Heb ergens ook mijn 600watter in dit topic staan, en op dit moment standje 1 26gr. led aan, 21 led uit.Afzuiger standje te langzaam.... :thumbsdown: -->belangrijk punt met led, nieuwe leercurve qua afzuiging en finetunen.

Hps is gewoon knallen, afzuiger gelijk aan watts enz.. led heeft bij mij nu in de wintermaanden wel de nodige aandacht nodig omdat ik het energie winst niet met een kachel weg wil stoken.

Al met al valt me de 600 watter super mee qua warmte.Was zelfs bang voor te weing warmte, 's zomers trek ik dit makkelijk weg

Heb ook nog een 200 w setje , maar die is eigenlijk te koud nu, stook ik bij met een warmtemat van 55w :rolleyes2: , zonde van de besparing dan,maar gelukkig draait het wel meer als 1,2 gr/w

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmte onderin je hok brengen heb ik in dit topic ergens al aangegeven blaas ik naar beneden met de blt? boxfan die niet uitschakeld als die omvalt.

2 ty raps door het roosters, 2 ophangrubbers, op z'n kant hangen et voila : klik

Heb ergens ook mijn 600watter in dit topic staan, en op dit moment standje 1 26gr. led aan, 21 led uit.Afzuiger standje te langzaam.... :thumbsdown: -->belangrijk punt met led, nieuwe leercurve qua afzuiging en finetunen.

Hps is gewoon knallen, afzuiger gelijk aan watts enz.. led heeft bij mij nu in de wintermaanden wel de nodige aandacht nodig omdat ik het energie winst niet met een kachel weg wil stoken.

Al met al valt me de 600 watter super mee qua warmte.Was zelfs bang voor te weing warmte, 's zomers trek ik dit makkelijk weg

Heb ook nog een 200 w setje , maar die is eigenlijk te koud nu, stook ik bij met een warmtemat van 55w :rolleyes2: , zonde van de besparing dan,maar gelukkig draait het wel meer als 1,2 gr/w

Ik heb dat al een keer gedaan met hps, kreeg een wind gat in het scrog.. was ik niet heel tevreden over. ook al wat lopen kutten met duct slangen.. was ook niet zo bijster efficient en erg rommelig.

Al met al lijkt het mij een leuk leer project en als het goed werkt kan ik uiteindelijk aardig wat stroom besparen aangezien dat gewoon netjes betaald moet worden :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij staat de CV uit dus begin tempratuur is nu 13-14 graden lampen aan wordt het 21C. Ik blaas in de nacht met zibro kachel naar binnen sinds het buiten onder de nul wordt. Ik Zet de kachel dan op 15C me hok word dan 20C komt die onder de 19C sprint die weer aan. Dit loopt nu al 3 nachten goed en heeft me 2 liter aan brandstof gekost dus ong 2.5€. Me ruimte is 6 bij 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon n ventilatortje onder tussen de potten op de grond, de luchtstroom zorgt vanzelf wel dat er wat meer warmte beneden tussen de planten beland.

21 is echt te koud hoor... dat ik weer rond de 25 zat gingen de dames meteen weer veel beter.

Nachten liefst ook boven de 18 als t kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is nog steeds één ding wat ik niet helemaal snap van die drivers en leds en daarom vraag ik het nu toch maar een keer; wat gebeurd er als je bijvoorbeeld op een 200w driver waar normaal 4 COB's op kunnen, er slechts 3 aansluit?

Gaat het totale vermogen dan naar die 3 COBs ipv van 4 of raak je dan een deel van dat vermogen (50w) kwijt, of gaat die driver misschien automatisch op minder vermogen?

 

Durf het niet te proberen want ben bang dat ik dan iets sloop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een constant current driver krijgen de COBs een vaste stroomsterkte en dus ook een vast wattage. Het probleem zit hem echter in het voltage. De drivers hebben ook een minimum voltage en als je daar niet overheen gaat met het aantal aangesloten COBs dan blaas je de boel alsnog op.

 

Doorgaans moet je de driver minimaal voor de helft belasten om het goed te laten werken. Dus 2 of 3 COBs op een driver waar er 4 op gaan is goed. 1 COB op diezelfde driver gaat niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar hoeveel watt krijgt elke COB dan? Word die 200w gelijk verdeeld over 3 COBs of krijgt elke COB maar 50w en gaat het stroomverbruik van de driver gewoon omlaag naar 150w?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verbruik daalt... je driver levert 200w op bv 144v.. (4×36) dus als je maar 108v (3x36v) aan leds aansluit komt er ook maar 150w uit..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een mean well HLG-320H-C1400B driver waar ik een potmeter op aan wil sluiten zodat mocht het nodig zijn eventueel kan dimmen.

 

Welke potmeter heb ik nodig voor deze driver?

Ik zit op conrad te kijken voor een potmeter maar daar staan er zo veel ik zie door de bomen het bos niet meer <_<

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gebruikt een weerstand tussen de 0 en 100K ohm. Als je meer drivers op dezelfde potmeter wilt dimmen dan moet je die waarde delen door het aantal drivers. Dus 50K voor twee drivers etc.

 

Zoiets dus bijvoorbeeld:

https://www.conrad.nl/nl/tt-electronics-ab-p160knp-0fc20-b-100-kr-geleidend-kunststof-potmeter-mono-100-k-1-stuks-452895.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...