Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Dit is een foto uit het topic van Weedrunner van de Derek Butt methode.

 

gallery_44403_18231_2328542.jpg

 

Slechts vijf van de zestig waren uitgevallen de eerste keer dat hij het probeerde.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd hoe die stekken van jou zullen wortelen met die methode Dilago!

 

Ik zie je foto niet Beaker?

 

Is dat de S5 Miami?

 

Rocker, waarom zaai je ze in kleine bekertjes voor en niet meteen in een grote pot?

Of heb je ze nu onder tl staan of iets dergelijks?

 

Die stekken van Weedrunner deden het inderdaad prima!

Ik hoop dat ik over een paar dagen ook zulke mooie worteltjes zie verschijnen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook zeer te spreken over de manier van Derek Butt, alleen ipv van die plugs gebruik ik dan gewoon zaai- en stekaarde, die zet in een bak die gevuld is met hydrokorrels en daar doe ik ook een laagje water in. De 8 stekken met potentie hebben ook allemaal geworteld. Het waren 2 soortjes, het ene soortje was wel een aantal dagen eerder dan de andere. Later nog 3 stekken bijgezet (ongelukjes met de plant gehad, en dacht dan kan ik ze net zo goed laten groeien), die hebben ook alle 3 geworteld. Heb nu dus 11 stekjes staan, de jongste stekjes staan er nu 5 dagen in. Dit het beeld na 15 (euforia) en 18 (green ninja) dagen na het wortelen (dus voor de eerste lading stekjes):

gallery_44604_18207_240373.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago.

 

Natuurlijk weet ik dat je open staat voor "iets" anders proberen.

Wat ik eigenlijk had moeten zeggen;

 

De Derek Butt methode, kan en zal voor menigéén een uitstekende methode zijn.

Maaar,, dat wil niet zeggen, dat het ook de methode is, die goed bij jou past.

 

 

Zoals zo vaak met zoveel dingen,

is het de kok, die de smaak aan het eten geeft.

 

Neem 1 en het zelfde recept, en 10 koks, en je krijgt 10 verschillende smaken.. :)

 

In theorie, kan het zo zijn, dat de methode net niet echt bij je past.

 

Om welke onverklaarbare reden dan ook.

Het is zoeken, naar je eigen ding..

 

 

@bosrand

 

Ik zweer er bij, om mijn plantjes telkens (3X) op het juiste moment van grotere schoenen te voorzien.

Ik heb voor mezelf de overtuiging, dat op die manier het wortel stelsel, zich het best ontwikkeld.

 

En ja, ze staan onder 150 watt groei licht. 18/6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Smokey Bear, prachtige stekken! :)

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago.

 

Natuurlijk weet ik dat je open staat voor "iets" anders proberen.

Wat ik eigenlijk had moeten zeggen;

 

De Derek Butt methode, kan en zal voor menigéén een uitstekende methode zijn.

Maaar,, dat wil niet zeggen, dat het ook de methode is, die goed bij jou past.

 

 

Zoals zo vaak met zoveel dingen,

is het de kok, die de smaak aan het eten geeft.

 

Neem 1 en het zelfde recept, en 10 koks, en je krijgt 10 verschillende smaken.. :)

 

In theorie, kan het zo zijn, dat de methode net niet echt bij je past.

 

Om welke onverklaarbare reden dan ook.

Het is zoeken, naar je eigen ding..

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik heb bijna elke methode om te stekken al geprobeerd en bijna niks ging van harte. Zet maar eens een stek in een glas water wat je om de drie dagen ververst. Dat is hetzelfde principe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou best kunnen maat.

Ik heb wel een wat gerommeld met tekken,

maar voorlopig blijf ik lekker een zaad kweker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd hoe het bij jou verloopt dilago, ik ken die methode niet. ;)

Bij mij heb ik altijd slechte resultaten behaald met te natte mediums.

Ze wortelen uiteindelijk wel, maar de stekken zijn dan paars en flink gestrest, wat dan al een slechte start is.

In een glas water geldt bij mij hetzelfde; de eerste worteltjes pas na 3 weken en gestreste stekken. <_<

Bovenstaand is mijn ervaring, dus absoluut geen leidraad. :nerd

Ik heb ook al een paar pogingen gewaagd met een DIY bubble cloner, zonder enig succes, terwijl er genoeg filmpjes op youtube staan met snelle resultaten.

Zoals oude rocker ook al aangaf; ieder zijn manier.

Voor mij geven de Eazy Plugs in ieder geval het snelste en mooiste resultaat en dat probeer ik in dit topic te laten zien met beelden. :likken: :D

 

@bosrand: snap ik niet, de foto staat er toch echt. :huh:

 

Ik heb de stekken net weer een minuut laten luchten.

Zo staan ze er nu bij.

gallery_32885_18261_189971.jpg

 

Ik heb net ook een min./max. thermometer in de propagator geplaatst (de sensor i.i.g.) en zal hier morgen de min. en max. temperatuur noteren.

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou best kunnen maat.

Ik heb wel een wat gerommeld met tekken,

maar voorlopig blijf ik lekker een zaad kweker.

Ik heb momenteel naast mijn stekken ook zaad gezet, wegens gebrek aan stekken anders had ik dat niet gedaan.

 

gallery_6495_18129_50547.jpg

gallery_6495_18129_63523.jpg

Ze zijn alle zeven opgekomen, nu maar hopen dat er geen hermafrodieten tussen zitten.

 

Kweken uit zaad is leuk, maar je wilt geen mannen en hermafrodieten in je tent. Als je een mooie moeder hebt van een stabiele soort die een goeie opbrengst geeft, dan kan daar geen zaadje tegenop naar mijn mening. Draai maar eens een ronde met stekken en ervaar het zelf bro. :)

 

@ Beaker, indien ik hetzelfde resultaat heb als jij met een nat medium zal ik jouw methode zeker proberen. Want ik wil nog frisse stekken hebben als ze geworteld zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajj.. Dilago..

Die zaadkoppen ook ff droger laten staan.. Veel te nat..

 

En ja, ik geloof je op je woord met gelijke planten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet er wel bij vermelden dat er wel verschil zit tussen de Eazy Plugs die in de trays verkocht worden en de plugs die los verkocht worden (verpakking van 100 stuks). Die laatste vind ik een stuk minder.

Veel "korreliger" structuur en het duurde langer voor de 1e wortels verschenen.

 

Kijk dat is een mooi stukje info :) Hoe bevochtig jij je pluggen die aan het droog trekken zijn als ik vragen mag :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto doet het vandaag wel Beaker, gister bleef er enkel "geposte foto" staan, als ik er dan op klikte kreeg ik een fout.

 

Welke moet hij droger zetten Rocker?

Die spongepots mogen best nat staan in het begin om te kiemen, dan droogt het in ieder geval niet zo snel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk zelf dat die ouwe knar (Derk Butt) het wel het beste weet na jarenlang geëxperimenteerd te hebben met stekken.

Zijn methode bevalt mij prima.

 

Ter aanvulling op dit topic en als meegevende info deze foto van een stekkentray met stekjes in een bakje met water bij de moeders aan de zijlijn onder 300 watt led.Met de lichtbundel ruim 1 meter van ze af.

Ondanks het paarse spectrum,geen paarse stelen met stress.Wel een mooie wortelpartij van onder uit de steel.

 

gallery_44403_18267_1809050.jpg

 

Hieronder het welbekende stekje wat ooit ook in het water stond te wortelen en benoemd was als waterlady.

 

gallery_44403_18267_2608232.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water Lady is uitgegroeid tot een jaloersmakende moederplant! Wat een pracht exemplaar! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Welke moet hij droger zetten Rocker?

Die spongepots mogen best nat staan in het begin om te kiemen, dan droogt het in ieder geval niet zo snel uit.

 

De zaadplanten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die lijken me nu niet direct te nat te staan, maar ik kan het mis hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik heb altijd problemen met te natte mediums qua wortelen :)

 

Heb net ook even t filmpje gekeken van derek butt

 

Zelf heb k hierover veel geleerd van de topics van rattaplan..

Zat zelf eerst ook beetje te kloten met ph/ec waardes vochtigheid temp enz enz..

 

Ben daarna de eilandjes methode gaan gebruiken van rattaplan.. tsja daarna nooit geen problemen meer gehad en als je t al eenmaal kan zie je dat t gewoon onkruid is en eigenlijk gewoon vanzelf wil groeien ga je ook de logica zien..

 

Neem bv een internode en zet die met beide takken in het medium en je zult zien dat je eigenlijk gewoon 2 planten hebt.. vaak zonder dat er 1 domineert.

 

Alsnje t goed doet heb je inderdaad niet meer nodig als een glas water zoals dilago zegt.... maar het water moet wel vers blijven.

En dat heb je in je pot niet daar is t dood en geen/weinig zuurstof dat heb je juist nodig in je medium om de wortels te krijgen. Die stek in een glas water heeft al die zuurstof belletjes op zn stam.

Een stek in een plug heef ook genoeg zuurstof in zn medium maar een drijfnatte pot grond heeft dat nauwlijks en duurt het dus zowiezo langer of lukt t helemaal niet en heb je uiteraard ook veel meer kan op rot .

 

Mischien beetje langdradig kom net uit mn werk en zit net aan mn eerste jointje :):)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bosrand, die rechter plant op de foto is s5, ook staat er nog wat andere genetica :)

Edited by Beaker
Off-topic verwijderd
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zonet de schuifjes bovenin voor de helft open gezet.

De vochtigheid zit volgens de thermo/hygrometer op zo'n 91%, de temperatuur op 27 graden.

De stekken staan er nog net zo mooi bij als 2 dagen geleden.

Enkel zijn 2 spongepotjes schuin gaan staan omdat ze zo klein zijn en weinig stabiliteit hebben daardoor, die stekken zijn nu weer recht gegroeid, dus dat worden stekken met een bochtje erin.

 

De verlichting heb ik nu 3 uren terug geschroefd, dus ze krijgen vanaf morgen 21uur licht, dat schroef ik over een dag of 2 denk ik nogmaals terug naar 18 uur.

 

Nog opmerkingen/tips of iets dergelijks, dan hoor ik het graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alsnje t goed doet heb je inderdaad niet meer nodig als een glas water zoals dilago zegt.... maar het water moet wel vers blijven.

En dat heb je in je pot niet daar is t dood en geen/weinig zuurstof dat heb je juist nodig in je medium om de wortels te krijgen. Die stek in een glas water heeft al die zuurstof belletjes op zn stam.

De methode van Derek Butt werkt volgens dat principe. Doordat je een een laag water in de bak giet krijg je hetzelfde idee als bij een stek in een glas water, alleen ondersteun je de stekken met een steenwol stekblokje.

 

Vandaag heb ik er nog een aantal bij gezet.

 

gallery_6495_18129_48996.jpg

gallery_6495_18129_50422.jpg

gallery_6495_18129_53131.jpg

De kap er eventjes op i.t.t. Derek Butt die hem er helemaal niet op zet.

 

Verder heb ik de stekken met bolle bladeren even apart gezet. Als die niet bijtrekken gooi ik ze weg.

 

gallery_6495_18129_64160.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic opgeschoond en de hond buiten de deur gezet! :argue

 

On-topic

Ik heb zonet de schuifjes bovenin voor de helft open gezet.

De vochtigheid zit volgens de thermo/hygrometer op zo'n 91%, de temperatuur op 27 graden.

...

Bij mij zijn de schuifjes nog helemaal gesloten.

Vanaf morgen ga ik ze, per dag, heel geleidelijk open zetten, zodat de lv langzaam zakt.

Ik zou ze nu dus nog niet voor de helft open zetten, maar hooguit 1/5 en dan morgen 1/4, overmorgen 1/2 en daarna helemaal open.

 

@Running Water: je loopt op de zaken vooruit! :likken:

Ik probeer er voor te zorgen dat de seramis vochtig blijft, zodat de plugs niet zo vlot droogtrekken.

Als de plugs eenmaal droog beginnen te trekken, dan is dat meestal een teken dat er wortels aan het ontwikkelen zijn en dan dan zet ik de tray eventjes in een bak met een laag water met wortelstimulator. Dit gaat de aankomende dagen wel een keer aan bod komen. ;)

 

 

Volgens mijn min./max. thermometer is de temperatuur de afgelopen 24 uur minimaal 23,5° en maximaal 27,3°C geweest bij de pluggen en de lv nog steeds 100%.

 

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic opgeschoond en de hond buiten de deur gezet! :argue

 

Onvermijdelijk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic opgeschoond en de hond buiten de deur gezet! :argue

 

Onvermijdelijk

Buiten is waar de honden horen, good riddance! :)

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...