Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Dat thermal runaway verhaal is totaal onzinnig gebleken.. keek net toevallig ff in de kweekruimte, staat gewoon 1 vd koelers stil in het middenste armatuur!

Waarschijnlijk al 24 uur oid...laatste x dat ik keek was al ff terug.

Dus daar hoef ik me echt 0.0 zorgen over te maken.

Als ik m met de hand verdraai voel ik allemaal geknars, dus t motortje is echt overleden.

 

Vanaaf als t licht uitgaat maar ff 'n nieuwe koeler plaatsen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij ze parallel aangesloten dan?

 

Wel goed om te weten dat die actieve koelers ook wel een tijdje bruikbaar zijn als passieve koelers

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze set heb ik met parallel geschakelde leds ja.

Kocht voor een prikkie een paar gebruikte hlg240 c36a drivers, en met 6 cobs per driver krijgen ze ong 45 watt each.

Koelers zitten direct op t alu frame gepopt, dus t hele gevaarte is inweze een grote passieve koeling.

De koelertjes draaien ook maar op 5v, meer is niet nodig. Die dingen worden amper handwarm.

Durf nog net niet de koelertjes helemaal uit te zetten..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,ik heb mijn koelers ook op 5V draaien.

 

Goed om te weten dat die thermal runaway wel meevalt. Dat geeft een stuk meer opties qua drivers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die constant voltage dingen zijn ook flink goedkoper dan hun constant current zusjes volgens mij, en je bent veel vrijer in keuze van aantal leds per driver. (Daarom heb ik er ook 6 per frame, kwam qua verdeling perfect uit.

Enigste minpuntje is dat ze kennelijk minder overcapaciteit hebben, ik krijg ze niet verder dan 270w waar de cc versie n slordige 50w meer uit de muur rukt. (En das toch n procentje of 20...)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam nog een heel alternatief ontwerp tegen. Iemand heeft de hele zooi in van die air-cooled buizen ingebouwd:

 

:edit: Waarom geeft dat niet gewoon vanzelf een youtube video voorbeeld?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat lijkt me ook wel. Al valt het misschien nog wel mee als het ontspiegelt en dun glas is. In de VS doen ze wel vaker de HPS in zoiets. Net zoals Dimlux met hun nanotubes.

 

Vond het er vooral wel grappig uitzien. Niet zozeer iets wat ik zelf zou willen nabouwen, maar wel weer eens wat anders :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder worden die dingen na een tijdje vies aan de binnenzijde waardoor je nog minder licht krijgt terwijl warmte niet echt een probleem is met

LED.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een berg aan info zeg! Iemand zin om dit lijstje te controleren?

4x cxb3590 3500k cd cri80 36v

4x solderless led holder ideal 50-2303cr

4x150mm pre drilled heatsink cxb3590

1x meanwell driver hlg-185h-c1400a

Klopt dit samen? Als ik het goed begrijp heb ik hiermee een degelijk 200w armatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt.

 

Ik zou dan wel een 250W 1750mA voeding doen (HLG-240H-C1750A). Zeker als je toch al de 150mm (60-70W) koelers neemt. Je kunt het dan dimmen naar 200W (of lager) en boosten naar 250W op momenten dat de planten wel wat extra kunnen gebruiken.

 

Of als je dan toch voor een 1400mA 200W voeding gaat dan is de CXB3070 een stuk goedkoper. De CXB3590 op 50W geeft maar een klein beetje meer licht dan de CXB3070 op 50W, maar de CXB3590 is dan wel 25% duurder. De extra kosten wegen eigenlijk niet op tegen het licht wat je er voor terug krijgt. De extra stroombesparing is ook niet de moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom word dat spul niet in plug and play versie over de wereld verspreid ?

dat gedonder voor een leek om aluminium te boren en te solderen .

kunnen die chinezen die boel niet wat kantig afleveren alhier ?

want die kindslaafjes kost hun de kop ook niet zou men denken .

doe es gek maak een plug and play creecobledunit eventueel dimbaar .

of standaard op 50 % mij ook goed .

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ze ook kant en klaar in China kopen hoor. Staan er zat te koop op Alibaba. Al is dan altijd wel het enge dat je niet weet welke Cree COBs ze er in stoppen. Echt goedkoop zijn ze ook niet overigens. De kosten van de COBs zijn namelijk toch de grootste kostenpost en die zijn nou eenmaal duur.

 

Of een Gromau5 bouwpakket bij Cutter in Australie. Daar zit alles in en dan hoef je de boel alleen maar in elkaar te schroeven.

http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut3013 Voor 230 euro zonder driver.

 

(Als je bovenaan de pagina op "MAU5 KITS' klikt dan zijn er nog veel meer kits)

 

Of in Spanje bij Todoledgrow helemaal kant en klaar. Dacht iets van 480 euro voor een 200W Cree CXB3590 armatuur. Zelfbouw zou iets van €1,5 per watt zijn dus dan zeg 300 euro voor 200W. Scheelt 180 euro in ruil voor een hoop uitzoekwerk, boren schroeven en draadjes insteken plus risico dat er wat mis gaat.

 

Afgezien van de kosten vond ik het voordeel van zelfdoen vooral dat je zelf kan bepalen hoe je het licht verdeelt. Die kant en klare armaturen zijn allemaal een doos die je dan in het midden van de tent hangt. Dan moet je die toch weel vrij hoog hangen voor een uniforme lichtverdeling. Dat kost weer licht op de wanden. Vaak zit er dan ook weer een lens op of reflector om de COB te beschermen en dat kost ook weer licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thx wf! dan gaan we voor de 250w 1750ma.. wat extra kan nooit kwaad lijkt me!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk erom: die 250w driver trekt +/- 320w uit de muur als je hem vol open draait, met 4 CXB3590's eraan.

Geen idee waarom, maar bij alle 4 die ik heb gebruikt is dat toch echt zo.

Dat betekent dus dat er na aftrek van 5% rendementsverlies een slordige 75 watt naar elke led gaat!

(Zorg dus dat je koelers dat dus aankunnen, en liever meer, omdat lagere LED-temperatuur beter rendement geeft)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel erg veel meer. Weet je zeker dat die watt meter goed werkt, want die willen ook nog wel eens heel verkeerde waardes geven.

 

Normaal gesproken geven de drivers met een externe dim kabel maximaal 8% tot 12% extra stroom als er geen dimmer op aangesloten is. De A modellen met ingebouwde dimmer gaan er dacht ik niet overheen (want daar zit altijd een ingebouwde dimmer in).

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x55w tneon trekt op die meter exact 110w uit de muur, en een 300w halogeenlamp ook echt 300 watt dus ik geloof er wel in.

Ook omdat de cv (hlg 240h 36a) drivers uit mn andere setup veel minder extra stroom nemen, en die zijn uit dezelfde serie als de hlg 240h c1750a exemplaren.

Scheelt 50 watt per driver dat er minder uit t net getrokken word...

 

Mn amperetang heeft n klap vd molen gehad helaas, krijg er geen fatsoenlijke meting meer uit, anders had ik misschien nog wat meer kunnen zeggen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was van plan om de 150mm heatsink te gebruiken zou deze het aankunnen denk je? Of dan toch iets groter of andere driver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel erg veel meer. Weet je zeker dat die watt meter goed werkt, want die willen ook nog wel eens heel verkeerde waardes geven.

 

Normaal gesproken geven de drivers met een externe dim kabel maximaal 8% tot 12% extra stroom als er geen dimmer op aangesloten is. De A modellen met ingebouwde dimmer gaan er dacht ik niet overheen (want daar zit altijd een ingebouwde dimmer in).

Wietefras, ik kan bevestigen dat de HLG-240H-C1750A 10% meer extra levert aan de wand wanneer je de ingebouwde dimmer vol open schroeft, ik gebruik namelijk zelf ook 2 stuks samen op 445 watt met 6 cobs.

 

Ik was van plan om de 150mm heatsink te gebruiken zou deze het aankunnen denk je? Of dan toch iets groter of andere driver?

Ik heb mijn cobs dan omgerekend draaien op 69 watt en ik vind dat met de 150mm heatsinks nét te doen. Ze worden dan wel behoorlijk warm, nog nét aan te raken. Maar de meesten hebben toch wel wat circulatiefans in hun tent die het armatuur ook iets afkoelen. Sterker nog, ik heb er twee fans op gericht om de warmte een beetje terug naar het bladerdek te blazen.

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owkey thx! Mijn bedoeling was ook om de warmte naar beneden te sturen met wat fans..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg van de week trouwens na anderhalve maand een naheffing van TNT Express, voor mijn bestelling bij Kingbrite. Een bedrag van 53 euro, berekend over de door Kingbrite lage bijgeleverde factuur. Gelukkig dat ik daar toen expliciet om heb gevraagd anders zou het bedrag honderden euro's hoger uitgevallen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123, 10% dat klinkt nog redelijk. Die drivers verbruiken zelf ook 6% ofzo. Dus dan heb je maar een paar procent extra op de COBs.

 

Scirocco had het over 28% extra. Dat is wel heel extreem.

 

Je zou eigenlijk moeten meten hoeveel ampere of watts er nou uit de driver komen. Als ik dat nieuwe ding ga testen zal ik eens kijken of ik dat ook meteen kan meten.

 

Sowieso kun je die drivers natuurlijk altijd nog wat dimmen. Als je wel gewoon uit wilt komen op de 250W of 200W waar je op gerekend had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie wel eens gespeeld met de Cree calculator ?

http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Tools-and-Support/

 

Op 1400ma draait een cxb3590 CD bin toch minder zuinig dan wat bijv hier aan het begin van de topic vermeld staat en algemeen aangenomen wordt. Wat me ook opvalt is dat het verschil tussen 25C en 55C 10lm/w scheelt. Of zie ik iets over het hoofd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke calculator? Ik gebruik wel altijd die "Product Characterization Tool".

 

Die tabellen van Rollitup zitten inderdaad wel her en der wat fouten in. Mijn tabellen zijn op basis van die "Product Characterization Tool" (ik ga uit van 50C):

gallery_37858_17549_3547.png

 

Voor conversie naar umol moet je delen door iets tussen de 65 en 69 ofzo (afhankelijk van kleur en CRI). Of voor het percentage door 325 oid, maar ik gebruik dat percentage eigenlijk nooit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...