Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Topshield Pro

Recommended Posts

ok, hier is het verhaal. Ten eerste is het heel moeilijk om de draad echt te richten zonder de lamp te los of te vast te draaien, de lampen zijn niet gericht op de schroefdraad. Het effect aan de kant van de draad is dat het licht verbreedt door de reflectie op de draad. Je hebt daar zeg maar een mini "top shield" door. Als ie scheef zit zul je dus zowel als ie niet recht aan de gewaskant of aan de reflectorkant zit een verstoring van het lichtbeeld krijgen. Dat is in beide gevallen vervelend. Logisch gevolg: Als je een breedstraler gebruikt kun je hem dus beter aan de onderkant houden, bij een diepstraler beter aan de bovenkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat is dan nou werkelijk je verlies, indien dit verkeerd zit ?

 

Dit lijkt me een te verwaarloze aanpassing...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, als je er 20.000 in je kas hebt hangen... Bedenk wel dat het ding dicht bij de arctube zit dus het heeft relatief veel onderschepping van licht. Als je verkeerd zit heb je niet per definitie verlies maar ongelijk verdeeld licht. Om dat goed te kunnen richten heb je een instelbare fitting nodig of een lamp met een stelbare voet zoals de GAVITA IR. Zo'n fitting heeft GAVITA al jaren geleden ontwikkeld maar met de komst van de double ended lampen is die discussie nu ook voorbij en nogmaals, je hebt vaak gewoon geen keuze, je lamp moet tenslotte wel vast zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon duidelijk , check :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er net zo als het draadje voor het element de lampen onderling altijd iets zullen verschillen in lichtopbrengst!

De lichtopbrengstafwijking van de geproduceerde lampen en het verschil door de montage in de fittingen zijn gering als je dit mag vergelijken met de parameters welke belangrijk zijn voor een gezond plantje.

Een van de beste lampen op een plant die zich niet lekker voeld laat uiteindelijk minder vooruitgang zien dan het plantje die het naar zijn zin heeft onder een van de minste lampen.

 

Ik wil zeggen dat het belangrijk is het hoe waarom en wanneer van het gehele proces te sturen!

Als je bijvoorbeeld dikke harde toppen wil door de pk's te verhogen maar je ph waarde in het medium blijkt te laag te zijn maakt het echt niet uit of jij een goede of slechte lamp gebruikt.

Je laat dan in bovengenoemde situatie meer opbrengst liggen dan je met een goede lamp kunt goed maken.

 

Topshield,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

tot iedereen is overgestapt is op double ended is het helemaal niet zo'n gek idee die instelbare fittingen.

In combinatie met verstelbare kappen(breed/diep) dus ook 2 standen van fitting

 

some day... ;)

 

 

salu2

Pierre Paf

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas... die fittingen moeten vrij draaibaar zijn zoals de GAVITA IR lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er 20.000 in je kas hebben hangen!..heb je niet per definitie verlies maar ongelijk verdeeld licht.

 

Zomaar een idee!

Volgens mij kan je dan beter letten op het opslaan van de warmte geproduceerd door de gasturbine welke later weer kan worden vrij gegeven om de kassen op te warmen!

 

Topshield,

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is nog simpeler. Horticulturele kwekers kopen gewoon vrijwel allemaal 1000W double ended tegenwoordig <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie van de drie testers zal het eerste uitgeteld zijn?

Ik ben benieuwd wat de ervaren mannen van het eindresultaat gaan vinden!

 

Ga ik nat of is het droog voldoende waard?

 

 

Topshield, :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 zijn er klaar nog 1 te gaan!

 

Ik ben benieuwd of Dos XX net als Tim verschil in opbrengst zal behalen?

 

Topshield,

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt de uitkomst hier nog te staan of kan ik die vinden in de sectie kweekverslag?

 

Een korte samenvatting zal op zijn plaats hier zijn. (kan ik ook nadenken om deze aan te schaffen...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker!

 

Ik wil beginnen te zeggen dat er drie testers zijn geweest.

Namelijk PH donner, Tim, en Doss.

 

PH heeft geen vergelijkings test gemaakt dus is uit deze test is niet op te maken of er voordeel behaald is.

Ook Doss heeft helaas door verschillende redenen niet de test uitgevoerd en afgemaakt zo als de testers gevraagd is.

Tim heeft de test optimaal uitgevoerd.

 

Jammer dat het zo heeft moeten lopen ondanks dat ik er voldoende op heb gezeten om de vragen te beantwoorden of indien nodig advies te geven.

 

Tim heeft in 1 hok twee adjust-a-wings tegen twee XL1 reflectiekappen met topshield getest.

Allemaal nieuwe spullen en optimaal benut.

De eindopbrengst van de topshield en de adjust verschilde 20% in het voordeel van de XL1 reflectiekap met topshield.

 

Tim is met deze kappen verder gegaan in een nieuw hokje.

Dit verslag kun je vinden bij indoorkweekverslagen & foto,s.

 

Met vriendelijke groet,

 

Topshield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg Tim in het topic veel op 1m2 en zie daar inderdaad de kappen.

 

 

Ik heb nu standaard kappen, hoeveel zou het schelen tov dan in %?

 

Als ik het zo hoor is die 120 euro er dan wel snel uit :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb testen gezien waar de planten er zowel slecht en goed bij stonden.

Wel te verstaan onder spiegelkappen vergeleken met de XL1 reflectiekap!

Dus geen diepte stralers vergeleken met spiegelkappen.

Keer op keer is te zien dat de planten onder de topshield er beter uitzagen en er meer van de planten af kwam.

 

Echt! een gemiddelde van 10% is voor iedereen haalbaar, voor de vakmensen is 20% haalbaar.

Met 10% van 450 gr per vierkante meter beb je de investering de eerste oogst ruim terug verdiend.

 

Je zegt nadenken of je de kappen ook aanschaft!

Om jezelf te kunnen overtuigen kun je bijv er 1 of de helft vervangen.

Als je verschil bij de planten onder de kappen wil zien zul je verschillende kappen in een ruimte moeten hangen.

 

Met het verschil in eindresultaat kun je zien wat de XL1 reflectiekap met topshield voor voordeel bied.

Dan weet je ook of het een goede keuze is om de kappen aan te schaffen!

 

Succes,

Share this post


Link to post
Share on other sites
PH heeft geen vergelijkings test gemaakt dus is uit deze test is niet op te maken of er voordeel behaald is.

Topshield

 

De draai voor dat kappie was beter dan de draai met dat kappie!

Vergelijken doet me weegschaal :P

gallery_22925_11658_317735.jpg

wat zullen ze doen?

 

Kom er nog op trug

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is spam

 

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de financiën het toelaten zal er 1 komen.

 

Ik investeer namelijk alles direct om weer beter te worden...dat is het leuke aan de hobby kweek.

Kweek 1 minimaal spul en voeding : 200 gram per m2

Kweek 2 spul aanwezig en goede voeding: 440 gram per m2

Kweek 3: betere spullen (stille aanzuigers, betere drukval filter en Blumat systeem) verwachting 500 gram

Kweek 4: verwachting 600 gram per m2 (eventueel met 1 Topshield Pro)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Echt! een gemiddelde van 10% is voor iedereen haalbaar, voor de vakmensen is 20% haalbaar.

Met 10% van 450 gr per vierkante meter beb je de investering de eerste oogst ruim terug verdiend.

Als je al een goede reflector hebt krijg je niet 10% meer licht. Een HR 96 reflector heeft een efficiëntie van 96%. Daar krijg je echt geen 10% extra licht meer uit en als je al 10% meer licht hebt ten opzichte van je vorige reflector dan heeft dat geen rechtstreeks lineair verband met de opbrengst. Licht is tenslotte slechts één van de factoren die de opbrengst bepalen, wel een hele belangrijke uiteraard.

 

Wat anders is het als je nu een een oude of slechte reflector gebruikt, maar dan zal je zelfs bij het vervangen van deze reflector al pak hem beet 5-10% meer licht krijgen, alleen al door vervanging.

 

Daarbij moet je ook de uniformiteit bekijken en de opstelling als een enkelvoudige reflector of als combinatie in grotere omgevingen. Dan kan de grootte van de reflector juist tegen je werken. Bij meer lampen heb je voordeel van overlappend licht. In dat kader vind ik het jammer dat ik niet meer de gegevens gekregen heb om de grafieken van de andere kappen te maken zoals van de TopShield en daar ook geen reactie meer op gekomen is van Topshield (geen tijd om alles over te tikken :P)

post-5211-1303380797_thumb.jpg.

 

Er valt ook nog best wat te zeggen over het de aanbevelingen van Topshield. Zo wordt gesteld dat door de geïntegreerde fan een circulatieventilator verder overbodig is in je kweekruimte (alsof die alleen zou zijn om de warme lucht onder je kap weg te blazen) en wordt een rlv van 35-40% voor de bloei geadviseerd, wat rijkelijk laag is.

 

De Topschield is niet verstelbaar. Door hem in het begin op 60 cm afstand te plaatsen zoals geadviseerd zul je bij een enkele reflector opstelling veel licht verliezen op de wand, tevens omdat het lichtbeeld van de topshield langwerpig is en een deuk vertoont rond de fitting. Dat is in mijn ogen niet zo effectief in een vierkante tent:

post-5211-1304028247.png

 

Bij een opstelling zoals hierboven mét fans zul je ook rekening moeten houden met het feit dat voor iedere reflector een dubbele bedrading noodzakelijk is (voor de fan). De toegankelijkheid van je tent kan bij een grote hoeveelheid grote reflectoren ook lastig worden, zeker in deze opstelling.

 

Ik ben het overigens wel helemaal met Topshield eens dat je door het investeren in een nieuwe of betere reflector je investering snel hebt terugverdiend.

 

Als laatste vraag ik me nog af wat er met de reflectiviteit van de topshield onder de lamp gebeurt als deze verkleurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n topshield of adjust a wing , gaat dat ook samen met zo'n nieuwe gavita 400v vsa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat is spam

 

Dat is iets wat jij niet ziet :P

 

De Topschield is niet verstelbaar. Door hem in het begin op 60 cm afstand te plaatsen zoals geadviseerd zul je bij een enkele reflector opstelling veel licht verliezen op de wand, tevens omdat het lichtbeeld van de topshield langwerpig is en een deuk vertoont rond de fitting. Dat is in mijn ogen niet zo effectief in een vierkante tent:.

 

Dat is iets wat jij goed ziet!

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup :

De opzet van het concept XL1 reflectiekap met topshield maakt het mogenlijk om kort

op de planten te belichten waarbij het licht ondanks dat de lamp er dicht op hangt redelijk verdeeld word.

Door de hitte van de hps lamp af te schermen en de planten dicht bij de lichtbron te kunnen zetten blijkt er een voordeel in opbrengst te ontstaan.

 

De planten blijken dit prettig te vinden waardoor er 10 tot 20 % meer af te halen is dan bijv met een adjust-a-wing.

De adjust is naar mijn mening een goede reflectie kap, ook de spreader werkt.

Ik heb alle bestaande systemen getest en ben zo tot een goede samenstelling gekomen

betreffende de voordelen van de verschillende al op de markt uitgebrachte systemen.

 

Het is dus een nieuw concept en niet zozeer een geweldige reflectiekap die kan toveren!

Het is een uitgeballanceerd geheel dat blijkt te werken! Probeer dat in te zien.

Natuurlijk! heeft alles zo zijn voor en nadelen!

 

De kap is van goed reflecterend alluminium gemaakt (98% reflectie) en tevens word

het licht goed verdeeld door het bobbelje in het oppervlak van de alluminium plaat.

 

Het Topshield pro concept is niet even uit de kast getrokken.

Er is veel onderzoek verricht en getest of er werkelijk voordeel te behalen is tenopzichte van welk type spiegelkap dan ook.

Waar nu de voordelen van het concept bij elkaar opgeteld liggen kan ik je niet vertellen.

 

Ik heb weinig verstand van groene planten onder een hps lamp.

Probleem oplossend kom je uiteinlijk tot een bruikbaar gereedschap.

 

 

@ P H donner :

Een vergelijkings test kun je het beste uitvoeren in een ruimte waar de parameters allen gelijk zijn.

Wil je het verschil kunnen zien van het functioneren van kap 1 en kap type 2 kun je dat het beste

doen boven 1 en de zelfde planten op een zelfde tijdstip.

Er zijn zoveel verschillen die er kunnen optreden als je test in het zelfde kokje maar dan achter elkaar verricht onder andere condities.

 

Dat er met de ervaring die jij hebt er een verschil is waar te nemen tijdens het gebruik van

een andere kap dan dat jij gewend bent kan ik me voorstellen.

Ondanks dat de test niet zo van opzet is geweest zoals ik dat graag had gezien heb ik

de volgens jou nadelen van de XL1 reflectiekap met Topshield ter verbetering in het nieuwe ontwerp meegenomen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Topshield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we dan nog even de punten die ik aangeef doornemen (de meeste zijn reeds in dit topic voorbijgekomen) en niet om je nou te bashen maar om mijn commentaar nog eens op een rijtje te zetten:

 

1. De reflectiviteit om te beginnen. Volgens mij zijn alleen de extra gladde flappen aan het einde gemaakt van Miro Silver, klopt dat? Het andere hamerslag materiaal is gewoon Miro (niet dat daar iets mis mee is maar dat is wel verantwoordelijk voor 80-90% van het reflectieoppervlak). De claim van 98% reflectiviteit gaat dus alleen maar op voor het Miro Silver gedeelte?

2. Je claimt een opbrengstverbetering van 10-20%. Ik durf te beweren dat een oude reflector vervangen reeds die opbrengstverbetering kan geven, willekeurig welke reflector je gebruikt. Geef eens aan ten opzichte van welke reflector je die verbetering ziet en staaf dat eens met getallen. 10-20% extra dan wat? De extra miro silver plaatjes aan de zijkant zullen geen 10% extra rendement geven. Wat is het totale rendement van de Topschield reflector, tevens rekening houdend met de verkleuring van de topshield zelf die ongetwijfeld een effect zal hebben op de 20% reflectie van dat onderdeel na 2 maanden?

3. Wij adviseren een reflector ieder jaar te vervangen. Een reflector die heel dicht boven de planten hangt zal eerder vuil worden. Wat is jullie advies met betrekking tot vervanging?

4. De uniformiteit. Als het echt moet zal ik alle andere cijfers ook nog eens inkloppen om een grafiek te maken maar voor een enkele toepassing lijkt met de uniformiteit niet optimaal. Dat zie ik ook in jullie installatieschema. Ik quote:

Door de parabolische vorm van de Topshield Pro XL1 reflector wordt het licht optimaal en met een zelfde lichtsterkte verdeeld. Door het verlengen van de reflectiekap met twee spiegelkapjes, wordt het belichte oppervlak aanzienlijk vergroot.

Jullie eigen meting die ik in mijn grafiek vormgeef en jullie installatieschema laten zien dat dat niet klopt. Ook jullie eigen warmtemeting (rechstreeks gerelateerd aan het gereflecteerde licht) laat dezelfde resultaten zien:

post-5211-1304028138.png

In dat voorbeeld laat je trouwens 10 lampen zien op 13,4 vierkante meter, dat is 446W per vierkante meter in deze opstelling. De testen zijn allemaal bij hogere vermogens per vierkante meter gedaan voor zover ik de topics goed gelezen heb. Wat is je advies voor een enkele vierkante meter of is de topschield hier minder geschikt voor? Hoe zit het lichtbeeld eruit met twee reflectoren naast elkaar?

5. De bewering dat je géén circulatieventilator meer nodig hebt vind ik een heel erg slecht kweekadvies.

 

Je geeft zelf al aan dat je weinig verstand hebt van planten. Toch geef je kweekadviezen en belichtingsadviezen voor planten (zelfs in de kweekverslagen!). Ondanks de inhoudelijke kritiek hierop van kwekers die het echt wel kunnen weten pas je dat niet aan. Op je site laat je als achtegrond een kas zien. Als deze reflector ergens niet voor geschikt is, dan is het wel een kas, in verband met de grote interceptie van zonlicht.

 

Er is veel onderzoek verricht en getest of er werkelijk voordeel te behalen is tenopzichte van welk type spiegelkap dan ook.

Waar nu de voordelen van het concept bij elkaar opgeteld liggen kan ik je niet vertellen.

Hoe kom je dan tot je claim van 15% extra? Ik durf de test met een HR96 kap wel met je aan. 10-15% meer licht dan 96% rendement zou meer licht opleveren dan een lamp kan geven.

 

Nogmaals, ik ben voor nieuwe ontwikkelingen, gedreven vanuit technologie en kennis van het plantje, maar ik begrijp de claims en de kweekadviezen gewoon niet. Als ik daar naar vraag kun je de metingen die geleid hebben tot deze claim niet produceren. Ik wil wel eens iemand die al 4 jaar een spiegelkapje heeft hangen een nieuwe spiegelkap en nieuwe lamp laten gebruiken om te zien wat zijn rendementsverbetering is. Ik voorspel je dat deze zomaar 10-15% is.

 

Natuurlijk hebben planten het beter naar het zin als de hitte in het midden onder de lamp niet te hoog is, dat is een no-brainer. Bij een normale opstelling vergroot je de afstand tot de plant om dat te voorkomen, in een opstelling waar je weinig hoogte hebt kun je met een wing veel dichter bij je planten komen door dat schild, maar dat heeft ook consequenties voor je lichtreflectie en uiteindelijk rendement.

 

Nou lijkt het net of ik zit te hakken maar zo is het echt niet bedoeld, ik stel, net als andere forumleden, gewoon kritische vragen die ik over mijn eigen producten ook moet beantwoorden.

 

@ganja guru: Ja, je kunt de Pro 600 in de remote versie gebruiken met de EL lamp in iedere geschikte reflector, geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup,

 

Ik heb de punten die je aanhaalt eens goed bekeken.

Als volgt wil ik hier dan ook graag opeenvolgend op reageren. :P

 

Punt 1:

De kap is in zijn geheel van miro zilver aluminium gemaakt.

Als iemand dat wil testen of controleren, graag!

Als dit niet zo blijkt te zijn ga ik naar de leverancier om het teveel betaalde geld terug te halen.

Ik houd er niet van om in de maling genomen te worden en doe dat dus ook niet bij anderen.

 

Punt 2:

Dat een 4 jaar oude reflector tegen een nieuwe reflector 10-20% opbrengst verhoging kan

geven wil ik graag geloven als er een test van gepubliceerd wordt.

 

Ik durf een gelijkwaardige test aan te gaan met mijn XL1 reflectiekap met

Topshield tegen welke concurrerende reflectiekap concept dan ook.

Vergeet daarbij niet dat de topshield het werkende brein is in mijn concept.

De kap heb ik later in het verhaal om commerciële redenen erbij ontwikkeld.

 

Nieuwe trafo’s, lampen en in hetzelfde hok boven de zelfde stekken enz.

Ik garandeer dan dat er onder mijn concept minimaal 10% meer droog gewicht van de planten af komt.

Wel is het daarbij belangrijk dat er volgens de gebruikershandleiding wordt gekweekt.

Dit is dus een handleiding en geen kweekadvies. Ik wil niemand vertellen hoe

planten groeien en bloeien als men dat al voldoende onder de knie heeft.

Het advies dat vermeld wordt is voor mensen die dat nodig achten. Succes!

 

Punt 3:

Het is zeer zinvol om ieder jaar de kappen enz. te vervangen, ik zie dat in de praktijk zelden gebeuren!

 

Punt 4:

Het is zeker niet optimaal, toch zeg ik dat een enkele kap het ook goed doet in een tentje van 1m2.

Maak bijv. een testopstelling met een ander type kap er naast in een 2m2 tent en weeg dan het eindresultaat.

De site Topshield pro mag van mij op verschillende punten verbeterd worden. Ook de folders zijn verouderd.

Het ontwerp van de site is uitbesteed en ik vind dit voor nu voldoende informatief.

Het product wordt hoofdzakelijk op het forum gezien en besproken.

Een goed product verkoopt zichzelf, ook met hier en daar opmerkingen dat men vindt dat het beter kan.

In theorie hoor ik keer op keer dat men het beter weet. Even voor de duidelijkheid: Ik heb het niet over jou whazzup.

Test het in de praktijk en laat mij dan weten wat jullie ervan vinden en niet anders om!

 

Punt 5:

Ik geef aan dat ik weinig verstand heb van planten en geef kweekadviezen enz.

Ik ben met mijn product bij indoorkweekverslagen en foto’s een topic gestart.

Het is nu mogelijk om te zien hoeveel verstand ik van zaken heb.

 

Dat de circulatie ventilator niet meer nodig is, is een voordeel bij aanschaf van de XL1 reflectie kap, dit is geen kweekadvies.

Als men dat toch noodzakelijk vindt, ga je gang.

De fan aan de kap bevindt zich dicht op de planten en zorgt voor een luchtcirculatie in de ruimte. Dit is een voordeel, geen kweekadvies.

 

Op de site is op de achtergrond een kas te zien.

Ik vind het een nette keuze , heeft iemand een betere achtergrond behalve canna planten, graag!

De claim van 15% word niet behaald door lichtopbrengst verhoging van de lamp of aluminium keuze.

De wijze waarop het Topshield concept samen gesteld is en gebruikt dient te worden resulteert in een verhoging van de droge opbrengst.

 

De Topshield is het hart van het concept.

Het totaal concept is om de Topshield heen gebouwd.

Zo is de grote reflectiekap een hulpmiddel om de planten, ondanks dat de lamp heel dicht op de planten

hangt, over een groot oppervlak te kunnen belichten.

De fan voert een deel van de warmte onder de kap af naar de omgeving.

 

Ik hoop dat ik geen punten heb overgeslagen en deze duidelijk heb uitgelegd.

Het aanhalen van veel punten maakt het niet eenvoudig om een overzicht te houden in een zaak die achter

de schermen plaatsvindt en over het algemeen iedereen op zijn eigen ontwikkelde wijze te werk gaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Topshield,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft bewondering voor Whazzup.

 

Ik zag die TSP XL1 een jaar geleden al hangen in de Sjop en fronste meteen mijn wenkbrauwen. Meer tijd heb ik er niet aan besteed. Ok wat flame-on posts.

 

Respect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...