Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Hmmm... ik ga hier nog ff nader op studeren... ff kijken of de verhouding tussen prijs, rendement enz idd beter/vergelijkbaar uitvalt. Thnx! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met digikey contact gehad over invoerkosten mevrouw aan de lijn verteld me dat wanneer de prijs in euro is opgegeven is dan is er geen sprake daarvan.Boven de 50euro verzenden ze het gratis op. Heb er dus maar 2 besteld kijken hoe en wat.

 

Geekfreek een optie zou dit kunnen zijn

Of in plaats van de MW-240-1400 voor de MW320-1750 met zelfde aantal cobs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er geen invoerrechten, verzendkosten (en daar weer 21% btw overheen) bijkomt is t wel n leuk alternatief.

Denk niet dat de douane in de valse invoerdocumentatie van kingbrite blijft trappen, ze zijn daar niet compleet achterlijk... ook al zou je dat vaak wel denken.

Dan worden de Cree leds ineens dik de helft duurder, en sinds die dikke pad van n Trump de verkiezingen in de states heeft gewonnen is de dollarkoers ook hard de verkeerde kant op aan t gaan... dat helpt ook niet echt om de prijzen laag te houden.

 

Vond trouwens nog n gebruikte hlg 240h c30a driver voor 2 knakies, heeft er iemand n suggestie voor geschikte leds die op 30v werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik begrepen had is dat de douane niet aan te pas komt bij tnt express, ze hebben hun eigen inklaringafdeling waar ze het voor je doen zij dragen dan ook de invoerkosten voor je op en daarna krijg je daar de factuur van hun. Dit is via Tnt express de koerier van kingbrite. Zulke grapjes kun je niet flikken bij dhl of ups

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigen inklaringafdeling lopen waarschijnlijk ook gewoon dagelijks 2 douane mannetjes rond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ik ook wel ja... anders komt t witte poeier met tonnen tegelijk uit t vliegtuig rollen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jaren bij die bruine bezorgdienst ;) gewerkt, ook een eigen afdeling, maar daar kwamen er dagelijks 2 'meekijken'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das ongeveer de enigste waar ik niet voor gewerkt heb... bij dhl, tnt en een hele hoop regionale vervoerders heb ik in t verleden wel gewerkt.

Hele dag knetterstoned pakketjes bezorgen... door de hele benelux. Was n lekker zorgeloze tijd zonder al die verplichtingen die ik nu heb...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met digikey contact gehad over invoerkosten mevrouw aan de lijn verteld me dat wanneer de prijs in euro is opgegeven is dan is er geen sprake daarvan.Boven de 50euro verzenden ze het gratis op. Heb er dus maar 2 besteld kijken hoe en wat.

 

Geekfreek een optie zou dit kunnen zijn

Of in plaats van de MW-240-1400 voor de MW320-1750 met zelfde aantal cobs.

Thanks, leuk filmpje, maar dit lijkt me toch meer iets voor een vierkante tent, de tent die ik op het oog heb is een rechthoek. Ik wil een tent die minder diep is zodat ik makkelijker bij planten kan die achterin staan. Paar jaar geleden een hernia gehad en een 120x120 tent waar je alleen maar vanaf de voorkant in kan is verdomd slecht voor je rug...

 

Dacht zelf eigenlijk aan 15 Cob's, 5 rijen van 3 op MW-120-1400, 3 rijen van 5 op MW-240-1400 kan natuurlijk ook, maar dat geeft minder ruimte om hoogteverschillen bij de plantjes aan te passen.

 

Maar ik denk dat ik maar even wacht tot jij die Vero's binnen hebt, als die COB's goed zijn dan kan de prijs immers een flink stuk omlaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook erg benieuwd!

 

Mijn eerste LED oogst lijkt heel positief uit te gaan vallen, ben net over de helft met knippen en mn eerste droognet is al stampvol.

Vorige ronde was dat aanzienlijk minder, en de toppen zijn ook vee voller en harder als de vorige x.

En dat met maar 59 dagen 12/12 op de teller.

Heb de rest nog maar ff n kwart litertje water gegeven, morgen maar weer verder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kapiteinkoek, ik zit net nog even die link naar dat armatuur te bekijken wat je hierboven hebt neergezet, maar heb je gezien dat ze daar ook kits verkopen met Citizen 1212's? Blijkbaar draaien ze die ook op 50w/COB. Dacht dat je die alleen op 25w oid kon draaien...

 

Als dat allemaal klopt dan word het wel heel erg goedkoop om een leuk armatuur te maken want die COBjes kosten iets van $11 per stuk oid. Er moet ergens een addertje onder het gras zitten volgens mij, anders zou iedereen toch gewoon die COB's gebruiken ipv CREE's die ruim 2x zo duur zijn?

 

Thoughts?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cree 2540 doen t ook geweldig, en die zijn ook nietecht duur hoor... kosten minder dan de helft van hun grote 3590 broers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar die Citizen's passen net effe wat beter op de Meanwell drivers, je kunt gewoon 1:1 hetzelfde aantal nemen als de 3070's.

 

Trouwens, als iemand nog goedkope koelertjes zoekt voor dit soort kleine COBjes, op Tweakers heeft iemand een partij die voor €1/st weg mogen dus sla je slag! Heb er zelf ook al vast 35 gekocht.

 

https://tweakers.net/aanbod/1175079/partij-amd-koelers-(nieuw)-slechts-1-euro-!!!.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geekfreek dat komt doordat die citizen 1212 zon 2 jaar later op de markt kwam als de cree cxb. Dat ze goedkoper zijn is dus niet heel apart je zult ze dus op 25W moeten draaien om in de buurt van de cxb3590 te komen. Daarbij moet je de gehele kosten plaatje optellen maar dan ook echt alles en dan maakt het niet veel uit.

Wat ik er wel bij moet zeggen dat Cree en Vero zich al hebben bewezen. Van Citizen kan ik dat niet zeggen der zijn wel een paar kweekverslagen te vinden maar dat zijn van die amerikaanse prutsers.

 

Zou dus leuk zijn als Sativied zijn mening deelt over de Citizen 1825 :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat doen ze dus niet, dat is juist het vreemde eraan. Ze draaien op 50 watt kijk zelf maar. En dat heeft wel degelijk invloed op het totale kostenplaatje en wel in het voordeel van Citizen.

 

Maar zoals ik eerder zei, er zal vast een addertje onder het gras zitten... Misschien dat de lm/w de helft minder is bij hetzelfde verbruik aan stroom, dan is het natuurlijk een hele slechte deal.

 

Ik zou trouwens liever zien dat wietefras hier even naar kijkt, daar hecht ik toch net even wat meer waarde aan, NOFI... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zegt het zelf al op 50W zijn ze niet zo zuinig als de cxb3590. Dus zul je ze lager moeten draaien wat betekent 2x meer cobs 2x meer koelers.

Dit is trouwens wel een vervanger voor een cxb3590 en zijn zeer zuinig rond de 50-70W

https://cobkits.com/product-category/cob-chips/luminus/

Beste man wil ze ook in een bubble envelop sturen voor 10$.

 

die koelers van 1€ zijn wel leuk als de ideal holders erop passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik persoonlijk het handigste vind is om de COBs te vergelijken op een wattage waarbij ze even efficient zijn. Dan weet je tenminste dat het stroomverbruik van het armatuur vergelijkbaar is en dan hoef je alleen nog naar de kosten van het armatuur te kijken voor een goede vergelijking van de prijs.

 

Die Citizen 1212 is wat kleiner dan de CXB3070. Die draai je het best op 700mA tot 1050mA (24W tot 37W). Op 37W is die dan vergelijkbaar qua efficientie met een CXB3070 op 50W.

 

De 1212 is bij Kingbrite wel een veel goedkopere COB ($10,35) dan de Cree's. Ook al heb je er wat meer van nodig, als je de kosten van de koeling laag weet te houden dan is dat zeker een geweldig alternatief voor de Cree's.

 

Als je liever voor wat minder COBs gaat dan is de Citizen 1825 een aanrader. Als je die ergens tussen de 90 en 109W draait dan is die vergelijkbaar met de CXB3590 op 61,5W. Zo rond de 2,3umol/s/W. Dan kon je 9 stuks CXB3590 vervangen door 5 tot 6 van die Citizen 1825's. De kosten van de COBs zijn vrijwel gelijk. Dus dat scheelt zeker in de prijs van het armatuur.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog even een tabelletje gemaakt met de kosten per hoeveelhed licht (umol/s per $) van de verschillende COBs bij Kingbrite:

gallery_37858_17549_23010.png

 

Per COB model steeds 3 regels met als onderste degene die ik zelf zou kiezen als meest economische variant en de opties erboven voor meer zuinige armaturen. De Cree's geven dan 4,1 umol/s per $ en de Citizens geven ongeveer twee keer zoveel per $ op die efficientie. Bij hogere efficienties is er veel minder verschil. Dus zeker als je gaat voor wat goedkoper dan is de Citizen een goede optie, maar voor hele zuinige opties niet zo.

 

:edit: Bij 1825 de waarde op 1400mA vervangen door 1750mA

Edited by Wietefras
  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw, je had er zin in denk? Scheelt me een hoop gepuzzel... mijn dank is groot! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh ja, had naar aanleiding van de citizen COB verkoop door Kingbrite daar eindelijk ook wat bruikbare prijzen van. Dan valt er tenminste wat te vergelijken.

 

Op Rollitup kijken ze naar welke COB het meest efficiënt is, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom met welke COBs je zo goedkoop mogelijk het armatuur Jan bouwen wat voldoet aan jouw wensen.

 

De 1212 is het minst efficiënt als je alle COBs op 50W met elkaar vergelijkt. Dat doet er verder niet toe, want het ding is goedkoop en op een lager wattage is die wel net zo efficiënt als de grotere lotgenoten.

 

Deze cijfers zijn overigens gebaseerd op de datasheets. In de praktijk kan het wel wat afwijken. Cree geeft voor de bin namelijk minimale Lumen waardes. In de praktijk kan dat tot 10% meer zijn. Maar goed als je ziet dat een Citizen COB half zoveel kost per hoeveelheid licht dan valt die 10% on het niet.

 

Ik had ook mijn tabel met COB aantallen bij drivers nog aangepast. Die zal ik morgen nog even posten. Dat is namelijk wel een stuk lastiger met de meeste citizen COBs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kijk ik verkeerd maar die citizen is volgens de tabellen toch het meest efficiënt ?

 

Kijk inderdaad verkeerd. Is op 500 en de rest op 700 of meer

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...