Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Klopt, de laatste tijd had ik haar wat teveel verwaarloosd.

Soms 2 dagen te laat water gegeven, waardoor een groot deel van de bladeren slap hingen en uiteindelijk afstierven.

Mocht deze stekronde weer niks opleveren, dan zal het de volgende ronde misschien beter gaan, dan zou ze er weer wat gezonder bij moeten staan.

Ik zorg nu weer beter voor haar. :wub:

 

Als teveel blad teveel verdamping zou veroorzaken, dan gaan ze toch slap hangen, deze stekken stonden nog recht overeind, dus dat lijkt me niet het/een probleem geweest te zijn?

 

Ik hoor graag hoe het bij jou gaat!

Je mag ook best foto's erbij plaatsen, ik ben erg benieuwd.

 

Dat was inderdaad ook het plan om een nieuwe moeder uit stek op te laten groeien als het eenmaal ging slagen, enkel valt dat nog niet mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@agent orange: Ik heb ook wel vaak moedertjes met knalrode steeltjes hoor en die wortelen uiteindelijk ook wel, maar ik wilde aangeven dat dit dingetjes zijn die je kunt verbeteren om het slagingspercentage te verhogen. ;)

 

@bosrand: ik zal zo een paar foto's maken. :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard alles optimaal is altijd t beste..:)

 

Vergeet trouwens ook niet om na een dag of 3 / 4 ze wel steeds vaker wat droger te laten worden anders blijven ze lui en gaan ze ook niet lekker wortels aanmaken.

 

Je doet ze eerst even tot rust laten komen en helpt ze met een hoge lv na een paar dagen moet je ze aanzetten tot overleven en dat kan ze alleen door wortels te maken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik pas wortelstimulator als ze geworteld zijn en in stek/zaaigrond gaan.

Als ik ze snijd en in spongepots zet doop ik ze alleen ff in de stekgel

 

Gebruik verder niks anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken zijn gesneden en in het medium gezet.

Ik heb het mesje heetgestookt en tijdens het snijden schone handschoentjes aan gedaan.

 

Een foto van de gebruikte materialen.

gallery_32929_17403_463457.jpg

 

gallery_32929_17403_1091329.jpg

 

De stekpoeder en de Clonex.

gallery_32929_17403_736893.jpg

 

De stekken die na het snijden meteen in water met wortelstimulator gezet zijn.

gallery_32929_17403_10153.jpg

 

De stekken zijn daarna kortgewiekt en schuin afgesneden.

De 9 stekken aan de linkerkant zijn zonder poeder of gel.

De 9 stekken in de midden zijn met stekpoeder.

De 9 stekken aan de rechterkant zijn met Clonex stekgel.

Voor elke manier heb ik weer 3 verschillende stekmediums, steenwol blokjes, spongepots en stekgrond.

gallery_32929_17403_544275.jpg

 

gallery_32929_17403_676717.jpg

 

gallery_32929_17403_631920.jpg

 

De moeder na het stekken snijden.

gallery_32929_17403_504651.jpg

 

Ik zet zo de kap er op en zet ze dan onder 250w hps verlichting.

Ik zal regelmatig even dit topic bijwerken en de stand van zaken doorgeven.

Ik hoop dat ik daarbij nog wat tips krijg indien dat nodig zal zijn.

 

Vragen, opmerkingen, aanmerkingen, tips, het is allemaal welkom!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snijd je je stekken wel groot genoeg? Ik ben er sinds gisteren achter dat ik ze te klein sneed. Ik heb gisteravond heel wat filmpjes bekeken over stekken en wat ik er van meen te hebben opgestoken is dat je stekken minstens 4 internodes moeten hebben.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoogte van de stekken is ook vaak afhankelijk van de snijder de 1 vind hoge stekken fijn werken de ander houdt ze juist zo kort mogelijk met als eind resultaat mooie gedrongen plantjes zou opzich niet veel moeten uitmaken.

 

K zie wel dat ze al aardig slap zijn je kan ze ook gerust eerst een paar uurtjes in de koeling zetten. Werkt iets gemakkelijker als ze wat slapjes zijn.

 

En de onderste vertakkingen goed wegsnijden zowiezo zorgen dat alleen t stammetje in t medium zit ander heb je gerust kans dat de vertakking een eigen leven gaat lijden :)

 

Opzich zou t zoals t r nu bij staat gewoon moeten lukken maar let wel op je temp en lv temp zo constant mogelijk en je lv over een paar dagen afbouwen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt allen tot zo ver!

 

Ik denk dat de grootte niet zoveel uit zal maken, veel groter kan ik ze ook niet snijden, dan moet ik ze langer laten groeien, dat is ook geen punt, dan probeer ik dat een volgende keer om te zien hoe dat uit pakt.

 

Als ze onder hps komen te staan zal de temperatuur wel constant hetzelfde blijven.

De temperatuur ronde de 25 graden houden?

De vochtigheid blijft ook wel gelijk zolang de kap er op zit.

Wanneer de kap er af halen Agent?

En hoe vaak en hoe lang de kap er tijdelijk af halen?

 

Enkel moet ik nog even de deur van het hokje benieten met zwart wit folie voor ze onder hps kunnen, dat moet ik al een paar maanden doen, maar stel ik steeds uit.

Nu nog het nietapparaat vinden en dan kan ik het even fixen. :whistle:

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij maakt de lengte ook niet zoveel uit want de kortste die ik heb is ongeveer 5-6cm en die gaat het hardste haha :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dames zeggen dat als de lengte toch niet uitmaakt ze dan liever een grote hebben. :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt goed Dries!

 

Ik heb meteen maar even doorgeramd en even een deurtje van folie voorzien.

De stekken staan onder 300w (was de laagste stand) hps op zo'n 60cm afstand van de lamp.

Ik zal zo nog even kijken of het niet te warm word.

Op naar 27 gewortelde stekken over ruim een week! :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te horen moet het dit keer wel slagen, succes! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, dat dacht ik vorige stekronde ook. :P

Maar wie weet, we gaan het over een ruime week zien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat! Mijn stekken heb ik gister geplant in 18literpotten en aangezien ze er niet uitzagen moet ik maar zien of ze het redden. Deze had ik met stekpoeder aan de steel in plastic bekers staan onder eerst tl licht en daarna hps. De bladeren werden geler met de dag maar toch zijn ze nog geworteld.

 

Vandaag heb ik stekken genomen van de overgebleven planten van mijn mislukte ronde, die nog in de bloei zitten. Deze zullen langer nodig hebben om te wortelen aangezien ze ook nog moeten regenereren. De stekken heb ik in steenwol blokjes in een laag aangezuurd water van ph 5.4. Om de drie dagen ververs ik dat en haal de kap er af zodra het kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd hoe het verder met je overgeplante stekken en nieuwe stekken gaat verlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd hoe het deze keer gaat bosrand succes! :)

Ik had nog een vraagje heb je die arduino fancontroller zelf gemaakt? Heb eigenlijk ook wel interesse in een fan controller die bijvoorbeeld elke 10min 30sec kan afzuigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Dries, ik ben ook erg benieuwd!

 

Die fancontroller heb ik zelf gemaakt, met hulp van Wietefras voor de code.

Het stelt eigenlijk niet zoveel voor, je hebt een Arduino Uno nodig, een sensor voor de temp/lv (DHT22), een relais wat de 230v schakelt voor je fan en een schermpje.

Wat handig is om er bij te hebben is of een klein breadboardje, of een printplaatje/prototype plaatje om wat dingetjes op te solderen om eventueel een ledje mee te schakelen en om genoeg aansluitingen te maken om alles voeding te geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag altijd een pm sturen als je er niet uit komt.

De code kun je ook wel van mij krijgen als je de onderdelen hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan, als je nog een onderdelen lijstje wilt, pb dan ook maar even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb dus net ook wat stekken gesneden. :)

 

Gisteravond heb ik dit traytje met Eazy Plugs in een bak met kraanwater gezet, zodat de tray in een laag van ca. 1 cm. water stond.

Vanmorgen heb ik de tray uit de bak gehaald (zeiknat! :o, maar dat moet ook ;) ) en in een propagator gezet met vochtig seramis.

gallery_32885_18261_47629.jpg

 

De moedertjes onder 4x18watt TL.

gallery_32885_18261_218465.jpg

 

Santa Maria #3

gallery_32885_18261_12720.jpg

 

Santa Maria #1

gallery_32885_18261_350732.jpg

 

Uruana #1

gallery_32885_18261_13767.jpg

 

Chuckstral #3

gallery_32885_18261_321987.jpg

 

Overige benodigdheden:

Glaasje kraanwater (om de stekjes in te zetten als je deze van de moederplant snijdt), schaartje en een nieuw mesje. Het schaartje en mesje heb ik ontsmet/schoon gemaakt met alcohol.

gallery_32885_18261_371020.jpg

 

Ik snijd mijn stekken altijd op deze manier.

gallery_32885_18261_115855.jpg

 

Bakje vol.

gallery_32885_18261_330297.jpg

 

Ik sproei mijn stekken nooit en ik sproei ook de binnenkant van de propagator niet, want de lv loopt vanzelf op tot 100% met de kap erop en de schuifjes helemaal gesloten.

De propagator staat in een keukenkastje onder 2x36watt Tneon (6500K), met de lamp zo hoog mogelijk.

Het verwarmingsmatje onder de propagator heb in ingesteld op min. 23°C en max. 24°C.

gallery_32885_18261_6387.jpg

 

De schuifjes laat ik de eerste 3 dagen helemaal gesloten en lucht de propagator 2x per dag (minuutje is meer dan genoeg) en blaas een beetje tussen de stekjes door.

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof verslagje Beaker!

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou zal gaan verlopen.

De stekken zien er in ieder geval heel goed uit.

 

Ik heb zelf de schuifjes wel open staan al, mede omdat ik denk dat het anders veel te warm gaat worden onder de hps.

De temperatuur zit nu op 26 graden met 2 schuifjes open, de luchtvochtigheid weet ik niet, heb enkel een sensor erin hangen.

Ik heb net 1 schuifje dicht gedaan, ik zal eens in de gaten houden wat het met de temperatuur gaat doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je de lamp niet hoger hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...