Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

@scirocco, Ja ik zou zeggen de CXB3070 op 1400mA en de CXB3590 op 1750mA. Dan zijn ze het beste vergelijkbaar qua efficiëntie en kosten per umol/s.

 

Het wattage van de driver maakt niet zo uit, maar de 1750mA stroomsterkte heb je inderdaad wel vooral bij de grotere drivers.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe doen jullie het met de temperaturen

 

lees vaak dat met led het tentje niet warm genoeg is in de winter?

lijkt me wel een flinke domper!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simpele oplossing: meer licht ophangen. (En om en om draaien+lucht uitwisselen tussen 2 hokken als je niet wilt bijverwarmen in de nacht)

Warmte is de begrenzende factor met hps, met LED kan je veel verder gaan zonder dat je planten met pot en al de afzuigers in gezogen worden.

 

Het is n beetje aanpassen door t ontbreken van warmtestraling, maar ik denk dat 2gr/watt echt haalbaar is. (En dan reken ik ALLE verbruikers mee, dus OOK de afzuigers, inblazers, schakelklokken en circulatiefans en wat je nog meer kan verzinnen, dus echt ALLES!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er komt zat warmte van die leds af. De warmte gaat inderdaad niet vanzelf naar beneden naar de planten. Dus je moet de warmte wel goed gebruiken en niet afzuigen en wegblazen en vervolgens klagen dat het koud is.

 

 

g/W zegt met die leds niet zoveel meer, maar voor 2g/W moet je wel investeren. Zeker als je alles meetelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, dat geld zal me mn reet roesten... (iets met 1 rondje en t is toch dubbel terugver....)

 

Het is n beetje meer puzzelen om de balans tussen temp, lv en luchtverversing te vinden en goed te houden, maar als ik t eenmaal zo heb draaien als ik in mn hoofd heb...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeilijk te zeggen, hangt een beetje af van op wat voor schaal en de beschikbare ruimte enzo.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, het hangt van wat zaken af, maar reken in ieder geval wel op het dubbele van een economisch rendabel armatuur

 

Dat je met 1 rondje de investering er wel uit hebt is niet relevant. Je had dan nog steeds een paar duizend euro meer in je zak gehad als je niet zoveel geld had uitgegeven om die 2g/W te halen

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Maar stel hij gebruikt nu 2.4kw aan licht hps. Als hij dat vervangt met ong 1200W aan cree 3590 op 700ma dan heeft die zelfde opbrengst toch ? Hangt die 2.4kw aan leds dan zal die wel een paar extra zakken aan overhouden.

 

Citizen cobs zijn tegenwoordig ook via jerry te bestellen prijzen zijn ook prima. Gerucht gaat wel dat Citizen in janu met een nieuwe generatie komt maar ja voordat die goed verkrijgbaar zijn ben je ook maanden verder.

 

CLU048-1212C4-303M2K1: 10.35usd/pcs;

CLU048-1212C4-353M2K1: 10.35usd/pcs;

 

CLU048-1812C4-303M2K1: 15.25usd/pcs;

CLU048-1812C4-353M2K1: 15.25usd/pcs;

 

CLU048-1818C4-303M2K1: 21.25usd/pcs;

CLU048-1818C4-353M2K1: 21.25usd/pcs;

 

CLU058-1825C4-303M2K1: 35.26usd/pcs;

CLU058-1825C4-353M2K1: 35.26usd/pcs;

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS heeft of totale opbrengst heeft er toch niets mee te maken? De vraag is of het nut heeft om te investeren in extra efficientie van het led armatuur. De vergelijking is dan bijvoorbeeld leds op 1400mA tegen leds op 700mA. Dan heb je twee keer zoveel leds, koelers en houders nodig voor 14% meer licht. Dat is een flinke extra investering voor zo weinig voordeel. Buiten dat ben je dan dus nog steeds niet zomaar aan de 2g/W. Of je moet net als Gromau5 de wiet nog wat nat wegen en al je fluf erbij tellen.

 

Laat staan als je alle overige stroomverbruikers erbij gaat tellen. Een standaard softbox verbruikt waarschijnlijk al meer dan 14% van de stroom die de verlichting trekt.

 

Mooi dat ze die Citizen COBs nou ook bij Kingbrite hebben. Dat maakt het voor ons toch wat makkelijker om ze te kopen. De 1818 is vergelijkbaar met een CXB3070 en de 1825 met de CXB3590. Die 1818 ziet er qua prijs wel erg interessant uit dan. Alleen blijft het nog steeds minder handig om de drivers goed te benutten. COBs die 55W verbruiken is bijvoorbeeld net niet handig met drivers die in veelvouden van 50W worden geleverd.

 

Cree zou overigens ook begin volgend jaar met nieuwe modellen komen, maar dat moeten we ook nog maar afwachten en inderdaad dan nog wachten tot er voorraad is en de prijzen wat genormaliseerd zijn.

 

Voor ons scheelt het waarschijnlijk toch niet zo heel veel. De verbeteringen zitten hem tegenwoordig toch vooral in de prestaties op hogere stroomsterktes en daar komen we toch niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als CREE nieuwe leds begin volgend jaar uit laat komen

 

heb je wel kans dat de prijs van CXB3590 gaat dalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wf: je vergeet 1 ding... (en nog wel wat vrij essentieels ook)

Ik zit met mn stroomverbruiksplafond... startinvestment is wel t dubbele of meer, maar de hogere netto opbrengst per ronde tikt op de lange termijn heel hard aan.

+t feit dat in de zomer doordraaien met led n stuk beter gaat

 

Misschien haal ik die 2 gr/w niet helemaal op zo'n kleine schaal, op grote schaal gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker omdat de verhouding tussen plantmateriaal en wand gunstiger is, maar een toename van de netto opbrengst tikt op jaarbasis natuurlijk wel heel hard aan.

T zou dan ook makkelijk wezen als ik niet nog mn gewone werk had, en wat meer t continu finetunen van de ruimte, klimaat en planten kon bijhouden.

 

(Ik heb ook niet echt de ambitie om die kant op te gaan met mn leven trouwens)

 

 

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroomplafond zou kunnen schelen ja. Om te voorkomen dat mensen dat soort dingen "vergeten" had je het er ook wel meteen bij kunnen zeggen in plaats van alleen dat het je ging om 2g/W :)

 

Zomer maakt niets uit voor de keuze tussen 1400mA of 700mA.

 

Meeste COB kwekers zitten zo rond de 1,2g/W tot 1,4g/W. Dus 2g/W is nog wel een eind meer hoor.

 

Alleen CaptainMorgan op RIU claimt dat hij 2g/W haalt inclusief alle stroomverbruik van zijn randapparatuur en die draait zijn COBs op 1400mA. Ik heb er zeg maar een hard hoofd in dat hij de waarheid vertelt.

 

De schaal gaat je ook niet echt helpen ben ik bang, want de wandverliezen zijn met COBs al vrij klein. Een HPS verliest 20% op de wanden als je die in een enkel tentje hangt. Dan loont het inderdaad flink om die dingen in een grote ruimte te hangen. Bij COBs heb je sowieso al veel minder wandverliezen omdat je die zoveel lager hangt. Met COBs heb je ook standaard al meer lichtpunten en alle COBs vanaf een halve meter uit de kant raken de wand nog amper. Maar goed, een paar procent kun je daar wel mee winnen en alles telt op.

 

Had je al een led kweek afgerond? Zo ja wat was daar je g/W van? Of haalde je met HPS al ruim boven de g/W?

 

En hoeveel stroom verbruikt je randapparatuur (relatief ten opzichte van het licht)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ik met n max aan stroomverbruik zit staat in dit en diverse andere led-topics al tig x gemeld hoor... maar had t er voor de duidelijkheid nog wel n keer bij kunnen vermelden.

 

Een dr240w tent heeft 2,88 m2 vloeroppervlak, en 14,4 m wandoppervlak.

(Verhouding 1 op 5 dus)

Een 3x6m tent heeft 18m2 vloeroppervlak, en 36 m2 wandoppervlak, dus verhouding 1 op 2.

Dat dat verschil op t eindresultaat flink gaat uitmaken ben ik wel vrij zeker van.

En t voordeel dat met grootschaliger werken ook t klimaat stabieler blijft tikt ook nog wel een beetje mee.

 

Wat ik ook nog steeds mis in alle conversaties over dit onderwerp: de invloed vd planten zelf.. meeste grote jongens kweken nog bijna allemaal met dezelfde jaren 90 stekkenhaze bagger als altijd... ik weet vrijwel zeker dat er nog VEEL meer uit te halen valt als we serieus gaan zoeken naar planten die t beter doen onder led en bij veel lagere temperatuur als wat we nu gewend zijn.

(Credits voor bovenstaand stukje gaan mede naar PG&co trouwens.. ere wie ere toekomt)

 

De ene plant reageert veel beter op de veranderingen als de ander, dat zie ik nu al terug aan mijn testers, en dat is nog n bij elkaar geraapt zooitje s5 misbaksels op gebruikte aarde in plastic 11 liters en vol spint, varenrouwmugjes enzovoort.

Ik moet nog 3,5 week, en ik weet zeker dat ik nu al meer groente in de 800w ledtent heb staan als de vorige (2wk te korte) ronde (onder 1200w hps) opbracht.

Heb bewust nog 1 afscheidsronde s5 gezet om de verschillen tussen hps en led te ervaren, en dat lijkt sterk de goeie kant op te gaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dr240w tent heeft 2,88 m2 vloeroppervlak, en 14,4 m wandoppervlak.

(Verhouding 1 op 5 dus)

Een 3x6m tent heeft 18m2 vloeroppervlak, en 36 m2 wandoppervlak, dus verhouding 1 op 2.

Dat dat verschil op t eindresultaat flink gaat uitmaken ben ik wel vrij zeker van.

Hangt er vanaf wat je onder "flink" verstaat.

 

Je hebt sowieso al nauwelijks wandverliezen met COBs. Veel meer dan 5% zal dat niet zijn bij een hok van 120x120 of groter, dus meer dan dat kun je er ook niet op besparen.

 

Lage temperaturen geven minder fotosynthese. Dus al je meer oogst wil hebben kan je de temperatuur beter gewoon op hetzelfde houden als bij HPS. Misschien ook CO2 toevoegen om de boel nog wat efficienter te laten verlopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan t zien, ik denk dat de grootste winstklapper in de planten zelf gaat zitten.

De planten die nu in t commerciële circuit zijn nagenoeg allemaal geselecteerd op hoge opbrengst onder hps en hoge temperatuur enz, maar er is nog zoveel meer.

 

Co2 zal voor 2gpw wel een zetje in de goeie richting geven ja, hoewel ik niks zinnigs kan zeggen over de combi bio en co2

 

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt voor de planten. Als ik kijk wat ik onder HPS oogstte en nu onder de COBs dan is de g/umol ratio vrijwel hetzelfde gebleven. Dus ik oogst eigenlijk net zoveel wiet met een hoeveelheid licht uit HPS als bij dezelfde hoeveelheid licht uit COBs.

 

Maar goed ik hou nu ook dezelfde temperaturen aan als wat ik voorheen had met HPS en ook wel ongeveer dezelfde lichtdruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 42 is zojuist begonnen voor de dames, nog n weekje of 3-3,5 te gaan dus

 

gallery_44692_18285_2097857.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 42 is zojuist begonnen voor de dames, nog n weekje of 3-3,5 te gaan dus

 

gallery_44692_18285_2097857.jpg

kun je al iets vertellen over merkbare verschillen in het geven van hoeveelheid voeding, zichtbare tekorten die je bijv op hps niet had, bladeren die zich anders gedragen? Meer rode steeltjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik ook nog steeds mis in alle conversaties over dit onderwerp: de invloed vd planten zelf.. meeste grote jongens kweken nog bijna allemaal met dezelfde jaren 90 stekkenhaze bagger als altijd... ik weet vrijwel zeker dat er nog VEEL meer uit te halen valt als we serieus gaan zoeken naar planten die t beter doen onder led en bij veel lagere temperatuur als wat we nu gewend zijn.

(Credits voor bovenstaand stukje gaan mede naar PG&co trouwens.. ere wie ere toekomt)

 

 

Hoeveelheid voeding of zichtbare tekorten ligt geheel aan jezelf, daar verandert de lichtbron niets aan. De bladeren zijn wel degelijk anders en dit komt wel door het licht, rode stelen is gebruikelijk als je zoiets ingrijpens veranderd als het licht, de planten moeten zich compleet ressetten.

 

Of je zet er gare s5 onder die alles al heeft meegemaakt, wat wil je weten dan? Ze zal nooit meer of beter presteren..zeker niet zo een oude afgedankte clone...

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja beoordeel niet op wat je kent met gare stekken maar selecteer zelf iets waar je het patroon normaal van weet en zet t dan onder led en beoordeel dan pas....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom nu nog 1x afscheidsrondje s5... kan ik een beetje aanvoelen wat me te wachten staat als we met ECHTE planten aan t werk gaan.

Lichtbron heeft absoluut wel veel invloed, doordat de samenstelling van t licht ook heel anders is

Ik zie nu al flinke verschillen tov hps.

Minder tekorten, explosievere bloei, planten zakken niet in elkaar als n pudding onder t gewicht van hun toppen.

Bladeren worden veel groter en breder dan onder hps, vermoed dat dat veroorzaakt wordt door t ontbreken van hps-hittestraling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik ook nog steeds mis in alle conversaties over dit onderwerp: de invloed vd planten zelf.. meeste grote jongens kweken nog bijna allemaal met dezelfde jaren 90 stekkenhaze bagger als altijd... ik weet vrijwel zeker dat er nog VEEL meer uit te halen valt als we serieus gaan zoeken naar planten die t beter doen onder led en bij veel lagere temperatuur als wat we nu gewend zijn.

(Credits voor bovenstaand stukje gaan mede naar PG&co trouwens.. ere wie ere toekomt)

 

 

Hoeveelheid voeding of zichtbare tekorten ligt geheel aan jezelf, daar verandert de lichtbron niets aan. De bladeren zijn wel degelijk anders en dit komt wel door het licht, rode stelen is gebruikelijk als je zoiets ingrijpens veranderd als het licht, de planten moeten zich compleet ressetten.

 

Of je zet er gare s5 onder die alles al heeft meegemaakt, wat wil je weten dan? Ze zal nooit meer of beter presteren..zeker niet zo een oude afgedankte clone...

 

Pg

het is me niet helemaal duidelijk op wie je nu reageert, volgens mij quote je het verkeerde stukje. Maar het kan toch zo zijn dat ook al doe je kwa voeding alles hetzelfde als de vorige rondes, dat led duidelijk bepaalde tekorten laat zien? Of veel minder wateropname bijv. Merk bij mijn ronde op led wel veel meer rode steeltjes en dan heb ik het gewoon over een ronde uit zaad. Zal ook wel met de lage temperaturen in het begin geweest zijn, nu zuig ik inmiddels gewoon veel minder af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi pindarots

 

Ik wilde duidelijk maken dat de planten de hoofdrol spelen, ze hebben het koud ook bij mij en daar komen ook de steeltjes van dat zowiezo maar het is gewoon even aanpassen/adjuste zowel voor hun als voor mij lol.

 

Het helpt ook niet om het raam open te laten lol dan krijgen ze het wel koud met als gevolg dat 2/5 planten vlekken krijgen door de kou lol, maar een betere training is er niet.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...