Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Merkwaardig dat ze bij jou zo weinig verdampen. Ik zie juist nauwelijks verschil daarin vergeleken met HPS. Althans hooguit zeg 10% a 20% minder. Bij mij is de LV juist veel hoger dan onder HPS.

 

Een CXB3590 CD op 1050mA geeft 174lm/W. Je zei dat het iets meer was dus dan 170lm/W? Je draait die dingen normaal gesproken op 1750mA en je zit 2 bins hoger dan ik heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, denk dat ik n beetje scheel gekeken heb... ik had n ander getal in mn hoofd. Ooooops :)

Mijne zijn idd CD bin.

 

Denk dat t verdampingsprobleem ook met de lage temperatuur id eerste paar weken te maken had, en met de gebrekkige luchtcirculatie ff daarna icm veel te koude potten toen de afzuiging gedimd was met de (bij NAW hq geleende) variac

Heb daar later weer een circulatiefan voor op de grond gezet, toen ging gelijk t waterverbruik omhoog ook.

Deze ronde is door al t getweak en gerommel niet echt representatief te noemen, resultaat had m.i ook n stuk lager uit moeten vallen eigenlijk.

Had zelf verwacht dat ik maximaal rond de 1,25 gpw uit zou komen gezien alle ongein dat ik deze ronde heb uitgehaald. Was met n kilo ook heel tevreden geweest.

Daar kwam uiteindelijk nog ff 1/3e bij tot mijn en ieders verbazing.

Heb inweze de hps lampen uit de tent gerukt na de laatste ronde, leds ervoor terug gehangen en de complete inhoud vh test/groeihok eronder geknald incl alle moeders.

Planten hadden toen al n hoop meegemaakt, waren eigenlijk overgebleven reservestekken uit n partij die voor n kennis gemaakt was.

'T was oorspronkelijk ook niet het plan om ze af te gaan bloeien, had ze alleen gebruikt als testveldje waar alle armaturen 1 voor 1 een paar dagen boven gehangen hadden voor quality control.

Maar ze waren zo mooi gegroeid dat ik ze niet wilde wegsmijten, dus heb ik de hele set cv led armaturen opgehangen in mn net leeggekomen hps bloeitent, en de klok omgezet om te zien hoe de planten zich zouden ontwikkelen.

Dat ging dusdanig goed/hard dat ik ook geen reden had om alsnog de stekker eruit te rukken, met dit als gevolg. :D

 

Edit: het lijkt wel of de rondjes waar ik het minst fanatiek ben vaak t beste opleveren bij mij.. had vorig jaar ook al zo'n eindejaars run die onwijs goed uitkwam ondanks de "ram maar raak voor amper n knaak" 70 dagen van stek snijden tot droognet PP run die ik toen draaide met niks dan 2e en 3ehands troep waar ik nog mee werkte.

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben geen rekenwonder

 

maar het wattage van 18 Cree 3590 op 1.4 amp is toch 869,4 watt? en op 1.75AMP 1107 watt

je produceert dan 2044 Umol totaal op 1,4amp en 2479 Umol op 1.75 Amp volgens wietefras ze gemaakte plaatje

ben wel benieuwd of die extra lichtdruk/warmte zich niet terug betaalt?

mischien wel een lagere score kwa gram per watt. maar wel meer licht in je tent en meer wiet uit je tent

kost 141KWH meer aan stroom over die 56 dagen. (30 euro meer stroom over de hele kweek) als ik het goed heb berekent

 

 

ik lees vaak dat mensen problemen hebben met de lage temp met led. omdat de warmte omhoog gaat

is het geen idee om een active inblaas te gebruiken om lucht te circuleren?

boven in de tent afzuigen. en onder in de tent inblazen zodat je de warme lucht laat circuleren ipv gelijk afzuigt met je afzuiging

 

dan gebruik je de warmte die boven de leds uitstijgen en die pomp je terug naar onderen bij de potten. ipv dat je de actieve inblaas nodig hebt om te koelen

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft toch onkruid. Ik heb ook rondes gehad dat ze haast dood erbij lagen in de eerste weken door wortelrot. Gaf uiteindelijk ook gewoon een goede oogst. Niet anders dan kweken die minder problemen hadden.

 

Het gaat eigenlijk pas tellen vanaf dat je ze in de bloei zet. Alles wat daarvoor mis gegaan is compenseren ze wel weer als je gewoon wat langer voorgroeit. Als je daarna nog problemen hebt dan kost het je veel meer grammen.

 

Ik vind het met de leds nog steeds wel lastig om met een blik op de planten te schatten hoeveel ze uiteindelijk gaan opleveren. Met HPS kon ik dat toch beter inschatten. Al zal dat ook komen omdat ik de steeds wat anders heb staan.

 

ik ben geen rekenwonder

 

maar het wattage van 18 Cree 3590 op 1.4 amp

Hij gebruikt geen constant current voedingen maar constant voltage. Dan sluit je de COBs paralel aan en deel je het geleverde amperage door het aantal aangesloten COBs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sirocco jij zet dan ook allemaal kiloknallers neer heh :P WF allemaal verschillende pheno's en uit zaad :P

Maar 2g\w is nie ver nee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloknaller doen we t niet meer voor... dat was 10 jaar terug de standaard.

Stilstand is achteruitgang... we moeten op ALLE fronten op zoek naar improvements.. ook in nieuwe planten zit nog bergen met potentie.

150x150 tent moet met led ipv 1000 watt hps nog wel n half kilootje meer uit kunnen komen hoor!

 

@misterX: die constant voltage dingen was n 2ehands setje drivers dat ik toevallig voor n prikkie tegenkwam, ze waren afkomstig uit n high power terreinverlichtings setup.

Gaf geloof ik 10 eu/stuk cash voor die dingen, terwijl nieuwe ong. 44 dollar ex verzending+invoer zijn oid.

Ik denk niet dat ik diezelfde drivers weer zou kiezen, alleen al gezien t feit dat de constant current drivers uit dezelfde 240h serie zowat 50w extra leveren voor t zelfde geld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de citizen clue058-1825c4-303m2k1 en dan op keuze @wietefras ,2100ma lijkt me wel wat.

 

als je er 4 op 1m2 hangt kom je op 1009 umol .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij deed die dat omdat hij goedkoop aan die drivers kon komen die je parallel moet aansluiten.

 

Ik zag trouwens op MP complete lampen van Cree Citizen en Vero Had nog gevraagd of ze dingen apart verkopen en dat was mogelijk. Ze hadden het 1 en ander op voorraad. Wel aan de hoge kant :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser, 1000umol is misschien wat veel op een vierkante meter, maar dan heb je hopelijk een wat hogere g/m2. Desnoods dimmen in de eerste weken en de laatste paar. Midden in de bloei kunnen ze zeker wel wat hebben.

 

Scirocco had goedkoop die 36H drivers ergens vandaan begreep ik. Het maakt het ook wel wat makkelijker om precies het aantal COBs aan te sluiten wat jij wilt. Je deelt namelijk gewoon het wattage/amperage door het aantal COBs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las ergens dat nieuwe generaties constant current en constant voltages zijn , waarmee het probleem als er 1 cob stuk zou gaan opgevangen word.( als je cobs parallel aangesloten hebt)

klopt dit?

 

ik ben aan het overwegen om +- 50m2 met citizens clue058-1825c4-303m2k1 ,iets verder uitmekaar +- 800 umol/m2.

 

hoeveel volt zijn deze cobs ?

 

Bij deze driver zou je dan 600w / 109w kunnen doen ? en hoe krijg je bij parallel dan 2100ma?(blijf het lastig vinden juiste drivers

)

  • Place of Origin: Guangdong, China (Mainland)
  • Brand Name: Meanwell
  • Model Number: HLG-600H-36B
  • Output Power: 601.2W
  • Output Type: Single
  • Input Voltage: 90 ~ 305VAC 127 ~ 431VDC
  • Output Voltage: 18-36V
  • Output Frequency: 47-63HZ
  • Output Current: 16.7A
  • part number: HLG-600H-36B
  • Application: For CXB3070, cxb3590 led
  • Name: 600W 36V LED Driver
  • type: 600W Constant Voltage + Constant Current LED Driver

@kapiteinkoek heb je een linkje mp ?

Edited by knakenpoetser
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik begrepen had is dat bij constant voltage (parallell) er een kleine kans op termal runaway is. Bij een 600W driver zul je daar toch voor moeten oppassen laat staan voor 50m2. Je hoeft je niet druk te maken dat de cob zich opblaast omdat er 1 uitvalt die Vero's en die Citizen's zij gemaakt om op 300W te draaien.

 

Min punt van die Citizen die ik nu zie met constant current is dat ze indd niet zo lekker passen. Bijv als je 2x 1825 op ong 100W wil draaien past dat niet mooi op een MW185h-2100ma of 3 stuks op een MW320h-2100.

Terwijl die Vero 29-c van 70v dus wel heel mooi op een MW185h-1400ma past.

 

Als je op MP cree led kweek typt kom je er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las ergens dat nieuwe generaties constant current en constant voltages zijn , waarmee het probleem als er 1 cob stuk zou gaan opgevangen word.( als je cobs parallel aangesloten hebt)

klopt dit?

 

ik ben aan het overwegen om +- 50m2 met citizens clue058-1825c4-303m2k1 ,iets verder uitmekaar +- 800 umol/m2.

 

hoeveel volt zijn deze cobs ?

 

Bij deze driver zou je dan 600w / 109w kunnen doen ? en hoe krijg je bij parallel dan 2100ma?(blijf het lastig vinden juiste drivers

)

  • Place of Origin: Guangdong, China (Mainland)
  • Brand Name: Meanwell
  • Model Number: HLG-600H-36B
  • Output Power: 601.2W
  • Output Type: Single
  • Input Voltage: 90 ~ 305VAC 127 ~ 431VDC
  • Output Voltage: 18-36V
  • Output Frequency: 47-63HZ
  • Output Current: 16.7A
  • part number: HLG-600H-36B
  • Application: For CXB3070, cxb3590 led
  • Name: 600W 36V LED Driver
  • type: 600W Constant Voltage + Constant Current LED Driver

@kapiteinkoek heb je een linkje mp ?

 

Dat moet ik zien...

 

Zit ook te denk aan led man. Wilde eerst +- 10 m2 doen en aan de hand van de uitkomst ook de wat grotere. Hoe doe je het met bestellen dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapiteinkoek, ik dacht gelezen te hebben dat nieuwere drivers meanwell beveiligt zijn tegen thermal runaway.

als het veel geld scheelt aan driver kosten , is het wellicht interssant voor mij.

 

@boef, bestellen is wel lastig inderdaad. hoop dat vrienden met onderneming willen bestellen dat ik 10% extra betaal of iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, daar zijn ze helaas te klein voor (of je moet met platstaf gaan werken), ze zijn meer geschikt voor kleine COBs zoals de Citizen 1212 of de CREE 2540.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedoel je omdat het niet past of omdat je er geen 100W mee kan koelen ?

Ik ga ze sowieso uitproberen met de Vero's die ik net binnen heb gekregen :D kijken of het past.

Share this post


Link to post
Share on other sites

100 echte watts aan warmte, of een COB die op 100w draait? In het eerste geval denk ik van niet, nee, maar een COB die op 100w draait en dus iets van 60w aan hitte kwijt moet zal wel lukken met de fan voluit. Het zijn immers AMD koelers, niet bepaald de meest koele CPU's die er zijn.

 

Verder denk ik niet dat het past zonder dat je eerst het oppervlak vergroot dmv platstaf, een CXB 3590 past er niet eens goed op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je dan een kale cxb of met holder ?

Hier nog een duidelijk verschil tussen de Cree CXB3590 en Vero 29. Waar je bij de Cree de diodes nog kan tellen zie je bij Vero de contact draadjes niet eens meer.

gallery_46224_19032_842139.jpg

 

gallery_46224_19032_1381127.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf geen holders, maar ik heb die koelers in huis en heb ook 3590 COBs liggen en kan je dus zeggen dat ze imo net iets te groot zijn.

 

spire_cpu_coolers_coolreef_ii_sp804s3-1_1831418917303.jpg

 

Dat vlak in het midden is waar je COB op komt te zitten, dat moet zo goed mogelijk contact maken met de achterkant en dan met name het deel waar de ledjes zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je trouwens ook kunt doen is een cluster maken van vier van deze koelertjes die je in een vierkant plaatst, als je daar dan een vlak plaatje alu op monteert van 12x12 of zo en de cobs op de hoeken van die plaat zet, dan kun je die 4 kleine fans vervangen door 1 grote van 20cm. Een deel van de ribben zal dan nog steeds vrij zijn - gratis warmte voor je plantjes en wind in een. Extra gaten boren in het midden kan ook nog.

 

Zo kun je een 100w lamp maken voor weinig. Leuk voor zo'n Cristal tentje van Secret Jardin of gewoon een klein 40x40 tentje, of een space bucket of of... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je ook gewoon n (bv) halve cm dikke aluplaat nemen en daar n heel stel koelertjes bovenop monteren.

 

En dan een hele berg leds aan de onderkant... zoveel als je kan koelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag op de citizens site dat er buiten de "serie 5" nog een nieuwe serie is "CLU550"

 

ik vind datasheets moeilijk te lezen, misch kan @wietefras of iemand anders er is naar kijken.

 

http://ce.citizen.co.jp/productse/led_category.php

 

http://ce.citizen.co.jp/lighting_led/dl_data/datasheet/en/CLU550/CLU550-3626C1_P3849_1216.pdf

 

Bvb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...