Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Extra zuur in de b bak.

Ph regelen met loog (kalimetacilicaat) doe je in het vat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom spreken jullie over een B bak en een vat? Is het vat niet bak A?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kannetje A

Het kannetje B

 

is bij No-know een A en B bak van 2mtr doorsnede. De voeding wordt niet op voorraad gemaakt in een voedingston zoals wij kennen. Tijdens het watergeven in een "mengvat" inline wordt water met A,B en zuur gemengt. Alsof je A en B injecteert in je watergeefpomp zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dan heb je vat A en vat B. Niet vat B en en vat? Naja genoeg over de terminologie. Voor de hobbykweker is al dat grootschalige en professionele gekweek een beetje verwarrend...

 

 

Boef, je hebt PM. Bedankt voor de link :)

 

Dat spul is dus beter en goedkoper dan Gen200 en Aptus Regulator en alle variaties daar op? Ziet er alleen niet erg biologisch verantwoord uit. Voor de hobbykwekert onder ons (he Racker)!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.deververije.nl/shop/kaliwaterglas/prod_208.html

 

Doe je heel lang mee.

Kost geen drol dus

 

Dit kan je echt niet verglijken. Met silusium wat in de gen 200 zit.

Nu ben je echt appels met peren aan het verglijken.

Maar goed prutsen jullie maar lekker door.

 

Ha ha

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verdiep je eens in gen 200

.

 

gallery_33809_15183_104689.jpg

 

gallery_33809_15183_43083.jpg

De opbrengst is goed zeg je maar deze bladeren zien der toch niet als een gezonde Amnees herfst uit.......?? .............Dat ziet er (volgens mij) :P zo uit....gallery_22925_16482_165149.jpg Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.deververije.nl/shop/kaliwaterglas/prod_208.html

 

Doe je heel lang mee.

Kost geen drol dus

 

Dit kan je echt niet verglijken. Met silusium wat in de gen 200 zit.

Nu ben je echt appels met peren aan het verglijken.

Maar goed prutsen jullie maar lekker door.

 

Ha ha

 

Gr prettig

 

Leg eens uit?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof er niet zoveel in dat je die dure "snel opneembare" varianten moet hebben. Het wordt als Bio gepropageerd, maar bij Bio gebruik je toch vooral voeding die door het bodemleven afgebroken moet worden. Waarom zou dat voor silicium dan ineens wel een mineraal product zoals Gen200 moeten zijn?

 

Als je Bio wilt, waarom dan niet simpelweg wat lavameel/basaltmeel door je grond mengen? Las dat er zelfs landbouw experimenten met talkpoeder waren om silicium in de grond te krijgen. Werkte blijkbaar ook.

 

As je de Yara persberichten (over Actisil en Sikal) leest dan kan het toevoegen van silicium tot wel 20% extra oogst opleveren. Vooral door verliezen te minimaliseren. Las later dat gemiddeld genomen over alle tests er een toename van 4% was. Dat klinkt al wat geloofwaardiger.

 

Racker gaf overigens in een eerdere discussie over silicium al aan dat het alleen maar nut heeft als je de plant stresst. Daar zit ook wel wat in. Bij een goed gereguleerd klimaat in de kast hoef je de planten ook niet zo nodig bestendiger te maken tegen kou of hitte.

 

Al zou het de planten ook bestendiger maken tegen toprot en spint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Racker gaf overigens in een eerdere discussie over silicium al aan dat het alleen maar nut heeft als je de plant stresst. Daar zit ook wel wat in. Bij een goed gereguleerd klimaat in de kast hoef je de planten ook niet zo nodig bestendiger te maken tegen kou of hitte. Al zou het de planten ook bestendiger maken tegen toprot en spint.

 

Een Bio kwekert, en daar weten hydro kwekerts (lees:Rackert, Prettig & Pod :whistle: ) niks van, heeft een natuurlijke anti-depressiva. Deze zorgt ook voor bestendigheid tegen stress, spint, toprot, meeldauw en allerlei andere ziektes en kwalen. Deze natuurlijke anti-depressiva is de mycorrhizas met hun mycorrhiza helpende bacterien (MHB) zorgen voor een goed bodemleven. De gunstige schimmels en bodembacteriën bezetten de ruimte rond de wortels waardoor ziekteverwekkers veel minder kansen krijgen. Sommige schimmels doden zelfs actief aaltjes (rozenstruiken). Die mycorrhizas combinatie met hun MHB doen precies hetzelfde als Silicium. Vraag me alleen af of het een het ander daarbij ook nog versterkt of tegenwerkt.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gen200 toegediend na dat ze 2 weken op de batmix stonden en de bladpunten begonnen gelijk te kleuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cityboxer,

 

Tsja, ik weet het ook niet, maar dat Gen200 spul wordt toch gepropageerd onder de vlag van Bio. Ze noemen het zelfs heel pompeus de "groene revolutie". Al zit het er dik in dat dat gewoon een verkooptruc is. Als je "bio" in de beschrijving zet dan kun je er al snel een hogere prijs op plakken.

 

Er zijn overigens ook hydro kwekerts die met "bennies" werken.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
Racker gaf overigens in een eerdere discussie over silicium al aan dat het alleen maar nut heeft als je de plant stresst. Daar zit ook wel wat in. Bij een goed gereguleerd klimaat in de kast hoef je de planten ook niet zo nodig bestendiger te maken tegen kou of hitte. Al zou het de planten ook bestendiger maken tegen toprot en spint.

 

Een Bio kwekert, en daar weten hydro kwekerts (lees:Rackert, Prettig & Pod :whistle: ) niks van, heeft een natuurlijke anti-depressiva. Deze zorgt ook voor bestendigheid tegen stress, spint, toprot, meeldauw en allerlei andere ziektes en kwalen. Deze natuurlijke anti-depressiva is de mycorrhizas met hun mycorrhiza helpende bacterien (MHB) zorgen voor een goed bodemleven. De gunstige schimmels en bodembacteriën bezetten de ruimte rond de wortels waardoor ziekteverwekkers veel minder kansen krijgen. Sommige schimmels doden zelfs actief aaltjes (rozenstruiken). Die mycorrhizas combinatie met hun MHB doen precies hetzelfde als Silicium. Vraag me alleen af of het een het ander daarbij ook nog versterkt of tegenwerkt.

 

Ik ga niet zeggen dat er helemaal niets van waar is, maar geloof niet alles wat er geschreven wordt.

Denk dat 95% van dat alles echt flauwekul is.

Een manier om zoveel mogelijk te verkopen voor zoveel mogelijk geld............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je het nu over? Dat bodemleven een fabeltje is of dat Silicium een fabeltje is?

 

Want eerlijk is eerlijk, als je niet die zakken met zout die jij, Prettig en Racker kopen is er niets voordeliger dan biologisch als je iets groter inkoopt. Voor 300-350EUR kan ik 30m2 draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zakken zijn nog duurder dan wat ik gebruik.

Ik maak het zelf, maar daar gaat het niet om.

 

Bodemleven doet wel iets, maar niet zoals jullie het gebruiken.

Het werkt vooral als er al jaren op dezelfde akker, dezelfde gwassen worden geteeld.

Sommige voedingsstoffen zijn dan door een eenzijdige teelt op of vastgelegd in de grond.

Door de schimmels of bacterien toe te voegen, komt er weer wat vrij voor de eenzijdige teelt.

De grond die jullie gebruiken is niet al jaren door hetzelfde gewas uitgepierd.

Het brengt daarom geen/weinig meerwaarde.

 

Silicium werkt wel, maar bewijs maar eens dat je alleen daardoor een hogere opbrengst haalt.

Het gaat om het totaalplaatje.

Als je alles zou geloven, dan kun je wel 5 dingen opnoemen die elk 10-20% meer opbrengst zouden geven.

Gebruik ze dan maar eens alle 5, en kijk of de opbrengst 50-100% hoger wordt.

Dacht het niet.

Het fijt dat je er over nadenkt en niet zomaar wat doet geeft al meer dan alle wondermiddeltjes.

Edited by No-Know

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat dit hele systeem gebaseerd is op landbouw. De reden dat ik gestopt ben met mineraal-aarde is vanwege het gesleep met aarde. Ik had toen de keuze hydro of bio. Ik heb bio gekozen omdat ik dat mooier vind. Reden was dus hergebruik aarde. In dat geval heeft het dus wel zin om met bodemleven te werken, juist omdat het dan niet meer om 'verse' en steriele aarde gaat.

 

Om even de nuance uit je post te halen even het volgende om zeker te weten: Zeg jij nu dat het nooit zin heeft om bodemleven te creeren of alleen dat het geen zin heeft als je je aarde toch steeds ververst?

 

Want als jij wilt zeggen dat het nooit zin heeft om in een binnenkweek bodemleven te creeren vraag ik me toch af waarom er zo veel mensen zulke goede resultaten mee hebben behaald. Hadden ze ze volgens jou dus ook gewoon in de aarde kunnen zetten om er verder niks meer aan te doen? Of moet er wel voeding bij volgens jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding moet er altijd zijn voor de planten.

Ook al gebruik jij je aarde meerdere malen, dan nog zul je weinig meewaarde van het bodemleven ondervinden.

Alle buffertabs, minerale voeding of wat je ook geeft, zal zonder dat extra leven gewoon voor de plant opneembaar zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph niet alleen plaatjes kijken.

Regelventiel kapot. Co2 rond 3000 ppm

Tot twee keer toe.

Zal vanavond eens een mooi plaatje schieten.

 

Als city het geen probleem vind. Ga je van watertanden.

 

En ik zelf krijg er een dikke van. Ha ha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gen200 toegediend na dat ze 2 weken op de batmix stonden en de bladpunten begonnen gelijk te kleuren.

 

 

Kan niet. 20ml op 100liter.

Waren dat tulpen. Die planten van jouw.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ No-know. Sterke stelling. Kun je die onderbouwen?

 

Ik kan het wel deels begrijpen wat je zegt. PHC is een toonaangevend bedrijf mbt bodemleven. Zij produceren zelf materialen voor een beter bodemleven dus niet onafhankelijk. Toch gebruiken ze de verscheidene producten in verschillende situaties. Zowel op volle aarde (tuinbouw, tuinen) als in situatie met beperkte aarde volumes (terrassen, potgrond) en ik zie inderdaad wel terug dat ze in sommige gevallen wel bacterien en schimmels toevoegen en in andere situaties niet. Ik zie inderdaad ook bij situaties waar wij mee te maken hebben (kuipplanten, potgrond) dat ze inderdaad vaak geen bacto voorschrijven. Wel schrijven ze Myco's voor, ook in kleine situaties. De wetenschapelijke artikelen die ik tot nu toe heb gelezen (ook internationale) bevestigen de werking van Myco's, ook in potten en kuipen. Dus... Heb jij iets wetenschappelijks waardoor je dat kunt ontkrachten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee City, ik ben geen wetenschapper.

Maar als jij die producten zou verkopen, zou jij dan vertellen dat ze werken, goed werken of dat ze super werken en tot wel 20% meer opbrengst kunnen geven.

In onze kassen telen wij op veen, we draaien een miljoenen omzet.

Als zoiets ook maar een procent zou schelen, hadden we tienduizenden euro's meer omzet.

Denk je dat wij of een van onze collega's het zouden laten liggen als het echt zou werken?

En geloof me, er is al van alles geprobeerd...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof je.

 

Bodemleven werkt dus wel, maar alleen in volle aarde.

 

Wat is het dan wat Sannie/BAC doet werken? Is dat dan alleen de tabs en Bac bloeivoeding?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

city kweekt op deels veen en cocos trouwens.

 

no-know kan je mij dan verklaren waarom ik ''altijd'' het zelfde effect zie bij meerdere rondes op deze kweekstijl, en dat is dat hoe langer de aarde gebruikt wordt hoe minder ik hoef toe te voegen en de beter de resultaten worden..?

zelfs al een duidelijk verschil tussen de eerste en 2e ronde.

 

bodemleven rules als je het mij vraagt, geen gesleep met aarde en je kan zo lang vooruit als je wil.. (3 jaar weet ik ieder geval zeker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meststoffen in de buffertabs of wat je ook gebruikt zijn langwerkend.

Er zitten vele soorten meel in, waarvan sommige wel tot meer dan een jaar kunnen werken.

Een teeltje duurt een maand of twee/drie.

Logisch dat er dan nog wat aan meststoffen is overgebleven.

En van je volgende ronde blijft weer wat over in de grond, enz enz.

Het grote voordeel van biologisch kweken is niet de bio, maar het grote volume.

Per plant hebben jullie een groot volume aan substraat.

Hoe groter het volume per plant des te makkelijker het wordt om te telen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stof tot nadenken. Jij zegt 'bio' kweken is eigenlijk geen bio-kweken. Enige wat je nodig hebt is:

1. Grote pot.

2. Hoogwaardig medium

3. Buffertab & BAC.

 

Is organische voeding in deze setup dan wel een voorwaarde? Of kun je net zo goed met zout gaan strooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...