Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Sorry Racker ik was de week kwijt..

 

En inderdaad, de camera kapot... Ben er mee bezig maar jullie hebben gelijk, ik heb jullie verwaarloosd :(

 

Zal niet weer gebeuren.. Zal het goedmaken de komende weken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg toch nog wat vragen over het hoge co2 in de groei verhaal. Laat ik hier even snel op in gaan. Iedereen kent het bladmondjes verhaal. In de groei zonder co2 maken planten meer bladmontjes aan en aangezien je geen takken/bladeren wilt kweken gooi je de co2 er pas in als de bloemen opkomen zodat de vele aangemaakte huidmondjes direct alle co2 kunnen opnemen en zorgen voor een uitbundige bloei. Dit is veiliger want met hoge co2 draait de plant op volle toeren en als er iets verkeerd is/gaat is de schade snel groter. Klimaat is moeilijker te beheersen, toppen kunnen fluf worden.

 

Waarom dan nu wel direct co2 (hoog) ingezet? Voorgroeien in het bloeihok is super inefficient. Zonder co2 groeien en pas vanaf week 3 co2 toevoegen gaat me gemakkelijk een paar dagen extra groeien kosten. Als je rekent in gr/week (gaan we weer) dan kan het (ook als ik geen extra opbrengst heb door de co2) al uit qua tijd.

 

Zoals al vaker aangehaald zal voortaan voorgegroeid worden extern bij iemand thuis in een klein tentje zonder co2. Dan verlies ik geen tijd en dan hebben ze wel genoeg bladmondjes etc aangemaakt.

 

 

Toch ben ik ook wel benieuwd wat er nu precies gebeurt met hoge co2 vanaf het begin, wat dit gaat doen met de kwaliteit en opbrengst etc. In dit geval is de reden dat ik het zo doe tweeledig:

 

1. Verkorte voorgroei-tijd.

2. Bij wijze van proef zoals Prettig al aanhaalde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog bij niemand een echte meerwaarde gezien bij co2 vanaf dag 1. Ook geen kortere voorgroeitijd.

 

We gaan t zien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker moet eerlijk bekennen.

Dat ik ook vanaf 12-12 de co2 op 600ppm heb staan.

En moet zeggen bevalt , me prima.

En vanaf begin week 5 bouw ik het op.

En moet zeggen. Toppen zijn keihard.

En een super opbrengst.

 

Maar ben ook echt benieuwd hoe het hier afloopt.

 

Gr prettig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statistieken dag 14:

Temp: 29/21

Rh: 55%

Tensio 80-130 (wil hem iets lager houden, voorkeur onder 100mbar)

VPD: 0.90

Co2: 1400ppm

 

 

Zoals jullie kunnen zien heb ik geprobeerd de hoogte verschillen er wel in te houden. Dus waar ik vlak onder de lampen zit de planten lager houden en anders iets hoger. Natuurlijk heb ik geprobeerd alles te vullen. Deze foto's zijn nog net voor de laatste knak, je ziet daar een paar lege plekjes, die zijn als het goed is nu gevuld. De hoogte verschillen en relatief weinig planten zorgen er voor dat het licht ook tot onderin goed komt. Eens kijken hoe de onderste bloemetjes dan worden.

 

Met de hoogte komt het wel goed gok ik. Zelfs onder de lampen kunnen ze nog 20cm groeien om 90cm van de lampen verwijderd te blijven. Heb het idee dat ze wel eens aan de korte kant zouden kunnen worden/blijven. Hoop dat dat de productiviteit niet tegenwerkt.

 

Ook zie je dat de kruintjes iets minder licht zijn. Lijkt alsof het bodemleven op gang is gekomen.

 

@ de bio hoek: die buffertabs zijn voor de eerste 3 weken. Ik heb zo'n beetje 10 dagen voorgegroeid dus de tabs zijn nu zo'n beetje op, of is het echt de bedoeling dat je wacht op 3e week bloei?

 

gallery_31853_16646_1822073.jpg

 

gallery_31853_16646_374350.jpg

 

gallery_31853_16646_76858.jpg

 

 

 

Ik had meer foto's maar op de een of andere manier staan ze niet in mijn album en ik moet nu echt andere dingen doen dus jullie moeten het hier mee doen....

 

Je ziet bij sommigen ook iets strek, vraag me af of dit een co2 of voedings-ding is.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

-Heb het idee dat ze wel eens aan de korte kant zouden kunnen worden/blijven.

 

-Je ziet bij sommigen ook iets strek,

 

Over het algemeen dus geen uitschieters op een enkele strekkert na?

 

Zo zie je dat een grote afstand tussen lamp en gewas niet perse tot gestrekte hoge planten hoeft te leiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd naar de dagtelling, verder eens met de heren van het goede leven.

 

Wat betreft beginnen met voeden, je aarde was vers, enige toevoegingen, buffertabs, meestal week 3 bij gaan voeden, rustig opbouwen.

Maar je planten vertellen je het echte verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ligt bij voeden maar die taps zijn nog niet helemaal op hoor, neem dat maar van me aan..

en anders graaf je een gat om zelf te kijken :lol:

 

volgende keer mag je wel iets eerder knakken naar de lege plekken dan was je die ook kwijt geweest, en de uitschieters kan je nu nog gerust weg knakken hoor.

 

maar het ziet er goed uit man ;) , vanaf nu gaat het hard, je zal schrikken hoe ze er over 10 dagen bij staan in vergelijking met nu.

Edited by 3.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant topic.

Lees stilletjes mee. :ph34r:

 

Mvg G&G

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker. Het is duidelijk te zien dat er bij 1 internode strek was. In het begin geen strek en nu ook geen strek meer. Waarschijnlijk is er een kort moment geweest waardoor er iets niet in balans was. Eigenlijk geef ik zelf al antwoord op mijn vraag. Dit is waarschijnlijk een voedings-ding geweest want grote schommelingen in co2 en klimaat hebben niet plaatsgehad. Zal iets te maken hebben gehad met voeding die nog niet beschikbaar was door bodemleven terwijl op dat moment de vraag bij de plant wel hoog was. In het begin was het bodemleven ook neit op gang maar toen gaf ik hoge EC om dat op te vangen.

 

En inderdaad de afstand lamp/plant veroorzaakt geen strek. Eerlijk is eerlijk, deze ruimte is niet ideaal ingedeeld qua licht en er zijn echt planten die ver bij de lampen vandaan staan en minder licht krijgen. Lichtverdeling is absoluut niet uniform in dit hokje. Toch zie ik niet meer of strek op die plaatsen.

 

@ N00b. Sorry, je hebt gelijk, toen ik in de auto zat dacht ik er aan. Dit was exact 14 dagen bloei. Nog 5 weken te gaan. Zichtbare bloei is er ook al een poosje.

 

@ Krasi. Ik weet wat het voorschrift zegt met drie weken. Maar wat ik probeer aan te geven is dat voorgroei-tijd ook invloed heeft op de hoeveelheid voeding in de aarde. Ik heb meer dan een week voorgegroeid en aangezien ik in week twee bloei zit zou dus de voeding nu op zijn. Hoge co2 heeft bij minerale voeding ook invloed op de hoeveelheid voeiding die je moet geven. Bij biologische voeiding is de wijze waarop de voeding beschikbaar wordt gemaakt anders dan bij minerale voeding. Maar de voedingsbehoefte blijft gewoon bestaan. Tabs doen drie weken zo schrijft men voor. De tabs voeden mijn planten nu al drie weken (twee weken bloei). Hoge co2 vanaf het begin zorgt daarbij voor een hogere voedingsbehoefte dan normaal. Logica schrijft voor dat ik eerder dan die drie weken voeding moet geven.

 

En ja, de plant heeft altijd gelijk. Maar omdat de plant tot nu toe steeds te lichte kruintjes had (voor mijn smaak) vind ik het moeilijk inschatten wanneer ik bij moet sturen. Dit grote medium raakt niet snel overvoed en aangzien biologische voeding lang duurt voordat hij vrijkomt lijkt het mij beter een paar dagen eerder dan een paar dagen te laat voeding te geven. Helemaal gezien de hierboven geschetste situatie. Of maak ik hier een denkfout bio-guru's?

 

@ 3.0. Enige gat wat ik graaf is om een schuilkelder te plaatsen :D Ik heb eerder geknakt 1x. Onthoud dat ik nooit een hok gevuld heb met weinig planten/knakken. Heb nog even gerekend, het zijn 6 planten per m2. Ik wilde eerst even kijken wat ze zouden doen. En inderdaad, ik schrik iedere keer weer hoe ze er bij staan binnen een paar dagen! :D :D :D

 

:welcome: G&G

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

prob is als je met je aarde begint te kloten dat je volgende ronde nog een keer mag slepen :P

geef je niet beetje teveel water?

succes iig !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot nu toe' vind ik het er goed uit zien.

Ben ik ook eerlijk in.

Ondanks hoge voeding en hoge ppm

 

Vind het wel een gedurfde actie.

Dadelijk gaat heel het forum anders kweken.

 

Mooi man

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ digi. Hoe kom je bij te veel water?

 

@ prettig. Bedankt man, ik zie het als een compliment wat je daar zegt. Ik heb vorige keer ook laten zien dat met hoge start EC goed resultaat gehaald kan worden. Zelfs met Amnees. Hoge co2 is nu aan de beurt. Ben trouwens echt niet de eerste, vorige keer heeft Pol me op het idee gebracht en doordat ik het geprobeerd weet ik nu dat het klopt. Heb het ook ergens terug zien komen in een wetenschappelijk artikel uit de tuinbouw. Heb ook ergens een oud topic van Racker gevonden waarin hij die hoge start EC ter discussie stelt. Geloof dat hij het nu nog steeds doet alleen iets minder extreem dan ik nu.

 

Hoge co2 is heel het forum wel van overtuigd dat dat slecht/overbodig is. Dachten mensen ook van een hoge start EC. En misschien ben ik er na dit rondje ook wel van overtuigd dat het slecht is, zoals ik al eerder zei; jullie hebben het recht om dan te roepen: Told u so! Toch wil ik het graag proberen en zelf zien.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

starten met een hoge ec mag nooit een probleem zijn. afbloeien met een buffer vind ik wel een probleem.

 

ik geef zelf op maat , bouw de ene laatste week af en de laatste week enkel nog kraanwater. waar ik me over verbaas is hoe je, wanneer je de gehele kweek zo hoog in je ec zit, toch voor elkaar kan krijgen om je buffer leeg te maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ digi. Hoe kom je bij te veel water?

Je hebt het over lichte strek (hier en daar),

en te lichte kruintjes (naar uw gevoel),

vandaar men vraag.

Vind het er wel goed uitzien ,

eerste keer bio is toch altijd beetje zoeken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote potten enorme buffer.

Ik groei op 60 ltrs weleens 3,5 weken voor op alleen tabs.

Wat ik bedoelde met de plant verteld het echte verhaal is, voorschriften moet je je niet blind op staren, op je planten wel.

Kweken is geen rocket science hè, zelfs niet met al die technische snufjes die tegenwoordig aan en hok worden toegevoegd.

Met bio zou ik sowieso niet teveel met ec gaan kutten, ivm de buffer en opnametijd, wil je fijntunen kan je beter gaan mineralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de input mannen. Ik wacht nog even met bijvoeden dan, al zegt mijn ratio iets anders. Te veel water wat lage EC verhoding in grond geeft zou inderdaad een reden kunnen zijn van de strek. Ik verwacht zelf dat het inderdaad zo'n soort probleem is. Ik kan het helaas nu niet meer vaststellen, ik had daarvoor een water/tensio log moeten bijhouden en dat heb ik niet gedaan.

 

Wat betreft het rocket science; dat kun je er wel van maken. Zoals je in de tuinbouw ziet zijn er zo veel variabelen en omstandigheden die van invloed zijn op de opbrengst/kwaliteit dat wanneer de marges zoals met aarbeien laag zijn men op dat soort dingen moet gaan letten. Ik heb voorheen wel met mensen gewerkt die alles 'op gevoel' deden want 'het is toch maar onkruid'. Juist, het wordt in sommige werelddelen gezien als onkruid. Maar hier in Nederland is het een waardevol onkruid en afhankelijk hoe goed je past op je onkruid zal die ook op jou passen :) Maar ik begrijp je punt, ik kan niet alle variabelen in mijn setup beheersen en begrijpen. Maar jullie hebben me overtuigd, zoals ik zei; ik laat de voeding nog even achterwege, tot iets voor de derde bloei week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten van deze zomer kregen een organische tomaten voeding van den bond.

Ze gingen hier echt lekker op knal groene bladeren, mooie compacte planten.

Achteraf gemeten, bleek het een EC van om de 5 te hebben...

Velen riepen dat het niet kon... maar toch..

Dus deze zomer maken we daar een leuk verslagje rond.

Uiteindelijk na het voedings water gemeten te hebben, durfde ik al gewoon niet meer dan 1/2 van voorgeschreven waarde toe te passen.

Maar achteraf gezien... Ze hebben nooit last gehad van verbrande bladeren.. of dergelijke

 

Hier ga ik van de lente weer mee aan de slag!

 

Wou ik maar even kwijt. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat de EC en co2 discussie even voor wat het is. Wilde even logje van het klimaat delen. Voor mensen die dat nooit eerder gezien hebben is het leuk om te zien hoe het klimaat zich gedraagt.

 

De verhoudingen zijn uitvergroot, dus 1 graad verschil lijkt erg groot op de grafiek. Je kunt duidelijk zien dat wanneer het licht aan gaat de temp en rh% eerst rond 27gr en 70% begint. Geleidelijk aan gaat die gedurende de nacht naar 30gr en 60%. Dit komt gedeeltelijk doordat het hok eerst moet opwarmen maar interessanter is het fenomeen dat de planten gedurende het einde van de dagperiode minder gaan verdampen en dan dus minder gaan koelen waardoor de temperatuur omhoog loopt.

 

Wat betreft de nachttemp grappig om te zien dat ik moeite heb de temperatuur naar beneden te krijgen. Ik heb de functie koelen in de nacht aan staan. Zoals je kunt zien koelt de opticlimate nog 40 minuten door nadat de lampen uit staan voordat hij de ruimte gekoeld heeft. Dit komt omdat de ruimte super goed geisoleerd is en ook een aantal materialen bevat die warmte goed vasthouden (beton). Als ik de opticlimate niet door zou laten koelen zou het 6-8 uren duren voordat hij op 22-gr zit. Hij koelt tot 22gr en begint met verwarmen op 21gr (met de centrale verwarming).

 

Waarom doe ik dat? Het is van belang om de temperatuur zo snel mogelijk uit elkaar te trekken om zo de plant te stimuleren de bloei in te gaan. Bij risico op toprot/guttatie kan deze 'gratis' cooldown functie wel van pas komen.

 

 

 

gallery_31853_16646_81781.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo moet dat.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

City complimenten voor je leergierigheid... Werpt zeker zn vruchten af.

Kunnen heel wat mensen iets van leren.

 

Chapeau!

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes city !

 

welke logger is het juist?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...