Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hey City,

 

Jouw bovenstaande conclusie klinkt zeer aannemelijk. Wellicht is dat een verklaring waarom mijn KFjes er zo goed doorvoed uitzien. (je had een opmerking geplaatst in mijn topic over bladkleur). Mijn medium heeft ongeveer 3 weken ingewaterd gestaan op een bodemverwarming voordat er zaailingen in gingen. Voordat de zaailingen in de 11 literpotten geplaats, ik had per pot 2 buffertabs geplaatst. Voordat de zaailingen erin gingen heb ik de aarde nog eens goed vermengd, ik kwam in elke pot enigszins opgeloste buffertabs (ze stinken enorm trouwens)tegen, deze heb ik verbrokkeld en goed door het medium gemengd.

 

The claw kwam ik bij vorige rondes ook tegen, maar ik had de link naar de buffertabs nog niet gelegd..

 

Groet Piet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja, bedankt Miami!

 

En ja Piet, ik was jouw topic even kwijt, zal zo eens kijken! Goed om te horen dat mijn theorie past bij jouw praktijk. Zal het volgende rondje mijn hypothese eens testen door de tabs eens kapot te slaan en dan te verspreiden. Denk dat er wel meer mensen zijn die deze theorie nu kunnen bevestigen als ze even terug denken bij hun eigen kweekjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had van de week hier ook beetje last van.

Toen was mijn gasfles op en door mijn luiigheid had ik niet 1 klaar staan.

Ze hebben toen 1 dag zonder CO2 toevoeging gedaan.

Dag erna toen ik mijn fles kwam aansluiten stonden de bladeren weer normaal.

 

Maar ik zat op 800 ppm.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waren jouw claws ook zo willekeurig verspreidt? Want als het willekeurig op verschillende hoogtes, onder lampen en niet onder lampen voorkomt. Hoe verklaar je dan een klimaat probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disscussie is altijd goed, alleen zonder drogredenen.

En dat is het forum jammer genoeg niet vreemd

 

Nee niet verspreid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drogredenen, daaraan probeer ik me niet schuldig te maken. Gebrek aan respect ook niet. Dat er mensen zijn die discussies voeren die dat wel doen betekent niet dat anderen dat voorbeeld moeten volgen. Je hebt sowieso topics die nergens over gaan, meestal zie dat als daar mensen zijn die met goed onderbouwde standpunten komen de dogredenen en respectloze opmerkingen uitblijven. Dus geef een goed voorbeeld en doe volgen.

 

En gezien het feit dat het bij jou niet willekeurig verspreid is is het veel logischer dat jouw oorzaak anders is dan de mijne. Bovendien heb ik nu reeds 3 dagen de co2 400ppm laten zakken en toch zijn de beschadigde bladeren nog niet bijgekomen. Het is ook niet erger geworden maar dat kan ook komen omdat inmiddels de bodem EC lager is geworden.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doel ook niet op jou hoor, laat dat duidelijk zijn.

En ik gaf alleen aan dat dat bij mij de "oplossing" (meer geluk als wijsheid natuurlijk)

 

Toch denk ik dat het met klimaat te maken heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden waarom ik niet in discussie ga is omdat er geen discussie is, heeft niets met m`n genoemde respect te maken ook, dat was om aan te geven dat ik niet twijfel aan de beredenering van Racker.

Zoals ik zei, ik heb geen kaas gegeten van Co2 kweekjes, en als hij zegt dat het een klimaatfout/Co2 verhaal is dan kan dat gewoon waarheid zijn.

Ik wilde alleen laten zien dat een hoge bodem EC bij mij vaak naar beneden krommend blad/claw bladeren geeft.

Ik vind het sowieso goed dat mensen hun bevindingen weergeven ook al is het niet allemaal de mogelijke oorzaak, er dient iig wel met respect gereageerd te worden, zo blijft het voor iedereen laagdrempelig te reageren.

Soms is het niet een goeroe maar een newbie die het prompt bij het juiste eind heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even over het vergruisen van buffertabs, volgens mij wordt het dan sneller opgenomen dan waarvoor het bedoeld is, het is een slow release tab die genoeg voeding loslaat voor een plant, zou je het vergruisen dan wordt het dus makkelijker/sneller opneembaar, maar dan vraag ik me af of dat niet te snel opneembaar wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verdampingsprobleem kan meerdere redenen hebben dus discussie wat t nu werkelijk t probleem is heeft idd niet veel nut.

 

Ik kreeg het toen ik te grote ventilatoren gebruikte die op het gewas gericht stonden. Ronde daarna omgeruild met kleintjes en probleem was weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat jullie bij een discussie een negatieve connotatie plaatsen. Maar in mijn beleving is een discussie neutraal van aard. Het is in mijn boekje precies wat jij zegt Krasi; met respect jouw visie brengen en eventueel onderbouwen. Als de ander dat ook doet dan kun je misschien dichter bij de waarheid komen. Juist door elkaars standpunten af te wegen en eventueel respectvol te weerleggen. Dat versta ik onder discussie. Anyway, wat voor naam we er ook op plaatsen. We bedoelen het zelfde.

 

Oke. Dus als ik de tabs verkruimel dan zou ik eigenlijk de helft op 10cm moeten plaatsen en de andere helft op 15-20cm. Dan komen ze er nog niet direct bij namelijk. En anders is misschien die PHC toch een uitkomst met z'n 10grams tabletten.

 

@ noob. Ik heb hetzelfde ook gehad met een ventilator ooit, dat kan inderdaad rare problemen opleveren. Heb niet het idee dat dat nu het probleem is, maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik zal eens kijken of ik hem nog hoger kan richten.

 

 

 

Een ding is zeker; er is iets niet goed. het trekt namelijk nog steeds niet bij en ik heb ze nu natter staan dan voorheen (60-100mbar) dus dat zou de hoge bodem EC moeten verlichten. Heb de co2 naar 1000ppm verlaagd. Temperatuur, RLV en VPD zijn perfect. Stralingswarmte kan het volgens mij zoals eerder aangegeven niet zijn. Er zit niet zo veel wattage per m2 (600) en de lampen zitten minimaal 100cm bij de planten vandaan. Bovendien krullen ook de bladeren die wel 130cm bij de plant vandaan zitten.

 

Ik ga nu de ventilator omhoog zetten want ik kan de temperatuur nu sowieso al goed houden omdat de co2 lager is. Ook schakel ik de co2 zelfs terug naar 800ppm om te kijken of ze bij trekken. Ik wil nu weten wat het probleem is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

drinken ze nog wel goed ? kans dat je huidmondjes plaatselijk gesloten zijn door je hoge ppm.

 

maar wat heb je dan als aarde samenstelling dat je denkt dat je ec zo hoog is, want wil je daar zo een last van hebben moet je het best wel bond maken met toevoegingen bij organisch kweken op zo een groot medium/buffer..

 

aarde ook niet uitgedroogd op plekken in je smartpots dat de planten daar een hoog ec krijgen ?

gebruik je al yuca ? anders even met dat of een andere uitvloeier water geven.

 

maar denk eerder dat het in je co2 zit dan in je medium.

 

 

maar knallen ga je zo i zo ;)

 

en zo lang je nog in het begin van je groei zit kan je makkelijk een buffertab topdressen, doe het alleen niet als je dicht op de bloei zit..

Edited by 3.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze drinken 9-10L per dag per pot ongeveer momenteel, dat is dus 1.2-1.4L per plant per dag . Dat is met de co2 op 1000ppm. Van voor die tijd weet ik het niet goed.

 

Ik heb verder niks gedaan. Alleen 20 buffertabs per m2. Alleen net voor week 3 ben ik begonnen met 0.75ml per L water BAC voeding. Zoals je misschien hebt gelezen is het dus ook niet bij alle toppen oid. Het is bij sommige, vandaar dat ik Krasi zijn theorie kon volgen met hoge bodem EC op sommige plaatsen. Jouw theorie omtrent droge plekken sluit daar ook bij aan. Ik let er nu extra goed op om die reden en helaas kan ik niet bij alle potten goed bij dus daar kan ik het niet garanderen, maar bij de potten waar ik wel goed bij kan en het dus over de gehele pot verdeel is het ook zo, dus denk dat dat het niet kan zijn. Maar ook dat zal ik nu meenemen in mijn observaties. Ik hoop dat ik met een dag of wat weet wat er aan schort..

 

Yucca inderdaad niet gebruikt, ik verwacht namelijk niet dat het een water-probleem is. Was wel van plan om Yucca eens te gebruiken, tot nu toe nog niet. Jij raadt dat wel aan dus? Heb er nog niemand anders van de BIO kwekerts over Yucca gehoord namelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is ook duur spul trouwens. 1L voor 500L kost 12,50EUR!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al die rotzooi is niet voor ons gemaakt maar voor de tuinbouw sector.

 

Horticoop verkoopt precies hetzelfde maar onder een andere naam... veel goedkoper.

 

Ik zal even kijken of de naam me te binnen schiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die yucca zit al in je voeding, je gebruikt Bac bloei toch?

 

Mooi veldje heb je daar! :dope:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je durf nu geen oordeel meer te geven over je medium, 20 tabs per meter vond ik al erg veel dat ik had gelijk aangegeven, ik zelf stopte er maar 7/9 per pot in ofzo en dat was al zat...

 

weet dat er anders geadviseerd word op de verpakking maar ben het daar zwaar niet mee eens zoals ik al eerder aangaf...

mischien werkt dat goed in volle grond waar je veel verliest aan voeding maar in een gesloten buffer kan ik me niet voorstellen dat dit ok is in combinatie met de rest van je toevoegingen en start ec van je aarde..

Edited by 3.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verdiep je eens in gen 200

Er zit selusium in. Die verkomt deze dingen.

Plant kan veel meer hebben.

 

Ik ben super tevreden. Echt wondermiddel.

Gr prettig.

 

Ps bij mij is 2keer het co2 ventiel blijven hangen.

Waardoor ppm op 3000 stond.

Heb geen klauw bladeren gezien.

dus mijn idee geen co2 probleem.

 

gallery_33809_15183_104689.jpg

 

gallery_33809_15183_43083.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

We weten het niet. Klaar! Dat wordt een pittig onderzoek City.

 

Plaatje van prettig laat het kano effect zien waarbij de mondjes waarschijnlijk helemaal gesloten waren en het licht/klimaat gelijk bleef. Er was hier plaatselijk gewoon 0 verdamping waardoor het blad door infrarood zo heet werdt dat het verbrand is.

 

Dimmen op PT kan dit voorkomen.

 

Buitenlandse forums roepen steeds

 

-teveel water

-teveel N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf stopte ik 8 tabs in m`n 65ltr Smartpots + wormenmest + maerl, vanaf week 3 bloei ging ik bijvoeden met Vermicrop thee, klauwbladeren maar wel een topronde.

Bij mij gingen de bladeren altijd rond de mid bloei ongeveer weg.

Ik kan me iig wel vinden in hoge bodem EC en dan idd aandeel N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er nog niemand anders van de BIO kwekerts over Yucca gehoord namelijk

het kost 12.5 voor een halve liter dacht ik :P

het verlaagt gewoon de oppervlakte spanning van het water danig dat het beter opgenomen word door de aarde.

ideaal voor in de drukspuit als je de toplaag nat houd of als je geen water geven hebt voor paar dagen .

 

(imo)

Edited by digi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook handig voor in de drukspuit bij het vernevelen van biociden of insecticiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor het al. Geen consensus, ook niet onder de bio kwekerts. 3.0 zegt 20tabs op 1m2 (zoals voorgeschreven door Sannie) is te veel. Krasi gebruikt 8 tabs op 60 wat in mijn situatie neerkomt op 50tabs in mijn situatie. Natuurlijk is het anders in zo'n groot medium maar 60L is ook al niet klein. Al met al heb ik wel het idee dat die tabs in mijn situatie te maken hebben met mijn probleem. Te veel tabs of slechte verspreiding, ik weet het niet. Ik heb voor het volgende rondje 10gr tabs besteld en zal dan 2/3 van de hoeveelheid van nu plaatsen.

 

Yucca lijkt me leuk om eens te proberen maar als dat iedere watergift meegegeven moet worden dan wordt het een dure grap. Zelfs in grootverpakking a 10L kost het 208EUR. Hoe vaak moet zoiets?

 

Prettig, Is dat Gen200 niet ook zo'n anti depressiva voor planten net als Aptus Regulator? Is het niet exact dezelfde werkzame stof? Of verschilt ze wezenlijk van samenstelling en werkzaamheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word nu echt eens tijd dat je naar mapito ga hoor city !!

 

Als die onzin en werk kost je een vermogen :whistle:

 

Het ziet er verder gewoon goed uit hoor :P maar geloof me er gaat een wereld voor je open op mapito . :jump:

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeg me al af wanneer weer zo'n opmerking zou komen. Ben me bewust van de complicaties van BIO kweken. Toch blijft mijn standpunt dezelfde: ik geloof in de bio-filosofie, vind de natuur mooi en vind het leuk om die in het klein na te bouwen (Madurodam). Als ik op deze manier, ondanks het werk ik er van heb ook 1.2gr/watt kan halen dan blijf ik hier bij. Ik geef het 3-4 rondjes. Als ik dan nog niet bij die threshold in de buurt kom dan gaat City mapito. Maar dan verwacht ik ook commitment van de mensen die dat constant propaganderen. De support van de bio-kwekerts heb ik niets over te klagen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...