Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Blaas je in de lichtperiode nog steeds binnen af via de uvonair?

Hoe bevalt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaas alleen af in de lichtperiode via het filter. In het donker staat het filter niet eens aan. Deze planten ruiken niet. Uvonair dus nog niet kunnen testen.

 

Thnx; Racker, Starter Sensi en Agent.

 

Doel van zo'n kweekverslag is ook tweeledig; waar ik voorheen alleen zelf iets probeerde te leren probeer ik nu ook weer iets terug te geven aan forum-leden door nieuwe dingen te proberen en toe te lichten zodat anderen het wiel niet nogmaals hoeven uitvinden. Heb veel geleerd in de periode dat ik hier lid ben en de meeste puntjes op i heb ik helaas via PM moeten ontvangen (dus niet uit mijn kweekverslagen zelf) maar dat probeer ik vervolgens weer hier te laten zien zodat anderen er toch iets aan hebben.

 

Snap je vraag niet helemaal Sensi?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap je vraag niet helemaal Sensi?!

 

Dazz Belgisch City, hij vraagt welke logger je gebruikt. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je dan toch die vraag beantwoord cityboxer.. De logger die je gebruikt:

Hoe nauwkeurig is deze?

Zou je hem aanraden?

Welke meerwaarde biedt het gebruiken van een logger als je het climaat goed onder controle hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke meerwaarde biedt het gebruiken van een logger als je het climaat goed onder controle hebt?

 

Hoe weet je dat je het klimaat goed onder controle hebt als je GEEN logger hebt? Sta je er 24u per dag in?Geloof mij, ik heb uren en uren in het hok doorgebracht, student als ik ben. Maar als je er niet bent gebeuren er toch dingen die je niet kunt voorspellen. Vertrouwen is goed, controle is beter.De goedkoopste logger kun je nemen. Nauwkeurigheid is irrelevant als je verstand van planten hebt of een andere geijkte meter heeft. OF de meter nu 28gr of 29gr aangeeft maakt niet uit. Wat je wilt meten met een logger is de trend. Hoe groot zijn de schommelingen, wanneer is het (te) warm en (te) koud.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als alles toppie werkt, lees je je logger ook niet meer zo vaak uit....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, eerst keek ik mijn grafieken nog dagelijks af. Nu check ik af en toe eens de grafiek van de week op mijn smartphone. Behalve als ik iets verander in de kast dan wel weer wat vaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als alles toppie werkt, lees je je logger ook niet meer zo vaak uit....

 

Vandaar ook de goedkoopste. Alleen trends zijn interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag lieve kijkbuiskindertjes, het is weer tijd voor een update. Dag 21.

 

En er gebeurt weer iets! Naar beneden krullende blaadjes! Gezien de omstandigheden verwacht ik dat het probleem zit in de hoge co2. Heb eerst een aantal andere dingen geprobeerd uit te sluiten en ben tot de conclusie gekomen dat het de co2 moet zijn. Ik heb 2 dagen geleden de co2 teruggeschakeld naar 1000ppm en ze zijn iets bijgetrokken. Ik ga mijn weg nu terug weg op 'voelen' tot max 1200ppm. Vanaf week 4 wil ik sowieso terugschakelen naar +/- nu ik dit heb gezien. Ik begreep dat deze strain onverwoestbaar was en hoge temperaturen icm hoge EC en co2 tot 1600ppm aan kon.

 

Blijkt wel weer dat het ene hok het andere niet is. Ik heb verbrandde puntjes gekregen in het begin door hoge EC icm weinig water in de toplaag. Op dit moment zie ik de te hoge co2 terugkomen. Heb de limiet opgezocht en gevonden.

 

 

Bijkomend effect is dat de kachel nu minder vaak aan hoeft en daarbij zijn de bladmondjes verder open gegaan door lagere co2 en nu verdampen (koelen) ze weer meer. Hierdoor heeft de Opticlimate overcapaciteit en slaat hij weer uit en aan. Even aankijken en op basis van deze nieuwe situatie de Opticlimate opnieuw inregelen.

 

Temp: 29/21

RH%: 65

VPD: 0.85-0.95

Co2: 1000 nu weer omhoog naar max 1200 tot week 4

Bac bloei: 0.75ml per L

Minimale afstand tot lampen: 100cm

 

gallery_31853_16646_1548639.jpg

 

gallery_31853_16646_2519045.jpg

 

 

gallery_31853_16646_659065.jpg

 

gallery_31853_16646_93866.jpg

 

 

gallery_31853_16646_964894.jpg

 

 

 

Het het in ieder geval goed vol gekregen en heb ook mooi hoogte verschil (hol).

 

Greetz,

 

CB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is dat laatste plaatje vrij "hol"

 

1200ppm......Je bent niet bang zie ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

krullen van de bladeren kwam bij mij door het water geven.

Teveel van zeiknat naar droog..

Dit schijnt ook gekruld blad op te leveren.

Als advies kreeg ik van lostchild:

 

Heb je verslag doorgenomen en vroeg me al vanaf begin af waar je bladproblemen vandaan kwamen waar Dj's oog ook al op viel, dat bollende blad is niet lekker, totdat ik hierboven gequote tegen kwam.

 

80-100 in de groei en 120-150 aanhouden in de bloei, tussen de 40 en 240 is van zieknat naar kurkdroog als het ware en waar dat normaliter wel los loopt omdat je ook verdamping vd HPS hebt is het in LED omgeving een extra horde die ze moeten nemen.

 

Geef per keer zoveel water dat de meter in de ranges staat zoals ik aangaf als je de volgende keer weer water geeft, dan heb je geen verdampingsproblemen meer wat je planten zeer ten goede komt (ze kunnen veel meer hebben dan).

succes

 

p.s. vergeet het deel van het gequote hierboven....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad gaat ook krullen door een hoge bodem EC, ik heb daar bijna altijd last van, gaat vanzelf weer over.

 

Mooi vol en genoeg bloemontwikkeling City. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker. Bang? Voor wie? 1400ppm teruggegaan naar 1000ppm omdat het nodig was. Wil nu kijken of ik weer omhoog kan (grenzen opzoeken), zal dat natuurlijk alleen doen als de plant me daarin gelijk geeft... En ja, hol heb ik bewust geprobeerd vol te houden. Doordat ik helaas een slechte uniformiteit heb qua licht zijn er delen die ver bij de lampen weg zitten en die wil ik toch vol mee laten genieten van de zon. Dus zo weinig mogelijk geknakt. Ik ruik dat jij sceptisch bent. Wat zit je dwars? Waaraan twijfel je? Wat is jouw nederige mening?

 

@ Starter. Bedankt Starter! Met Bio meet je geen voeding. Op het schema zou ik nu 1ml per L moeten geven. Van ervaren forumleden heb ik echter begrepen dat ze 2x wel en 1x niet voeding geven. De voeding bevat ook zuren en die stabiliseert de PH als je de voeding meegeeft. Gevolg van 1x geen voeding meegeven zou dus zijn dat hij dan een hoge PH krijgt. Om dat te voorkomen heb ik er voor gekozen steeds wel voeding te geven, maar dan iets minder dan voorgeschreven.

 

@ Blackgimini. Ik geef water bij tensio waardes van 110mbar tot 60-80mbar. Eigenlijk is mijn streven 100-70mbar dus doet jouw probleem zich bij mij naar alle waarschijnlijkheid niet voor.

 

@ Prettig. Allereerst bedankt! Ik had die vraag al verwacht toen ik die update en ik moet je het antwoord schuldig blijven omdat het verschil tussen de hogere en lagere toppen wel 30cm verschil is geworden. Het eerder aangegeven probleem van de lege ruimtes tussen de potten moest ik daar veel knakken waardoor het daar lager was. Ook onder de lampen moest ik vanwege weinig hoogte iets meer knakken. Andere plaatsen hoefde dat niet, vandaar het grote hoogteverschil. Maar ik kom er op terug dan laat ik het je weten...

 

@ Krasi. Bedankt voor ook jouw complimenten! Maar, oke! Dat had ik niet verwacht. Buffertabjes zouden nu op moeten zijn?! Helemaal vanwege die dingen waar ik het eerder over had (hoge co2, lange voorgroei) snap ik hem niet helemaal.

 

 

Die VPD was trouwens van voor de co2 wijziging, de verdamping lag ondanks de hoge co2 dus niet stil. De VPD met 1000ppm is zelfs nog lager door de hogere RLV. Tussen 0.65-0.80.

 

 

 

Het motiveert trouwens enorm om goed te blijven doen als jullie reageren, doe mijn best om er een leuk topic van te maken maar dat kan alleen met jullie hulp! Bedankt daar voor!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben niet sceptisch, ik begeef me nooit op dat niveau dus ik ben onwetend....

 

Hoge bodem ec laat je blad omhoog krullen niet omlaag.

 

Laat je niet foppen, de vpd daalt door een hogere RH% en kan stijgen door iets sluitende huidmondjes. Netto blijft de vpd dus gelijk terwijl er toch veel verandert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_30844_15162_2814459.jpg

 

Voorbeeld, hoge bodem ec in m`n 2nd round Amnees vs s5 battle, blad naar beneden krullend.

Ik heb meer voorbeelden wanneer gewenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat erg lekker in je hokkie.

 

Mooie groene zee :showoff: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd naar de uitkomst van jullie discussie Krasi en Racker!

 

@ Prettig. De hoogte van de planten zit in de hoofdtoppen tussen 80-90cm. De geknakte zijtoppen hangen uiteraard lager.

 

 

Mijn eigen conclusie mbt de omlaag krullende bladeren was dat het de co2 moest zijn na andere factoren afgewogen te hebben. Maar Krasi spreekt dat dus tegen. Zijn er meer mensen die denken dat het iets anders was dan de co2?

 

Ik wil hier het fijne van weten dus ik laat de co2 nog even op 1000ppm staan om te zien of het probleem aanhoudt of dat het nu verdwijnt. Tot nu toe is het niet erger geworden maar ook niet opgelost. Dus heb mijn vinger er nog niet 100% op kunnen leggen. Alle input is welkom!

 

Bedankt worm! Doe mijn best, al zijn er zoals je hierboven al leest toch nog een paar zaken die mijn aandacht behoeven!

 

@ Racker. Ik snap je VPD verhaal, toch neem ik wel een verschil waar. En dat zal ongetwijfeld komen door die hogere RLV, maar dat komt indirect weer door de verlaagde co2 en verder geopende bladmondjes waardoor meer verdamping optreedt. Het verschil tussen luchttemp en bladtemp is gelijk verder. De luchtvochtigheid zit na 3 dagen 1000ppm inmiddels al op 68%.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind je dames er prima bij staan hoor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kano blad , bol blad heb je bij sommige pheno's .

of als je een verdampingsprobleem hebt. ( een fan knal op je plant , te veel stralingswarmte , enz ... )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alle respect voor Racker, hij is de man wat betreft kweekruimte techniek en in het speciaal opti en dimlux, ook Co2 kweken waar ikzelf geen kaas van heb gegeten.

Volgens mij DE grondlegger van bovengenoemde kweekjes.

Wat mij betreft geen discussie, ik laat alleen zien dat ik bijna elke ronde door een hoge bodem EC (vooral icm tabs) naar beneden krommend blad heb, de zogenaamte claw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Discussies zijn HET voer voor City :yummy:

 

Ik weet geen drol van bio en aarde en wormen die poepen, dus daar ga ik me vingers ook niet aan branden. Het zou zomaar kunnen dat effecten/kweekfouten een hele andere uitwerking hebben met bio.

 

Ik kan zelfs bij hydrokweekjes niet echt 100% uitsluitsel geven over "the claw" Het hoge bodem ec verhaal is ook weer nieuw voor mij. Een verdampingsprobleem met het door Digi genoemde kano-effect kan als oorzaak een lage worteldruk hebben die dan weer te wijten is aan een hoge (hydro) bodem ec. Met hoog bedoel ik dan ook weer eigenlijk niet hoog, maar meer uit balans.

 

Een plant verdampt dan meer dan er bij de wortels in kan. Of de fout dan zit bij het teveel verdampen of bij de lage worteldruk mag de kweker zelf uitmaken. Het effect op het blad is iig hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede discussie is voor mij bedoeld om dichter bij de waarheid te komen. Onder het mom van twee hoofden weten meer dan een. Jammer dat jullie de discussie niet aan kunnen gaan. Discussie heeft overigens niets met respect te maken, een discussie kun je op een respectabele manier voeren. Sterker nog, dat is een voorwaarde om dichter bij de 'waarheid' te komen. Helemaal als de discussie plaatsheeft tussen twee grootmeesters (A)

 

Al met al weet dus niemand precies wat er aan de hand is.

 

Vochtigheid: 60-120mbar is het feitelijk geweest steeds. Ik probeer het nu tussen 60-100mbar te houden.

Stralingswarmte: Lijkt mij uitgesloten. De 'claws' zijn erg verpreid, niet per definitie dicht bij de lampen. Afstand tot lampen is ook 120-100cm.

Ventilator: Staat op zwenken en is boven de planten gericht. Daarbij is het nogmaals zo dat het beeld erg verspreid is, dus niet op 1 plaats meer dan op andere. Willekeurig een kruintje die er aan lijdt. Lijkt me geen luchtstroomprobleem.

Co2: Eigenlijk sluit ik door deze conclusies te trekken de te hoge co2 ook al uit. Anders zou ik het overal terug moeten zien. Maar juist doordat het zo verspreid is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het in het algemeen een 'klimaat' ding is, anders zou het overal moeten plaatshebben.

 

Eigenlijk denk ik, ondanks dat men zegt dat voedingsoverschot naar boven krullende bladeren veroorzaakt toch dat Krasi zijn hypothese de meest logische is. Juist omdat het beeld zo verspreid is, niet op een vaste hoogte, niet op een vaste plaats lijkt het mij logisch dat het komt door de buffertabs. De buffertabs zitten her en der verspreid. De wortels groeien (spreekwoordelijk) in de ronte. Dan stuit een wortelvertakking op een buffertab en de vertakking die in verbinding staat met bepaalde bladeren zorgt er dus voor dat die bladeren verbranden. Omdat op die specifieke plaats dus een te hoge bodem EC heeft.

 

 

Als dit zo is dan geeft dat ook direct een grote beperking in het buffertab systeem aan. Beter zou het zijn de tabs te verpulveren of tenminste te verdelen en dan gelijkmatiger te verdelen in de pot zodat je een gelijkmatiger EC verdeling in de aarde krijgt. Doen jullie dat ook bio guru's?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...